Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En varg flock i Stockholms län

Featured Replies

Publicerat
Inget unikt det heller, det har funnits vargobs runt Uppsala många gånger förr.

Om det nu stryker förbi varg i krokarna allt som oftast, varför skulle tiken i Riala vara utplanterad då menar du? Jag förstår inte riktigt...

• Svar 159
  • Visningar 22,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Raderat en del trams i tråden.

Hoppas jag slipper göra om det?

Moderator MaxW

Publicerat

Det vore trevligt om inlägg håller sig till ämnet .

Det finns ingen andledning att attakera människor bara för att de bor i vissa landsdelar .

Tex så bor större delen av Svenska Jägarkåren i det så kallade "Fjollträsket" .

Så sluta .

//Lasse D.

Publicerat

Det finns ingen andledning att attakera människor bara för att de bor i vissa landsdelar .

Så sluta .

//Lasse D.

Jag ber om ursäkt men han kallar sig faktiskt så... Hans nick. Jag har inget emot Sthlmare, packar precis bilen för gemensam jakt med Sthlmare.

Tomas :D

Publicerat

Med bistånd av klarsyntare personer på RS kan jag kanske tillägga lite fakta,

http://www.ab.lst.se/templates/InformationPage____15716.asp

DNA-analys av spillning visar att vargtiken är född i Lokareviret, på gränsen mellan Örebro och Värmlands län. Det finns obekräftade uppgifter om en vargtik i Rialatrakten sedan sommaren 2009. I november 2009 fotograferades hannen och tiken tillsammans av en privatperson. Fotografiet var den första bekräftade uppgiften på att det fanns två djur i trakten. Sedan första snöfallet i mitten av december 2009 har Länsstyrelsens fältpersonal gjort ett flertal spårningar i området. Varje gång har två djur spårats tillsammans. I slutet av januari visade tiken de första tecknet på att hon löper.

Skandinaviska vargforskningsprojektet satte den 9 februari 2010 en sändare på tiken. Skälet till att man gjorde det var att man ville studera närmare hur hon lever och vad hon lever av.

Tiken har således vandrat österut och tittar man på färden ur ett geografiskt perspektiv är det helt klart att den vargen har vägvana,

det är ett par större Europavägar som har övervunnits framgångsrikt, det borgar för god överlevnad inom flocken i framtiden får man anta, om alfa honan har trafikvett borde den läras in av avkommorna eller hur?

Vidare framgår det av länken ovan att det är först om tidigast tre år som det kan bli fråga om licensjakt inom reviret, detta med anledning av kravet på antalet föryngringar.

------------

Denna tråd har fått en i delar mycket tråkig ton, en omständighet som jag är i stort skyldig till och det är något som jag vill be Tomas om ursäkt för då det är främst han som har varit den som har exponerats för den.

Som framgår mellan raderna finns det mer bakom detta än vad som framgår här. I efterhand inser jag att det hade varit mer passande att föra diskursen i nutid och inte baserad på något annat sätt.

Enkom för att man inte är överens om sakfrågor eller deras underliggande motiveringar är inte det ett skäl för att avvika från den goda och balanserade stämning som är bruklig på Jaktsnack, vilket jag i delar har gjort.

Pudel eller inte, det är hur jag ser på det det och min ursäkt är ärligt avsedd.

Till allas fromma kommer jag inte att posta mer i denna tråd.

/Christian

Publicerat

Ursäkten accepteras och jag är själv delaktig i denna tråkiga ton, onödigt av mig.

Jag har för avsikt att fortsätta följa tråden, men inte i helgen. Åker till som jag tror dina Christians gamla (Ö-Götland?)tassemarker idag för grisjakt.

Tomas

Publicerat
Om det nu stryker förbi varg i krokarna allt som oftast, varför skulle tiken i Riala vara utplanterad då menar du? Jag förstår inte riktigt...

Det var ett försök till ironi Persson, många här har sett varg men det blir inte bekräftat förens en privatperson tar bilder och skickar till media. LST är på oss (jägarkåren) ständigt om att vi inte rapporterar rovobs. Jag rapporterade exempelvis vid 5 tillfällen lodjur Dec - Jan, inget blev dokumenterat på plats av LSTs spårare. Är det underligt att jag blir lite less?

Inte heller var man på plats idag så länge grävmaskinisten var kvar till ca 17:00. Pratade med dom i morse men dom vill inte dokumentera - så är det bara. :rolleyes: Finns det inte dokumenterat har det aldrig hänt.

Jag har trots allt lärt mig att vargtikar går längre än vad jag trodde för att finna kärleken, så där får jag revidera mina åsikter. Även jag har varit frän i tonen och även om jag redan bett Tomas om ursäkt så kan jag göra det igen för säkerhets skull. Jag försöker alltid att undvika personangrepp, men klart är att man är upprörd över det faktum att mina marker står på tur. Kanske överdramatiserar man en vargetablering, men det känns bara så oerhört onödigt.

Publicerat

Det är lungt.

Tomas

• 2 weeks later...
Publicerat

Den långvandrande :lol: systern (nr2) blev skjuten i Norge.

http://www.abcnyheter.no/node/110748

Synd, här sitter vi med svartepetter och sen skjuts avkomman i Norge.

Tomas

Publicerat

Så sluta .

//Lasse D.

Jag är lite skeptisk till det du skriver, " den större delen av jägarkåren kommer från fjollträsket"

Resonerade kring detta med en "greve" från Sörmland. Vi kollade hur många som löste det statliga jaktkortet i Sörmland och jämförde det med Hälsingland ( i diskussionen så nämnde han att det var långt fler som jagade i Sörmland än i just Hälsningland )

det visade sig att det var helt fel..!

Jag har inget emot Stockholmare, ty jag älskar Stockholm på sommaren, kanske den finaste staden i hela världen!!

Jag undrar om det kan stämma det du skriver, det kan det göra eller inte.

Fortfarande tror jag den större delen av jägarkåren kommer från landsbygden, inte nödvändigtvis Norrland men ändå rätt ska fan vara rätt!

(skitsnack irriterar mig)

Publicerat
Jag är lite skeptisk till det du skriver, " den större delen av jägarkåren kommer från fjollträsket"

Resonerade kring detta med en "greve" från Sörmland. Vi kollade hur många som löste det statliga jaktkortet i Sörmland och jämförde det med Hälsingland ( i diskussionen så nämnde han att det var långt fler som jagade i Sörmland än i just Hälsningland )

det visade sig att det var helt fel..!

Jag har inget emot Stockholmare, ty jag älskar Stockholm på sommaren, kanske den finaste staden i hela världen!!

Jag undrar om det kan stämma det du skriver, det kan det göra eller inte.

Fortfarande tror jag den större delen av jägarkåren kommer från landsbygden, inte nödvändigtvis Norrland men ändå rätt ska fan vara rätt!

(skitsnack irriterar mig)

I de tre Mälarlandskapen dvs Sörmland, Uppland, Västmanland jagar det 160.000 jägare det är en majoritet av ca 300.000.

Det är endast de södra delarna av Stockholm som ligger i Sörmland gränsen går genom gamla stan.

Jag tex bor i Sundbyberg (Sveriges minsta kommun & mest tätbefolkade) dvs Uppland men jagar i Sörmland.

Den jaktvårdskrets jag tillhör är Sundbybergs men hela den komunen är stadsplanerad ........

I min jaktklubb på jobbet finns det väl över 200 medlemmar det är en minoritet som bor i södra Stockholm majoriteten bor i Norra dvs Uppland men vi jagar i Södermanland.

Så antalet jaktkortlösare i Sörmland säger inte hur många som jagar i Sörmland .

Dessutom så är det många jägare som jagar i tex Hälsingland men som bor i Stockholm (Man kommer hem för älgjakten) .

Tar man dessutom & tittar på hur många det som jagar i Sydsverige (Skåne Blekinge) så får man ännu fler som bor i Storstadsregioner .

//Lasse D.

Publicerat
I de tre Mälarlandskapen dvs Sörmland, Uppland, Västmanland jagar det 160.000 jägare det är en majoritet av ca 300.000.

Det är endast de södra delarna av Stockholm som ligger i Sörmland gränsen går genom gamla stan.

Jag tex bor i Sundbyberg (Sveriges minsta kommun & mest tätbefolkade) dvs Uppland men jagar i Sörmland.

Den jaktvårdskrets jag tillhör är Sundbybergs men hela den komunen är stadsplanerad ........

I min jaktklubb på jobbet finns det väl över 200 medlemmar det är en minoritet som bor i södra Stockholm majoriteten bor i Norra dvs Uppland men vi jagar i Södermanland.

Så antalet jaktkortlösare i Sörmland säger inte hur många som jagar i Sörmland .

Dessutom så är det många jägare som jagar i tex Hälsingland men som bor i Stockholm (Man kommer hem för älgjakten) .

Tar man dessutom & tittar på hur många det som jagar i Sydsverige (Skåne Blekinge) så får man ännu fler som bor i Storstadsregioner .

//Lasse D.

Du har säkert rätt i vad du skriver, det jag menar är VAR man kommer ifrån inte var man BOR, de flesta jägare har kanske ett ursprung från landsbygden. Ledsen om jag var otydlig..!

Publicerat

//Lasse D.

OT-däravkanjagtänkamigattsvaraidennatrådfördettamåsterättastill... :D

Jo, men nu tycker jag att du vänder lite...kallar alla storstadsregioner för Fjollträsk?

Fjollträsk är Fjollträsk och inget annat än Fjollträsk...vilket är det samma som Stockholm, eller Ståkkhålm som det uttalas. :P Ska vi hårddra det så är det inte ens "Storstockholm" anser jag. För många vill ju hävda att de är "stanare" - uttalas nedsättande och är en benämning på folk från Stockholm - även om de kommer flera mil från Stockholm så som t.ex. Märsta, Handen, Södertälje eller liknande.

Som gammal rospigg - uppväxt i det vackra Roslagens huvudstad Norrtälje - så måste jag på det bestämdaste protestera mot att blanda in hela Uppland i Fjollträsk!!! :D Stockholm utgör endast en liten del av Uppland och Södermanland - även om det till numerär är många fiskmåsar totalt sett. Västmanland sedan, det kan man väl aldrig blanda in Stockholm?

Nog OT - out. :)

Edit: Ovanstående bara skrivet som lite allmänt dravel utan större seriositet så ta inte allt sååå allvarligt. Smileys är fina för att visa att man inte är arg. Skulle jag vara "ilsk" så skulle jag aldrig använda en smiley. :P

Men det är viktigt att man vet var saker ligger i landet så man inte kallar en värmlänning för dalmas osv...

Publicerat

Allt detta för att jag citerade J F N Fjollträsk vilket är hans nick. ja jävlar...

Publicerat

Satt och kollade genom lite gamla bilder när Rialavargen dök upp, hoppas den kommer med. Första gången jag prövar lägga in ett foto...

post-1970-1276428089_thumb.jpg

Publicerat
Satt och kollade genom lite gamla bilder när Rialavargen dök upp, hoppas den kommer med. Första gången jag prövar lägga in ett foto...

Lite mer historia? Vad är det den sitter vid? Älgkalv?

Mvh!

Publicerat

Är det inte Tompa-jan som ligger där och klipper klorna på den så säg?

:D

Publicerat

Den sitter på en:

Filt...

Blden tog jag under uppvaket när den fick sin sändare. Jag står på kanske 20m och fotar med mobilkamera faktiskt. Allt utspelade sig på min jaktmark. Det märktes ytterligare en vargtik som jag faktiskt bar. Den utvandrade senare till Norge som bekant.

Tomas

Publicerat

Hur ser läget egentligen ut för vargarna i Stockholms län idag?

Är de kvar? Har det varit några större problem?

Föryngring?

// Henrik

Publicerat
Den sitter på en:

Filt...

Blden tog jag under uppvaket när den fick sin sändare. Jag står på kanske 20m och fotar med mobilkamera faktiskt. Allt utspelade sig på min jaktmark. Det märktes ytterligare en vargtik som jag faktiskt bar. Den utvandrade senare till Norge som bekant.

Sjysst att du fick vara med, forskarna brukar vara lite halvhemliga med det där.. Men är de på din mark så får de väl problem att säga ifrån :D

Hur ser läget egentligen ut för vargarna i Stockholms län idag?

Är de kvar? Har det varit några större problem?

Föryngring?

De är kvar och har fått 4 valpar såvitt jag förstått, tre hanar och en tik.

Varit j-ligt tyst i lokaltidningen så ännu så länge har de väl inte hittat på något tok..

Mvh!

Publicerat
De är kvar och har fått 4 valpar såvitt jag förstått, tre hanar och en tik.

Varit j-ligt tyst i lokaltidningen så ännu så länge har de väl inte hittat på något tok..

Mvh!

Skönt att det inte blivit allt för mycket problem!

Måste erkänna att jag tillhörde de som trodde att de här vargarna rätt snart skulle råka illa ut p.g.a. trafik eller ställa till det för sig genom att tugga i sig någon söt liten sällskapshund. Ordet "Street smart" kanske har fått en ny betydelse...

// Henrik

Publicerat

Var lugn du, de kommer att torska i trafiken såfort valparna börjar röra sig lite mer..

Mvh!

• 1 month later...