Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En varg flock i Stockholms län

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Gamla nyheter,

kullen har varit känd i ett par månader nu.

Konstigt att myndigheterna går ut med det nu då offentligt om du känt till det så länge, kanske du varit fram vid lyan? I smyg <_<

• Svar 159
  • Visningar 22,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Ja så var det konstaterat att en vargkull har fötts i Stockholms län.

Stackars djurägare <_<

Står på http://www.jaktojagare.se/se/article.php?i...p;context=60321

Undrar hur det här blir till hösten med en hel flock med gråben.

Men i ett solidariskt samhälle ska alla dela bördan :D:D

Innebär detta att stockholmare få ha åsikt om varg nu...?

Publicerat
Innebär detta att stockholmare få ha åsikt om varg nu...?

hahahaha!!! <_<

Publicerat

Härligt! vargbältet breder väg.

Publicerat
Skrivtorka?

De där två har vi haft rätt länge här så vad är det som är nytt? Det sura med det är att de är hyfsat instängda av vägar och min gissning är att de riskerar att bli överkörda. Vet en som var nära att köra på en av de två för inte allt för länge sedan.

Mvh!

Och vad är det för surt med det???

Mvh

Publicerat
Och vad är det för surt med det???

Mvh

trafikolyckor är aldrig kul... spelar ingen roll vad det är för väsen som blir påkört

Publicerat
trafikolyckor är aldrig kul... spelar ingen roll vad det är för väsen som blir påkört

Typ..

Men just dessa vargar är faktiskt rätt viktiga, får de producera ngr kullar så kommer artens genetiska status att förändras till det bättre vilket är ett steg mot säkrad vargjakt i landet framöver. Det kommer inte bli någon jakt på de här djuren utan förhoppningsvis så kommer det fortsätta skjutas ut varg där det behövs mer. Dessutom så är det faktiskt bra att de nu är så nära bebyggelse och storstadsregion, min tro är nämligen att attityden till vargen inte kommer att påverkas nämnvärt och det är en fet smäll åt STG-packet tycker jag ;)

Mvh!

Publicerat
Ahh du tänker på livet som vart i samband med vargjakten och att det sen visade sig vara en ganska liten skara som levde om desto mera? Tror ärligt talat att det inte stämmer här i Roslagen, trots som tidigare sagt en ruskig massa mulade får och minst en provsmakad jycke så vart det aldrig någon folkstorm mot vargen. Tom de fårägare såvitt jag fattat som blivit av med får hade svårt att kliva med på SGT tåget. Insändarsidan i lokaltidningen har en hyfsat lokal prägel och mest livat vart det nog när skyddsjaktsbeslutet kom på den vi hade innan.

Nu har vi haft dem här i över ett år gissar jag och det är i princip knäpptyst. Klart som f-n att jaktlagen är har problem, känner flera som jagar där, men ännu så länge så har inget hänt. Visst är det supertrist för dem utan snack men förhoppningsvis så ska det fungera ändå framledes.

Det är därför jag tycker det är så ruskigt bra med en vargetablering här, vad händer med det folkliga stödet nu när vargen är riktigt nära? Min gissning är att SGT-packet som hoppas på att folket här ska gå man ur huse och fulskjuta varg när första chihuahuan dödas lär bli gruvligt besvikna, tror inte det händer ett smack faktiskt.

Men den som lever får se. Här är tätbefolkat och nätverkets stockholmsavdelning lär få det otroligt jobbigt att smyga runt om nätterna och fulskjuta dem iaf ;)

Mvh!

08:a verkar dock ha kommit relativt lindrigt undan då det bara blev en tikvalp, vilket borde bromsa föryngringen en aning. Dalmasarna kanske borde skapa en riktig milis för skydda den arma tiken. ;)

Publicerat

I trakterna kring stockholm upplever jag att det är ganska vanligt med småhästar (ponnyformat) som går ute dygnet runt samt hundar som släpps ut på gården för rastning då det i många år har saknats större rovdjur... när tamdjuren som älskas av barnen blir mat till dom små hungriga vargvalparna tror nog jag att det kommer lite nytt ljud i debatten.

Publicerat
. Förresten, översta bilden i tråden som jag länkade till utspelade sig bara några hundra meter ifrån där Rialahannen blev sändarförsedd, den alfahanne som vi diskuterar i tråden, jag var närvarande vid uppvaket.

Hur vanligt är det att civila får vara med själva uppvaknadet??

Publicerat
Hur vanligt är det att civila får vara med själva uppvaknadet??

Jag var inte civil, bonde året runt.

Publicerat

Jag har städat tråden från en massa ovidkommande tjafs.

Håll er till ämnet.

Janne/moderator.

Publicerat

Det blir svårt att skydda dom från §28, eller står dessa individer över lagen också?

Publicerat

Genbanksberikaren lär ju ha/få ett extremt skydd och om man hamnar i en 28§-sits med den vargen kan en skytt nog påräkna en exeptionellt inträngande undersökning,

oaktat hur vi vill se på saken kommer det hela att utredas med brottsrubriceringen grovt jaktbrott,

det medför att alla statsmaktens medel står till länsstyrelsens utredares förfogande.

Jag har i helgen varit i närområdet till Hudik, efter mer än 14 timmar i skogen kan jag konstatera 0 sedda rådjur, skulle tro att tofsöra har en del med saken att göra.

/Christian

Publicerat

Jag tror detsamma, men tycker ändå det är fetfel. Knappast Norrtäljeböndernas fel att guldklimpen hamnade där, river han får så skall han skjutas enligt §28. F.ö torde väl denna varg vara den första i historien där tiken söker upp hanen och inte tvärtom, 30 mil till närmaste revir? Han måste ha en fantastisk utstrålning utöver sina lika fantastiska gener.

Men nu kommer väl Tompa jan och säger att det är fullt normalt bland vargar.

Det är som ett dåligt skämt alltihopa, ursäkta mig. :D

Publicerat

Det vet väl alla att även vargar tar "bussen" ibland....

Nästa hållplats: Småland. Avstigning för samtliga vargar.

Publicerat
Jag tror detsamma, men tycker ändå det är fetfel. Knappast Norrtäljeböndernas fel att guldklimpen hamnade där, river han får så skall han skjutas enligt §28. F.ö torde väl denna varg vara den första i historien där tiken söker upp hanen och inte tvärtom, 30 mil till närmaste revir? Han måste ha en fantastisk utstrålning utöver sina lika fantastiska gener.

Men nu kommer väl Tompa jan och säger att det är fullt normalt bland vargar.

Det är som ett dåligt skämt alltihopa, ursäkta mig. :D

Tala klarspråk, menar du att det skett en utplantering? Förresten så har Galvenvalpen gått närmare 100mil än 30 innan han hittade dit.

Publicerat

Just varghonor är ju kända för sina exeptionellt långa vandringar för att hitta en plats för eget revir, eller just det, det var varghanar,

oavsett vilket det var frågan om tre olika ensamma varghannar som avlöste varandra inom området den nuvarande inkluderad och sedan kommer det som av en underbar händelse en hona invandrande,

naturen är ju fantastisk,

hennes ursprung är icke angivet/okänt/opublicerat i dagsläget.

Det borde man ju kunna fastställa eller hur?

Jag spekulerar inte men jag vill gärna var hon kom ifrån.

Förresten, Tompa Jan, skall du avkräva andra klartext, är inte det lite magstarkt?

/Christian

Publicerat
Det vet väl alla att även vargar tar "bussen" ibland....

Nästa hållplats: Småland. Avstigning för samtliga vargar.

Onej inte Småland :D

/Lasse

Publicerat
Just varghonor är ju kända för sina exeptionellt långa vandringar för att hitta en plats för eget revir, eller just det, det var varghanar,

oavsett vilket det var frågan om tre olika ensamma varghannar som avlöste varandra inom området den nuvarande inkluderad och sedan kommer det som av en underbar händelse en hona invandrande,

naturen är ju fantastisk,

hennes ursprung är icke angivet/okänt/opublicerat i dagsläget.

Det borde man ju kunna fastställa eller hur?

Jag spekulerar inte men jag vill gärna var hon kom ifrån.

Förresten, Tompa Jan, skall du avkräva andra klartext, är inte det lite magstarkt?

/Christian

Jag talar gärna klartext, fråga på C

Publicerat

Jag har inga frågor,

jag har konstaterat vissa saker.

Tillika spekulerar jag inte.

Men nu när du erbjuder dig, har du vetskaper om var honan i vad som får kallas för Beatebergsreviret kommer från?

/Christian

Publicerat

Jag ingen vetskap alls om tiken, faktiskt.

Varför inte redogöra dom vissa sakerna du konstaterat ( eftersom du inte spekulerar) också? Det verkar reta något fruktansvärt att jag inte antyder i vart annat inlägg om utplantering och tjuvjakt. Ta det på pm om det passar bättre?

Publicerat

Tompa Jan- du kan sluta nu,

vad jag har konstaterat framgår av texten ovan, varken mer eller mindre,

jag retar mig inte på dig, inte i denna tråd i varje fall.

Förutsätter förresten att det är en och samma Tompa Jan jag tillskriver som bär samma tilltal på RS.

/Christian

Publicerat

Ja jo så är det, åter till ämnet.

Publicerat
Ja jo så är det, åter till ämnet.

Fanns det ens ett ämne? En medarbetare på en tidning med rovdjurshat på dagordningen länkar (igen) till sin arbetsgivare i hopp om att piska upp lite skön SGT-stämning och inkassera lite "Nu får dom där jävla nollåttorna själva smaka på vad dom orsakat"-rop

och du, helt hänsynslöst delar med dig av dina erfarenheter att det faktiskt GÅR att jaga där det finns varg.

Du måste väl för den store guden förstå att folk blir arga på dig?