Publicerat Maj 19, 201015 yr Nämn en plats i Sverige där vargen utrotat älgen?Norra mellanSverige, dit räknas väl jag? Tittar på fyra rådjur utan för huset nu... Jag kan förstå att man jagar på ett visst sätt i många år, följer en avskjutning år efter år utan problem. Helt plötsligt kommer en ny spelare in på banan, en spelare som tar sin del oavsett hur vi har gjort. DÅ kan det snabbt få ödesdigra konsekvenser om man inte snabbt kompenserar. Om rovdjuren skulle utrota maten, vad händer då med rovdjuren i förlängningen? Tomas Tycker du med andra ord att det är en medborglig skyldighet för mig och andra som privata markägare att utan ersättning hålla statens vilt med mat samtidigt som den inskränker vårt liv och ekonomi? En form av expropiering ur min synvinkel. Jag kommer aldrig förstå din retorik och din outtröttliga pro-politik för dessa "nya spelare", eller åtminstone vad drivkraften egentligen är? Man brukar skylla folk att dom blir, fanatiska, hatiska och onyanserade i rovdjursdebatten, du är tvärtom men lika fanatisk i ditt argumenterande. Du känns lite som prästen som försöker döpa infödingarna som inte förstår varför. I övrigt förargar du mig inte. Men tycker det underligt att det enda trådarna du skriver i är just vargtrådar. Som jägare borde intresset vara llite bredare?
Publicerat Maj 19, 201015 yr Tycker du med andra ord att det är en medborglig skyldighet för mig och andra som privata markägare att utan ersättning hålla statens vilt med mat samtidigt som den inskränker vårt liv och ekonomi? En form av expropiering ur min synvinkel.Jag kommer aldrig förstå din retorik och din outtröttliga pro-politik för dessa "nya spelare", eller åtminstone vad drivkraften egentligen är? Man brukar skylla folk att dom blir, fanatiska, hatiska och onyanserade i rovdjursdebatten, du är tvärtom men lika fanatisk i ditt argumenterande. Du känns lite som prästen som försöker döpa infödingarna som inte förstår varför. I övrigt förargar du mig inte. Men tycker det underligt att det enda trådarna du skriver i är just vargtrådar. Som jägare borde intresset vara llite bredare? Återigen angriper du mig personligen och inte sak, varför? Ja jag är geneuint naturintresserad, skjut mig. Förutom mitt intresse för natur så jagar jag förmodligen mer än dig, när jag har den möjligheten genom mitt yrke. Du beklagade dig väl nyligen i en tråd om att tiden inte räckte till? Nåja, jag försöker tala om för dig det du uppenbarligen inte vill ta till dig, rovdjuren kommer, det krävs att vi anpassar oss. Jag har skrivit i åtskilliga trådar att jag har svårt själv med anpassningen och klagar på vargen, men det förändrar ju inget annat än att jag fått klaga ett slag. Jag är markägare själv, jag gillar inte att rovdjur predaterar hårt på viltet, men vad hjälper det? Tomas
Publicerat Maj 19, 201015 yr Tomas- siffran 15-30 % proteiner kommer från Naturföreningens hemsida, menar du att de ljuger/ har fel, det är bra att du upprepar saker men det ändrar inte min frågan, hade björnen svultit lika mycket om de hade varit färre av dem och fler bytesdjur. Du får konkuldera allt du vill men varken vi eller björnen klarar oss utan animalisk fett eller protein. Vilken relevans har björn populationen där du jagar? Som jag förstår det är det främst älg som björnen äter och då är det även det den största källan av protein vid sidan av myrägg. /Christian
Publicerat Maj 19, 201015 yr Tomas- siffran 15-30 % proteiner kommer från Naturföreningens hemsida, menar du att de ljuger/ har fel,det är bra att du upprepar saker men det ändrar inte min frågan, hade björnen svultit lika mycket om de hade varit färre av dem och fler bytesdjur. Du får konkuldera allt du vill men varken vi eller björnen klarar oss utan animalisk fett eller protein. Vilken relevans har björn populationen där du jagar? Som jag förstår det är det främst älg som björnen äter och då är det även det den största källan av protein vid sidan av myrägg. /Christian Förstår inte varför du hela tiden tjatar om björnar, det är mitt problem inte ditt och dom svälter inte. Svenska björnar är inte beroende av älg, dom nöjer sig med grävling om så är. Men det viktigaste är som sagt bär. Exakt hur många björnar finns i Riala? Jag FRÅGADE efter den plats där vargen utrotat älg och vad fick jag? /Tomas
Publicerat Maj 19, 201015 yr Som jag förstår det är det främst älg som björnen äter och då är det även det den största källan av protein vid sidan av myrägg./Christian Älg är en rätt försumbar proteinkälla för de allra flesta björnar och det dom kommer åt är enstaka rödkalv och fallvilt, gräs däremot är nog den allra viktigaste för att dom snabbt skall komma igång på sommaren. Gräs håller en proteinhalt på 5-6% före det går i ax. Myror, myrägg/larver, gräs och bär det är allt en björn behöver. Läs mer: http://www.de5stora.com/omrovdjuren/bjorn/fakta/ Edit: förtydligande.
Publicerat Maj 19, 201015 yr Älg är en rätt försumbar proteinkälla för de allra flesta björnar och det dom kommer åt är enstaka rödkalv och fallvilt, gräs däremot är nog den allra viktigaste för att dom snabbt skall komma igång på sommaren. Gräs håller en proteinhalt på 5-6% före det går i ax. Myror, myrägg/larver, gräs och bär det är allt en björn behöver. Läs mer: http://www.de5stora.com/omrovdjuren/bjorn/fakta/ Edit: förtydligande. Precis apersson, det är allmänt känt att björnar betar åkrar just den här årstiden. Grannbyn hade sju st björnar samtidigt på samma åker i fjol.
Publicerat Maj 19, 201015 yr Du känns lite som prästen som försöker döpa infödingarna som inte förstår varför. Jag känner mig lite så också och jag tror att du har ett eller flera fingrar med i spelet.
Publicerat Maj 20, 201015 yr Har hållit mig ifrån tråden, men som jag ser det så har Tompa Jan hela tiden lyft fram fakta, styrkt av tillgänglig erfarenhet och även av internationell forskning. Det är självklart så att rovdjuren är en konkurrent om det vi anser vara jaktbart vilt, men kärnfrågan är ju faktiskt att vi måste lära oss leva med rovdjur, på samma sätt som vi måste lära oss leva med mygg och klantarslen till jaktgrannar. Anpassar vi vår jakt till förutsättningarna kommer viltstammarna att klara sig mycket bra trots rovdjursetablering, fortsätter vi i samma takt att skjuta av samtidigt som rovdjursetablering sker, är det VI som utrotar ev bytesdjur. Detta samband har visats överallt och det är lite märkligt att vi inte tillmäter vår egen jakt så stor betydelse att vi dels förstår dess inverkan på viltstammarna (särskilt rådjur) men också att vi inte försöker se den i fem- eller tioårsperspektiv. Det är alltid NU som vi skall skjuta MINST lika mycket som vi gjorde när stammarna var som störst, historiskt sett. Tompa Jan jagar bla älg med löshund mitt i vargrevir, men han har tänkt så pass mycket att han vill fortsätta att jaga även när det finns rovdjur och då måste man anpassa sin jakt och sitt förhållningssätt till detta. De viltstammar vi ändå talar om i mellansverige - ("tomma") som vissa hävdar - är ändå extremt täta i jämförelse med exempelvis de marker i Norrland som många av oss jagar på. Utan varg, men med mycket täta björnstammar och därtill frispringande renar som ställer till det. Lyft blicken från frysboxen och försök se jakten i lite längre perspektiv och försök se jaktens betydelse för viltstammarnas storlek. Rovdjuren har lika stor "rätt" till sin mat som vi, men vi kan välja att anpassa jakten under några år, det kan inte rovdjuren.
Publicerat Maj 20, 201015 yr Älg är en rätt försumbar proteinkälla för de allra flesta björnar och det dom kommer åt är enstaka rödkalv och fallvilt, gräs däremot är nog den allra viktigaste för att dom snabbt skall komma igång på sommaren. Gräs håller en proteinhalt på 5-6% före det går i ax. Myror, myrägg/larver, gräs och bär det är allt en björn behöver. Läs mer: http://www.de5stora.com/omrovdjuren/bjorn/fakta/ Edit: förtydligande. Fast det är inte helt sant Persson, http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-.../rovdjur/bjorn/ "Utslaget över året står bär för hälften av björnens mat. Älg och myror står för mindre än en fjärdedel var. Gräs, örter och slaktavfall är en liten del av björnens kost." Älg står för mindre än 25% av kosten för en björn, det är ändå ganska signifikant anser jag. Att påstå att det är obetydligt ser jag som en påtaglig överdrift. Tomas- jag som tjatar om björnar? Nåja det är korrekt att jag har nämnt dem, det är du som tar i från knäna och påstår omständigheter som inte är förenliga med realia. Angående att Millgard slår sig in här med ett påstående om att Tomas argumentation är baserad på något mer än bara tyckanden och antaganden är en av de mer påfallande tecknen på att han är överbevisad. Ni två är trots allt Robsofts mest proliferata proffstyckare i rovviltsfrågor, i anslutning till det kan konstateras att bara för att man upprepar samma sak om och om igen blir det inte sant, även om man själv vill det. Att sakligheten har lämnat denna tråd är uppenbar i det sätt som en del inlägg introducerar tanken om att det skulle finnas konspirationer mot dem och deras rovdjurslinje. Personligen anser jag det tråkigt för den här formen av tråden skall inte existera på detta fora. Slutligen det faktum att Tomas har omdöme att släppa sin hund när det skett dödliga vargangrepp på hundar i närliggande jaktlag under älgjakten får stå för honom, det är ju hans hund. Men jag tycker att detta citat är intressant från grannkanalen, Tompa Jan "Fina medelålders älgkor går utan kalv under hösten, hur stort ansvar som vargen har här är svårt att sia om när vi har väldigt gott om björn också. Möjligen upplever jag att älgarna står för hundarna bättre nu än innan, men det kan också bero på bättre hundar idag." Tråden ligger här Det är inte utan att det förefaller för mig som om det finns ett visst mått av "kamp" i Tomas att vi andra "måste" tycka som han annars har vi fel. /Christian
Publicerat Maj 20, 201015 yr Fast det är inte helt sant Persson,http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-.../rovdjur/bjorn/ "Utslaget över året står bär för hälften av björnens mat. Älg och myror står för mindre än en fjärdedel var. Gräs, örter och slaktavfall är en liten del av björnens kost." Älg står för mindre än 25% av kosten för en björn, det är ändå ganska signifikant anser jag. Att påstå att det är obetydligt ser jag som en påtaglig överdrift. Tomas- jag som tjatar om björnar? Nåja det är korrekt att jag har nämnt dem, det är du som tar i från knäna och påstår omständigheter som inte är förenliga med realia. Angående att Millgard slår sig in här med ett påstående om att Tomas argumentation är baserad på något mer än bara tyckanden och antaganden är en av de mer påfallande tecknen på att han är överbevisad. Ni två är trots allt Robsofts mest proliferata proffstyckare i rovviltsfrågor, i anslutning till det kan konstateras att bara för att man upprepar samma sak om och om igen blir det inte sant, även om man själv vill det. Att sakligheten har lämnat denna tråd är uppenbar i det sätt som en del inlägg introducerar tanken om att det skulle finnas konspirationer mot dem och deras rovdjurslinje. Personligen anser jag det tråkigt för den här formen av tråden skall inte existera på detta fora. Slutligen det faktum att Tomas har omdöme att släppa sin hund när det skett dödliga vargangrepp på hundar i närliggande jaktlag under älgjakten får stå för honom, det är ju hans hund. Men jag tycker att detta citat är intressant från grannkanalen, Tompa Jan "Fina medelålders älgkor går utan kalv under hösten, hur stort ansvar som vargen har här är svårt att sia om när vi har väldigt gott om björn också. Möjligen upplever jag att älgarna står för hundarna bättre nu än innan, men det kan också bero på bättre hundar idag." Tråden ligger här Det är inte utan att det förefaller för mig som om det finns ett visst mått av "kamp" i Tomas att vi andra "måste" tycka som han annars har vi fel. /Christian Från samma länk som jag länkade tidigare: " Kött av olika slag är energimässigt ungefär en fjärdedel av björnens diet. Det är mest älg- och renkalvar, eller gärna kadaver efter redan döda djur. På många platser dessutom gärna slaktrester efter människornas älgjakt, eller sopor på soptippar eller ur soptunnor. Avfall är energirik mat för en björn som vill bygga upp sina livsavgörande fettreserver inför vintern." Visst, älg ingår med en skapligt stor del men det beror på tillgången av lättillgängligt kött snarare än att dom skulle ha någon förkärlek till just älg. Lättillgängligt är rödkalv, fallvilt, slaktplatser, tågdödade djur osv. Björn är rätt chanslös att få tag på en vuxen älg eller kalv som vart med några månader om det inte är i verkligt speciella situationer som tex på våren när snön ligger djup och det blir skare. Då kliver björnen ofta upp tidigare ur idet för att jaga älg. Åter till vargen. Christian, det har inte tagits någon hund under älgjakt i Galvenreviret. Det har tagits en drever har jag för mig under revirsetableringen men sedan har det vart lugnt. Vi hade vargarna i omedelbar närhet eller på vår mark under hela älgjakten etableringsåret utan incident. Vad gäller hur älgarna betett sig i Galvenreviret på stånd har jag samma erfarenheter som Tompa. Jag fattar inte vad det är som gör att ni blir topp tunnor på Tompa du och MKJ, är det för att han lägger känslorna åt sidan och ser till fakta när det gäller vargen eller vad är det? Vilttillgången kommer alltid att vara god i Riala tror jag, ett så litet revir som 20000 ha som inte har några revir kring sig kommer med all säkerhet att få invandrande djur till hela ytan. Värre här uppe som tex Galven som har revir om sig på tre håll och älven på det fjärde, här finns ingen vargfri mark som buffert och dessutom är reviren här uppe snarare 100 000 ha. Våra viltstammar är extremt glesa jämfört med Upplands redan utan varg.
Publicerat Maj 20, 201015 yr C om du istället för att hänga upp dig på mig som person och bara läser det jag skrivit: Vart har varg utrotat älg i Sverige? Det var min fråga. Den hör till ämnet... Jag försöker inte få dig att tycka som mig, däremot så har jag svårt att stilla sitta när det släpas fram eget hittepå. Den här tråden tycker jag bara visar att historien upprepar sig, för tidigare har väl du bara fnissat när det har snackats om bilar med Skånesdjurparks loggor och dyl som planterar vargar i Värmland och Dalarna? Men när det händer i ens närhet så börjar teorierna hopas. Det finns ett sätt, anpassa sig. Något annat alternativ finns inte om man skall kunna bedriva jakt. Jag har inte alla lösningar men en sak vet jag, man måste börja med att titta på hur man själv påverkar viltet och vad man kan förändra. Om du upplever att sakligheten försvann från tråden så fråga dig själv varför det hela tiden skall argumenteras runt person, nja numer personer, istället för sakfrågan. Börja där. Edit: Nu läste jag tråden du länkade till där du själv skriver, där påstår du att detta revir vi talar om är tre år gammalt? Hur tänker du då? Den Alfahanne som du har där var precis nyfödd för två år sedan, den märktes som bekant på min jaktmark december 2008, då dryga halvåret (36kg) och lär ha utvandrat våren 2009. Tomas
Publicerat Maj 20, 201015 yr Återigen angriper du mig personligen och inte sak, varför? Ja jag är geneuint naturintresserad, skjut mig. Förutom mitt intresse för natur så jagar jag förmodligen mer än dig, när jag har den möjligheten genom mitt yrke. Du beklagade dig väl nyligen i en tråd om att tiden inte räckte till? Nåja, jag försöker tala om för dig det du uppenbarligen inte vill ta till dig, rovdjuren kommer, det krävs att vi anpassar oss. Jag har skrivit i åtskilliga trådar att jag har svårt själv med anpassningen och klagar på vargen, men det förändrar ju inget annat än att jag fått klaga ett slag. Jag är markägare själv, jag gillar inte att rovdjur predaterar hårt på viltet, men vad hjälper det?Tomas Återigen? Tror jag är rätt hyfsat känd för att debattera rätt hårt utan alltför djupa personangrepp, det ligger inte för mig faktiskt. Det är vi skyldiga varandra för annars tar sådana här trådar ände med rätt djupa ärr. Känner du obehag utav att jag upplever dig som en lätt fanatisk frikyrkopastor i sakfrågan ber jag om ursäkt, men trodde en känd RS debattör som du klarade sådan liknelser. Kanske skulle jag lagt in en så hade det känts bättre. Skrev ju faktiskt att du egentligen inte förargar mig och det är sant, jag undrade bara vad motorn var - och det var primärt ditt stora intresse för naturen som då är större än jakten med andra ord. Du frågar var vargen har utrotat älg som ett återkommande trumfkort? Nej det har den inte gjort men det omöjliggör ett mänskligt uttag via jakt på flertal ställen redan idag. Jag är jägare, jakten är utrotad på dessa ställen. Jag skrev att mårdhunden utrotar stora delar av fågel och däggdjursbestånden lokalt på flera ställen i Europa, är mårdhunden ett rovdjur eller inte Tomas? Tycker du att att SJF och NVV skall slopa sitt projekt för att det finns ju mat åt dom också, ett tag till iaf? Mårdhunden tillhör idag den nordiska faunan och är väl spridd i EU, men ändå vågar vi säga nej? Bandmask bär ulven också så det är ett ickeargument egentligen. Lyfter på hatten till SJF i denna fråga, det gör jag inte alltid men denna fråga har skötts helt rätt från allra första början. Även jag har delvis jakten och jaktens förvaltning som yrke, tro det eller ej. Jag vet att rovdjuren kommer och att det är en tid av uppoffringar som vi nu ställs inför. Men för det behöver jag inte gilla det per automatik, eller hur?
Publicerat Maj 20, 201015 yr Du har inte en aning om jag är mer naturintresserad än jaktintresserad, jag har som sagt fått redogöra för det tidigare i tråden förutom att det känns väldigt offroad också ganska ointressant, visst? Mårdhundar är inte heller topic, dessutom kan jag alldeles för lite för att uttala mig om dom. Älgförvaltning, varg och björn kan jag en del om, och varg står på schemat här. Om vi nu är överens om två saker, 1 vargen kommer inte att utrota älg och rådjur i Riala. 2 Att det kan vara emotionellt väldigt jobbigt med vargetablering, och kan ta sig i konstiga utryck. Ska vi inte då försöka se möjligheter istället för att basunera ut att jakten är slut? Även om det kommer att innebära stora förändringar för några, givetvis väldigt trist som jag själv fått erfara. Om nu tex reviret inte är större än 20 000ha så påverkas ju inte stora delar i Roslagen alls ännu? Det är som att jämföra med att någon här blir av med arrendet och får byta till grannlaget. Tomas
Publicerat Maj 20, 201015 yr Du har inte en aning om jag är mer naturintresserad än jaktintresserad, jag har som sagt fått redogöra för det tidigare i tråden förutom att det känns väldigt offroad också ganska ointressant, visst?Mårdhundar är inte heller topic, dessutom kan jag alldeles för lite för att uttala mig om dom. Älgförvaltning, varg och björn kan jag en del om, och varg står på schemat här. Om vi nu är överens om två saker, 1 vargen kommer inte att utrota älg och rådjur i Riala. 2 Att det kan vara emotionellt väldigt jobbigt med vargetablering, och kan ta sig i konstiga utryck. Ska vi inte då försöka se möjligheter istället för att basunera ut att jakten är slut? Även om det kommer att innebära stora förändringar för några, givetvis väldigt trist som jag själv fått erfara. Om nu tex reviret inte är större än 20 000ha så påverkas ju inte stora delar i Roslagen alls ännu? Det är som att jämföra med att någon här blir av med arrendet och får byta till grannlaget. Tomas Det första är ett antagande från min sida, men jag bryr mig egentligen föga så håller väl med. 1. Om det vet vi inget ännu, återkom om 3 år så skall jag ge dig ett svar. 2. Här instämmer jag. Dagens revir är 20000 ha, öst är stängt pga vatten, väst pga vägar syd pga Stockholm. Men norrut är det öppet hela vägen till renbetet. Jag förbehåller mig rätten att avgöra själv när min jakt är slut, det är den den dagen jag har ett revir på marken då jakt för mig är hundjakt till stor del.
Publicerat Maj 20, 201015 yr Tomas- Som anfört ovan har triumviratet, Tompa-Jan, Millgard och Flashy någonting någonting, med en formidabel ström av argument, påståenden och personangrepp, hållt RS "rovdjurssektion" i ett stenhårt grepp, alla andra har fel, ni har rätt, för det fall att ni inte har rätt så har ändå vi andra fel. Ja du är osaklig, du blandar egna uppfattningar, med fakta som du vill att de skall vara, med allomfattande påståenden om att vi andra har tomtar på loftet som tänker eller ser på saken annorlunda. Nu har du fått rejält med motstånd och ringa medhåll och då förskjuter du argumentationen bak till en punkt där du åter kan säga att jag har rätt. Jag skrev inledningvis i detta tråd att detta är opassande för Jaktsnack, något jag fortfarande anser. Hela tonen som genljuder i det som skrivs av bland annat dig är avvikande från hur vi relaterar till varandra här. Att du inte väljer att vara forum konform är ditt val men att då tro att man inte kan tvingas svara upp för det är en helt annan sak, detta fora har en "vem är XX" del som är ett bra sätt att presentera sig på. Angående frågan om utrotning är det underbart att se och inse att du avser verkligen att det då inte skall finnas 1, enda djur kvar, därmed har du rätt, om jag då anger att stammarna inom reviret inom åren kommer att vara ej jaktbara och inte heller kommer att klara av att vidmakthålla sig själva utan invandring är inte det tillräckligt? Nej tydligen inte, då skall det anpassas, jag vet att man inom Riala Älgskötselområde och Addarsnäs har skjutit mindre än 10 älgar de sista tre åren, Addarsnäs som är ett stort gods har inte jagat älg alls på grund av de extremt små stammarna, detta innan vargens inträde. Avslutningsvis torde den som är insatt i ärendet veta att Galvenhanen var den tredje vargen på lika många år som kom att "hitta" Rialaområdet och låta det vara sitt vinterområde, har för mig att det är som så att det inte blir revir innan en varg varit stationär där i ett år eller skaffat avkomma men oaktat och för alla andra praktiska aspekter, har det funnits minst en varg stationär, vintertid i området de sista tre och nu då snart fyra åren. Det var ju det här med fakta. /Christian
Publicerat Maj 20, 201015 yr Nämn en plats i Sverige där vargen utrotat älgen?Norra mellanSverige, dit räknas väl jag? Tittar på fyra rådjur utan för huset nu... Jag kan förstå att man jagar på ett visst sätt i många år, följer en avskjutning år efter år utan problem. Helt plötsligt kommer en ny spelare in på banan, en spelare som tar sin del oavsett hur vi har gjort. DÅ kan det snabbt få ödesdigra konsekvenser om man inte snabbt kompenserar. Om rovdjuren skulle utrota maten, vad händer då med rovdjuren i förlängningen? Tomas mitten av Sverige ligger väl ovan i Ångermanland/medelpad.. Vissa räknar Norrbotten som Norrland andra allt söder Solna..men men
Publicerat Maj 20, 201015 yr Nej, rovdjuren utrotar inget utan våran hjälp. Nja, minken har ju lyckats utrota Skrattmåsen lokalt så visst kan rovdjuren utan mänsklig hjälp decimera sina bytesdjur till utrotningens brant.
Publicerat Maj 20, 201015 yr Nja, minken har ju lyckats utrota Skrattmåsen lokalt så visst kan rovdjuren utan mänsklig hjälp decimera sina bytesdjur till utrotningens brant. Invasiva arter verkar vara mer förödande.
Publicerat Maj 20, 201015 yr Invasiva arter verkar vara mer förödande. Vargen bör väl närmast räknas som det då den varit vilande i sverige sedan 60talet,då även dvärgband masken försvann
Publicerat Maj 20, 201015 yr Tomas- Som anfört ovan har triumviratet, Tompa-Jan, Millgard och Flashy någonting någonting, med en formidabel ström av argument, påståenden och personangrepp, hållt RS "rovdjurssektion" i ett stenhårt grepp, alla andra har fel, ni har rätt, för det fall att ni inte har rätt så har ändå vi andra fel. Ja du är osaklig, du blandar egna uppfattningar, med fakta som du vill att de skall vara, med allomfattande påståenden om att vi andra har tomtar på loftet som tänker eller ser på saken annorlunda. Nu har du fått rejält med motstånd och ringa medhåll och då förskjuter du argumentationen bak till en punkt där du åter kan säga att jag har rätt. Jag skrev inledningvis i detta tråd att detta är opassande för Jaktsnack, något jag fortfarande anser. Hela tonen som genljuder i det som skrivs av bland annat dig är avvikande från hur vi relaterar till varandra här. Att du inte väljer att vara forum konform är ditt val men att då tro att man inte kan tvingas svara upp för det är en helt annan sak, detta fora har en "vem är XX" del som är ett bra sätt att presentera sig på. Angående frågan om utrotning är det underbart att se och inse att du avser verkligen att det då inte skall finnas 1, enda djur kvar, därmed har du rätt, om jag då anger att stammarna inom reviret inom åren kommer att vara ej jaktbara och inte heller kommer att klara av att vidmakthålla sig själva utan invandring är inte det tillräckligt? Nej tydligen inte, då skall det anpassas, jag vet att man inom Riala Älgskötselområde och Addarsnäs har skjutit mindre än 10 älgar de sista tre åren, Addarsnäs som är ett stort gods har inte jagat älg alls på grund av de extremt små stammarna, detta innan vargens inträde. Avslutningsvis torde den som är insatt i ärendet veta att Galvenhanen var den tredje vargen på lika många år som kom att "hitta" Rialaområdet och låta det vara sitt vinterområde, har för mig att det är som så att det inte blir revir innan en varg varit stationär där i ett år eller skaffat avkomma men oaktat och för alla andra praktiska aspekter, har det funnits minst en varg stationär, vintertid i området de sista tre och nu då snart fyra åren. Det var ju det här med fakta. /Christian Om du har problem med någon på Robsoft så föreslår jag att du tar upp det där, blir som avigt att knåda den degen här. Personangreppen avstår jag från att kommentera mer än att jag bara konstaterar att du själv har över 6000 högtravande inlägg där. Tillbaka på vägen igen. Du påstår att jag är osaklig, blandar fakta med egna uppfattningar, det kan jag omöjligt bemöta om inte du samtidigt berättar vad jag har fått om bakfoten. Du skriver fortsatt att jag fått rejält med motstånd, vilket är sant, men blir det automatiskt mer rätt om flera tycker så? Sen är det väl inte så många som i sakfrågor har argumenterat emot mig, förutom i det jag skrev att vargen inte utrotar älg i Sverige, vilket jag är ganska säker på att jag har rätt. Men om du tar fråga för fråga där du anser att jag har fel så kan jag bemöta det. Du hävdar att viltstammarna inte skulle vara jaktbara i en framtid. Där kan du få rätt, om man inte förändrar avskjutningen i takt med att vargen predaterar. Det är ju uppenbart att trycket inte kan vidhållas, men det är lika uppenbart att Vargen inte löser av oss i skogen som en skiftarbetare. Snackar vi älg så är mindre 20% av bytena producerande älgar, de flesta av dom är gammla kor, knappt ingen vuxen tjur. Tillslut ställde jag mig tveksam angående hur längen reviret har funnits, där man normalt inte räknar ensama vargar som revir, men det spelar mindre roll idag, när vi har valpar och uppenbart ett revir. Så det var ett onödigt påstående från mig. ja just du ville ha mer av mig... http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=15771&hl= Tomas
Publicerat Maj 20, 201015 yr Och som jag tidigare påpekade så är det ingen sensation om en tik tar en promenad, det är för övrigt två av två märkta tikar från Galven som gjort liknande utflykt http://www.jaktojagare.se/se/article.php?i...p;context=60321 Bussar känns överflödiga. Tomas
Publicerat Maj 20, 201015 yr Tompa-jan, Här har du en varghatare som står på din sida i just denna tråd för maken till personangrepp och osaklig argumentation har jag tamejfan aldrig varit med om. Otroligt att du orkar diskutera med rena och fina svar och hålla dig till tråden. Hatten av från mig.
Publicerat Maj 20, 201015 yr Tompa-jan, Här har du en varghatare som står på din sida i just denna tråd för maken till personangrepp och osaklig argumentation har jag tamejfan aldrig varit med om. Otroligt att du orkar diskutera med rena och fina svar och hålla dig till tråden. Hatten av från mig. +1
Publicerat Maj 20, 201015 yr Tyckande och subjektiva känslor verkar väga tyngre än faktisk erfarenhet i den här tråden.
Publicerat Maj 21, 201015 yr Hoppla, här ser det ut som det brukar i vargtrådar. Beträffande fakta så tycker jag att länken till jakt&jägare får utmärka det enda som påminner om fakta och inte tyckande i denna tråd, från bägge läger. Kul att "varghatarmedia" får figurera som källa i debatten nån gång ibland också. Tycker personligen att Dan Thörnström tillhör en av dom bästa jaktskribenter vi har i Sverige. Har en grävmaskinist som jobbar åt mig ca 2 utanför Uppsala, han fick sällskap i går EM då en varg korsade hans nygrävda dike på under 100 meter. En person som jag har stort förtroende för och han var tämligen 100% säker. LST håller på att kvalitetssäkra spåren, men det lär knappast nå allmänhet via dom. Inget unikt det heller, det har funnits vargobs runt Uppsala många gånger förr.