Publicerat Maj 16, 201016 yr Tala klarspråk, menar du att det skett en utplantering? Förresten så har Galvenvalpen gått närmare 100mil än 30 innan han hittade dit. Jag pratar inte om Galvenvalpen, utan hans fjälla som dök upp lite lägligt. Trots att galvenvalpen varit mycket stationär sedan han kom till där han finns nu. Känns inte det åtminståne lite konstigt, internetdejting? Visst kan jag göra det f.ö. Ja jag tror att det har skett en utplantering, förmodligen flera t.om. Kan du bevisa att detta är falskt är det nog dags för dig att tala klarspråk, du bonde från Hälsingland. Egentligen är det inte flytten som i så fall stör mig, det finns ju regeringsbeslut på att vargar kan flyttas inom landet. Det som stör mig är att vi som får ta konsekvenserna av detta hålls i lite "onödigt" mörker. Detta skapar konspirationsteorier, vilket ofta är olyckligt.
Publicerat Maj 16, 201016 yr Jag tror oxå på att det är viktigt att detta par får etablera sig ordentligt, tyvärr så är det några som får inskränkningar på sin jakt och livskvalite. Att det förekommit/förekommer flytt av varg är jag fullkommligt övertygad om. Det är väl bara syftet som är lite oklart? Låt dom få vara ett tag så kommer alla bli nöjda och glada, när vi får en ständigt återkommande jakt på varg.... Mvh Micke
Publicerat Maj 16, 201016 yr Jag pratar inte om Galvenvalpen, utan hans fjälla som dök upp lite lägligt. Trots att galvenvalpen varit mycket stationär sedan han kom till där han finns nu. Känns inte det åtminståne lite konstigt, internetdejting?Visst kan jag göra det f.ö. Ja jag tror att det har skett en utplantering, förmodligen flera t.om. Kan du bevisa att detta är falskt är det nog dags för dig att tala klarspråk, du bonde från Hälsingland. Egentligen är det inte flytten som i så fall stör mig, det finns ju regeringsbeslut på att vargar kan flyttas inom landet. Det som stör mig är att vi som får ta konsekvenserna av detta hålls i lite "onödigt" mörker. Detta skapar konspirationsteorier, vilket ofta är olyckligt. Om det har planterats vargar ngn gång på 70, tidigt 80 tal har jag inte en aning om men jag håller det inte helt osannolikt. Jag tror inte på det men törs inte utesluta det, och oavsett tror jag det har noll betydelse i slutändan. I Nutid Nej, varför flytta inavlad varg?. Men varför skulle man flytta en vargtik till Norrtäljetrakten idag? En tik som dessutom är inavlad. Jag kan nog tänka mig 7000 andra orter som är bättre anpassad och mindre trafikerad, mindre med fårbönner. Och att en vargtik går 30mil, ha ha... Det finns exempel på betydligt längre färder i motsatt riktning. Vargar som vandrat från Värmland till norra Norge och Finland, tror du dom också åkt buss i den riktningen också? Om somliga hade någon som helst erfarenhet av vargforskningen skulle man inte göra sig så dum på internet, även om man håller sig anonym. Skynda och läs, snart är även detta borta, det jag skriver. Tomas
Publicerat Maj 16, 201016 yr Om det har planterats vargar ngn gång på 70, tidigt 80 tal har jag inte en aning om men jag håller det inte helt osannolikt. Jag tror inte på det men törs inte utesluta det, och oavsett tror jag det har noll betydelse i slutändan. I Nutid Nej, varför flytta inavlad varg?. Men varför skulle man flytta en vargtik till Norrtäljetrakten idag? En tik som dessutom är inavlad. Jag kan nog tänka mig 7000 andra orter som är bättre anpassad och mindre trafikerad, mindre med fårbönner. Och att en vargtik går 30mil, ha ha... Det finns exempel på betydligt längre färder i motsatt riktning. Vargar som vandrat från Värmland till norra Norge och Finland, tror du dom också åkt buss i den riktningen också?Om somliga hade någon som helst erfarenhet av vargforskningen skulle man inte göra sig så dum på internet, även om man håller sig anonym. Skynda och läs, snart är även detta borta, det jag skriver. Tomas Du visste ju inget om tiken skrev du nyss, hur vet du då att hon är inavlad? Kallar du mig dum nu förresten, eller är det mänskligheten som är dum generellt? Klarspråk du vet. Mest van att se incinuerande oneliners från dig så ursäkta att jag inte förstår.
Publicerat Maj 16, 201016 yr Förlåt... Men jag antar att den är inavlad, pga att ingen har hittat dna efter ngn tik som inte är inavlad. Men visst det skulle kunna vara möjligt att ngn har invandrat,är det så så lär vi snart få veta det. Mitt tips är avkomma från Ockelbo, Voxna kanske Skrälldalen Men INTE från Ryssland.
Publicerat Maj 16, 201016 yr Om det har planterats vargar ngn gång på 70, tidigt 80 tal har jag inte en aning om men jag håller det inte helt osannolikt. Jag tror inte på det men törs inte utesluta det, och oavsett tror jag det har noll betydelse i slutändan. I Nutid Nej, varför flytta inavlad varg?. Men varför skulle man flytta en vargtik till Norrtäljetrakten idag? En tik som dessutom är inavlad. Jag kan nog tänka mig 7000 andra orter som är bättre anpassad och mindre trafikerad, mindre med fårbönner. Och att en vargtik går 30mil, ha ha... Det finns exempel på betydligt längre färder i motsatt riktning. Vargar som vandrat från Värmland till norra Norge och Finland, tror du dom också åkt buss i den riktningen också?Om somliga hade någon som helst erfarenhet av vargforskningen skulle man inte göra sig så dum på internet, även om man håller sig anonym. Skynda och läs, snart är även detta borta, det jag skriver. Tomas Tomas som du vet är citat knappen en sådan funktion att det du skriver "ekar i evigheten" för att parafrasera på en taskig film, för att framställa en hypotes, om man skulle flytta på varg och om man skulle vilja att vår genbanksberikare skulle avla av sig, så har man inte mycket annat val än att göra det dit där han har valt att etablera revir, att det sedan är så att varg i närheten till stockholm ökar intresset för vargar, rent av ökar deras popularitet men framför allt för att spride de inte så inavlade generna som vår Galven varg besitter. Sen att vägnätet med älgstängsel i princip utgör ett totalt vandringshinder vidare söderut gör inte saken sämre. Slut hypotes. Slutsats, din argumentering slirar och du hänfaller till en form av argumentation som inte passar sig här, därtill är den oförskämd och som sagt insinuant på ett särskilt drivet sätt. Gör du alltid så när förutsättningarna inte passar dig? /Christian
Publicerat Maj 16, 201016 yr Tomas som du vet är citat knappen en sådan funktion att det du skriver "ekar i evigheten" för att parafrasera på en taskig film,för att framställa en hypotes, om man skulle flytta på varg och om man skulle vilja att vår genbanksberikare skulle avla av sig, så har man inte mycket annat val än att göra det dit där han har valt att etablera revir, att det sedan är så att varg i närheten till stockholm ökar intresset för vargar, rent av ökar deras popularitet men framför allt för att spride de inte så inavlade generna som vår Galven varg besitter. Sen att vägnätet med älgstängsel i princip utgör ett totalt vandringshinder vidare söderut gör inte saken sämre. Slut hypotes. Slutsats, din argumentering slirar och du hänfaller till en form av argumentation som inte passar sig här, därtill är den oförskämd och som sagt insinuant på ett särskilt drivet sätt. Gör du alltid så när förutsättningarna inte passar dig? /Christian Det är uppenbart att det inte passar sig. Jag blir ifrågasatt hela tiden, man tror inte att jag har hundar, man tror inte att jag är jägare, inte ens att jag är bonde verkar ngn tro... jag redogör med länkar och bilder som senare tas bort. Ändå var det ju inte jag som började citera mig själv och vara oförskämd. Din hypotes, nja jag köper den inte, men visst. Det visar sig snart om konsprationerna besannas. Dom lär väl redan ha dna från tiken. För du menar väl inte ändå att tiken är en "svensk" tik som flyttats? Det skulle vara ett scoop... 2-3 dagar tar det för en varg att förflytta sig den sträcka det rör sig om, är det tätt med vargrevir som ska passeras går det snabbare. Bestyret att söva en frilevande varg verkar lite smått underskattas här...
Publicerat Maj 16, 201016 yr Tomas- vad är en hypotes, jo något som skall provas mot empiriska data eller försök. Tyckanden kan lämnas åt sidan, ändlös verbal onani kan ni ägna er åt på RS. Vi får eventuellt reda på fakta inom tid, jag är ganska nöjd så. /Christian
Publicerat Maj 16, 201016 yr Jag blir lite undrande, framför allt i denna tråd Varför behandlans man som en dålig person eller ev. "lagbrytare" bara för man ogillar dom stora rovdjuren som revper skriver om? Jag har varit förskonad från allt större än räv fram till nu på mina hemmamarker men jagat på marker med alla 4 stor i över 10 år nu och sett vad dom åstakommer eller rättare sagt vad dom "inte" åstakommer för i skogen finns det inget levande kvar mer än småfåglar, lite bäver och rovdjuren. varg, björn, lo och järv kan flyttas ner i storstadsregionen så som dom delvis har blivit utflyttade där dom är nu. ang vargparet norr om stockholm så tror jag inte det händer så mycket med vare sej förståelse eller insikt utan det måste till en överpopulation av varg så bytesdjuren blir minoritet för att stadsborna ser rovdjur som ett "problem". en stockholmare ser nog rådjuren som ett större problem dom dom fulingarna går in i trädgårdarna och äter upp både tulpanerna och dom nysatta panseerna, usch vad hemskt. Jag står inte bakom revper men jag FÖRSTÅR varför han tänker som han gör. ett exempel är varför det är så många "duktiga" rodjursjägare och hundar för detta i mellansverige, det finns inget annat att jaga så dom måste väl bli bra det som dom jagar. skaffa en rådjurshund i dalarna måste väl vara lika framgångsrikt om att ha en finnspets till tjäder i skåne. Risk för div. reaktioner i båda "lägren" tackar jag för inlägget. Fältjägaren
Publicerat Maj 16, 201016 yr Tomas- vad är en hypotes,jo något som skall provas mot empiriska data eller försök. Tyckanden kan lämnas åt sidan, ändlös verbal onani kan ni ägna er åt på RS. Vi får eventuellt reda på fakta inom tid, jag är ganska nöjd så. /Christian Ja C, jag vet inte riktgt om du vill att jag skall ta din hypotes på allvar? Det känns inte riktigt som du är på hemmaplan här. Jag vill påstå att söva och flytta varg är ett lite större företag än du vill föreställa dig, speciellt när det bara finns en handfull, knappt det, samling gubbar som kan utföra det. Du verkar inte heller låtsas om uppdådet runt ett sådant spektakel. Detta projektet ter sig i storleksordning som "vargkriget" på SVT, helt i tysto. Sen att släppa ner eländet den i Uppland... OCH hon stannar kvar! trots traumat med sövningen. Återigen lite haltande, minst sagt. Så, jag förstår om du är nöjd härvidlag och lägger ned.
Publicerat Maj 16, 201016 yr speciellt när det bara finns en handfull, knappt det, samling gubbar som kan utföra det. tycker du ska ändra i den här meningen närmare bestämt ordet kan till får krävs inte kärnfysiker till det
Publicerat Maj 16, 201016 yr ändlös verbal onani kan ni ägna er åt på RS. Ja, du har helt rätt. Ibland kan några bli väldigt högtravande. /T
Publicerat Maj 16, 201016 yr tycker du ska ändra i den här meningen närmare bestämt ordet kan till får krävs inte kärnfysiker till det Jag inbillar mig att det är småknepigt att skjuta från en helikopter, dessutom med bedövningspilar. Kan.
Publicerat Maj 16, 201016 yr Jag inbillar mig att det är småknepigt att skjuta från en helikopter, dessutom med bedövningspilar. Kan. Inte bara skjuta, piloten skall följa vargen som springer i 50km/h i terrängen och ta skytten in på 5-10m.
Publicerat Maj 16, 201016 yr Jag inbillar mig att det är småknepigt att skjuta från en helikopter, dessutom med bedövningspilar. Kan. inget skäl till ordet kan med lite träning så fixar många skyttar ett sånt skott Inte bara skjuta, piloten skall följa vargen som springer i 50km/h i terrängen och ta skytten in på 5-10m. här har du det stora problemet flygningen dock inga större problem då dom driver vargen ut i "öppen terräng" dvs hyggen eller liknade med lägre skog där dom går ner för skott fan enda som krävs är en "hjärndöd" pilot samt en hygglig skytt fortfarande bara får tyvärr så måste jag säga att gubbarna är ytterst lätt ersatta
Publicerat Maj 16, 201016 yr inget skäl till ordet kan med lite träning så fixar många skyttar ett sånt skott här har du det stora problemet flygningen dock inga större problem då dom driver vargen ut i "öppen terräng" dvs hyggen eller liknade med lägre skog där dom går ner för skott fan enda som krävs är en "hjärndöd" pilot samt en hygglig skytt fortfarande bara får tyvärr så måste jag säga att gubbarna är ytterst lätt ersatta Jasså! Ändå är det bara en pilot och en skytt som gör det i Sverige och jag tror, även Norge. Fan dom åkte ju till och med till Frankrike i vintras på jobb... ( lite osäker om det var Frankrike, tror det står i JoJ ) Alla vargar som är märkta i Sverige är Skjuten av en och samma person som använder en och samma pilot.
Publicerat Maj 16, 201016 yr inget skäl till ordet kan med lite träning så fixar många skyttar ett sånt skott här har du det stora problemet flygningen dock inga större problem då dom driver vargen ut i "öppen terräng" dvs hyggen eller liknade med lägre skog där dom går ner för skott fan enda som krävs är en "hjärndöd" pilot samt en hygglig skytt fortfarande bara får tyvärr så måste jag säga att gubbarna är ytterst lätt ersatta Nu är jag inte experten här...men men men...frågan är hur många som kan flyga en helikopter så, vilka som har tillgång till helikopter... Det är dessutom knappast osynligt att flyga helikopter. Folk vänder sig ju alltid och kollar så fort en helikopter dyker upp och det var det än sker. Sedan har vi vilka som har möjlighet att komma över bedövningspilar, gevär osv osv, medel för uppvaknande osv. Hur många "varg-miljö-muppar" har den möjligheten så väl ekonomiskt som resursmässigt? Jag bara undrar...känns "ganska" osannolikt..."ganska"... Den här tråden har ju blivit riktigt rolig! Rätt vass och många som skriver med synpunkter. Det är härligt uppfriskande med konspirationsteorier men man kan knappast ta dem allvarligt. Intressant att så många vet så mycket om något som ingen har någon aning om...
Publicerat Maj 16, 201016 yr Jasså! Ändå är det bara en pilot och en skytt som gör det i Sverige och jag tror, även Norge. Fan dom åkte ju till och med till Frankrike i vintras på jobb... ( lite osäker om det var Frankrike, tror det står i JoJ ) Alla vargar som är märkta i Sverige är Skjuten av en och samma person som använder en och samma pilot. så tänker vi efter lite och leker lite med vissa ord som kan och får "kan kan många får får inte många" om jag inte helt felunderrättad så är dom anställda av naturvårdsverket eller länstyrelsen eller vilka det nu är som dom jobbar för och märk väl jag ringaktar inte deras jobb eller deras skicklighet bara din attityd om att ingen annan kan göra deras jobb för med träning och en hälsosam dos av "hjärndöd" så kan dom bytas ut för annars så kan dom ju lägga ner vargsövningen när dom lägger näsan i vädret
Publicerat Maj 16, 201016 yr så tänker vi efter lite och leker lite med vissa ord som kan och får "kan kan många får får inte många" om jag inte helt felunderrättad så är dom anställda av naturvårdsverket eller länstyrelsen eller vilka det nu är som dom jobbar för och märk väl jag ringaktar inte deras jobb eller deras skicklighet bara din attityd om att ingen annan kan göra deras jobb för med träning och en hälsosam dos av "hjärndöd" så kan dom bytas ut för annars så kan dom ju lägga ner vargsövningen när dom lägger näsan i vädret Nej NVV Eller Lst är inte inblandad, piloten är dessutom fristående entreprenör. Duktiga yrkesmänniskor.
Publicerat Maj 16, 201016 yr Jo, Frankrike var det... http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=420226
Publicerat Maj 17, 201016 yr Jag pratar inte om Galvenvalpen, utan hans fjälla som dök upp lite lägligt. Trots att galvenvalpen varit mycket stationär sedan han kom till där han finns nu. Känns inte det åtminståne lite konstigt, internetdejting?Visst kan jag göra det f.ö. Ja jag tror att det har skett en utplantering, förmodligen flera t.om. Kan du bevisa att detta är falskt är det nog dags för dig att tala klarspråk, du bonde från Hälsingland. Egentligen är det inte flytten som i så fall stör mig, det finns ju regeringsbeslut på att vargar kan flyttas inom landet. Det som stör mig är att vi som får ta konsekvenserna av detta hålls i lite "onödigt" mörker. Detta skapar konspirationsteorier, vilket ofta är olyckligt. Jag ser det som helt uteslutet att man skulle bemöda sig att flytta en varg när det finns så många som har ben att gå med bara 10-12 mil bort! Att en varg hamnar i just Riala är logiskt, om vargen kommer vandrandes norrifrån så styr ju Uppsalaslätten den antingen mot Dalarna/Västmanland eller mot skogarna i östra Uppland. På båda sidor om etableras det nu i dom urgamla revir som dom alltid har haft, Riala är ju ett välkänt gammalt revir. Det vore ju konstigt på riktigt om det INTE skulle komma varg och etablera sig i dessa trakter när det är så pass många ungvargar som går loss från reviren i vargbältet varje år.
Publicerat Maj 17, 201016 yr Kommer att radera en del meningslösheter i den här tråden bara så ni vet.. Detta med utplanteringen.. Läste om utsättning, tror det var Skandulv som skrev med anledning av den förestående flytten av varg. Det fanns då två metoder att göra detta, en sk hårt släpp och en mjukt tror jag det hette. Hårt släpp var som det låter, backa in hästtransporten mot närmsta buske vid ett dike, öppna luckan och vargen drar... all världens jävla väg och blir inte kvar i området där den släppts. Alltså är det osannolikt att tiken i Riala är flyttad dit. Den andra modellen var då mjukt släpp och syftet med det var att försöka behålla vargen i området där man avser släppa. Detta förutsätter att vargen som ska ut hägnas i området och ges en rätt lång tid i hägnet för att bekanta sig med befintliga vargar i området. Någon som sett något varghägn i Riala? Min tro är inte mer sann än någon annans men då det gång på gång landar varg i dessa trakter så tror jag faktiskt att just detta område är jävligt smutt att bo i om man är varg, de skiljer sig väl inte från andra revirhävdade arter? Alltså slår de ned bopålen där biotopen tilltalar dem. Mvh!
Publicerat Maj 17, 201016 yr Ja jösses vilken sandlådetråd. Jag gillar inte vargar, fästingar, småsinta människor eller brännässlor... Förstår inte hur man kan vara "glad" över en ev spolierad jaktmark hos en "jägarkamrat" Vi bör nog förlika oss med att vargen har kommit till Sverige för att stanna, och måste anpassa oss efter det. BTW onödigt inlägg!? kan så vara, men för några utav er så är det dags att höja ribban på inläggen. / en varghatare som trotts allt insett att vargen är här för att stanna....
Publicerat Maj 17, 201016 yr Varför behandlans man som en dålig person eller ev. "lagbrytare" bara för man ogillar dom stora rovdjuren som revper skriver om? +1 Två frågor i samhället saknar gråzon, vargar och integrationspolitik. Jag kan ha synpunkter i bägge dom ämnena utan att vara varken tjuvjägare eller rasist, faktiskt.
Publicerat Maj 17, 201016 yr +1Två frågor i samhället saknar gråzon, vargar och integrationspolitik. Jag kan ha synpunkter i bägge dom ämnena utan att vara varken tjuvjägare eller rasist, faktiskt. Instämmer till fullo