Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Baka bröd och kakor

Featured Replies

Rakblad är en annan variant.

  • Replies 545
  • Views 58.2k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • Bagarn bagar vidare😊 Surdeg, salt, vete special och grovt kornmjöl. received_594848158960852.mp4      

  • Eftersom jag har lite koll på bakning så kan ni alltid fråga om saker ang bakning så skall jag nog kunna svara...

  • Skrevom en bok till bageriskolorna för ett par år sedan, fotade lite om surdeg ifrån den, ser i tråden att rätt mycket är oklart och gissningar ?

Posted Images

På ‎2018‎-‎04‎-‎24 at 11:00 tecno sa:

Oskårat = näedu 'Skalp Ellen' har allt gjort sitt

Oskårat, som i inte skurit med brödkniven för att äta/provsmaka. ;)

2 hours ago Galne sa:

Oskårat, som i inte skurit med brödkniven för att äta/provsmaka. ?

Men du, man skär inte upp ett nygräddat bröd på direkten! Man ska låta den vila bortåt en timme eller så innan man sätter kniven i brödet på så vis släpper du inte ut fukten ur brödet.

1 hour ago tecno sa:

Men du, man skär inte upp ett nygräddat bröd på direkten! Man ska låta den vila bortåt en timme eller så innan man sätter kniven i brödet på så vis släpper du inte ut fukten ur brödet.

Det är jag mycket medveten om med, tänkt ju bara på att du sa det var gott. Omöjligt och veta innan man provat det!! :D

Kör ju samma 'recept' så jag vet hur det smakar ;)

  • 3 weeks later...

Nygräddat med lite bättre resultat ;) Nu reste sig det hela bättre.

DSC_1823.thumb.jpg.a39ce9f443d8f8611cb6988f54cfb120.jpg

Mmmmmm va gott det blevDSC_1825.thumb.jpg.c507ccc5ab851757952c1818985482a0.jpg

Gott med eget hembakat bröd.:)

Ja visst är det, då vet man vad man petar i sig.

1 hour ago tecno sa:

Ja visst är det, då vet man vad man petar i sig.

Jepp! Samma här i huset. 99 % hembakat av allt bröd.:thumbsup:

Behöver tips/råd tänkt göra surdegsbröd I gjutjärnsgrytan men hittar inget enkelt recept utan allt verkar riktigt krångligt 

Tänkt göra på råg och dinkelmjöl 

Sen hur fan gör man surdegstarten utan förlita sej på sambon? 

Jag brukar ta degskrapet från bunken det jäst vetebröd i och blanda med vatten och lite rågmjöl som start.

Det här är blir bra och är nog så enkelt det kan bli men det beror kanske på hur mycket råg man har i om det funkar ?

 https://www.dr.dk/mad/opskrift/langtidshaevet-grydebagt-brod

1 hour ago Eamonn sa:

Jag brukar ta degskrapet från bunken det jäst vetebröd i och blanda med vatten och lite rågmjöl som start.

Det här är blir bra och är nog så enkelt det kan bli men det beror kanske på hur mycket råg man har i om det funkar ?

 https://www.dr.dk/mad/opskrift/langtidshaevet-grydebagt-brod

Vi kan väl säga att danska inte favoritspråket 

De har ju bara tjyvstartat brödtuggandet ;-) 

8 minutes ago Eamonn sa:

De har ju bara tjyvstartat brödtuggandet ?

Sitter å lyssnar på en dansk å en norsk går runt i skallen 

  • 4 weeks later...

Finskt rågbröd på G i ugnen just nu, vart rejält stor ;)

DSC_1873.jpg

DSC_1874.thumb.jpg.6d779c73736d3fdefa6dd4a7e4523496.jpg

 

Så blev resultatet som nu får vila under duk tills imorgon, ca Ø30cm vart detta brödet.

Jahapp tredje gången gillt med surdegstarten  en luktade så man kunde väcka en mumie som en som vägrade starta 

 

1 hour ago killer_mouse sa:

Jahapp tredje gången gillt med surdegstarten  en luktade så man kunde väcka en mumie som en som vägrade starta 

 

Det är inte så att du stoppar in det i kylen innan det har hunnit surna till sig ordentligt?

När jag har jästresterna från ett tidigare bak och låter det stå täckt i rumstemperatur någon dag så har det alltid hoppat igång så att man kan börja mata den.

Nu är det ju mycket som rör sig i luften på sommaren så det är lite större risk att det kör sig än under svalare årstider.

1 hour ago killer_mouse sa:

Jahapp tredje gången gillt med surdegstarten  en luktade så man kunde väcka en mumie som en som vägrade starta 

 

Har du problem? Gjorde en råg start på 4 dagar, ½dl mjöl +½dl ljummet vatten i glasburk med lock 1 dygn i rumstemp.
Dygn 2-3-4 samma mängder tillsatta och dygn 5 starta ovan deg enligt  http://www.saltakvarn.se/recept/finskt-ragbrod/

Busenkelt.

Mina vete/råg surdegs starter mår gott i kylen och matas varje vecka.

Vetefan första gången stod den ute i 3 dygn enligt det receptet matad dag 2 och 4 sen i kylen sen när jag skulle matade vecka 2 så gud vad den stank luktade värre än ett torrdass där nordkoreanska armen har haft rännskita efter ha käkat skämd chiligryta

2 annat recept mat dag 2 till 4 en dag i rumstemperatur inget liv alls inga bubblor eller nått en väldigt svag odör av sprit 

3 exakt lika mängd vatten å mjöl matad 2 och 3 är liv men får se till helgen då den matas igen 

Luktade den första någonsin surt och fräscht?

Död jäst luktar inte så gott direkt om man tex glömt göra rent damejannen från jästresterna efter ölbryggning, det kanske åt upp allt för snabbt och självdog när "jästcellerna" kom upp i antal.

Rinnigt vetemjöl och vatten med jäst borde vara det lättaste och snabbaste att surna till i en petflaska. Skruva inte dit korken bara.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

Recently Browsing 0

  • No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.