Publicerat December 3, 20196 yr Påfyllning till brödburken med frallor, fullkorns Dinkel med havregryn.
Publicerat December 7, 20196 yr Ett surdegs grytbröd på fullkorns Dinkel och Rågsikt, ska bli intressant att smaka då detta är nytt för mig (Kajsa V typ )
Publicerat December 7, 20196 yr Författare Jag behöver någon att leva med som jag kan baka bröd åt!! Någon som älskar bröd! Var finns du???
Publicerat December 8, 20196 yr 10 hours ago, shamani said: Jag behöver någon att leva med som jag kan baka bröd åt!! Någon som älskar bröd! Var finns du??? HÄR
Publicerat December 15, 20196 yr Författare På 2019-12-08 at 10:50 tecno sa: HÄR Men du, du älskar ju att baka bröd själv.. Gissar att dina är godare än mina... Fast mina blir ju annorlunda för jag bakar utan surdeg. Än.. Bakade mormors julbord både igår och idag... Så jäkla gott!
Publicerat December 15, 20196 yr 13 minutes ago, shamani said: Men du, du älskar ju att baka bröd själv.. Gissar att dina är godare än mina... Fast mina blir ju annorlunda för jag bakar utan surdeg. Än.. Bakade mormors julbord både igår och idag... Så jäkla gott! Har du inte kommit igång med surdegs bakandet ännu?
Publicerat December 15, 20196 yr Författare 4 hours ago tecno sa: Har du inte kommit igång med surdegs bakandet ännu? Nej... ??? Just nu är det mycket annat som tar min tid och energi.. Sen spontanbakar jag.. Ska prova. Lovar! Jag lovar dock inget om NÄR... ?
Publicerat December 29, 20196 yr Författare Mitt julbak var inte så bra som jag hoppats. Provade mig på gamla recept som mormor bakade redan när jag var barn.. Kransekake... Mmmmm... Mandel och florsocker, äggvita och en liten touch med bakpulver. Degen fick vila över natten och rullade ut dom dagen efter och la dom i sina formar, smorda och bröade (valde mannagryn). Gräddade, men fick inte loss dom hela ur formarna.. ? jag tänker skylla på smörjningen. Hade nog gått bra om jag inte använt spray (smör & rapsolja, jävla skit är det!). Sen ska det byggas upp till ett torn... Ja, ni ser ju... ?
Publicerat December 29, 20196 yr Författare Sen var det dags för kromkaker (söta rån). Det fastnade i järnet direkt. Sen upptäckte jag att glömt ha i potatismjölet.. ? I med potatismjölet och nytt försök... Smeten är för tjock... Pratade med moster och hon sa att grädden jag hade i skulle ha varit vispad först... ? Det stod det inget om i mitt recept.. Men hon berättade att hon spädde sin smet med vatten. Och det funkade så till slut blev det i af några...
Publicerat December 29, 20196 yr 9 minutes ago shamani sa: Sen ska det byggas upp till ett torn... Ja, ni ser ju... ? Kransekage skal man have til nytår
Publicerat December 29, 20196 yr Författare Och hur det gick med min "smultringer" är en tragikomisk historia.. Följde receptet till punkt och pricka. Hällde smeten i en speciell "dispenser" (?), för att trycka ut smeten i färdiga ringar i frityroljan. Det fanns inte en chans att få ut någon smet ur den där manicken! &#€#&€-skit! Smeten var för tjock (här också)... Så jag gick kladdade ur smeten ur den där dispensern. Tillbaka i bunken, tunnare ut den lite och bestämde mig för att spritsa i ringar istället... Det blev allt utom ringar... ?? Sen på papper och sen rullade i socker... Smultringer blev det inte jag döpte dom till friterade krumelurer.. ? Ingen smakade ens på dom, annat än jag... Dom hamnade i sophinken sen..
Publicerat December 29, 20196 yr Författare 5 minutes ago Dansken sa: Kransekage skal man have til nytår Eller jul, bursdag, bryllup, dåb...
Publicerat December 29, 20196 yr 8 minutes ago, shamani said: Och hur det gick med min "smultringer" är en tragikomisk historia.. Följde receptet till punkt och pricka. Hällde smeten i en speciell "dispenser" (?), för att trycka ut smeten i färdiga ringar i frityroljan. Det fanns inte en chans att få ut någon smet ur den där manicken! &#€#&€-skit! Smeten var för tjock (här också)... Så jag gick kladdade ur smeten ur den där dispensern. Tillbaka i bunken, tunnare ut den lite och bestämde mig för att spritsa i ringar istället... Det blev allt utom ringar... ?? Sen på papper och sen rullade i socker... Smultringer blev det inte jag döpte dom till friterade krumelurer.. ? Ingen smakade ens på dom, annat än jag... Dom hamnade i sophinken sen.. Dom där ser ju väldigt goa ut.
Publicerat December 29, 20196 yr 8 minutes ago shamani sa: Eller jul, bursdag, bryllup, dåb… Vi fick det alltid till nyår. Stek med brunsås och potatis till nyårsmiddag innan vi skulle höra Kungens nytårstale på radion klockan 6- och räksmörgåser och cider till midnatt Och DET var inte vardagsmat du...
Publicerat December 29, 20196 yr 11 minutes ago shamani sa: Ingen smakade ens på dom, annat än jag... Dom hamnade i sophinken sen.. Ring mig nästa gång
Publicerat Januari 6, 20206 yr 1 minute ago, shamani said: Mmm.... Det ser gott ut.. Krispig skorpa? ? Kunde ha varit lite krispigare, bättre nästa gång. Nytt mjöl så det tar tid att lära sig.
Publicerat Januari 6, 20206 yr Författare 6 minutes ago tecno sa: Kunde ha varit lite krispigare, bättre nästa gång. Nytt mjöl så det tar tid att lära sig. Oki. Vad använder du för mjöl?
Publicerat Januari 6, 20206 yr Just now, shamani said: Oki. Vad använder du för mjöl? Just nu en säck STARKE Extra Bagerimjöl, all matbröd på surdeg och fikabröd på färsk jäst.
Publicerat Januari 6, 20206 yr Går det lika bra att baka med fullkorns vetemjöl och fullkorn rågmjöl?
Publicerat Januari 7, 20206 yr 13 hours ago, ozzian said: Går det lika bra att baka med fullkorns vetemjöl och fullkorn rågmjöl? Ja klart att det gör. Övning ger färdighet Jag är en glad amatör bagare inget proffs.
Publicerat Januari 7, 20206 yr 6 hours ago tecno sa: Ja klart att det gör. Övning ger färdighet Jag är en glad amatör bagare inget proffs. var köper man bra fullkornsmjöl? vete och råg vore intressant
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.