Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Baka bröd och kakor

Featured Replies

Publicerat

Och en repris då det började sina. Surdegs bröd i vanlig ordning.

DSC_0245.thumb.JPG.4deac345799ef9b208c2ac3d3fd4c456.JPG

  • 2 weeks later...
  • Svar 545
  • Visningar 58,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • Bagarn bagar vidare😊 Surdeg, salt, vete special och grovt kornmjöl. received_594848158960852.mp4      

  • Eftersom jag har lite koll på bakning så kan ni alltid fråga om saker ang bakning så skall jag nog kunna svara...

  • Skrevom en bok till bageriskolorna för ett par år sedan, fotade lite om surdeg ifrån den, ser i tråden att rätt mycket är oklart och gissningar ?

Posted Images

Publicerat

Påfyllning till brödburken med frallor, fullkorns Dinkel med havregryn.
DSC_0251.thumb.JPG.b6e776ad48d1652d3f14976fc03c35e9.JPG
 

Publicerat

DSC_0253.thumb.JPG.eb4cc9e20aa71912d0280100908cfc75.JPG

Ett surdegs grytbröd på  fullkorns Dinkel och Rågsikt, ska bli intressant att smaka då detta är nytt för mig (Kajsa V typ ;) )

Publicerat
  • Författare

Jag behöver någon att leva med som jag kan baka bröd åt!! Någon som älskar bröd! 

Var finns du??? 

Publicerat
10 hours ago, shamani said:

Jag behöver någon att leva med som jag kan baka bröd åt!! Någon som älskar bröd! 

Var finns du??? 

HÄR 

Publicerat
  • Författare
På 2019-12-08 at 10:50 tecno sa:

HÄR 

Men du, du älskar ju att baka bröd själv.. Gissar att dina är godare än mina... Fast mina blir ju annorlunda för jag bakar utan surdeg. Än..

Bakade mormors julbord både igår och idag... Så jäkla gott!

 

USER_SCOPED_TEMP_DATA_MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1576359935122.jpeg

Publicerat
13 minutes ago, shamani said:

Men du, du älskar ju att baka bröd själv.. Gissar att dina är godare än mina... Fast mina blir ju annorlunda för jag bakar utan surdeg. Än..

Bakade mormors julbord både igår och idag... Så jäkla gott!

 

USER_SCOPED_TEMP_DATA_MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1576359935122.jpeg

Har du inte kommit igång med surdegs bakandet ännu? 

Publicerat
  • Författare
4 hours ago tecno sa:

Har du inte kommit igång med surdegs bakandet ännu? 

Nej... ??? 

Just nu är det mycket annat som tar min tid och energi.. Sen spontanbakar jag..

Ska prova. Lovar! Jag lovar dock inget om NÄR... ?

 

Publicerat

Lite gott till fikat över kommande helger.


DSC_0256.thumb.JPG.63a7b27f8304dec4cdb579122114bb57.JPG
 

  • 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Mitt julbak var inte så bra som jag hoppats. Provade mig på gamla recept som mormor bakade redan när jag var barn..

Kransekake... Mmmmm... Mandel och florsocker, äggvita och en liten touch med bakpulver. Degen fick vila över natten och rullade ut dom dagen efter och la dom i sina formar, smorda och bröade (valde mannagryn).

Gräddade, men fick inte loss dom hela ur  formarna..  ?  jag tänker skylla på smörjningen. Hade nog gått bra om jag inte använt spray (smör & rapsolja, jävla skit är det!).

Sen ska det byggas upp till ett torn... Ja, ni ser ju... ?

IMG_20191220_224054.jpg

Publicerat
  • Författare

Sen var det dags för kromkaker (söta rån). 

Det fastnade i järnet direkt. Sen upptäckte jag att glömt ha i potatismjölet.. ?

I med potatismjölet och nytt försök... Smeten är för tjock... Pratade med moster och hon sa att grädden jag hade i skulle ha varit vispad först... ? Det stod det inget om i mitt recept.. Men hon berättade att hon spädde sin smet med vatten. Och det funkade så till slut blev det i af några...

 

IMG_20191217_194536.jpg

Publicerat
9 minutes ago shamani sa:

 

Sen ska det byggas upp till ett torn... Ja, ni ser ju... ?

IMG_20191220_224054.jpg

Kransekage skal man have til nytår

Publicerat
  • Författare

Och hur det gick med min "smultringer" är en tragikomisk historia.. Följde receptet till punkt och pricka. Hällde smeten i en speciell "dispenser" (?), för att trycka ut smeten i färdiga ringar i frityroljan. Det fanns inte en chans att få ut någon smet ur den där manicken! &#€#&€-skit! Smeten var för tjock (här också)... Så jag gick kladdade ur smeten ur den där dispensern.

Tillbaka i bunken, tunnare ut den lite och bestämde mig för att spritsa i ringar istället...

Det blev allt utom ringar... ?? Sen på papper och sen rullade i socker... Smultringer blev det inte jag döpte dom till friterade krumelurer.. ?

Ingen smakade ens på dom, annat än jag... 

Dom hamnade i sophinken sen..

 

IMG_20191219_201608.jpg

Publicerat
  • Författare
5 minutes ago Dansken sa:

Kransekage skal man have til nytår

Eller jul, bursdag, bryllup, dåb...

Publicerat
8 minutes ago, shamani said:

Och hur det gick med min "smultringer" är en tragikomisk historia.. Följde receptet till punkt och pricka. Hällde smeten i en speciell "dispenser" (?), för att trycka ut smeten i färdiga ringar i frityroljan. Det fanns inte en chans att få ut någon smet ur den där manicken! &#€#&€-skit! Smeten var för tjock (här också)... Så jag gick kladdade ur smeten ur den där dispensern.

Tillbaka i bunken, tunnare ut den lite och bestämde mig för att spritsa i ringar istället...

Det blev allt utom ringar... ?? Sen på papper och sen rullade i socker... Smultringer blev det inte jag döpte dom till friterade krumelurer.. ?

Ingen smakade ens på dom, annat än jag... 

Dom hamnade i sophinken sen..

 

IMG_20191219_201608.jpg

Dom där ser ju väldigt goa ut.

Publicerat
8 minutes ago shamani sa:

Eller jul, bursdag, bryllup, dåb…

Vi fick det alltid till nyår.

Stek med brunsås och potatis till nyårsmiddag innan vi skulle höra Kungens nytårstale på radion klockan 6- och räksmörgåser och cider till midnatt
Och DET var inte vardagsmat du...

Publicerat
11 minutes ago shamani sa:

Ingen smakade ens på dom, annat än jag... 

Dom hamnade i sophinken sen..

 

IMG_20191219_201608.jpg

Ring mig nästa gång

Publicerat

Dags för lite bröd igen

DSC_0275.thumb.JPG.917620ac4792a942aa9b3c4f67631bc3.JPG

DSC_0276.thumb.JPG.dc225871ce22c876b14f1a26722687ee.JPG.

Publicerat
  • Författare

Mmm.... Det ser gott ut.. Krispig skorpa? ?

Publicerat
1 minute ago, shamani said:

Mmm.... Det ser gott ut.. Krispig skorpa? ?

Kunde ha varit lite krispigare, bättre nästa gång. Nytt mjöl så det tar tid att lära sig.

Publicerat
  • Författare
6 minutes ago tecno sa:

Kunde ha varit lite krispigare, bättre nästa gång. Nytt mjöl så det tar tid att lära sig.

Oki. Vad använder du för mjöl?

Publicerat
Just now, shamani said:

Oki. Vad använder du för mjöl?

Just nu en säck STARKE Extra Bagerimjöl, all matbröd på surdeg och fikabröd på färsk jäst.

Publicerat

Går det lika bra att baka med fullkorns vetemjöl och fullkorn rågmjöl?

Publicerat
13 hours ago, ozzian said:

Går det lika bra att baka med fullkorns vetemjöl och fullkorn rågmjöl?

Ja klart att det gör. Övning ger färdighet ;) Jag är en glad amatör bagare inget proffs.

Publicerat
6 hours ago tecno sa:

Ja klart att det gör. Övning ger färdighet ;) Jag är en glad amatör bagare inget proffs.

var köper man bra fullkornsmjöl?  vete och råg vore intressant

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.