Publicerat Januari 7, 20206 yr 1 hour ago, ozzian said: var köper man bra fullkornsmjöl? vete och råg vore intressant Välsorterad matvaruaffär, nog borde du väl ha nån i närheten? Har dom inte så be dom ta hem åt dig.
Publicerat Januari 7, 20206 yr 2 hours ago tecno sa: Välsorterad matvaruaffär, nog borde du väl ha nån i närheten? Har dom inte så be dom ta hem åt dig. 100% fullkorn? har jag inte ens sett på stora Maxi. men får kolla igen., tänkte kanske beställa från nån kvarn.
Publicerat Januari 8, 20206 yr Författare På 2020-01-07 at 20:38 ozzian sa: 100% fullkorn? har jag inte ens sett på stora Maxi. men får kolla igen., tänkte kanske beställa från nån kvarn. 100 %?? ?
Publicerat Januari 11, 20206 yr 19 minutes ago MarkusR sa: Klart underskattade ? Och tyvärr lika flyktiga som en snöboll i helvetet
Publicerat Januari 11, 20206 yr 41 minutes ago killer_mouse sa: Och tyvärr lika flyktiga som en snöboll i helvetet Isf gör du för få ?
Publicerat Januari 11, 20206 yr Detta är en populär post. 18 minutes ago MarkusR sa: Isf gör du för få ? Baka 60 st som överlevde en vecka knappt och ingen erkänner att dom åt upp dom
Publicerat Januari 11, 20206 yr 30 minutes ago killer_mouse sa: Baka 60 st som överlevde en vecka knappt och ingen erkänner att dom åt upp dom "Sublimation (även sublimering) är ett ämnes direkta övergång från aggregationstillståndet fast form till gasform, utan att passera mellanfasen flytande form" https://sv.wikipedia.org/wiki/Sublimering ?
Publicerat Januari 12, 20206 yr Författare 22 hours ago Christian N sa: Jag bakade mitt livs två första kladdkakor idag, de gick åt. /C Inga bildbevis? ? Eller hann du inte? ?
Publicerat Januari 12, 20206 yr Författare På 2020-01-11 at 15:59 nuke sa: Pizzabullar. /M Jag försökte det en gång men hur jag är gjorde så blev det för mycket fyllning så det gick inte att rulla ihop... ? Tar gärna emot tips! ?
Publicerat Januari 12, 20206 yr 1 hour ago shamani sa: Inga bildbevis? ? Eller hann du inte? ? Nope/C
Publicerat Januari 12, 20206 yr 11 hours ago shamani sa: Jag försökte det en gång men hur jag är gjorde så blev det för mycket fyllning så det gick inte att rulla ihop... ? Tar gärna emot tips! ? Köp färdig panpizzadeg, bred på creme fraiche blandad med pressad vitlök och svartpepper ungefär lika tjockt som du har smör på en macka, riven ost, strö på torkad oregano efter smak, lägg på lufttorkad skinka. Rulla ihop, skär i 1 cm tjocka skivor, grädda i 200 grader 20 min. /M
Publicerat Januari 12, 20206 yr 2 hours ago nuke sa: Köp färdig panpizzadeg, bred på creme fraiche blandad med pressad vitlök och svartpepper ungefär lika tjockt som du har smör på en macka, strö på torkad oregano efter smak, lägg på lufttorkad skinka. Rulla ihop, skär i 1 cm tjocka skivor, grädda i 200 grader 20 min. /M creme fraiche? blir det inte väldigt blött av det?
Publicerat Januari 13, 20206 yr 6 hours ago Ryberget sa: creme fraiche? blir det inte väldigt blött av det? Nope, funkar bra men ta inte för mycket. /M
Publicerat Januari 13, 20206 yr På 2020-01-08 at 22:54 shamani sa: 100 %?? ? det finns mjöl med 25% fullkorn och 75% vanligt mjöl. dom hade ej på ica maxi/citygross växjö. men mailar en kvarn nu
Publicerat Januari 15, 20206 yr kan man köra recept på kringlor med 100% fullkornsråg och bullar med 100% fullkornsvete, samma som vanligt mjöl?
Publicerat Januari 15, 20206 yr Mitt bakande är sedan ett halvår helt ställt på ända. Dottern visade sig nämligen vara glutenintolerant så just nu håller jag på att utforska en ny värld där inget uppför sig som jag tidigare är van vid. Några saker har jag i vart fall lärt mig. 1/ Mjuka kakor, kladkakor mm är relativt lätt att hitta bra glutenfria alternativ när man bakar. Det går primärt åt rismjöl och majsmjöl. 2/ Att få till bröd som är goda och påminner åtminstone vagt om glutenbaserade bröd är toksvårt. Konsistensen och smaken blir generellt sett helt fel. Detta innebär att även pizzor och piroger blir svårt att laga. Inte heller pajer är så enkelt. 3/ Följ recepten och improvicera inte! Glutenfria recept är inte lika förlåtande som glutenbröd! Välj recept med gramangivelser, de är lättare att få helt rätt.
Publicerat Januari 15, 20206 yr Detta är en populär post. På 2020-01-13 at 08:12 ozzian sa: det finns mjöl med 25% fullkorn och 75% vanligt mjöl. dom hade ej på ica maxi/citygross växjö. men mailar en kvarn nu Fullkornsmjöl är 100%... Flera kvarnar som maler fullkornsmjöler, Jag köper ifrån Warbrokvarn som ligger nära mig. Dom gör ett "virvelmjöl" som är extremt finmalt, kornen mals med hjälp utav luft i ett plaströr med en skålad stenbotten, kornet studsar och mals under tiden, väldigt skonsam "malning". Ett fullkornsmjöl kommer att behöva mer vätska och försiktigare degbearbetning då skaldelarna dels suger vätska under hela degkörning/viltid/jäsning samt att är skaldelarna större så fungerar dom lite som "sandpapper" och förstör glutenbildningen. Fullkornsmjöler är endast nyttiga i samband med surdeg och vil/jästider runt 24 timmar. Surdegens låga ph värde tillsammans med tid gör så att fytinsyran som skyddar fullkornet ändras och bildar fytas så att kroppen kan ta tillvara dom nyttiga mineralerna, vitaminerna etc som finns i fullkornsmjöler. (Enkelt förklarat..).
Publicerat Januari 16, 20206 yr Detta är en populär post. 18 hours ago ozzian sa: kan man köra recept på kringlor med 100% fullkornsråg och bullar med 100% fullkornsvete, samma som vanligt mjöl? Nej... Fullkornsrågmjöl behöver antingen höga temperaturer (80-96 grader) för att pentosanerna skall förklistras ordentligt eller lågt ph ( 2,5-3,6) så kringlor skulle jag inte göra... gör större bröd/frallor Fullkornsvetemjöl till bullar ( menar du söta eller "frallor"?) Behöver vara finmalda, för att göra söta bullar goda så behövs det väldigt finmalt ( "virvel mjöl). Är anledningen med fullkornsmjöl att det skall vara nyttigare bröd så måste du samtidigt jobba med surdeg (från 20% på degvikt och uppåt) och långa vil/jästider (ca 24 tim), annars är det lika nyttigt som ett siktat mjöl.
Publicerat Januari 17, 20206 yr Författare Jag vill dessutom påstå att även om t ex tekakor inte blir nyttigare med fullkornsmjöl i sig så blir dom i af godare... ?
Publicerat Januari 18, 20206 yr Tack hobbe,shaani. köper hem surdeg idag fråga, i farmors recept på kringlor är det filmjölk, det räcker inte utan även surdeg? jo jag läste det om kringlor Hobbe,, men måste testa........
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.