Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Baka bröd och kakor

Featured Replies

Publicerat
1 hour ago, ozzian said:

var köper man bra fullkornsmjöl?  vete och råg vore intressant

Välsorterad matvaruaffär, nog borde du väl ha nån i närheten? Har dom inte så be dom ta hem åt dig.

  • Svar 545
  • Visningar 58,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

  • Bagarn bagar vidare😊 Surdeg, salt, vete special och grovt kornmjöl. received_594848158960852.mp4      

  • Eftersom jag har lite koll på bakning så kan ni alltid fråga om saker ang bakning så skall jag nog kunna svara...

  • Skrevom en bok till bageriskolorna för ett par år sedan, fotade lite om surdeg ifrån den, ser i tråden att rätt mycket är oklart och gissningar ?

Posted Images

Publicerat
2 hours ago tecno sa:

Välsorterad matvaruaffär, nog borde du väl ha nån i närheten? Har dom inte så be dom ta hem åt dig.

100% fullkorn?

 

har jag inte ens sett på stora Maxi.

men får kolla igen., tänkte kanske beställa från nån kvarn.

Publicerat
  • Författare
På 2020-01-07 at 20:38 ozzian sa:

100% fullkorn?

 

har jag inte ens sett på stora Maxi.

men får kolla igen., tänkte kanske beställa från nån kvarn.

100 %?? ?

Publicerat

Lite fikabröd ( vart lite trångt på plåten ;) )
DSC_0280.thumb.JPG.b65d09e0d93cb11eca62f4b33ca0c341.JPG

Publicerat

Pizzabullar.

/M

20200107_162108.jpg

Publicerat
1 hour ago nuke sa:

Pizzabullar.

/M

20200107_162108.jpg

Klart underskattade ?

Publicerat
19 minutes ago MarkusR sa:

Klart underskattade ?

Och tyvärr lika flyktiga som en snöboll i helvetet 

Publicerat
41 minutes ago killer_mouse sa:

Och tyvärr lika flyktiga som en snöboll i helvetet 

Isf gör du för få ?

Publicerat
30 minutes ago killer_mouse sa:

Baka 60 st som överlevde en vecka knappt och ingen erkänner att dom åt upp dom 

"Sublimation (även sublimering) är ett ämnes direkta övergång från aggregationstillståndet fast form till gasform, utan att passera mellanfasen flytande form" 

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sublimering

?

Publicerat

Jag bakade mitt livs två första kladdkakor idag, de gick åt. /C

Publicerat

Påfyllning av lite rågbröd.
DSC_0281.thumb.JPG.d8aa164bfeaa53325476793d53f25c4b.JPG
 

Publicerat
  • Författare
22 hours ago Christian N sa:

Jag bakade mitt livs två första kladdkakor idag, de gick åt. /C

Inga bildbevis? ? Eller hann du inte? ?

Publicerat
  • Författare
På 2020-01-11 at 15:59 nuke sa:

Pizzabullar.

/M

20200107_162108.jpg

Jag försökte det en gång men hur jag är gjorde så blev det för mycket fyllning så det gick inte att rulla ihop... ?

Tar gärna emot tips! ?

Publicerat
1 hour ago shamani sa:

Inga bildbevis? ? Eller hann du inte? ?

Nope/C

Publicerat
11 hours ago shamani sa:

Jag försökte det en gång men hur jag är gjorde så blev det för mycket fyllning så det gick inte att rulla ihop... ?

Tar gärna emot tips! ?

Köp färdig panpizzadeg, bred på creme fraiche blandad med pressad vitlök och svartpepper ungefär lika tjockt som du har smör på en macka, riven ost, strö på torkad oregano efter smak, lägg på lufttorkad skinka.

Rulla ihop, skär i 1 cm tjocka skivor, grädda i 200 grader 20 min.

/M

Publicerat
2 hours ago nuke sa:

Köp färdig panpizzadeg, bred på creme fraiche blandad med pressad vitlök och svartpepper ungefär lika tjockt som du har smör på en macka, strö på torkad oregano efter smak, lägg på lufttorkad skinka.

Rulla ihop, skär i 1 cm tjocka skivor, grädda i 200 grader 20 min.

/M

creme fraiche? blir det inte väldigt blött av det?

Publicerat
6 hours ago Ryberget sa:

creme fraiche? blir det inte väldigt blött av det?

Nope, funkar bra men ta inte för mycket.

/M

Publicerat
På 2020-01-08 at 22:54 shamani sa:

100 %?? ?

det finns mjöl med 25% fullkorn och 75% vanligt mjöl.

dom hade ej på ica maxi/citygross växjö.

 

men mailar en kvarn nu

Publicerat

kan man köra recept på kringlor med 100% fullkornsråg och bullar med 100% fullkornsvete, samma som vanligt mjöl?

Publicerat

Mitt bakande är sedan ett halvår helt ställt på ända. Dottern visade sig nämligen vara glutenintolerant så just nu håller jag på att utforska en ny värld där inget uppför sig som jag tidigare är van vid. 

Några saker har jag i vart fall lärt mig.

1/ Mjuka kakor, kladkakor mm är relativt lätt att hitta bra glutenfria alternativ när man bakar. Det går primärt åt rismjöl och majsmjöl. 

2/ Att få till bröd som är goda och påminner åtminstone vagt om glutenbaserade bröd är toksvårt. Konsistensen och smaken blir generellt sett helt fel. Detta innebär att även pizzor och piroger blir svårt att laga. Inte heller pajer är så enkelt. 

3/ Följ recepten och improvicera inte! Glutenfria recept är inte lika förlåtande som glutenbröd!  Välj recept med gramangivelser, de är lättare att få helt rätt.

 

gluten.jpg

Publicerat
  • Författare

Jag vill dessutom påstå att även om t ex tekakor inte blir nyttigare med fullkornsmjöl i sig så blir dom i af godare... ?

Publicerat

Tack hobbe,shaani.

köper hem surdeg idag

fråga, i farmors recept på kringlor är det filmjölk, det räcker inte utan även surdeg?

 

jo jag läste det om kringlor Hobbe,, men måste testa........

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.