Publicerat Maj 4, 201213 yr Här har det regnat några få droppar idag och är lovat några droppar imorrn på dagen, men kvällen ska bli fin,likadå söndag. Bara hoppas att vädret stämmer för en gångs skull "/
Publicerat Maj 6, 201213 yr Ikväll fick bäverjakten tyvärr en tråkig avslutning. Jag sköt en bäver som satt vid strandkanten och åt,den tumlar till och slår ut i vattnet. Vi följer bubblorna och den dyker upp och ligger först helt still. Plötsligt rör den på sig och jag skjuter igen,bävern försvinner igen. Inga bubblor,ingenting... Fy fan,det känns jäkligt surt! /Daniel
Publicerat Maj 6, 201213 yr Var ute med en kompis i veckan och vi fick skjuta två bävrar en på ca 20kg å en på ca 10kg men även så var vi och spårade björnhona med 3 ungar
Publicerat Maj 7, 201213 yr Var ute med en kompis i veckan och vi fick skjuta två bävrar en på ca 20kg å en på ca 10kg men även så var vi och spårade björnhona med 3 ungar Grattis på er bäverskyttar! Foton??? F*n vad surt med en som sjunker.
Publicerat Maj 7, 201213 yr Ikväll fick bäverjakten tyvärr en tråkig avslutning. Jag sköt en bäver som satt vid strandkanten och åt,den tumlar till och slår ut i vattnet. Vi följer bubblorna och den dyker upp och ligger först helt still. Plötsligt rör den på sig och jag skjuter igen,bävern försvinner igen. Inga bubblor,ingenting... Fy fan,det känns jäkligt surt! /Daniel Aldrig kul med sjunkbävrar Något som florerat här tidigare är ett långt metspö med en stor krok längst fram. Funkar kanon även då bävrarna sjunkit, man känner tydlig skillnad på botten och bäver. Har märkt att bävrarna som hamnar i vattnet rör på bakbenen o snurrar runt runt, detta även om det innanför skinnet inte finns varken skalle eller hjärta/lungor kvar "/ facinerande rackare ! Håller tummarna att det går bättre med landningen nästa gång
Publicerat Maj 7, 201213 yr Jäkligt tråkigt när sånt händer men ibland blir det ju bara så, tyvärr. Själv var vi ut både fredag och lördag kväll i några timmar. Såg endast en bäver på fredag dock ej skjutläge men lördag var det helt dött. Vädret var väl inte direkt super på lördag. Regn och blötsnö i mängder. Nå nya tag nästa helg. Grattis till er skyttar
Publicerat Maj 7, 201213 yr Jäkligt tråkigt när sånt händer men ibland blir det ju bara så, tyvärr. Själv var vi ut både fredag och lördag kväll i några timmar. Såg endast en bäver på fredag dock ej skjutläge men lördag var det helt dött. Vädret var väl inte direkt super på lördag. Regn och blötsnö i mängder. Nå nya tag nästa helg. Grattis till er skyttar Bara att ta nya tag här är bävrarna ute i alla väder. Tror det blir en vända på marken ikväll om inte polarn vill ha med mig på bockjakt
Publicerat Maj 8, 201213 yr Blev en 15kg idag. Lilltikkan levererade klockrent. Men så var hållet max 30m så de var kanske inget att skryta med. Sen vart de till att kånka den 2km tillbaks genom skogen genom slask, snö o vatten. Men de var de värt Nu ska ja ta o torka gället röka låren o frysa in skinnet tills vidare.
Publicerat Maj 9, 201213 yr Grattis på dig! Själv ska jag ut till helgen nu innan den rinner ut i sanden.
Publicerat Maj 9, 201213 yr Blev en 15kg idag. Lilltikkan levererade klockrent. Men så var hållet max 30m så de var kanske inget att skryta med. Sen vart de till att kånka den 2km tillbaks genom skogen genom slask, snö o vatten. Men de var de värt Nu ska ja ta o torka gället röka låren o frysa in skinnet tills vidare. Härligt! Grattis! En riktigt fin bäver. Roligt att du tagit tillvara på kött, päls och gällpung också. Det ger ju som en helt annan dimension till bäverjakten tycker jag!
Publicerat Maj 9, 201213 yr Tillvaratagendet är en självklarhet för mig om det ska kallas "Jakt" öht!!
Publicerat Maj 9, 201213 yr Grattis!!! Att ni som har snö däruppe inte har med er en liten pulka när ni drar på bäverjakt? Är som sagt rätt otympliga att bära
Publicerat Maj 9, 201213 yr Kan väl säga att denna impulsjakt hade jag ingenting mer än bössa, ammo o en vattenflaska med mig. Kompas, gps, avståndsmätare, benstöd, kaffe, kniv, rep o allt annat nödvändigt var hemma i ryggan 5 mil bort. Men de gick lia bra för det. Ang pulka så e de för lite snö för det.
Publicerat Maj 9, 201213 yr Fick äntligen med mig en bäver hem igår. Har varit ute ett 10-tal gånger utan att få skott på dem. Mitt första vilt ever, gött e de!! Nu skall skinnet beredas, låren rökas, hojten lagras och trofén kokas. Beklagar dålig bild, ficklampa och mobilkamera blir sådär.
Publicerat Maj 9, 201213 yr Fick äntligen med mig en bäver hem igår. Har varit ute ett 10-tal gånger utan att få skott på dem.Mitt första vilt ever, gött e de!! Nu skall skinnet beredas, låren rökas, hojten lagras och trofén kokas. Beklagar dålig bild, ficklampa och mobilkamera blir sådär. Grattis och välkommen till den trevligaste jaktformen;)
Publicerat Maj 9, 201213 yr Grattis till ni som skjutit själv ska man ut i helgen alla dagar tror jag innan jakten slutar på tisdag Mvh
Publicerat Maj 9, 201213 yr Fick äntligen med mig en bäver hem igår. Har varit ute ett 10-tal gånger utan att få skott på dem. Mitt första vilt ever, gött e de!! Nu skall skinnet beredas, låren rökas, hojten lagras och trofén kokas. Stort grattis! Dubbelt grattis också förresten till ditt första vilt! Hoppas nu att du blivit "biten" av jakten, för bäverjakten är verkligen något alldeles extra /K
Publicerat Maj 10, 201213 yr Grattis Danne! Kommer ihåg när jag sköt min första bäver. Det är det vilt som har gett mig störst frossa av alla hitintills. Det är något riktigt magiskt när man fäller den första av detta mytomspunna vilt. Tänkte jag skulle ut ikväll denna sista jaktdag, men nu sitter man på uppvaket i västerås efter en sömnlös natt då lilljäntan fick åka in o operera blindtarmen. Det har varit en bra säsong så när vi kommer ner på avdelningen så ska jag med gott samvete lägga mig bredvid lillan o vila. Hatten av till er som har 5 dagars jakt kvar. Hoppas på många bilder så man får tagga upp till höstjakten!