Publicerat April 20, 201115 yr Där har du delar av utryckningen i Norrtälje Det svaret du skriver om, var det på deras eget forum innan de tog ned det? Mvh! Jag tar mig friheten att citera från Dunderklumpen ( Nordjämte) sida ( Om du misstycker DK, så säg till så tar jag bort det.) den 29 januari, 2011 den 19:36 Conny AnderssonHej Nordjämte! Tack för att uppmärksammar APU. Jo APU sprider sig nu runt om i landet då människor inte längre står ut med den osmakliga tjuvakten i Sverige. APU skapas nu även i norra Sverige. Kanske i dina skogar. Fällor, förgiftningar, avsiktliga överkörningar med bla skoter och tjuvskytte gör att allmänheten fått nog. Djur och natur är vår allas rikedom och glädje. Inte bara något som man kan ”förvalta”, döda för att man tycker så. Djuren har lika rätt att leva som vi människor. Få hatiska rädda män med gevär tar sig rätten att utrota djur. Detta har pågått länge. Havsörnar, sälar, björnar, vargar, lo, utter, ugglor. Listan kan göras sjukt stor. Vi bryr oss om djur och natur. Det är därför vi är vittnen i skogen. Du är varmt välkommen att följa med oss. vi har redan många jägare hos och fler är på gång. Jag tror ingen seriös jägare är för tjuvjakt. Så varför är du upprörd över APU? Du skriver att du kommit i kontakt med APU? Hur då? Du skriver att Roslagen inte har tjuvjakt. Hur vet du det? Kan det vara så att tjuvjakt bromsas när människor finns i skogen och värnar om djur och natur? Eller menar du att APU ska finnas när djuren är utrotade? Lika lite som vi poliser accepterar kvinnomisshandel, accepterar vi grovt jaktbrott. Vi har inga problem att tygla våra känslor och vara ”neutrala” som du uttrycker. Men vi är aldrig neutrala om brott ska du veta. Vårat uppdrag som poliser är att säga nej till brott. Det innebär inte att vi tappar humöret och bli galna. Nej min vän. Vi är proffs. Vi dömer ingen. Det är inte vårat uppdrag. Nä, det är domstolen som dömer. Där får du plugga lite mer i rättegångsbalken och brottsbalken. Du påstår att det är tjänstefel av poliser att ingripa på sin fritid. Nej. Det är inte tjänstefel av poliser att ingripa på fritiden, snarare tvärt om. Vi är skyldiga att ingripa. Oavsett om vi vill eller inte. Blanda inte ihop de polisfigurer du ser på tv och professionella poliser på gatan. Jag har tjänstgort som polis i 20 år. Jag har varit med om många skiftande händelser som verkligen utmanar människans känslor. Tro mig. Vi poliser kan skilja på privatliv och yrkesliv. Jag ser i dina texter att du har en viss rädsla för APU och vad det står för. Du skriver att det ger en ”dålig eftersmak”. APU har sin målbild från Afrika där man skyddar utrotningshotade djur som elefanter, noshörningar, tigrar, mm. Du skriver att ”Hade jag varit en jägare i Roslagen skulle jag vara oroad, speciellt om jag samtidigt är en skogsägare och vet om att det åker omkring uttråkade poliser i svarta skåpbilar på min egen mark.” Varför är du så oroad? Vad vet du om ”uttråkade poliser”? Du skriver ”på min egen mark”. Känner du till allemansrätten? Har bara vissa personer tillgång till marken. Det är dessa attityder som skapar konflikter. ”jag har rätt”. ”mina djur och marker”. Jag tycker det är mycket inskränkt att du skriver så här. Du brösta upp dig och utmana genom att ”Jag kommer att så småningom e-posta rikspolisstyrelsen angående APU”. Herregud. wow. Va inte rädd. Vi är inte farliga. Tvärt om. Vi står för trygghet och sunt djur och naturliv. Vi älskar djur, natur och människor. Det är därför vi valde både polisyrket och APU. Det är inte mer olämplig att vara polis i APU än att vara jägare och politiker. Kan du hålla dina känslor ”neutrala” när du som miljöpolitiker hanterar jaktfrågor som jägare? Däremot undrar jag över din ”farlighet”. Jag läser din lista över ”mina jakter”. De ser ut som ett Cv, en tävlingstabell från idrott, något som du att är stolt över. Du är en troféjägare. Du jagar för att det är kul att döda. Den högsta nivå av känslomässig och mental omognad. Tror du att vi är imponerad över alla djur du skjuter ihjäl? Dessutom har du längst ned en lista på framtida önskade jakter ”slutligen vargjakt med stort V”. Osmakligt med stort O! Du skriver: ”Om det bedrivs en omfattande illegal jakt på varg i området så är det självklart bra med APU, men är detta en bra lösning på problemet? Varför jagar man varg illegalt? Har du någonsin tänkt över detta?” Vad menar du? Vet du varför man jagar varg illegalt? Var står du i frågan. Det är ju fan skrämmande med en sån i poliskåren..
Publicerat April 20, 201115 yr Och med ovan som bakgrund så blir man än mer fundersam då man läser följande: http://www.jaktojagare.se/notiser/alhem-poliser-far-inte-inga-i-jaktlag
Publicerat April 20, 201115 yr Och med ovan som bakgrund så blir man än mer fundersam då man läser följande: http://www.jaktojagare.se/notiser/alhem-poliser-far-inte-inga-i-jaktlag Precis.
Publicerat April 20, 201115 yr Jag tar mig friheten att citera från Dunderklumpen ( Nordjämte) sida ( Om du misstycker DK, så säg till så tar jag bort det.) Det är ju fan skrämmande med en sån i poliskåren.. Nu är jag inget proffs men jag bedömer att det är en person med ganska mycket mindervärdeskomplex som skrivit detta. Tyvärr söker sig gärna personer med mindervärdeskomplex till yrke där de får använda uniform och utöva myndighet. Polisyrket är ju nr 1 för dessa människor för får då kan man ju t o m puckla på folk utan att nåt händer. Nu är det inte samma som att alla Poliser har denna åkomma men de är säkerligen överreppresenterade och troligen till en del besvär för Polisen i stort.
Publicerat April 20, 201115 yr Och med ovan som bakgrund så blir man än mer fundersam då man läser följande: http://www.jaktojagare.se/notiser/alhem-poliser-far-inte-inga-i-jaktlag Hmm, borde inte Poliserna hålla sig borta från att köra bil också. De kan ju inte annars utreda fortkörningar om man nu ska följa Alhem:s resonemang.
Publicerat April 20, 201115 yr Författare Har inte stenkoll men den där Conny tror jag är tjänstledig från polisen, har inte jobbat på länge. Sen är inte APU det samma som Polisen vilket denne Conny pläderar för. Sant är att de poliser som är med i detta inget hellre vill än att få slippa befintligt jobb och ingå i en grupp som bara jobbat med detta. Dessvärre för deras del/lyckligtvis så är fuljakten inte speciellt utbredd här så de skulle inte ha så mycket att göra.
Publicerat April 20, 201115 yr Ibland tappar man ju hoppet om mänskligheten, först läser man om några APU snutar som egentligen är konflikträdda psykos med torgskräck därför gömmer de sig i skogen och så Alhem som tror han är nån juridisk guru, ett politiskt praktarsel. Måste man polisanmäla deras chef för att de inte löser brott utan gömt sig i skogen, vad de gör på sin fritid skiter jag i men på arbetstid för skattepengar ska de jobba, inte leka!
Publicerat April 20, 201115 yr Hej. Läste och reagerade på ämnet JO anmälan gentemot Naturvårdsverket. Pga riksdagens beslut om 210 vargar i demokratin Sverige inte följs. Hoppas genom denna uppmaning att någon med varg nära sig kan tänka sig att fylla i och skicka in följande blankett: http://www.jo.se/JOAnmalan.pdf?Language=sv När man skickar in denna måste JO gå igenom ärendet och antingen snabbt komma tillbaka(grundlösa ärenden) alternativt tar det längre tid att utreda(vilet är positivt). Själv bor jag I Skåneland och är fortfarande inte berörd av varken i större utsträckning. För att ge anmälan större tyngd bör någon norröver skicka in den! Vargälskarna och jaktmotståndarna har redan skickat in otaliga JO-anmälningar och fler kommer. Ex Nordulv mfl. Återkom gärna med besked - intressant!
Publicerat April 20, 201115 yr Hmm, borde inte Poliserna hålla sig borta från att köra bil också. De kan ju inte annars utreda fortkörningar om man nu ska följa Alhem:s resonemang. +1
Publicerat April 20, 201115 yr Jag tycker det är intressant (och väldigt konstigt) att poliser ser så positivt på det här med medborgargarden att de t.o.m. kan tänka sig att medverka på sin fritid. Det sätter ju lite "prejudikat" kring fall där några andra vill starta medborgargarden för att motverka annan form av brottslighet. Personligen är jag lite orolig för vilka bieffekter man kan få med allt för många medborgargarden som arbetar mot den ena eller andra formen av brottslighet. Man behöver väl inte direkt studera mänsklighetens historia speciellt ingående för att hysa viss skepsis mot fenomenet... // Henrik
Publicerat April 20, 201115 yr Jag tycker det är intressant (och väldigt konstigt) att poliser ser så positivt på det här med medborgargarden att de t.o.m. kan tänka sig att medverka på sin fritid. Det sätter ju lite "prejudikat" kring fall där några andra vill starta medborgargarden för att motverka annan form av brottslighet. Personligen är jag lite orolig för vilka bieffekter man kan få med allt för många medborgargarden som arbetar mot den ena eller andra formen av brottslighet. Man behöver väl inte direkt studera mänsklighetens historia speciellt ingående för att hysa viss skepsis mot fenomenet... // Henrik Intressant tanke faktiskt! Borde ju inte vara några problem att ta ett gäng polare och patrullera lite i stan med någon svart skåpbil. Men däremot är jag tämligen säker på att en och annan porslinklockstapel hade haft lite invändningar..
Publicerat April 20, 201115 yr Och där skiter det sig. Rädslan blir inte mindre för att något sannolikt inte kommer att hända. Innan beslutsfattarna lär sig respektera det så kommer vargförvaltningen aldrig att fungera, så länge man skiter i de upplevda riskerna och rädslorna så kommer SGT alltid att vara djupt förankrat i byarna och så spelar det faktiskt inte så stor roll vad som är sannolikt att hända eller ej. + 1
Publicerat April 20, 201115 yr den 29 januari, 2011 den 19:36 Conny AnderssonHej Nordjämte! Tack för att uppmärksammar APU. Jo APU sprider sig nu runt om i landet då människor inte längre står ut med den osmakliga tjuvakten i Sverige. APU skapas nu även i norra Sverige. Kanske i dina skogar. Fällor, förgiftningar, avsiktliga överkörningar med bla skoter och tjuvskytte gör att allmänheten fått nog. Djur och natur är vår allas rikedom och glädje. Inte bara något som man kan ”förvalta”, döda för att man tycker så. Djuren har lika rätt att leva som vi människor. Få hatiska rädda män med gevär tar sig rätten att utrota djur. Detta har pågått länge. Havsörnar, sälar, björnar, vargar, lo, utter, ugglor. Listan kan göras sjukt stor. Vi bryr oss om djur och natur. Det är därför vi är vittnen i skogen. Du är varmt välkommen att följa med oss. vi har redan många jägare hos och fler är på gång. Jag tror ingen seriös jägare är för tjuvjakt. Så varför är du upprörd över APU? Du skriver att du kommit i kontakt med APU? Hur då? Du skriver att Roslagen inte har tjuvjakt. Hur vet du det? Kan det vara så att tjuvjakt bromsas när människor finns i skogen och värnar om djur och natur? Eller menar du att APU ska finnas när djuren är utrotade? Lika lite som vi poliser accepterar kvinnomisshandel, accepterar vi grovt jaktbrott. Vi har inga problem att tygla våra känslor och vara ”neutrala” som du uttrycker. Men vi är aldrig neutrala om brott ska du veta. Vårat uppdrag som poliser är att säga nej till brott. Det innebär inte att vi tappar humöret och bli galna. Nej min vän. Vi är proffs. Vi dömer ingen. Det är inte vårat uppdrag. Nä, det är domstolen som dömer. Där får du plugga lite mer i rättegångsbalken och brottsbalken. Du påstår att det är tjänstefel av poliser att ingripa på sin fritid. Nej. Det är inte tjänstefel av poliser att ingripa på fritiden, snarare tvärt om. Vi är skyldiga att ingripa. Oavsett om vi vill eller inte. Blanda inte ihop de polisfigurer du ser på tv och professionella poliser på gatan. Jag har tjänstgort som polis i 20 år. Jag har varit med om många skiftande händelser som verkligen utmanar människans känslor. Tro mig. Vi poliser kan skilja på privatliv och yrkesliv. Jag ser i dina texter att du har en viss rädsla för APU och vad det står för. Du skriver att det ger en ”dålig eftersmak”. APU har sin målbild från Afrika där man skyddar utrotningshotade djur som elefanter, noshörningar, tigrar, mm. Du skriver att ”Hade jag varit en jägare i Roslagen skulle jag vara oroad, speciellt om jag samtidigt är en skogsägare och vet om att det åker omkring uttråkade poliser i svarta skåpbilar på min egen mark.” Varför är du så oroad? Vad vet du om ”uttråkade poliser”? Du skriver ”på min egen mark”. Känner du till allemansrätten? Har bara vissa personer tillgång till marken. Det är dessa attityder som skapar konflikter. ”jag har rätt”. ”mina djur och marker”. Jag tycker det är mycket inskränkt att du skriver så här. Du brösta upp dig och utmana genom att ”Jag kommer att så småningom e-posta rikspolisstyrelsen angående APU”. Herregud. wow. Va inte rädd. Vi är inte farliga. Tvärt om. Vi står för trygghet och sunt djur och naturliv. Vi älskar djur, natur och människor. Det är därför vi valde både polisyrket och APU. Det är inte mer olämplig att vara polis i APU än att vara jägare och politiker. Kan du hålla dina känslor ”neutrala” när du som miljöpolitiker hanterar jaktfrågor som jägare? Däremot undrar jag över din ”farlighet”. Jag läser din lista över ”mina jakter”. De ser ut som ett Cv, en tävlingstabell från idrott, något som du att är stolt över. Du är en troféjägare. Du jagar för att det är kul att döda. Den högsta nivå av känslomässig och mental omognad. Tror du att vi är imponerad över alla djur du skjuter ihjäl? Dessutom har du längst ned en lista på framtida önskade jakter ”slutligen vargjakt med stort V”. Osmakligt med stort O! Du skriver: ”Om det bedrivs en omfattande illegal jakt på varg i området så är det självklart bra med APU, men är detta en bra lösning på problemet? Varför jagar man varg illegalt? Har du någonsin tänkt över detta?” Vad menar du? Vet du varför man jagar varg illegalt? Var står du i frågan. Asså... En polis som uttryckligen anser att jägare är omogna osv... Rena dyngan som personen skriver men är det verklige ok att ha den inställningen till en laglig verksamhet 0ch då dessutom utge sig för att jobba för att sätta fast jägare.. En jämförelse.. en polis som är uttryckligen är tex rasist och utrycker sig liknande om mörkhyade.. Är det då en lämplig polis till att jobba med sådana frågor även om det nu sker på fritiden.. Tycker det låter helt sinnesjukt.. Vet killens chef om hans åsikter o vad de pysslar med på fritiden..??
Publicerat April 20, 201115 yr Och med ovan som bakgrund så blir man än mer fundersam då man läser följande: http://www.jaktojagare.se/notiser/alhem-poliser-far-inte-inga-i-jaktlag Hur tänker den mäniskan? Poliserna saka alltså spionera på oss jägare men får inte vara en av oss
Publicerat April 20, 201115 yr Skrämselpropaganda! Inte skulle väl en del av poliskåren köra ut i skogarna och leta tjuvskyttar... Då hittar jag säkert nålen i höstacken först!
Publicerat April 20, 201115 yr Och där skiter det sig. Rädslan blir inte mindre för att något sannolikt inte kommer att hända. Innan beslutsfattarna lär sig respektera det så kommer vargförvaltningen aldrig att fungera, så länge man skiter i de upplevda riskerna och rädslorna så kommer SGT alltid att vara djupt förankrat i byarna och så spelar det faktiskt inte så stor roll vad som är sannolikt att hända eller ej. En liten länk som belyser ditt inlägg Hippen: http://spectare.ucl.slu.se/adm/komm/2011/Fem_i_Tolv_4/FiT_jkarlsson.html Raggarö
Publicerat April 20, 201115 yr Vad menar du egentligen? Jag skyddar väl inte vargar genom att försöka föra ett resonemang om risken? Att lägga känsloargument leder inte till bra debatt inte heller bra beslut. Tror du att det hjälper oss som bor i vargrevir att demonisera vargen och de risker som följer? Det tror jag bara leder till att folk mår ännu sämre, förändrar sin vardag onödigt mycket och kanske till att vi blir marginaliserad i rovdjursdebatten. Tomas Det är klart det är en känslosam debatt eller har jag missat nåt ?!Vargen har förstört för väldigt många människor för att vi jämt ska dalta med dem!Så fort det händer något sånt här ska skyddsjakt införas omgående inte sitta och tycka synd om vargen ,då tror jag dessa rovdjur blivit fan så mycket mer accepterad i vårat samhälle ,demonisera eller inte du får kalla det vad du vill de som inte är mer rädda för människor måste bort gäller även björnar som blir för närgångna ska inte ta flera veckor för att skyddsjakten ska gå igenom det måste ske snabbt
Publicerat April 21, 201115 yr Vargar gör så här och det får vi leva med. Vad det gäller riskerna med varg/människa så är det ungefär som med högsta vinsten på lotto. Man gör sig själv en otjänst om man planerar sin privatekonomi med förutsättningen att vinna högsta vinsten för den vinner man inte, ändå är det en vinnare varje vecka. Debatten kan inte handla om hur det känns för en som blir jätterädd för vargar när sannolikheten att man ska råka illa ut knappt finns. Som att förbjuda flygplan med hänvisning att dom kan ramla ned i huvve på en. Självklart är det synd att människor är rädda, men rädslan är irrationell. Däremot kan jag tycka att man får argumentera för eller emot, men gör det utan känsloargument. Tomas Själv brukar jag hänvisa till inskränkning på min livstil i vargfrågan. Jag bor inte i glesbygd pga att det finns fina möjligheter till karriär, inte heller för det rika kulturutbudet osv. Jag bor i glesbygd för att kunna leva så nära det liv som människan är skapad för. Dvs jakt/fiske och samla(bär/svamp). Jag jagar för att få möjlighet att äta det enda ekologiska köttet som finns, dvs kött som växt upp på naturlig väg och på ett naturligt sätt under naturens egna villkor. Allt kött som människan har fött upp är ju konstlat och inte på något vis uppfött på naturens villkor. Även en ren vegetarisk kost är strid med naturen och trycker undan levnadsförutsättningarna för det vilda, inklusive våra rovdjur.(vissa arter kan gynnas på bekostnad av andra...) Även om maten märks med “ekologiskt” i butiken så är det på inget sätt framdrivet på naturens villkor. Möjligtvis en aning mindre påfrestande för naturen...... Att inte kunna jaga/fiska, plocka svamp/bär begränsar min livstil kraftigt. Vargen utgör en stor inskränkning på mitt sätt att leva, om vargen finns i min närhet. Därtill kan jag lägga den risk som vargen utgör för mig och min familj men även för mina jakthundar och annan egendom. I ett revir med vargar som tar hundar är främsta anledningen till att hundar dör plötsligt, vargen. I ett vargrevir med "hunddräparvargar" dör fler jakthundar av vargangrepp än vad som vådaskjuts eller blir offer i trafiken eller på annat sätt förolyckas. Har jag varg(eller björn för den delen) runt knutarna så innebär det en mer påtaglig olustkänsla, med farhågor om att jag eller någon i familjen blir attackerad av vargen. Statistiskt över landet så är risken väldigt liten för vargattack. Men hemma med vargen runt benen så är nog risken större för vargattack, än att tex en buss dånar in genom skogen in på gården och skadar/dödar någon i min familj. Ju större stammar med rovdjur vi har, desto större blir risken för för angrepp på människor(och människors egendom). Om vi glesbygdsbor(jägare) skulle genomdriva utegångsförbud i städerna efter kl 1800. Bla för att minska risken för att bli utsatt för brott, för att känna sig trygg samt pga samhällets kostnader för att upprätta ordningen/ordna sjukvård för brottsoffer osv. Ett utegångsförbud skulle inskränka stadsbornas livstil på samma sätt som vargen inskränker min livstil. Sen om vargen ger vissa människor ett stort mervärde i sina liv, bara av vetskapen att det finns varg så måste jag respektera det. Men jag måste få hålla vargstammen på en så låg nivå att den inte utgör ett hot mot det som ger mig ett mervärde i mitt liv. Dvs skjuta av varg om den tar tamdjur, beskattar viltet för hårt, agerar oskyggt eller på annat sätt skapar problem. Det kräver jag att vargförespråkare ska respektera, för att jag ska respektera deras mervärde av att det finns varg....
Publicerat April 21, 201115 yr Mycket tänkvärt måste jag säga. Kias Husse, jag tycker att du skivit ett väldigt välbalanserat inlägg och jag kan inte annat än att hålla med. Henrik
Publicerat April 21, 201115 yr Mycket tänkvärt måste jag säga. Kias Husse, jag tycker att du skivit ett väldigt välbalanserat inlägg och jag kan inte annat än att hålla med. Henrik Oj! Tack.
Publicerat April 21, 201115 yr Mycket tänkvärt måste jag säga. Kias Husse, jag tycker att du skivit ett väldigt välbalanserat inlägg och jag kan inte annat än att hålla med. Henrik Plussar gärna på det, dendär Kia har en väldigt klok husse!
Publicerat April 21, 201115 yr Mycket tänkvärt måste jag säga. Kias Husse, jag tycker att du skivit ett väldigt välbalanserat inlägg och jag kan inte annat än att hålla med. Henrik Instämmer.
Publicerat April 21, 201115 yr Själv brukar jag hänvisa till inskränkning på min livstil i vargfrågan. Jag bor inte i glesbygd pga att det finns fina möjligheter till karriär, inte heller för det rika kulturutbudet osv. Jag bor i glesbygd för att kunna leva så nära det liv som människan är skapad för. Dvs jakt/fiske och samla(bär/svamp). Jag jagar för att få möjlighet att äta det enda ekologiska köttet som finns, dvs kött som växt upp på naturlig väg och på ett naturligt sätt under naturens egna villkor. Allt kött som människan har fött upp är ju konstlat och inte på något vis uppfött på naturens villkor. Även en ren vegetarisk kost är strid med naturen och trycker undan levnadsförutsättningarna för det vilda, inklusive våra rovdjur.(vissa arter kan gynnas på bekostnad av andra...) Även om maten märks med “ekologiskt” i butiken så är det på inget sätt framdrivet på naturens villkor. Möjligtvis en aning mindre påfrestande för naturen...... Att inte kunna jaga/fiska, plocka svamp/bär begränsar min livstil kraftigt. Vargen utgör en stor inskränkning på mitt sätt att leva, om vargen finns i min närhet. Därtill kan jag lägga den risk som vargen utgör för mig och min familj men även för mina jakthundar och annan egendom. I ett revir med vargar som tar hundar är främsta anledningen till att hundar dör plötsligt, vargen. I ett vargrevir med "hunddräparvargar" dör fler jakthundar av vargangrepp än vad som vådaskjuts eller blir offer i trafiken eller på annat sätt förolyckas. Har jag varg(eller björn för den delen) runt knutarna så innebär det en mer påtaglig olustkänsla, med farhågor om att jag eller någon i familjen blir attackerad av vargen. Statistiskt över landet så är risken väldigt liten för vargattack. Men hemma med vargen runt benen så är nog risken större för vargattack, än att tex en buss dånar in genom skogen in på gården och skadar/dödar någon i min familj. Ju större stammar med rovdjur vi har, desto större blir risken för för angrepp på människor(och människors egendom). Om vi glesbygdsbor(jägare) skulle genomdriva utegångsförbud i städerna efter kl 1800. Bla för att minska risken för att bli utsatt för brott, för att känna sig trygg samt pga samhällets kostnader för att upprätta ordningen/ordna sjukvård för brottsoffer osv. Ett utegångsförbud skulle inskränka stadsbornas livstil på samma sätt som vargen inskränker min livstil. Sen om vargen ger vissa människor ett stort mervärde i sina liv, bara av vetskapen att det finns varg så måste jag respektera det. Men jag måste få hålla vargstammen på en så låg nivå att den inte utgör ett hot mot det som ger mig ett mervärde i mitt liv. Dvs skjuta av varg om den tar tamdjur, beskattar viltet för hårt, agerar oskyggt eller på annat sätt skapar problem. Det kräver jag att vargförespråkare ska respektera, för att jag ska respektera deras mervärde av att det finns varg.... Riktigt bra skrivet! Borde publiceras i någon dagstidning.
Publicerat April 21, 201115 yr Författare Städat i tråden med inriktning på mina egna inlägg och i den hanteringen så har en del annat försvunnit. / Rikard