Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Saltlag för torkning av älgkött med bilder nu också

Featured Replies

Publicerat

Fröken/Frun :mellow: hmmm gammkäringa möjligen :( Köttet mörknar som det ska, har torkat kött i flera år nu, men aldrig haft så varmt som i år därför jag undrade :)

• Svar 635
  • Visningar 279,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tornedalskan
    Tornedalskan

Så intressant och fascinerande att läsa denna tråd för en Tornedalska som fyllt på magen med torrkött i 45 års tid     Det jag är van vid är att människor överlag redan från södra Norrbotten och vi

• lsjonsson
    lsjonsson

Nu är allt kött hängt o äntligen blev det lite bättre väder. Sol o storm hela dagen så att den råa luften blåst bort.    

• stolle123
    stolle123

Nu har jag lagt köttet på tork. en batch med saltlaken som tipsas i början av tråden, samt en med torrsaltat. 63g/100g.   nu återstår det att se.   

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Fröken/Frun :mellow: hmmm gammkäringa möjligen :( Köttet mörknar som det ska, har torkat kött i flera år nu, men aldrig haft så varmt som i år därför jag undrade :)

Haha! Jag ville ju inte göra bort mig! :lol:;):P

Då så är det ju inga problem! :)

Publicerat
  • Författare

Ser kanon ut :D pilsnern är redan på kylning ;)

Paketet är postat! :)

Publicerat

Min första omgång torkat älgkött hänger ute nu. Jag lade köttet i saltlag i 10 timmar och rökte det lite lätt och nu har det hängt i 12 dagar. Ska bli spännande att se resultatet. Jag gjorde även en "torklåda" med tak av plywood och myggnätsklädda väggar som köttet hänger i. Tänkte att köttet ska hänga i 6 dagar till.

Publicerat
  • Författare

Min första omgång torkat älgkött hänger ute nu. Jag lade köttet i saltlag i 10 timmar och rökte det lite lätt och nu har det hängt i 12 dagar. Ska bli spännande att se resultatet. Jag gjorde även en "torklåda" med tak av plywood och myggnätsklädda väggar som köttet hänger i. Tänkte att köttet ska hänga i 6 dagar till.

Kul att det är andra som är aktiva i den här tråden. :)

Publicerat

Ja. Det är ju denna tråd som inspirerat mig att göra ett försök.

Publicerat
  • Författare

Ja. Det är ju denna tråd som inspirerat mig att göra ett försök.

Vad kul att du gillar min tråd! :)

Publicerat

Igår erhöll man leverans!! :wub: :wub: :wub::wub: :wub:

Publicerat
  • Författare

Igår erhöll man leverans!! :wub: :wub: :wub::wub: :wub:

Posten överträffade sig själva då. :)

Betyg?

Publicerat

Fem av fem möjliga, kan även säga att sambon påstod att det smakade fotogen så hon skulle få allt för sig själv.. B)

Publicerat
  • Författare

Fem av fem möjliga, kan även säga att sambon påstod att det smakade fotogen så hon skulle få allt för sig själv.. B)

Tack för det! :wub:

Jaja, ni får slåss om det då! :wub:

Publicerat
  • Författare

Hur går det med köttet för dig? Mitt är färdigt och jag äter av det lite då och då för det är så gott. :):wub:

Publicerat

Jag fuskade lite och torkade en del kött i ugnen innan jag hängde ut mitt, så lite att knapra på har jag :) Köttet som hänger ute ser bra ut men behöver nog ca en vecka till innan det är klart, men sen blir det fest, går inte att jämföra ungstorkat med det som torkat ute :wub:

Publicerat
  • Författare

Jag fuskade lite och torkade en del kött i ugnen innan jag hängde ut mitt, så lite att knapra på har jag :) Köttet som hänger ute ser bra ut men behöver nog ca en vecka till innan det är klart, men sen blir det fest, går inte att jämföra ungstorkat med det som torkat ute :wub:

Jag har provat det en gång bara för skojs skull med 3-4 bitar, men det var ju så konstigt så att jag åt upp det och har aldrig gjort igen. :(

Hur länge har det hängt ute? Mitt hängde ute i 3 v och några bitar lite längre för att dom var tjockare. Dom ska jag ta ner imorgon. :)

Publicerat

Mitt kött har hängt två veckor i dag, så en vecka till blir nog bra. Det var inte det ugnstorkade köttet som fick :wub: det var det jag väntade på som fick den :)

Publicerat
  • Författare

Mitt kött har hängt två veckor i dag, så en vecka till blir nog bra. Det var inte det ugnstorkade köttet som fick :wub: det var det jag väntade på som fick den :)

Man sparar det godaste till sig själv. :lol: :lol: :lol:

Publicerat

Vad tror du Mr Jonsson, är det för sent att hänga ut mer kött nu? Större delen av april brukar ju vara kyligt och nu har smhi utlovat kalla nätter och kyliga dagar i minst en vecka till.

Publicerat
  • Författare

Vad tror du Mr Jonsson, är det för sent att hänga ut mer kött nu? Större delen av april brukar ju vara kyligt och nu har smhi utlovat kalla nätter och kyliga dagar i minst en vecka till.

Det går säkert bra! Svågern har hängt ut nyss, men det är ju här uppe och saltet har ju sin verkan till att det inte blir dåligt, och sedan norrsida.

Svågern sa nu när han var hit att man ska hänga ut köttet när det är nymåne. Har du hört något sådant?

Publicerat

Nej det har jag aldrig hört, Kanske nåt gammalt tecken eller ur bondepraktikan :)

Publicerat
  • Författare

Nej det har jag aldrig hört, Kanske nåt gammalt tecken eller ur bondepraktikan :)

Ja, det måste vara något åt det hållet! :D

Man får väl prova det till nästa säsong. :)

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Hur går det för dig? Det borde väl vara färdigt nu va?

• 4 weeks later...
Publicerat

Oj! detta var något nytt för lukt och smaklökarna. Lukten var lite suspekt, men som den nyfikna människa jag är, så var jag ju bara tvungen att smaka. Det föll helt i min smak.. :)

Ett stort och hjärtligt MVG till dig Stefan, du är något av en mäster saltare/torkare.

Publicerat
  • Författare

Oj! detta var något nytt för lukt och smaklökarna. Lukten var lite suspekt, men som den nyfikna människa jag är, så var jag ju bara tvungen att smaka. Det föll helt i min smak.. :)

Ett stort och hjärtligt MVG till dig Stefan, du är något av en mäster saltare/torkare.

Ah! Tack för ditt fina omdöme och betygsättning Lena! :wub: :wub: :wub:

Publicerat

Mitt kött blev riktigt bra :wub: Nu är det bara att hoppas att man kan låta bli att äta upp allt innan jakten börjar :blink: Men jag har torkat ca 10kg så liiite borde jag få knapra på i förtid, vid fiske eller nåt :(

Publicerat
  • Författare

Mitt kött blev riktigt bra :wub: Nu är det bara att hoppas att man kan låta bli att äta upp allt innan jakten börjar :blink: Men jag har torkat ca 10kg så liiite borde jag få knapra på i förtid, vid fiske eller nåt :(

Det var riktigt kul att höra att det har gått bra för dig Mirva! :)

Då bör du ha en ansenlig mängd liggandes i frysen nu och det ska väl räcka till någon smakbit åt dig och polarna. :P:)