Publicerat Mars 11, 201214 yr En räv till inatt. Var ute halv nio och hemma strax före tre. Dags att sova. 125m med 22k-hornet. Fick bättra med ett andra skott.
Publicerat Mars 11, 201214 yr Grattis Nils! Det måste gå bra med knäet när du kan ta dig ut på rävvak!
Publicerat Mars 11, 201214 yr En räv till inatt. Var ute halv nio och hemma strax före tre. Dags att sova. 125m med 22k-hornet. Fick bättra med ett andra skott. Grattis satt ute jag också jag såg en räv som jag aldrig fick läge på
Publicerat Mars 11, 201214 yr Grattis Nils! Det måste gå bra med knäet när du kan ta dig ut på rävvak! Sitter på soptippen så jag behöver knappt gå någonting men det går BRA! med knäet och ännu bättre om man inte dragit på sig en jäkla förkylning som begränsade träningen en vecka. Problemet är att jag behöver en tvåbent apportör för att hämta rävarna. Det där var nr 6 i år men fyra har varit skabbisar och jag vet inte om den här är frisk heller.
Publicerat Mars 11, 201214 yr Sitter på soptippen så jag behöver knappt gå någonting men det går BRA! med knäet och ännu bättre om man inte dragit på sig en jäkla förkylning som begränsade träningen en vecka. Problemet är att jag behöver en tvåbent apportör för att hämta rävarna. Det där var nr 6 i år men fyra har varit skabbisar och jag vet inte om den här är frisk heller. Ok! Då har sitter du bra förstår jag. Det är kul att höra att det går framåt för dig Nils! Krya på dig och lycka till med knäet!
Publicerat Mars 11, 201214 yr En räv till inatt. Var ute halv nio och hemma strax före tre. Dags att sova. 125m med 22k-hornet. Fick bättra med ett andra skott. Klockrent Nils Mvh.
Publicerat Mars 11, 201214 yr Bad om hjälp att hämta den jag sköt igårkväll. Fanns knappt något kvar av den. Andra rävar och korparna hade gjort slut på den. Fick inte ens svansen. Men medan jag väntade på att min kompis skulle komma med skidorna så kom en missdådare tillbaks. Han fick samma behandling som den han tänkt äta på. Som ni ser så stannar kulan kvar i kroppen trots att träffen satt extremt lågt och träffat hjärtat så blir det inget genomskott.
Publicerat Mars 11, 201214 yr Grattis, så ska dem tas! Tur du hade bössan med dig! Alltid! Att jag är utan bössa är nästan lika vanligt som att andra människor är utan kalsonger. Nu blir det en sväng till! Det är vansinnigt med räv. Tror att det är 28 eller 29 fällda där nu på tre veckor.
Publicerat Mars 11, 201214 yr Flex: Var handlar du lockpipor med brunstlätena? Börjar bli dags för det här. Man börjar se rävar som springer efter skoterspåren mitt på dagarna.
Publicerat Mars 11, 201214 yr grattis men vad hade du för kaliber för det var inte genom skott väl sa du väl inte klss 1 vapen väl eller ? låt mig gissa 222 223 ? men grattis i alla fall
Publicerat Mars 11, 201214 yr Nej Linus jag skjuter med en kaliber som heter 22k-hornet. Det är en improved kaliber som man måste göra om hylsan från en 22 hornet för att få till. Den ger lite mera fart än en hornet men största fördelen är att hylsorna håller bättre när man ska ladda om många gånger. Den ser ut såhär.
Publicerat Mars 11, 201214 yr Flex: Var handlar du lockpipor med brunstlätena? Börjar bli dags för det här. Man börjar se rävar som springer efter skoterspåren mitt på dagarna. Här http://www.racerback.se/dan-thompson-pc2-p-2473.html Mvh.
Publicerat Mars 12, 201214 yr Nej Linus jag skjuter med en kaliber som heter 22k-hornet. Det är en improved kaliber som man måste göra om hylsan från en 22 hornet för att få till. Den ger lite mera fart än en hornet men största fördelen är att hylsorna håller bättre när man ska ladda om många gånger. Den ser ut såhär. hornet vet jag i alla fall det är väl en klass 3 bössa eller ?
Publicerat Mars 12, 201214 yr Någon som kan klargöra lite gällande rävens löp. När infaller denna på respektive ställen i Sverige? Är en räv som kutar runt och revirskäller helt ointresserad av fågel/harskrik, dvs, bör man locka med skall istället? Tacksam om någon gammal "räv" kan svara Lite sent svar men...bättre sent än aldrig Löpperioderna varierar enligt mig lite mellan åren, men det rör sig bara om nån vecka hit eller dit. Här i Norduppland så peakade löpet i mitten av feb. tror inte det skiljer mkt mot Huddinge. Passa på att spåra när du har spårsnö, så ser du när tikarna börjar blöda. Då lär du dig oxå vart räven har sin gång, ofta är en rävväxel ett bättre pass än en åtel, även under icke löp. Finns platser alla rävar MÅSTE passera verkar det som. Löptokiga och revirhävdande rävar lockar du nog bäst med skall, Flex här på sidan har ju fått utdelning på just det. Herr Lindroth skjuter oxå en hanräv i senaste filmen framlockad med just skall. Mvh/Inte såå gammal men en räv bakom örat ibland
Publicerat Mars 12, 201214 yr hornet vet jag i alla fall det är väl en klass 3 bössa eller ? Ja det är en klass 3.
Publicerat Mars 13, 201214 yr Inte en räv i sikte igår heller. Men två rådjur gick på isen hela kvällen framför mig. Verkar som att rävstammen just krashat lokalt här.
Publicerat Mars 13, 201214 yr Hej rävjägare!!! förra året lockade jag väldigt mycket så till slut lärde sig rävarna detta .... men iår har jag hållit up ända tills idag lockade in en som grannen inte fick inom håll han satt lite ner i vind Men min fråga är Hur många dagar måste jag vänta innan ja kan locka igen ?? har en ganska liten mark men många pipor mvh
Publicerat Mars 13, 201214 yr Hej rävjägare!!! förra året lockade jag väldigt mycket så till slut lärde sig rävarna detta .... men iår har jag hållit up ända tills idag lockade in en som grannen inte fick inom håll han satt lite ner i vind Men min fråga är Hur många dagar måste jag vänta innan ja kan locka igen ?? har en ganska liten mark men många pipor mvh Då kan du locka igen! Ändra läte eller prova det som funkade sist. Olika rävar är olika försiktiga och om grannen inte släppte skott så kan den säkert luras på nytt med samma tuta.
Publicerat Mars 13, 201214 yr Då kan du locka igen! Ändra läte eller prova det som funkade sist. Olika rävar är olika försiktiga och om grannen inte släppte skott så kan den säkert luras på nytt med samma tuta. ockej tack för svaret.så de skulle inte gjort nåt tex om ja lockar imorron och sedan igen på lördag?
Publicerat Mars 13, 201214 yr ockej tack för svaret.så de skulle inte gjort nåt tex om ja lockar imorron och sedan igen på lördag? Inte långt kvar på rävjakten denna säsongen så det är väl bara att tuta på, särskilt som rävarna rör sig mycket nu. Det kan ju komma andra rävar också.
Publicerat Mars 13, 201214 yr Nu kom två till. Tog min 6mm PPC laddad med 55 grains blitz king då det blåst ordentligt och den kändes tryggare att skjuta med då jag räknade med lite längre håll ikväll. Farten är ca 1035m/s enligt laddtabell. Man ser direkt att det blir lite styggare hål. Den mindre blodiga räven togs på ca 150m och den andra på ca 180m. Båda dog omedelbart och utgångshålet på den ena är som en snusdosa.
Publicerat Mars 14, 201214 yr Brukar folk inte säga att man ska vänta 14dagar? Lite med tanke på den korta lovlighets tiden som jag menar att det bara är att tuta på. Chansen finns ju alltid, speciellt när det ränner runt rävar från när och fjärran. Däremot så är väl jaktiden längre upp i landet , här slutar den i morgon