Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagelmarodörens Tikka T3 för bukskytte...

Featured Replies

Publicerat

Med vindmätaren är det viktigt att du springer och mäter hela vägen till tavlan så du kan beräkna påverkan på kulan enligt 60-30-10 principen ;):lol:

• Svar 535
  • Visningar 70,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ok, lite klokare och lite fundersam... Efter lite torrträning och en omgång med torx och insexnycklar så har jag nu justerat både optikens position (ögonavstånd) och kindstödets höjd. Resultatet ble

• Blyström sade att jag fick ta lite Hardox av honom... Måste jaga rätt på honom så jag kan komma förbi och och kapa som en tok någon dag framöver! Man kan ju inte skjuta rakt igenom prylarna liksom

• Perfekt, jag var först på underbeslaget och magasinen! Jag skickade ett sms till honom klockan 08:00 också för att vara på den säkra sidan och sen tog det inte lång stund innan han svarade på mail.

Posted Images

Publicerat

Helt rätt läs mindre och skjut mer ;-)

Visst är man intresserad av teorin skadar det inte att läsa sig till den men skyttet och vindläsning handlar mycket om erfarenhet. Ditt plastband tycker jag är toppen sätt gärna upp flera dessa säger betydligt mer än en vindmätare där du ligger

Publicerat

Håller helt med om att banden är en bra idé :) Jag föreslår att du lånar en vindmätare i någon vecka om det är möjligt. Sätter ut några till band (lika dana) och helt enkelt mäter vinden o sen tar du kort på banden o noterar hur dom ser ut vid olika vindstyrkor :) Sen så får du sitta o memorera dessa bilder tills dom sitter som multiplikasjonstabellen :P Den tabellen sitter förövrigt jävligt dåligt på mig :P Då kan du ju sen även börja träna på att se hur löven mm rör sig vid olika vindstyrkor :)

Lycka till! :D

Publicerat
  • Författare

Egentligen är jag inte såååååå intresserad av det teoretiska men det är en del grundläggande teori man måste ha med sig för att det skall funka som t ex hur mildot fungerar, läsa av tecken i naturen som kan visa vind och vettiga principer för att kunna bedöma avstånd.

Avstånd är inte mitt bästa område eftersom jag felbedömde den sista bocken jag sköt med 40 meter!

Nu var det ingen fara på taket men 165 meter är inte 125 meter som jag trodde och det kan vara lurigt på de skånska öppna fälten att bedöma avstånden.

Nu har jag lärt mig grunderna med mildot och om man räknar på att ett rådjur är 70 cm brett hade jag då kunnat räkna fram avståndet till +-10 meter i stället.

Men jag kan ju inte skjuta 7 dagar i veckan och då får man läsa lite på kvällarna i stället :blush:

Jag skall ju trots allt satsa ganska ordentligt på detta!

Publicerat
  • Författare

Jo, tanken med banden var att kunna lära sig hur många klick i sidojustering man måste ha beroende på vilken vinkel banden har i vinden...

Nu skjuter jag på max 300 meter så det räcker nog ganska bra med ett band i början men ute i landskapet kan vinden snurra ganska ordentligt och då blir det fort komplicerat!

Tänker ofta på rådjuren som Mike sköt på 500+ meter - vilken termik och vindberäkning det måste vara om det inte är vildstilla!!! :ph34r:

Där har man långt kvar helt klart och här är nog inte teori tillsammans med praktik någonting dumt.

Publicerat
  • Författare

Sen kan jag inte hjälpa att jag använder mig av avancerad matematik i jobbet och det är möjligt att räkna fram en hel del saker som t ex rangecard.

Det tycker jag är skitkul och i morgon när jag verifierar mina beräkningar så skall det bli kul att se om man tänkte rätt första gången med formlerna! ^_^

Publicerat

Man kan mäta fram sitt rangecard också. 10% av jobbet sen går det 500% snabbare...

Publicerat
  • Författare

Man kan mäta fram sitt rangecard också. 10% av jobbet sen går det 500% snabbare...

Är det genom att skjuta ett skott på 100, ett på 200 och ett på 300 och mäta drop?

Jag har räknat på V0, b.c, drag och hur mycket ett klick i min glugg betyder i verkligheten och sen gjort en sedvanlig tabell över det, den som jag postade tidigare.

När jag har skjutit på mina avstånd så borde jag ha tillräckligt med data för att kunna justera min beräkning, så var tanken i alla fall!

Publicerat

typ.

jag vill inte hindra dig men bara bromsa lite ;)

du skall skjuta en treskottare efter samma riktpunkt på 100, 200, 300m

gör det två gånger.

checka drop.

sen gäller det att "slarva lite". lägg dig och slarvskjut lite. gör samma sak men missköt dig i allt utom avfyrningen. skjut samma serier.

du får nu ett mått på din drop och ett spridningsmått som är relativt din förmåga (du som gillar matematik eller ;) )

nu har du mikrostatistik i dina serier som du kan räkna lite på.

det som du får nu är "vad du har ut ur gejorna", serie två ger dig en känsla för hur mycket du bör tillämpa i flexibilitet i din bedömning av resultatet.

det kanske inte ger så värst mycket känsla för det imorgon men om en månad så har det mognat.

när du skjuter är du endast intresserad av elevationsnoggrannhet, inte sidodrift.

skjut inte fler än 3 skott för risken är att du hinner bli trött annars.

nu har du sedan data att tweaka dina beräkningar så att de matchar verklighet.

Tänk på att din kropp gör sitt på träffläget, beräkningar kommer du bara till finalen med sedan gäller det andra saker. det jag själv inte har är rutinen i detta läget...

Publicerat

bra inlägg karl.

ju mer tränad och bekäm man känner sig ju längre serier kan man sätta.

jag utvärderade två skytteställningar med två 50 skottsserier med vartannat skott per mål. ett snabbt sätt att se vilken väg man ska välja vid ett vägskäl men det var tungt att hålla upp kvaliteten på skotten.

jag testade en 200 skotts serie en gång det var intressant.

Publicerat

Skaffa en riktigt bra ballistisk app till din andriod eller iphone.

Den hämtar värden för dom aktuella förutsättningarna på plats. temp,tryck,höjd över havet m,m

Matar du in alla värden rätt, V0,visirlinje b,c,stigning,klickvärde så stämmer den tokperfekt året runt.

det värdet jag behöver tweaka för att få appen att stämma med verkligheten är oftast b.c om man skjuter kulorna med lite vassare stigningar än normalt och i lite högre hastigheter.

sen har vi ju vinden....vilket är en ständigt pågående läroprocess :P men kul.

Förutom vind skulle jag vilja lägga in mirage som en knepig faktor och då främst markmirage på våren samt snömirage..dessa två kan ibland göra det helt omöjligt att ens kunna få iväg ett skott...och gör man det så uteblir träffarna -_-

Sen så har jag inte skjutit rådjur på över 500m,du tänker på dubblen på 440m ;) vinden var om jag minns rätt 2m/s fullt vindvärde från kl3.

Som sagt avståndsmätare och vindmätare är ett måste samt en ballistisk app om man inte vill ha en ryggsäck full med pärmar med sig ;)

/Mike

Publicerat

Kolla dom här två om vind och mirage.

/Mike

Publicerat

Bra filmer just detta att med högförstorande och kort skärpdjup kan vara till hjälp, men tycker man missar viktigaste att alltid försöka få en grundvind och utifrån den klura ut hur man ska kompensera.

När jag skjuter fältskytte mätas alltid vinden på ett öppet fält där styrkan läggs på minnet och riktningen ställs in på kompass. Från denna grundvind sköts sedan skruvningen men gäller att vara vaken på förändringar också, Jens som verkar vara en fena på datorer borde kunna fixa en väderstation som man kan ställa ut på vald plats och sedan följa från webben det skulle vara en grym hjälp många gånger.

Vägverkets väderstationer är inte fel att kolla dessa finns på webben men är sällan strategist rätt plaserade för skytte jävla vägverket :lol:

Publicerat

Grejen e ju den att när man är ute på jakt och avstånden är bortom 250m så måste man klara av att göra korrekta mätningar på skjutplatsen men även kunna göra korrekta bedömningar hur vinden är på 400m tex.

En jaktmorgon spänner som regel över ett antal timmar och såväl skjutplats,vindriktning som vindstyrka kan variera oerhört under denna tiden.

Min erfarenhet är att inte försöka räkna av på den mätbara vinden på öppna ytor för att man tycker att det inte blåser lika mycket på andra halvan av kulbanan tex.

Använder man sig av fullt vindvärde och har vindens vinkel rätt så sitter träffen där den ska också.

Dock kan vindriktningar vara lite luriga i kuperad och småbruten varierad terräng-några exempel på skjutplatser jag har varit på.

post-240-0-60605600-1335623081_thumb.jpg

Mycket lätt plats att mäta och bedöma vind på,fria luftytor runtomkring den höga skjutplatsen.

post-240-0-46328200-1335623104_thumb.jpg

Lurig plats att mäta vind på då den nästan alltid kommer rakt framifrån då vinden styrs in i gipen av den höga skogen runtomkring,ute på åkrarna(nu syns inte hur långt man ser men det är fri sikt 1km från den skjutplatsen)är vinden alltid helt annorlunda.

post-240-0-10383900-1335623423_thumb.jpg

På den här platsen låg Chris och jag och sköt för några veckor sen,stora öppna ytor runtomkring lätt att mäta den stadiga stabila vinden men en sjukt svår markmirage pga den låga skjutplatsen.

post-240-0-42613200-1335623677_thumb.jpg

Vi använde fullt vindvärde hela tiden och det plingade i 400mplåten varje gång.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Oj, här var det en massa riktigt bra inlägg under tiden jag var på banan! :wub:

Som ballistikprogram använder jag mig av Strelok (Android) och den innehåller mer eller mindre all hjälp jag kan behöva.

Jag är glad att du (Mike) sade att du tweakade b.c för att få det att stämma för jag har tweakat b.c nu tills det stämmer och det stämmer verkligen. (ut till 300 är verifierat i alla fall...)

Inskjuten på 100 meter, 5 klick 200, 12 klick 300 mitt i prick!

Kämpade med trycket eftersom det är för tungt men jag petade in denna 3-skottaren på 300 meter i alla fall.

Det andra skottet hade en taskig avfyrning (vilket syns!) men jag är ändå ganska nöjd med det jag presterar med ett jakttrycke på 300 meter :blush:

54ea1428914c11e1989612313815112c_7.jpg

Synd bara att det ösregnade hela tiden och det slutade inte förräns jag var på väg hem men det vankades kattungar så det kändes helt ok!

Maichel var med och han påpekade att jag låg snett på första serien... Fan! Jag känner inte det själv... <_<

Rättade till mig och sköt serien ovan.

Träning, träning, träning och träning!

Sen var det mycket riktigt 440 meter, inte 500 meter som jag skrev... Men principen är den samma. Brutal närvaro och kunskap om både djuret, skyttet, vind och termiken!

Nej, nu skall jag kolla kattungarna och katten som tycker hon är färdig... Jag tycker det ser ut som det är fler kattungar i magen jag!

Skall kolla på filmerna sen ^_^

Publicerat

Grejen e ju den att när man är ute på jakt och avstånden är bortom 250m så måste man klara av att göra korrekta mätningar på skjutplatsen men även kunna göra korrekta bedömningar hur vinden är på 400m tex.

En jaktmorgon spänner som regel över ett antal timmar och såväl skjutplats,vindriktning som vindstyrka kan variera oerhört under denna tiden.

Min erfarenhet är att inte försöka räkna av på den mätbara vinden på öppna ytor för att man tycker att det inte blåser lika mycket på andra halvan av kulbanan tex.

Använder man sig av fullt vindvärde och har vindens vinkel rätt så sitter träffen där den ska också.

Dock kan vindriktningar vara lite luriga i kuperad och småbruten varierad terräng-några exempel på skjutplatser jag har varit på.

post-240-0-60605600-1335623081_thumb.jpg

Mycket lätt plats att mäta och bedöma vind på,fria luftytor runtomkring den höga skjutplatsen.

post-240-0-46328200-1335623104_thumb.jpg

Lurig plats att mäta vind på då den nästan alltid kommer rakt framifrån då vinden styrs in i gipen av den höga skogen runtomkring,ute på åkrarna(nu syns inte hur långt man ser men det är fri sikt 1km från den skjutplatsen)är vinden alltid helt annorlunda.

post-240-0-10383900-1335623423_thumb.jpg

På den här platsen låg Chris och jag och sköt för några veckor sen,stora öppna ytor runtomkring lätt att mäta den stadiga stabila vinden men en sjukt svår markmirage pga den låga skjutplatsen.

post-240-0-42613200-1335623677_thumb.jpg

Vi använde fullt vindvärde hela tiden och det plingade i 400mplåten varje gång.

/Mike

Blötjärn i den plåten ja :P Eller vad har ni skjutit med? :) Ser värre ut än när min kusin misshandlade min hemmagjorda 22 snurra med 338 WM :P

Publicerat

Blötjärn i den plåten ja :P Eller vad har ni skjutit med? :) Ser värre ut än när min kusin misshandlade min hemmagjorda 22 snurra med 338 WM :P

Hehe nä inget hardox i den plåten, de allra djupaste kratrarna är dock från min 270WSM men även en 308 gör skapliga bulor på 400m.

/Mike

Publicerat

Hehe nä inget hardox i den plåten, de allra djupaste kratrarna är dock från min 270WSM men även en 308 gör skapliga bulor på 400m.

/Mike

jag måste testa mina plåtar som är något halvbilligt stål i med 300 WM :P Har bara skjutit 6,5x55 på dom o det blir bara en liten bula :)

Hardoxplåten har hållt sig riktigt fin efter diverse prövningar :)

Publicerat

Lätt den mest intressanta tråden på länge ^_^

Mycket bra och intressanta inlägg från herrskapet. Och grymt fin 300-serie där Jens! :wub:

Publicerat

Wiz.

Visst är det intressant när man inser att jag som skytt samt min utrustning har huvudskottskapacitet ut till 300m B) vad man väljer att göra med den kunskapen är givetvis upp till var och en men kunskap och färdighet är som sagt en lätt börda att bära ^_^

Hur fort går dina 175:or? varför jag frågar är för att jag också har 12klick på 300m med mina 155:or med ett V0 om 880m/s .

/Mike

Publicerat
  • Författare

Har nu tittat på filmerna och även om de inte var överrens vad gäller mirage vid 45° vinkel så var tipset med att backa parallaxjusteringen och kolla markmirage på halva sträckan riktigt klyftigt.

Man får träna helt enkelt på att memorera dessa värdena och hur många klick det innebär.

Vi kommer nu att sätta permanenta käppar med plastband bredvid skjutgatan med inkrement på 50 meter från 300 meters vallen.

Det kommer att hjälpa alla som skjuter där!

Skall även inhandla målkikare till klubben för vi skall utöka aktiviteterna där och förhoppningsvis locka dit mer skyttar.

För egen del gillade jag att skjuta på mina nya tavlor som är orange i stället för svarta pga den högre kontrasten.

Den sista gruppen jag sköt ser kanske inte så imponerande ut pga upplösningen men den är något större än en enkrona vilket kan krympas med bättre avfyrning!

Små steg framåt och mycket att tänka på men det tar sig.

Det som skulle vara intressant framöver är att ha mål på lite olika avstånd, inte bara jämna 100-tal, men det är nog inte helt kurant på skjutbanan...

Publicerat
  • Författare

Mycket bra och intressanta inlägg från herrskapet. Och grymt fin 300-serie där Jens! :wub:

TACK! :wub:

Jag känner mig fortfarande som amatörernas amatör men jag börjar förstå konceptet och försöker lyssna på min kropp och verkligen skärpa till mig!

Det är jobbigt när man ligger där och velar mellan hjärtslagen men då är det bara att ta en paus i ett par sekunder och ta omtag!

Tre skott är tillräckligt för att man skall hinna bli trött - den saken är klar! :P

Publicerat
  • Författare

Hur fort går dina 175:or? varför jag frågar är för att jag också har 12klick på 300m med mina 155:or med ett V0 om 880m/s .

Ingen aning fakiskt...

Har inte skjutit över kronograf.

Jag räknade först med 815 m/s men det stämmer inte i en enda ekvation jag har hittat och jag tror att jag ligger på över 840 m/s, kanske mer...

Det är trycktecken på tändhattarna men inte så man skall bli orolig tycker jag...

47437ed491d011e1a92a1231381b6f02_7.jpg

Stocken har en kronograf och jag skall låna hans nästa gång jag åker till banan. Känns som relevant information att ha liksom... :blush:

Publicerat
  • Författare

En intressant sak som dock har hänt med mig är att i början kändes det viktigt att kunna skjuta så många skott som möjligt (nästan)...

Jag ville skjuta massor av serier och ibland gick det skitbra och ibland apdåligt.

Nu när jag har otroligt mer parametrar att hålla reda på är jag glad om jag hinner skjuta 15 skott vid ett tillfälle men varje skott av dessa 15 har ett syfte och det ligger en hel del beräkningar bakom varje skott.

På så sätt kan man analysera varför ett skott tog 10 mm fel och notera varför - så man inte gör samma groda igen.

Den bonus detta redan har givit mig är hur jag har förbättrat mig som jägare!

Kontrollerad andning och avfyrning samt förbättrat avläsande av situationen!

På skoj avslutade jag gårdagens session med att skjuta fristående på 300 meter med min Sako 85 9.3x62 med Aimpoint och jaktmatch.

Jag satte 4 av 5 skott på en 60x60cm tavla!

Det har ingen relevans till jakt eftersom man aldrig skulle skjuta på frihand under de omständigheterna men det var en indikation på att man börjar förstå drop på kulan osv... En 9.3 kula faller som en sten liksom... :P

Publicerat
  • Författare

Här är en tändhatt som är ganska platt...

2cd6269e91d211e1abd61231381b6d77_7.jpg

Lapua hylsorna (som är laddade för sista gången) visar generellt större tecken på tryck än Norma hylsorna som är laddade någon enstaka gång bara.

Slutstycket sitter inte fast direkt och det är absolut inga problem att repetera.