Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagelmarodörens Tikka T3 för bukskytte...

Featured Replies

Publicerat

Sweet :wub:

Har ingen plasmaskärare men har svart bälte i vinkelslip med kapskiva ;)

Visserligen kan man maxa pinnsvetsen och skära med den men då är det stora materialförluster...

Vilken tjocklek pratar vi om?

Vinkelslipen är faktiskt bästa valet av dem ovan Hardox är härdat och värme förstör den, jag har visserligen skurit med gas det fungerar med rejält munstycke och bra fart på brännaren blir det bara några mm i kanten som tappar lite hårhet.

Bra tankar med bildäck eller bunker för det blir rejält med splitter runt plåtarna!

• Svar 535
  • Visningar 70,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ok, lite klokare och lite fundersam... Efter lite torrträning och en omgång med torx och insexnycklar så har jag nu justerat både optikens position (ögonavstånd) och kindstödets höjd. Resultatet ble

• Blyström sade att jag fick ta lite Hardox av honom... Måste jaga rätt på honom så jag kan komma förbi och och kapa som en tok någon dag framöver! Man kan ju inte skjuta rakt igenom prylarna liksom

• Perfekt, jag var först på underbeslaget och magasinen! Jag skickade ett sms till honom klockan 08:00 också för att vara på den säkra sidan och sen tog det inte lång stund innan han svarade på mail.

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Skall på badet med ungarna men rappade på lite nu på morgonen och här är resultatet!

rigg-premier1.jpg

Mer info senare men det lilla jag har kollat i gluggen verkligen "makes sense" om jag säger så! ^_^

Otrolig kvalitet på rattarna och klick-stop är verkligen en trevlig feature som jag aldrig har känt på innan!!! :wub:

Det blev ett lite högt montage men med kraften av en insexnyckel och höjning av kolvkam så var den saker ur världen :D

I kväll blir det provsiktande från loftet och nu känns det verkligen som man har alla förutsättningarna för att det skall bli ett riktigt jävla bra år skyttemässigt!!!

...to be continued!

Publicerat

Trevligt som attan det där ;)

Publicerat

Det vart jävligt bra! :D Habegäret kom som ett brev på posten :P

Publicerat

Sweet :)

Nu saknas bara en bra pipa i trevlig kaliber att skjuta slut på .308 pipan är en rent dålig affär :lol:

Publicerat
  • Författare

Ok, nu är det dags att börja med de nördiga detaljerna...

Ända sedan Henrik nämnde de magiska orden "Premier" och "vill du köpa?" så började jag läsa på om taktiska riktmedel och dess form och funktion.

Jag har precis lärt mig mildot och tyckte det var komplicerat nog, nu har man Gen 2 XR att lära sig ordentligt!

Vid första anblick kan man tro att man jagar i Lappland för det enda man ser är en belyst julgran och det är bara tomten och pumlorna som saknas! :lol:

Men ganska snabbt så fattar man vinken och helt plötsligt så kan man inte bara skjuta bättre, man kan även avståndsbedöma på ett helt annat sätt!

Så här ser Gen 2 XR ut med den berömda "julgranen".

5-25GEN2XR.png

Om vi nu tittar lite närmare på den och vad de olika delarna har för funktion så får vi nu ett helt smörgåsbord med mätpunkter och möjligheter att skjuta på olika avstånd utan att räkna klick. (förutsatt att man har gjort ett rangecard som stämmer då...)

premier-heritage_5-25x56-gen2_xr.png

Har man koll på hur stort ett referensobjekt är, t ex en måltavla, så kan man nu ganska enkelt göra en överslagsräkning på storleken av objektet mot D i riktmedlet så får man en uppfattning om hur lång bort det är.

En tavla som är 100 cm bred blir då D/2 i bredd på 200 meter och så är det bara att hålla upp, eller vrida på höjdkorrigeringen, och klämma av.

Måltavlorna är av standardiserade storlekar och är således lätta att räkna på med detta torde även funka ganska bra på vilt.

En vuxen älgko t ex skiljer sig inte så mycket åt i storlek och samma metodik kan då tillämpas även här för att bedöma avstånd.

Jag har absolut noll erfarenhet av detta än men jag tror jag har fattat detta rätt... Annars får ni skrika till!

Efter att ha fluktat lite mer i optiken nu så kan jag meddela att detta är den första tuben som klår mitt Nickel 8x56 rent optiskt och jag har testat det innan mot dito Swarowski och Schmidt & Bender men ingen har riktigt kommit upp i den kvalitén - men nu är den slagen!

(faktum är att jag håller de nyare Nickel siktena mycket högt i kurs, framförallt de med fast förstoring!)

Har fått en hel del bud på den tuben och jag undrar om jag inte satte galet pris på den men jag behöver inte det siktet längre och då kan det få glädja någon annan i framtiden.

Om man nu jämför riktmedlet mellan de två är det som att jämföra en 3-årings streckgubbe mot en fotorealistisk oljemålning av världsklass!

Kanske inget för vakskyttet direkt men om vi snackar sportskytte och taktiskt skytte på långa håll så är det ofantligt relevant!

Premier har kommit långt från att tillverka sina riktmedel med spindelväv till dagens komplicerade system och det märks att grabbarna har koll på vad de pysslar med.

Nu skall bara jag lära mig allt detta också ;)

Har ni några bra artiklar eller kan ge mig praktiska exempel på hur jag skall lära mig att använda mitt riktmedel fullt ut så skulle jag bli riktigt tacksam!

När nya tuben är inskjuten så skall jag för första gången prova att skjuta månadstävlingen så jag kan börja pressa mig att prestera. Det räcker inte bara med att belåna sin själ och handla prylar, man måste lära sig att använda prylarna rätt också och där är jag i dag!

Både motivation och inställning känns som det är på plats så nu är det bara att öva, öva, öva och analysera handling och konsekvens.

Fan vilken kul väg jag har vandrat in på!

Publicerat
  • Författare

Sweet :)

Nu saknas bara en bra pipa i trevlig kaliber att skjuta slut på .308 pipan är en rent dålig affär :lol:

Jag trodde att min .308 pipa skulle krokna efter typ 1600 skott med min laddning (43.5gr N202/175gr Nosler comp/Federal 210) men någon trodde att den skulle palla 5000?

Valet av .308 (eller 6.5x55 som jag också tittade på) var för att jag skulle ha en billig kaliber att lära mig att skjuta med.

Tikkas T3 låda fixar ju de flesta hylslängderna så valet av nästa pipa är ju inte begränsat till ett fåtal kalibrar.

Jag skall inte sticka under stolen att jag redan nu har börjat fundera på vad nästa kaliber skall vara och eftersom jag fortfarande vill att den skall hålla klass 1 så är det inte helt lätt.

Låååååånga håll och djävulsk precision är kravspecen!

Nej, nästa kaliber får vara hur custom som helst nästan bara den uppfyller mina krav. Blir det för komplicerat så får jag gå ner till klass 2 men det är "några" skott kvar i min pipa så det är inget jag behöver förlora någon sömn över direkt ännu :P

Dock har jag tittat på 6mm kulorna och torde inte 6-06 eller 6-284 vara en trevlig utgångspunkt? Visst tappar man klass 1 men om sanningen skall fram så vet jag inte hur mycket högvilt jag kommer att jaga med denna bössan i slutändan...

AAARRGHHH.... Man är redan körd innan man har börjat!!! :lol:

Publicerat

Jag trodde att min .308 pipa skulle krokna efter typ 1600 skott med min laddning (43.5gr N202/175gr Nosler comp/Federal 210) men någon trodde att den skulle palla 5000?

Valet av .308 (eller 6.5x55 som jag också tittade på) var för att jag skulle ha en billig kaliber att lära mig att skjuta med.

Tikkas T3 låda fixar ju de flesta hylslängderna så valet av nästa pipa är ju inte begränsat till ett fåtal kalibrar.

Jag skall inte sticka under stolen att jag redan nu har börjat fundera på vad nästa kaliber skall vara och eftersom jag fortfarande vill att den skall hålla klass 1 så är det inte helt lätt.

Nej, nästa kaliber får vara hur custom som helst nästan bara den uppfyller mina krav. Blir det för komplicerat så får jag gå ner till klass 2 men det är "några" skott kvar i min pipa så det är inget jag behöver förlora någon sömn över direkt ännu :P

Dock har jag tittat på 6mm kulorna och torde inte 6-06 eller 6-284 vara en trevlig utgångspunkt? Visst tappar man klass 1 men om sanningen skall fram så vet jag inte hur mycket högvilt jag kommer att jaga med denna bössan i slutändan...

att köra med 6mm i stället för 6,5mm ger bara extrem overbore och ingen vinst på avdrifter på längre håll. det blir enligt mig knappt bättre än 6,5x284 för långa håll. ska man va något bättre blir får man betala ett högt pris i rekyl.

Publicerat

Fin rigg nu Wizzie. :wub:

Hardoxen får vinkelslipas, jag har för mej att den är 15mm.

//Blyström

Publicerat
  • Författare

Fin rigg nu Wizzie. :wub:

Hardoxen får vinkelslipas, jag har för mej att den är 15mm.

Jo, den har blivit riktigt trevlig!

Jag sade ju att jag behövde ny optik direkt och då får man inte ligga på latsidan ;) hehe...

15mm går att skära med vinkelslip men hur skall jag gå tillväga? Har du en sketastor bit som jag får karva en bit ur eller?

Om så är fallet kan du väl skicka ett PM var, när och hur liksom... :wub: TACK!

Har en smärre samling med gamla bildäck som skall skäras till som stänkskydd också innan den sätts i bruk!

Tur det är semestertider snart... hehe...

Publicerat

Visst funkar .308 men den blir rätt dyr i drift utan att ge några fördelar mot kalibrar som är billigare att ladda. Ska du köra med 6mm skulle jag kolla på 6XC annars finns en drös fina 6,5 kalibrar också

Publicerat
  • Författare

Visst funkar .308 men den blir rätt dyr i drift utan att ge några fördelar mot kalibrar som är billigare att ladda. Ska du köra med 6mm skulle jag kolla på 6XC annars finns en drös fina 6,5 kalibrar också

Jag är fortfarande i startgroparna med mitt skytte och jag lär kunna ha roligt bra länge med .308 så egentligen skall jag inte ens fundera på andra kalibrar och liknande!

Jag har fått en skitbra laddning av Karl.Ö som verkar funka riktigt bra i min rigg. Skall bara skjuta över kronograf nu när det blir varmare och se att den inte förändrar sig så mycket.

Sen är det träning, träning, träning och åter träning som gäller.

Det enda som kan skrivas i denna projekttråd är att jag funderar på att byta mitt trycke till ett lättare trycke som ni redan vet och försöka få det att funka utan justerbar bakkappa, annars är den mer eller mindre färdig! :wub:

Publicerat
  • Författare

Hittade en Berger kula i går som verkade intressant ur b.c synpunkt.

Det är Berger .308 Caliber 230 grain Target Hybrid

http://www.appliedballisticsllc.com/index_files/berger230tgt.html

Kan en så pass tung kula som 230 gr vara funktionell i en .308?

Vilka avstånd kan man förvänta sig att få denna kula att fungera i .308 med tanke på att den lär bli sub-sonic hyffsat tidigt?

G1 B.C på 0.743 och G7 B.C på 0.380 låter riktigt häftigt!!!

Publicerat

Nope,

det lirar inte helt enkelt, en del har kört med 208 grains A-max och satt kulorna rejält långa med anpassade patronlägen,

oaktat det så är det mest blaj.

Du behöver en 300 Win mag eller mer för att driva den där på något vettigt sätt, skulle tro utan att veta att kulan är framtagen för någon ball patron typ 300 Lapua Magnum mfl.

/Christian

Publicerat

Hittade en Berger kula i går som verkade intressant ur b.c synpunkt.

Det är Berger .308 Caliber 230 grain Target Hybrid

http://www.appliedba...rger230tgt.html

Kan en så pass tung kula som 230 gr vara funktionell i en .308?

Vilka avstånd kan man förvänta sig att få denna kula att fungera i .308 med tanke på att den lär bli sub-sonic hyffsat tidigt?

G1 B.C på 0.743 och G7 B.C på 0.380 låter riktigt häftigt!!!

Undrar om din bössa har tillräckligt snabb räffelstigning för att stabilisera den där uberlånga missilen.

Sorry, jag är tveksam.

//Blyström

Publicerat

Jag lägger mig platt,

Mr Litz påstår att den skall vara ok ur en 308 eller i varje fall en 30-06 då han nämner Palma,

å andra sidan anger han hastigheter runt 2500fps och att det krävs 1:10 stigning i pipan.

För egen del och med tanke på vad Berger kostar, nope 155:or av valfri fabrikant är medicinen.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Jo, jag läste att den "skulle funka" i en .308 men jag kände mig tveksam med de ringa kunskaperna jag har i ballistik och ammunition...

Tung kula kräver sin laddning och .308 är ju inte gjord som en magnumpatron direkt.

Min pipa har vidare 1:11 som stigning och det skulle inte alls stabilisera den kulan men det är alltid kul att läsa om spännande kulor!

Publicerat

Så här kan man få en T3:a att se ut om man vill.

10524.jpg

Personligen tycker jag att det är snyggt, om det är funktionellt är det lite olika bud om.

/Christian

Publicerat

Jo, jag läste att den "skulle funka" i en .308 men jag kände mig tveksam med de ringa kunskaperna jag har i ballistik och ammunition...

Tung kula kräver sin laddning och .308 är ju inte gjord som en magnumpatron direkt.

Min pipa har vidare 1:11 som stigning och det skulle inte alls stabilisera den kulan men det är alltid kul att läsa om spännande kulor!

Nä, A-Max 208:or och tyngre kulor känns "sådär" intressanta i 308 Win :D

Vad kör herrn med för kulor nu då? Jag har 3 askar (100 kulor per ask) Scenar 155:or att avyttra :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Så här kan man få en T3:a att se ut om man vill.

10524.jpg

Personligen tycker jag att det är snyggt, om det är funktionellt är det lite olika bud om.

/Christian

Inte är det fult i alla fall men det plockar ju bort vikt från riggen vilket är kontraproduktivt mot vad jag vill göra -_-

Nej, mina nästa pengar skall spenderas på nytt trycke för jag vill ha någonting som känns som ett Jewel trycke!

Blir inte riktigt kompis med trycket som det är nu...

Publicerat

En smed kan montera ett Remington Jewell på Tikka med lite extra arbete, hade tänkt gör det på min men på den är original trycket så bra att jag inte gjort det.

Gillar du riktigt lätta direkttrycken är Jewell nog bland det bästa går att köra hur lätt som helst utan att man tummar på säkerheten.

Publicerat
  • Författare

Nä, A-Max 208:or och tyngre kulor känns "sådär" intressanta i 308 Win :D

Vad kör herrn med för kulor nu då? Jag har 3 askar (100 kulor per ask) Scenar 155:or att avyttra :rolleyes:

Jag har skjutit in både mig och bössan med 175gr Nosler Comp och det det funkar riktigt bra i den bössan! :wub:

Just nu ekar det i plånboken efter att jag äntligen tog mitt förnuft till fånga och monterade ett nytt sikte så jag borde nog inte ens fråga...

...men vad skall du ha för dem?

Har visserligen 1000 kulor och 3 kilo krut samt tändhattar som ligger så det är ingen kris direkt. :P

Fast man kan aldrig ha för mycket prylar!

Publicerat
  • Författare

En smed kan montera ett Remington Jewell på Tikka med lite extra arbete, hade tänkt gör det på min men på den är original trycket så bra att jag inte gjort det.

Gillar du riktigt lätta direkttrycken är Jewell nog bland det bästa går att köra hur lätt som helst utan att man tummar på säkerheten.

Hade faktiskt tänkt fråga om det inte gick att modda ett Jeweltrycke så det passar en T3 så det låter riktigt lovande!

Då får man ta och beställa ett sådant trycke framöver och sen snacka fint med någon vapensmed man kan tänkas lita på...

Är helt såld sedan jag klämde på Blyströms trycke och det har retat mig ända sen den gången!

Publicerat

...men vad skall du ha för dem?

1100 inkl. frakt.

Publicerat

Just 155orna är riktigt bra om man vill nå riktigt långt med en .308. Har plingat konsekventa träffar på 820 med den kulan (säger inte hur stort målet var dock ;) )