Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagelmarodörens Tikka T3 för bukskytte...

Featured Replies

Publicerat

Vet inte om det är ofint att fråga, men hur ser receptet ut på bössan längst till vänster på bilden? Mina funderingar går i banorna på något liknande därav mitt intresse

/M

Samma kolv som Chris har dvs en McM M40 HTG

Remmy 700 mekanism.

Roedale boltknob

Roedale Underbeslag för AICS mag.

22" Kriegerpipa med 1:8.5 stigning kamrad i 260rem

Warneklackar och ringar

Pipa och låda duracoatade i Woodland Tan och så även Harrisbenstöden ;)

ASE utra-jetZ dämp

/Mike

• Svar 535
  • Visningar 71,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ok, lite klokare och lite fundersam... Efter lite torrträning och en omgång med torx och insexnycklar så har jag nu justerat både optikens position (ögonavstånd) och kindstödets höjd. Resultatet ble

• Blyström sade att jag fick ta lite Hardox av honom... Måste jaga rätt på honom så jag kan komma förbi och och kapa som en tok någon dag framöver! Man kan ju inte skjuta rakt igenom prylarna liksom

• Perfekt, jag var först på underbeslaget och magasinen! Jag skickade ett sms till honom klockan 08:00 också för att vara på den säkra sidan och sen tog det inte lång stund innan han svarade på mail.

Posted Images

Publicerat
  • Författare

...

Roedale boltknob

...

Låter som ett långtidsprojekt om man skulle bygga den nu...

...med tanke på leveranstiderna från ovan nämnd firma ;)

Riktigt trevlig garderob må jag säga! :wub:

Än så länge är jag nöjd med att ha en ordentlig skytterigg för det är något dyrare att skruva än många av mina andra men med tiden samlar man ju på sig lite prylar...

Jag har alltid varit sugen på att köpa en H&K PSG-1 ända sedan jag sköt den för första gången men min nya rigg är faktiskt bra mycket mer kompetent, även om PSG-1 är lite mytomspunnen... (och svindyr)

Skall beställa ett Remington Jewel trycke nästa månad och ringa Robblan och höra om han är sugen på att spika fast den på min bössa... Mitt trycke har nu börjat variera igen och jag har nu inget förtroende för det längre.

Visst kan man polera det men det är fortfarande för tungt även om man byter fjäder och håller på...

Sen är jag nog helt övertygad nu om att .243AI är rätt väg att gå för mig i framtiden när jag känner att .308 börjar bli tråkigt.

Jag har fortfarande lite problem med rekylen för trots att jag har avsevärt förbättrat min ställning så tar mitt nyckelben stryk...

En annan sak jag undrar är om ni har några bra måltavlor att skriva ut?

Jag har tittat på de som Henrik och andra har bidragit med men ibland vill man ha lite roligare kanske...

Jag har samlat på mig ett gäng vektoriserade måltavlor men det måste finnas fler!!!

Skall vi kunna ha roliga skjutövningar i sommar så måste vi ha lite omväxling också! ^_^

Publicerat
  • Författare

Synd att vi inte bor närmare så du kunde få provskjuta min 243.

Det finns ingen rekyl att tala om i vare sig 243 eller AI varianten om den byggs som en taktisk rigg med dämp.

Att sätta en monsterpipa på den är att döda användarbarheten effektivt och du skapar just en bänkskyttepang,om det nu inte är så att du brinner för just frimärkssamlande(träffbilder) mer än träff i målet.

Min 243 skjuter som en bänkskyttebössa utan att se ut som en.

Dock rätt tänkt med att låta montera en bänkskyttepipa på bössan,man ska använda sig av det bästa för ändamålet anpassat för sina egna syften.

Jag har en Shilen och två Kriegerpipor på mina bössor med anpassade stigningar och patronlägen för dom kulorna jag vill skjuta till maxprestanda.

Min 243 är bössa nr två från höger.

/Mike

Ja, det är synnerligen synd... <_<

Du har inga planer på att flytta ner till det vackra Skåne inom kort? :P

Men har jag vägarna förbi någon gång framöver så skall jag skrika till!

Publicerat

Låter som ett långtidsprojekt om man skulle bygga den nu...

...med tanke på leveranstiderna från ovan nämnd firma ;)

Köp eller beställ för guds skull ingenting därifrån!

Han må ha startat om hela företaget sedan sist men jag tror inte en sekund på att det blir bättre denna gången.

Inte så mycket som en linnelapp kommer han få sälja till mig!

/Mike

Publicerat

M-jag lovar, det går bra att PM:a Mike,

han bits inte :)

/C

:D

Samma kolv som Chris har dvs en McM M40 HTG

Remmy 700 mekanism.

Roedale boltknob

22" Kriegerpipa med 1:8.5 stigning kamrad i 260rem

Warneklackar och ringar

Pipa och låda duracoatade i Woodland Tan och så även Harrisbenstöden ;)

ASE utra-jetZ dämp

/Mike

Tack Mike!

Vågar inte gå all in på en taktisk kolv då jag vill ha ett hyfsat smidigt vapen att jaga med. Men har fått för mig att HTG varianten kan vara en del i ett recept där slutprodukten vida överträffar min skjutförmåga. Att C sen lägger ut bilder på i stort sett min tankegång och att jag nu ser ytterligare en användare säger mig att jag inte är på helt fel spår ^_^

Publicerat
  • Författare

Köp eller beställ för guds skull ingenting därifrån!

Han må ha startat om hela företaget sedan sist men jag tror inte en sekund på att det blir bättre denna gången.

Inte så mycket som en linnelapp kommer han få sälja till mig!

/Mike

Nej, det har nog alla förstått nu... hoppas jag...

Jag hade inte öppnat ögonen för bukskyttet än när den historien utspelade sig men är det ett företags namn jag aldrig lär glömma så är det Roedale!

När jag nyligen hade köpt Robertson kolven av Henrik så funderade jag på AICS underbeslag men just nu så ser jag inte vinsten i detta eftesom det har 0 påverkan på träffbilden.

Det jag dock vill göra vid tillfälle är att göra om slutstycket med en bättre knopp för den är verkligen i minsta laget i dag.

Har faktiskt övervägt att göra det själv med vinkelslip, svets och en massa slipande och polerande men det är ett stort steg att ta eftersom det skall bli absolut perfekt!

Som sagt, trycke är nog det området som skall prioriteras.

Publicerat
  • Författare

Vågar inte gå all in på en taktisk kolv då jag vill ha ett hyfsat smidigt vapen att jaga med. Men har fått för mig att HTG varianten kan vara en del i ett recept där slutprodukten vida överträffar min skjutförmåga. Att C sen lägger ut bilder på i stort sett min tankegång och att jag nu ser ytterligare en användare säger mig att jag inte är på helt fel spår ^_^

Äh, go tactical mannen!!!

Jag skall ju testa min på älgjakten i år! :D

Publicerat

Det jag dock vill göra vid tillfälle är att göra om slutstycket med en bättre knopp för den är verkligen i minsta laget i dag.

Har faktiskt övervägt att göra det själv med vinkelslip, svets och en massa slipande och polerande men det är ett stort steg att ta eftersom det skall bli absolut perfekt!

Eller så köper du ett färdigt kit slutstyckshandtag/styrhylsa i en color of your choise :P

Dessa pryder min T3:a

/Mike

post-240-0-04917400-1335299600_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Färgen kan vi väl diskutera (;)) men kan jag byta ut min riktigt bedrövliga plastkopp till styrhylsa så är bara det en vinst i sig! (fattar inte varför de inte har gjort som Sako och monterat dit en ordentlig styrhylsa... <_< )

Slutstyckshandtaget måste väl ändå kapas och svetsas fast eller sitter det löst på T3:an?

Måste erkänna att det slutstycket har jag faktiskt inte rivit än eftersom jag är rädd för att plastbitarna skall flyga all världens väg...

Gillar utformningen på den du visar på kortet!

Publicerat

Maichel,

mvf, det är bara att hoppa på tåget,

de flesta som byter från rem org kolv till en Mcmillan av vettigt format upplever en påtaglig förbättring av den pratiska precisionen.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Sweet!

Tack för tipset!!! ^_^

Lägger till ytterligare en rad på to-do listan för bössan.

Man kunde få camo stil också :P

DSCF2418.JPG

Publicerat

Jag kommer drömma våta drömmar inatt, gubbar! ;):D

Synd att nästa stora inköp som står på inköpslistan blir en "ny" bil bara...

Mvh

Publicerat

Färgen kan vi väl diskutera ( ;))

Måste ju matcha min black and red marble kolv :P

/Mike

post-240-0-81433800-1335332551_thumb.jpg

Publicerat

Skall beställa ett Remington Jewel trycke nästa månad och ringa Robblan och höra om han är sugen på att spika fast den på min bössa... Mitt trycke har nu börjat variera igen och jag har nu inget förtroende för det längre.

Visst kan man polera det men det är fortfarande för tungt även om man byter fjäder och håller på...

Tala med smeden innan du beställer trycket kanske finns bättre alternativ, att montera ett Jewell 700 innebär att fräsa och borra i lådan för att det ska funka.

Publicerat

Beställlde bolt shroud i metall till min T3 från ebay, insåg sen vid leveransen att företaget låg i Norge.

Dock svart.

2 dagars leveranstid.

http://www.vertebrae...hk=1&Itemid=111

Mvh.

Publicerat

Äh, go tactical mannen!!!

Jag skall ju testa min på älgjakten i år! :D

:D säg till om du behöver Sherpa (eller vad bärhjälpen heter) till muskedundret

Publicerat

M- Termen är range bitch om det är på banan annars är det jaktbitch,

om ursprunget för termen, fråga Bohman.

/Christian

Publicerat
B)
Publicerat

Ingen kommentar?

Publicerat
  • Författare

Både jaktbitch och rangebitch mottages gärna!

Skicka CV och annat fjäskeri så blir ni kallade till intervju i tur och ordning! :lol::P

Publicerat
  • Författare

Regn - vilken påverkan har det på skyttet egentligen?

Eftersom jag nu har ramlat ner ordentligt djupt i bukskjutarträsket så poppar det hela tiden upp frågor...

...och eftersom jag skall verifiera mitt rangecard ordentligt i morgon så funderade jag på vilken påverkan regn har?

Nu skall det enligt prognos inte vara något extremt regn men ända sedan Pohlman slutade så har jag sådär förtroende för våra prognoser... <_<

Ett spöregn måste ju påverka kulbanan, eller?

Om så är fallet, är det överhuvudtaget möjligt att räkna på???

Förutom rangecard skall det skjutas på vattendunkar också i morgon med varmintkulor :wub:

Fan vad skadad man är :lol:

Publicerat

Ska du inte skjuta på +600 är det inga problem bortom det börjar lufttryck göra skillnad. Risken att kulan träffar en rengdroppe är ungefär samma chans som att skrapa en storvinst på trisslott ;-)

Publicerat

Det är därför man skjuter med riktiga kalibrar, inget 6mmfjanteri som är känligt för väder och vind :lol:

Publicerat
  • Författare

Ska du inte skjuta på +600 är det inga problem bortom det börjar lufttryck göra skillnad. Risken att kulan träffar en rengdroppe är ungefär samma chans som att skrapa en storvinst på trisslott ;-)

Hmm... Men eftersom risken ändå finns att man träffar en regndroppe så har man ju då världens ursäkt om man tappar ett skott när det regnar! :D

Fast det lär nog ingen köpa ändå...

Det finns så många parametrar som verkar spela in när man läser på och man kanske skall skita i en hel del läsning och inse att den påverkan i princip nästan inte ens går att räkna på och bara är relevant för bänkskyttar på 1000-meters banan!

Det som dock är en faktor att räkna på är vind har jag märkt. Redan på 200 meter så gör sidvind en hel del skillnad om man skjuter på klisterlappar och eftersom jag inte har någon vindmätare har jag tagit en pinne som jag har satt fast ett rött plastband i toppen på. Jag sätter denna pinnen en bit ut i skjutgatan så har jag en indikation om vindriktning samt ett hum om hur mycket det blåser samt om det är konstant vind eller byigt. Vet inte om det är en vettig lösning men jag tycker det ger en ok indikation.

Vindmätare och avståndsmätare skall inhandlas senare i sommar så man kan "funka" ute i fält också!