Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

rävjakt/åtling 2011-2012

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

vad tänkte du dig för kolvhöjare?

en riktig från kolvkam.se kostar 2-2,5k tror jag.

finns massa andra varianter av mer eller mindre klassiska utseenden.

mvh

tack tack :)

• Svar 516
  • Visningar 49,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Fick också en riktigt bra premiär Fick skjuta en räv första kvällen Mvh

• Bara ladda med stålhagel och panga ner lite vitfågel så har du ännu mera åtelmaterial.

• Tjörnbon
    Tjörnbon

Inatt invigdes jaktlagets nya jaktstuga som vi knackat på i Sommar Där finns en åtel och den är besökt , men jag hade bara luftpangen med för att fördriva tiden lite. Jag fick ett infall vid 21:00

Posted Images

Publicerat

nöjet på min sida :)

Publicerat

igår var premiärbyggdagen på kojan. vet ej ännu plats där den ska stå men en sak är säker. blir en stadig koja. inte snälat på virket i den så stadig och framförallt STOR. tänkte att 180x240 lät i minsta laget så la på så det blev 200x250cm stor yta invänsigt utan inräknat innerväggar och allt.

väggarna blir först yttervägg sen sen ett lager plast sen 8cm isolering ( frigolit ) och på de innerväggar.

golvet får 10cm frigolit med plast undertid mot marken ( kommer stå upphöjt så inte gräs eller något når ) och innergolvet är dubbla osb skivor.

taket kommer bli plåttak som ligger mot plast och sen osb skiva sen innanför det frigolit 10cm tjock där oxå.

kommer bli tätt o fint o i vinter ska jag fan inte frysa :ph34r:

måtten vart stora. så pass stora så inte nog med att 2 fåtöljer modell bekväma/tysta ska in utan även någon smalare madrass bakom de så man kan sova där oxå :wub:

hoppas på o bli klar i helgen. tack brorsan för all bygghjälp! ovärderlig, samt tack kristian för lån av släp!

Publicerat
  • Författare

igår var premiärbyggdagen på kojan. vet ej ännu plats där den ska stå men en sak är säker. blir en stadig koja. inte snälat på virket i den så stadig och framförallt STOR. tänkte att 180x240 lät i minsta laget så la på så det blev 200x250cm stor yta invänsigt utan inräknat innerväggar och allt.

väggarna blir först yttervägg sen sen ett lager plast sen 8cm isolering ( frigolit ) och på de innerväggar.

golvet får 10cm frigolit med plast undertid mot marken ( kommer stå upphöjt så inte gräs eller något når ) och innergolvet är dubbla osb skivor.

taket kommer bli plåttak som ligger mot plast och sen osb skiva sen innanför det frigolit 10cm tjock där oxå.

kommer bli tätt o fint o i vinter ska jag fan inte frysa :ph34r:

måtten vart stora. så pass stora så inte nog med att 2 fåtöljer modell bekväma/tysta ska in utan även någon smalare madrass bakom de så man kan sova där oxå :wub:

hoppas på o bli klar i helgen. tack brorsan för all bygghjälp! ovärderlig, samt tack kristian för lån av släp!

haha låter bra du får lägga upp en bild :)

Publicerat

om jag lyckas ta bild i helgen så kommer de upp någon. igår fann jag inte tankeverksamheten till något sånt då de va bygge för 110% i huvudet vilket visade sig på framgången :rolleyes:

Publicerat

om jag lyckas ta bild i helgen så kommer de upp någon. igår fann jag inte tankeverksamheten till något sånt då de va bygge för 110% i huvudet vilket visade sig på framgången :rolleyes:

Spännande! :P

Glöm inte att du behöver mörk bakgrund så din siluett förvinner!

Själv använde jag asfalt board som inredning som dessutom är ganska mjuk och dämpande ljudmässigt.

Jag slapp dessutom måla ;)

Publicerat

nej då jag sitter o funderar på det där själv just nu. står mellan massa olika mattor för golvet då inga skor kommer användas där inne.

bakom mig funderar jag fortfarande på. utsidan kommer målas med tjära dock :rolleyes: iaf baksidan o ena sidan utan öppning då lukten är rätt stark så tänkte försöka hålla den borta från diverse öppningar :rolleyes:

något annat bra tips på enkla o billiga saker o ha bakom? billigast möjliga självfallet :lol:

Publicerat

nej då jag sitter o funderar på det där själv just nu. står mellan massa olika mattor för golvet då inga skor kommer användas där inne.

bakom mig funderar jag fortfarande på. utsidan kommer målas med tjära dock :rolleyes: iaf baksidan o ena sidan utan öppning då lukten är rätt stark så tänkte försöka hålla den borta från diverse öppningar :rolleyes:

något annat bra tips på enkla o billiga saker o ha bakom? billigast möjliga självfallet :lol:

Häng upp mörkt tyg som dämpar ljudet, ex gamla filtar eller liknande.

Tjära låter intressant, just pga lukten!

Den borde ju dämpa den egna odören :P

Dock så skulle jag inte kombinera rävåteln med en vildsvinsåtel för då lär det väl bli närgången skrubbning när grisarna känner tjäran, positivt kan väl vara det korta avståndet :lol:

Publicerat

vi har tyvärr inga vildsvin på denna sidan motorvägen så risken är tämligen liten att någon nasse skulle få för sig o använda mig som skrubbpåle :lol:

men japp. tjäran lär helt klart ta bort den egna lukten ganska så effektivt! :rolleyes:

Publicerat

vi har tyvärr inga vildsvin på denna sidan motorvägen så risken är tämligen liten att någon nasse skulle få för sig o använda mig som skrubbpåle :lol:

men japp. tjäran lär helt klart ta bort den egna lukten ganska så effektivt! :rolleyes:

Brug gamle gulvtæpper, samtidig for du ikke larm om du ramler på med noget bruger det selv i griskoje mvh kalle dk.

Publicerat

tack för tipset.

kojans först skjutbänk ( japp de ska va ordenligt stöd :lol: ) är byggd. all isolering i väggarna är mer eller mindre på plats.

lister för rutorna utsågade och rutor införskaffade.

ena ytterväggen målad o klar. dom 2st osb skivorna som ska agera tag ( med plast över sig och på det plåt iof ) är numer oxå målade på ena sida. orken tog slut efter det och kojan står kvar på samma plats.

inge bilder pga det är i ett vanligt källargarage jag bygger så det ser mer ut som en uppslagen vägg än en koja om man ska försöka ta kort :lol:

taket kan inte monteras pga den låga takhöjden. men de är gjort på 2 timmar o sätta dit det så det blir när största delen av kojan ska målas och fixas. hoppas på att den blir klar nästa helg! hade varit fint o få ut den. blir idiotpass om inte annat o fixa så mkt som möjligt.

snart ska rävarna falla o jag snarka som en baby i den varma kojan :wub:

Publicerat
  • Författare

tack för tipset.

kojans först skjutbänk ( japp de ska va ordenligt stöd :lol: ) är byggd. all isolering i väggarna är mer eller mindre på plats.

lister för rutorna utsågade och rutor införskaffade.

ena ytterväggen målad o klar. dom 2st osb skivorna som ska agera tag ( med plast över sig och på det plåt iof ) är numer oxå målade på ena sida. orken tog slut efter det och kojan står kvar på samma plats.

inge bilder pga det är i ett vanligt källargarage jag bygger så det ser mer ut som en uppslagen vägg än en koja om man ska försöka ta kort :lol:

taket kan inte monteras pga den låga takhöjden. men de är gjort på 2 timmar o sätta dit det så det blir när största delen av kojan ska målas och fixas. hoppas på att den blir klar nästa helg! hade varit fint o få ut den. blir idiotpass om inte annat o fixa så mkt som möjligt.

snart ska rävarna falla o jag snarka som en baby i den varma kojan :wub:

har det blivit några rävar gubbar?

Publicerat

har det blivit några rävar gubbar?

Nä! Det har varit dåligt med dom ett tag <_<

Jag plockade hem åtelmaterial så jag har 5 säckar hemma med Nötlever och talg plus att grundåteln är laddad :P

Om inte det ska få igång dem så har jag trubbel för det borde ju vara mumma.

Tidigare idag gick jag 1,5km med 30kg sopsäck på ryggen , kanske ingen jägarmarsch i millitära mått men jag flåsade och pep som ett ånglok när jag väl var framme vid jakttornet så det lär väl dröja några dagar innan det vågar sig dit några rävar :lol:

Men det är en helt ny åtel mitt ute i skogen på ett hygge så det ska bli intressant att se om det kan bli rävarnas nya samlingsplats ;) jag vet att det finns gott om räv i området och en av de hyggligt närbelägna grannarna är en Golfbana där de som har jakträtten helst ska låta rävarna vara så de tar sorken, själv så golfar jag inte så det där får de lösa på egen hand :D

Själv då inga rävar??

Publicerat

Hur långt har ni från skjut till skottplats? har ungefär 30 meter där jag tänkt börja åtla in dem till ladan.

Publicerat

jag har med ca 30 meter.

Publicerat

Hur långt har ni från skjut till skottplats? har ungefär 30 meter där jag tänkt börja åtla in dem till ladan.

Ca 50-60m eftersom jag inte vakar med hagel så sträcker jag ut lite för att det går ;)

Räven är svår nog att lura utan att man drar in dem närmare än nödvändigt, dessutom så brukar jag slunga in torrfoder på åtelplatsen och det brukar delvis hamna lite närmare kojan så det är bra om räven börjar vid åteln och jobbar sig närmare och inte tvärt om.

Publicerat
  • Författare

Ca 50-60m eftersom jag inte vakar med hagel så sträcker jag ut lite för att det går ;)

Räven är svår nog att lura utan att man drar in dem närmare än nödvändigt, dessutom så brukar jag slunga in torrfoder på åtelplatsen och det brukar delvis hamna lite närmare kojan så det är bra om räven börjar vid åteln och jobbar sig närmare och inte tvärt om.

för mej har det inte blivit några :(

Publicerat

har plats jag ska va nu. så dags o börja kämpa. kojan är även nästan helt målad nu så fönster o tak som är kvar mer eller mindre. sen såklart allt småpill. även invändigt ska de fixas. skjutbänkar är gjorda. soffor ska hitta in. längtar nu till jag kan börja jaga :wub:

lycka till allihop! hoppas de går bra för er

Publicerat

Ikväll var jag på Dubbel premiär!!

Jag satt i det nyinredda jakttornet vid den nya åteln i hopp om att Räven skulle vara på hugget :)

Med mig hade jag min Gasolvärmare :wub: inte för att den har varit nödvändig det senaste men det är väldigt behaglig värme som sprids när man kör igång den.

Bilden visar vad jag sitter och blänger över! Åteln är rishögen som ligger rakt fram ca:60m där ligger slaktavfall och diverse matnyttigt till Mickel, om man tittar noga in i skogen så finner ni Öns största myrstack ca:4m hög (den syns som en något brunaktig skugga)

Den är egentligen inte särskilt rolig att titta på men nu vet ni i varje fall :D

Jag satte mig tidigt ca:14:30 och tänkte att det kunde komma lite gråfågel som skulle få smaka V-Max och bli en del av åteln men jag märkte snart att skymmningen kom fort 17:00 så vart det svart :ph34r: jag satt kvar en halvtimme men det kunde vara rävkonvent framför mig utan att jag märkt något så jag satt och stirrade in i Värmaren som har ett sken som liknar en falnande lägereld, mycket behagligt!!

Sedan famlade jag mig genom skog och sankmark till min bil i totalt beckmörker och duggregn <_<

Vad sägs om lite snö nu , jag väntar :huh:

post-4850-0-35974800-1321728709_thumb.jp

Publicerat

Här är lite bilder från åtelkameran :D Har haft räv på åteln nästan varje dag, och de flesta rävarna har varit vid 6-7 tiden på kvällen.

Så de verkar bra !

post-4945-0-97932200-1321905711_thumb.jp

post-4945-0-90239300-1321905734_thumb.jp

post-4945-0-25583100-1321905755_thumb.jp

Publicerat

Bara lite fullmåne som saknas ;)

Publicerat

fin plats o sitta på du hade!

hmm räv på åteln låter mysigt! lycka till med den! såg fin ut

Publicerat

jag hadde tänkt sätta åtelkameran vid rävåtlen men jag funderar om det lilla röda ljuset som blir när den tar kort nattetid skrämmer räven?

Någon som har provat?

Publicerat

jag hadde tänkt sätta åtelkameran vid rävåtlen men jag funderar om det lilla röda ljuset som blir när den tar kort nattetid skrämmer räven?

Någon som har provat?

Jag kan inte påstå att jag vet!

men magkänslan säger att den borde bli det , åtminstone de första gångerna den blir fotad :huh:

De är ju jäkligt försiktiga mot allt så man tycker att även det skulle avskräcka.

Jag hade ett åtellarm med ett rött sken men det plockade jag bort av den enkla anledningen att jag misstänkte att den skrämde.

Publicerat

Debuträven för året pom åtel avklaread nu iaf :D halv tio kom den, men ja tror den ångrade sig i skottet :P