Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

rävjakt/åtling 2011-2012

Featured Replies

Publicerat

kör faktiskt med crit´r call standard...hände inget dock, dåligt väder!!

• Svar 516
  • Visningar 49,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Fick också en riktigt bra premiär Fick skjuta en räv första kvällen Mvh

• Bara ladda med stålhagel och panga ner lite vitfågel så har du ännu mera åtelmaterial.

• Tjörnbon
    Tjörnbon

Inatt invigdes jaktlagets nya jaktstuga som vi knackat på i Sommar Där finns en åtel och den är besökt , men jag hade bara luftpangen med för att fördriva tiden lite. Jag fick ett infall vid 21:00

Posted Images

Publicerat

bästa tråden hittils!

jagar räv över åtel i hälsingland och kunde skjuta första räven för denna säsong i fredags morse. Anla åteln på onsdan och natten mot torsdan hade de vart fram en räv och tittat så de va bara att åka till kuren natten mot fredan och det lyckades direkt.

Fast har de så bra ställt att ja sitter i farsans lagård med 30 m fram till sjökanten där sjön frös helt förra veckan å så fick vi lite snö på de lagom till månen. Räven ja sköt va inte på åteln men platsen ja har åteln på är längst inne i en vik där rävarna kommer ner på isen för att transportera sig så de är en väldig trafik där även fast dom inte kommer fram på åteln, men skjuter mestadels med kula så får man bara stopp på dom ute på isen så går de oftast bra ändå.

post-8132-0-96883700-1323803104_thumb.jp

tyvärr va man fram och klanta sig natten mot söndan och bomma en räv. <_< va två st där å sprang under natten och fick läge på en till slut men i ett stressat läge så de sket sig. tar nya tag imorn bitti innan jobbet en timme lr så. :rolleyes:

vet om fler som är där och springer.

Publicerat

såg en annan som gjort de så gör lika och lägger ut en bild på platsen där jag sitter och vakar.

pricken är platsen för åteln och ringen platsen för vakkurens placering.

post-8132-0-73322800-1323804817_thumb.pn

Publicerat

bästa tråden hittils!

jagar räv över åtel i hälsingland och kunde skjuta första räven för denna säsong i fredags morse. Anla åteln på onsdan och natten mot torsdan hade de vart fram en räv och tittat så de va bara att åka till kuren natten mot fredan och det lyckades direkt.

Fast har de så bra ställt att ja sitter i farsans lagård med 30 m fram till sjökanten där sjön frös helt förra veckan å så fick vi lite snö på de lagom till månen. Räven ja sköt va inte på åteln men platsen ja har åteln på är längst inne i en vik där rävarna kommer ner på isen för att transportera sig så de är en väldig trafik där även fast dom inte kommer fram på åteln, men skjuter mestadels med kula så får man bara stopp på dom ute på isen så går de oftast bra ändå.

tyvärr va man fram och klanta sig natten mot söndan och bomma en räv. <_< va två st där å sprang under natten och fick läge på en till slut men i ett stressat läge så de sket sig. tar nya tag imorn bitti innan jobbet en timme lr så. :rolleyes:

Grattis till den fina räven!

Det ser riktigt gott ut i snöfallet,, jag är en smula avundsjuk <_< här faller det regn! horisontalt :ph34r:

Hoppas att det kan bli minus och snöfall snart!

Det ser ut som du har ett fint upplägg med åteln, det måste bli bra sikt när hela isen ligger bar, hur långt håll brukar du skjuta på när de snurrar ute på viken?

Publicerat

Grattis till den fina räven!

Det ser riktigt gott ut i snöfallet,, jag är en smula avundsjuk <_< här faller det regn! horisontalt :ph34r:

Hoppas att det kan bli minus och snöfall snart!

Det ser ut som du har ett fint upplägg med åteln, det måste bli bra sikt när hela isen ligger bar, hur långt håll brukar du skjuta på när de snurrar ute på viken?

ja tror ja har lite drygt 100 m till andra sidan på viken. ser ju bra långt upp på åkrarna sen oxå men brukar inte skjuta längre än till andra siden nere på isen. med bra ljus så ser ja flera hundra meter så de kan bli många obs på en natt. sen lite beroende på hur dom kommer över åkrarna kan ja räkna ut hur lång tid de tar innan dom kommer ut på isen.

just nu så är de mest regn här oxå men snön försvinner iaf inte som tur är. hoppas på en par rävar till helgen.

Publicerat

bilden på sjön ljuger lite oxå, vattnet går bra mycke längre in mot vägen men är igenväxt på sommarn så därför de ser ut som en gräsmatta i höjd med åteln.

Publicerat

bästa tråden hittils!

Grattis till räven!!!!

Det kommer nog bli flera rävar där i vinter. Framför allt om dom har ett stråk där dom springer ändå.

Bara att nöta på & hålla korpgluggarna öppna :ph34r:

Här har det regnat ett par dagar :( men det finns lite snö kvar ännu

Publicerat

Blev en räv till i morse. Va bra mörkt eftersom snön börjat försvunnit. Tur ja har fördelen av att sitta högt så man ser ner på snön så man ser lite bättre. Fick sitta i lite drygt 4 timmar innan den kom in i hagen hos tjurkalvarna och ja sköt den. En hane på 5,4 kg.

post-8132-0-10448800-1324150026_thumb.jp

Publicerat

Grattis till räven.

Det börjar rulla på :rolleyes:

Publicerat

tackar. är ju dock bara 2 hittils i år.

har ju ägnat nästan all tid i höst på ungkarelarn så hade ingen tid att passa räv i början på säsongen men ska ta igen de nu!

:rolleyes:

Publicerat

Blev en räv till i morse. Va bra mörkt eftersom snön börjat försvunnit. Tur ja har fördelen av att sitta högt så man ser ner på snön så man ser lite bättre. Fick sitta i lite drygt 4 timmar innan den kom in i hagen hos tjurkalvarna och ja sköt den. En hane på 5,4 kg.

post-8132-0-10448800-1324150026_thumb.jp

Grattis!

Du är inne i ett stim nu ;)

Om jag förstod Fredagens väderrapport så kommer hela Sverige få lite snö på Söndagen förutom en tunn remsa på Västkusten <_<

Men det kan ha ändrat sig nu förstås :blink:

Publicerat

har börjat flygit snö här redan så hoppas på bra väder till veckan. :rolleyes:

jobbar kvällsskift då så blir nog nåt vakpass efter arbetspasset. :lol:

Publicerat

Tredje räven för året fick bita i gräset inatt :) 23.55 kom den, å som ja sköt så small de ;)

Publicerat

Tredje räven för året fick bita i gräset inatt :) 23.55 kom den, å som ja sköt så small de ;)

Grattis till räven ^_^

Publicerat

Nu har det kommit ca 7cm snö och mer är påväg.

Ska bli intresant och se om det blir någon aktivitet på åteln nu :)

Publicerat

Någon som ska ut nu ikväll när det är lite snö?

Publicerat

Blev en räv i lördags som jag lyckes musa in på ca 7 m sen small de :)

Var en stor tik men jag glömde väga den men gissar ca 5-6kg

mvh

Publicerat

kommit ca 1 dm nu idag å snöar fortfarande å ska väl komma mer imorn. så blir en par vakkvällar till veckan. borde hinna ut å kolla av nattens aktivitet innan de snöar över imorn bitti.

hoppas bara på riktigt mulet väder för då reflekteras ljuset från stan över sjön å ger ett bra sken.

Publicerat

Jag sitter här och blir frustrerad...gör sista veckan på jobbet innan julledigt...men tyvärr är det dagtid denna veckan, då börjar jag 05:30 och hinner tyvärr inte ut och sitta på pass...men tro på f*n att på fredag efter jobbet ska det ut om det så faller granater från himmlen!!!

Skitjakt på er!!!

Publicerat

Äntligen ett vettigt snötäcke så här i juletider, och då jag haft stople ut med grisarna sista ggr så växla jag om till räv i natt och fick en fin premiär. Bägge stöp inom första timmen. Härlig start och man hoppas att snön får bli kvar nu ! Rävvak slår grisvak 8dagar i veckan.

Publicerat

Hahaha, gillar sista inlägget :)

Inatt blir det någon timme i gluggen...blåser lite, men va fan, månen är framme och det är klart som bara den!!!

Publicerat

glömt å skriva in de. den 22:a blev de tredje räven för i år. en till hane, men nu på 8,6 kg. nytt PB!!

post-8132-0-71166700-1325099401_thumb.jp

Publicerat

Grattis till tjockisen!!

Själv kom jag precis hem från vaket. Frustrerad som bara den. Hör minst 2 rävar som håller på på markerna, men ser dom ej. Åtlar och lockar, men inget förrutom att dom kommer väldigt nära sker. Vad gör jag för fel...kommer sluta med att jag minerar hela markh*lvetet :angry:

Ha nu ett gott j*vla år...sorry jag är arg :blink:

Publicerat

Grattis till tjockisen!!

Själv kom jag precis hem från vaket. Frustrerad som bara den. Hör minst 2 rävar som håller på på markerna, men ser dom ej. Åtlar och lockar, men inget förrutom att dom kommer väldigt nära sker. Vad gör jag för fel...kommer sluta med att jag minerar hela markh*lvetet :angry:

Ha nu ett gott j*vla år...sorry jag är arg :blink:

Målande beskrivning på min egen jakt för tillfället <_<

Nu kom det lite minusgrader i varje fall, så med lite tur kommer det lite snö också.

Verkar som jag börjar upprepa mig om snön nu B) hoppet är dock inte ute ännu...

Gott nytt !!

Publicerat

Blev en 6 kg rävhane i går vid 22:55 :)

Till helgen blir det nog långsittning om vädret tillåter.

mvh