Publicerat Juli 22, 201213 yr bra tips ska tänka på det Själv brukar jag hugga i kroppen på bredsidan, helst närmare huvudet från mitten sett. Att som föreg skriver dra in den under käken är förstås bra om du säkert träffar rätt - men det är stor risk att du i det hårda brosket kring käken slinter och missar och då blir det ett j-a liv även på en trött fisk. I kroppen är det liten risk att missa och så drar du upp fisken i samma rörelse som du hugger! (Lite grann jämförelsen som det riskabla att skjuta en älg i halskotpelaren i stället för ett säkert lungskott...)
Publicerat Juli 22, 201213 yr Nu ska jag inte direkt skryta med mina kunskaper i tvåhandskastning men att dänga plåt i skallen på laxen där jag fiskar är knappast produktivt. Det är dessutom roligare att få dem på fluga. Haha! Men en annan som bara har dängt plåt, mask och levande mört till gös, gäddor och abborrar kan inget annat. Jag dängde plåt även nere i Mörrumsån när jag vann drömresan och fick 2 havsöringar i gk längd.
Publicerat Juli 22, 201213 yr Själv brukar jag hugga i kroppen på bredsidan, helst närmare huvudet från mitten sett. Att som föreg skriver dra in den under käken är förstås bra om du säkert träffar rätt - men det är stor risk att du i det hårda brosket kring käken slinter och missar och då blir det ett j-a liv även på en trött fisk. I kroppen är det liten risk att missa och så drar du upp fisken i samma rörelse som du hugger! (Lite grann jämförelsen som det riskabla att skjuta en älg i halskotpelaren i stället för ett säkert lungskott...) Det går bra det också. Jag har aldrig sumpat en gös el. pinne (gädda) med att ta den i underkäken.
Publicerat Juli 22, 201213 yr Jaha då var det dags igen. Har ett sagolikt flyt just nu! Den här är 80 cm ca 4-5kg och helt blank och nystigen. Nu blir det att hålla igen ett tag. Jag hinner inte äta upp det jag får annars. Bilderna är tagna med mobilen därav kvaliten. Kan säga att jag ropade rakt ut när den högg "Det här är inte sant!" Två på fluga samma helg. Jag är absolut ingen duktig laxfiskare så det är bara tur och en liten gnutta lokalkännedom.
Publicerat Juli 23, 201213 yr Helt jäkla sanslöst vilket fiske det är! Ännu en lax på fluga, 6,5kg hanlax. Fick kasta ett tag innan det högg den här gången och inte förrän jag bytte ställe så högg det. Den var upp och drog i flugan redan på första kastet men tredje kastet så satt den. Har ingen bild men en kille filmade hela fajten så jag ska försöka få tag i den mobiltelefonfilmen. Laxen har jag gett bort och bytt till mig lite älgkött istället. Det börjar bli väldigt mycket fisk i frysen nu.
Publicerat Juli 25, 201213 yr Sista laxen. Fin film men vad var det för en karl som höll på att fumla tillbaka laxen i älven.
Publicerat Juli 25, 201213 yr Han var måttligt nykter och hade bilen stående bakom. Vet inte vad han heter men han kunde knappt gå.
Publicerat Juli 25, 201213 yr vi har brukar vara vid vattnet just nerströms. Missat bästa lax året någonsin är iaf säkert
Publicerat Juli 26, 201213 yr Han var måttligt nykter och hade bilen stående bakom. Vet inte vad han heter men han kunde knappt gå. Jaha, det förklarar ju det hela! Fan man hade snört i karlen i älven om han hade missat el. fumlat till det så att den hade gått.
Publicerat Juli 26, 201213 yr vi har brukar vara vid vattnet just nerströms. Missat bästa lax året någonsin är iaf säkert Det är nog ett av två årtiondes bästa laxfisken vi upplever i år. Är det mycket längre ner du brukar vara och fiska?
Publicerat Juli 26, 201213 yr Det är nog ett av två årtiondes bästa laxfisken vi upplever i år. Är det mycket längre ner du brukar vara och fiska? Grattis till laxen Nils, vilket fiske ni verkar ha nu !Karln med kroken stjälpte mer än han hjälpte , skicka skiten nedströms
Publicerat Juli 26, 201213 yr Grattis till bra fiske Nils! Fyllgubben hade jag nog bett gå upp i skogen och vänta redan efter 15 sek in i filmen. Inte första gången man ser en sån tomte veva omkring med en huggkrok...
Publicerat Juli 26, 201213 yr Fjällfiske 3dagar framöver. Drog på mig ett ryggskott idag på jobbet, men tänker inte låta d hindra mig, bara fördela över packningen lite på polarna
Publicerat Juli 27, 201213 yr Sju timmars fiske gav en fruktansvärd träningsvärk i benen så jag ligger hemma. Har tagit en dag kompledigt. Såg en lax som passerade mig utan att visa det minsta intresse av att ta. Det här är nog bästa träningen jag kan få efter operationen för att komma tillbaka men ibland pressar man det lite för långt.
Publicerat Juli 27, 201213 yr Sjukskriven, kan inte fiska. Älven full i lax, tvåhandsspö i garderoben, abborrar på kilot lite varstans och inget kan man göra för att få fresta lite. Mycket surt.
Publicerat Juli 28, 201213 yr Jag vet hur det känns. Har varit i samma situation som dig i ett antal år med en värk som var obeskrivlig och som tillslut slog ikull mig när kroppen sa ifrån och hjärtat rusade och blodtrycket steg till väldigt ohälsosamma nivåer. Hade det inte varit för en person inom mitt jobb som med kraft tog tag i saken och hjälpte mig så hade jag inte suttit här nu. Men just nu glider man på en räkmacka och fjärde laxen ligger i frysen och väntar på ett högtidligare tillfälle för att avnjutas som gravad. Det var en liten lax som var alldeles på gränsen att vara lovlig men den var precis vad jag önskade mig. En liten hanlax, nystigen och blank perfekt till att grava i jultid. Den hade fått vara tio cm till utöver sina 60cm och max två kilo tyngre men jag är nöjd med natten ändå.
Publicerat Juli 28, 201213 yr Tackar! Det är medvind just nu! Men helvete vad mygg det är. Infödd norrlänning är man men det här är på vansinnets gräns.
Publicerat Juli 28, 201213 yr Tackar! Det är medvind just nu! Men helvete vad mygg det är. Infödd norrlänning är man men det här är på vansinnets gräns. Ja, du har verkligen medvind just nu, men du har i o f s mycket att ta igen efter allt strul med ditt knä. Hm! Det menar du inte! Ja, det är så förbannat med mygg. Myggen har väl minskat efter golfbanan men ute på hjortronmyren är det mycket och bremsar också.
Publicerat Juli 28, 201213 yr Det är nog ett av två årtiondes bästa laxfisken vi upplever i år. Är det mycket längre ner du brukar vara och fiska? Äijävaara sträckan,men på satter sidan finns några bra ställen..Dock med fluga överlägset men kan man vars man ska stå funkar det med spinn..
Publicerat Juli 28, 201213 yr Den här sista tog jag nästan längst upp på Ullattis FVO. Har sett flera laxar inatt men jag tror att jag hade för grov tafs till att börja med. Bytte till en klenare och då högg det.
Publicerat Juli 28, 201213 yr Jag vet hur det känns. Ja du är värd lite medgång nu efter allt slit. Själv är jag bara sjukskriven fyra veckor men redan efter en är jag vansinnigt less. Kan inte förstå mig på de människor som vill vara sjukskrivna, fy helvete så tråkigt.