Publicerat Juni 17, 201213 yr Inte för att vara petig men...lagartade namn ? Är det namnen som står i lagboken då.... Laxartade fiskar skulle det stå!!!
Publicerat Juni 17, 201213 yr Och REGNBÅGE är inte heller någon riktig fiskart. Regnbåge är det svenska namnet för Rainbow trout. [edit] Regnbågsöring är det korrekt namnet [/edit]
Publicerat Juni 17, 201213 yr Till och med jag kan ha fel om man ska tro Wikipedia, men någon Forell det finns det då klart inte!! http://sv.wikipedia.org/wiki/Laxfiskar
Publicerat Juni 17, 201213 yr Regnbåge är det svenska namnet för Rainbow trout. Det må hända men det finns ingen riktig fiskart med det namnet utan det är något påhitt från forskare.
Publicerat Juni 17, 201213 yr Regnbåge är det svenska namnet för Rainbow trout. [edit] Regnbågsöring är det korrekt namnet [/edit] Det har diskuterats så mycket i fackpress och vetenskap om Regnbåge/Regnbågsöring vara el. inte vara som en riktigt fiskart och vad jag minns av denna diskussion så blev det ett nej till slut. Detta var för 20-30 år sedan redan. Under tiden som jag var väldigt aktiv inom insjöfske, mete och havsfiske och lakefiske vintertid så har aldrig Regnbåge funnits med som fisk som deltar i drömresetävlingen hos ABU. Jag vet inte hur det är nu, men på 70-80-talet så fanns det sjöar/tjärn som hade 7-8 kg regnbågar och det var rätt bra diskussioner om artens vara el. inte vara i deras tävling.
Publicerat Juni 17, 201213 yr Det har diskuterats så mycket i fackpress och vetenskap om Regnbåge/Regnbågsöring vara el. inte vara som en riktigt fiskart och vad jag minns av denna diskussion så blev det ett nej till slut. Detta var för 20-30 år sedan redan. Under tiden som jag var väldigt aktiv inom insjöfske, mete och havsfiske och lakefiske vintertid så har aldrig Regnbåge funnits med som fisk som deltar i drömresetävlingen hos ABU. Jag vet inte hur det är nu, men på 70-80-talet så fanns det sjöar/tjärn som hade 7-8 kg regnbågar och det var rätt bra diskussioner om artens vara el. inte vara i deras tävling. Arten Regnbågesöring finns itne naturligt i sverige, hör hemma i norra USA och Kanada där den blir i storlek med en svensk öring i våra norrländska älvar, dvs en på 1kg är en rätt hyfsad fisk. Den avart som odlas i sverige och drivs till oanade storlekar är inte mycket oh hänga i julgranen. Skulle var de som rymmt från kassodlingar längs kusten och går upp i åarna för och försöka leka, som kan vara något!
Publicerat Juni 17, 201213 yr här är en bild på :KULAGÖLEN som ni ser är den ganska liten men det är ju bara bra och så går det bryggor runt hela sjön
Publicerat Juni 17, 201213 yr Arten Regnbågesöring finns itne naturligt i sverige, hör hemma i norra USA och Kanada där den blir i storlek med en svensk öring i våra norrländska älvar, dvs en på 1kg är en rätt hyfsad fisk. Den avart som odlas i sverige och drivs till oanade storlekar är inte mycket oh hänga i julgranen. Skulle var de som rymmt från kassodlingar längs kusten och går upp i åarna för och försöka leka, som kan vara något! Jag förstod nästan att den skulle komma därifrån.
Publicerat Juni 17, 201213 yr Regnbågens vara som fiskart är väl ganska odiskutabel eller? Dom har det väl lite körigt med fortplantningen i svenska vatten men jag vill minnas att jag läst en artikel där det konstaterats att de lyckats leka och producera smolt i någon svensk å. Isjonsson, Abu-katalogen är inte bibeln längre, även om den var det på 80-talet... Klart grabben ska fiska i sin damm, jag har halat mycket odlingsfisk i mina dagar och jag är ganska övertygad om att jag lärt mig mycket där som jag haft nytta av både i hav och älv.
Publicerat Juni 18, 201213 yr Isjonsson, Abu-katalogen är inte bibeln längre, även om den var det på 80-talet... Klart grabben ska fiska i sin damm, jag har halat mycket odlingsfisk i mina dagar och jag är ganska övertygad om att jag lärt mig mycket där som jag haft nytta av både i hav och älv. Haha! Ja, det vet jag att den inte är. Jag hade hoppats på att jag skulle få honom till lite bättre vetande genom att få honom att bojkotta broilerfisket. Jonsson som aldrig har skitat ner sina krokar med broilerfiske.
Publicerat Juni 18, 201213 yr Haha! Ja, det vet jag att den inte är. Jag hade hoppats på att jag skulle få honom till lite bättre vetande genom att få honom att bojkotta broilerfisket. Jonsson som aldrig har skitat ner sina krokar med broilerfiske. men det var ju inte broilerfisk i sjön redigt det kanske är jonsson som tog upp sin broiler- monsterkrokodil =10 kg gädda
Publicerat Juni 18, 201213 yr men det var ju inte broilerfisk i sjön redigt det kanske är jonsson som tog upp sin broiler- monsterkrokodil =10 kg gädda Inplanterat är broilerfisk. Jag doppar inte kroken i sådana vatten.
Publicerat Juni 18, 201213 yr Nä nu tycker jag att Jonsson är taskig mot Linus. Det är väl bra att grabben är fiskeintresserad, att det sen inte finns ädelfiskevatten i hans trakter kan ju inte han rå för. Huvudsaken är väl att intresset finns för att vidareutvecklas mot "vild fisk" senare. Retas inte för mycket Jonsson, kan döda intresset.
Publicerat Juni 19, 201213 yr Nä nu tycker jag att Jonsson är taskig mot Linus. Det är väl bra att grabben är fiskeintresserad, att det sen inte finns ädelfiskevatten i hans trakter kan ju inte han rå för. Huvudsaken är väl att intresset finns för att vidareutvecklas mot "vild fisk" senare. Retas inte för mycket Jonsson, kan döda intresset. Jaha, så frun/fröken har vaknat till liv nu också. Visst är det bra att han fiskar och har sitt intresse, men jag tror inte att jag kommer att lyckas med det.
Publicerat Juni 19, 201213 yr När vi ändå är inne på ämnet.. Kan någon förklara för mig vad för fisk en laxöring är?
Publicerat Juni 20, 201213 yr Laxöring ska väl vara en naturlig fiskart vad jag vet, men är det någon som sitter inne med mer info så är personen välkommen att presentera den. Finns i Kalix älv.
Publicerat Juni 20, 201213 yr Laxöring är ett gemensamt namn för våra tre öringar i folkmun, men oftast tänker man kanske på Havsöringen istället för Bäcköring eller Insjööring!
Publicerat Juni 20, 201213 yr Alla svenska namn är bara hittepå, då du talar med populärnamn (svenska, engelska osv) så är det enklast om man i början refererar till ett vetenskapligt namn, sedan kan man kalla den vad fan man vill. Sedan är ju den rosa abborlaxen Oncorhynchus mykiss så totalt värdelöst tråkig att fiska så det är bara nybörjarna och amatörerna som håller på med sådant, dom som sedan blir skickliga börjar fiska gädda esox lucius med fluga istället, där snackar vi riktigt fiske. Själv slipar jag krokarna och inspekterar kulorna för inatt är det rävpremiär och imorgon ska det trollas.
Publicerat Juni 21, 201213 yr Igår var jag och ett par kumpaner ute och fiskade Öring. Vi lyckades knipa ett 10tal varav 5 var laglig storlek på trevligt fiske , MEN Jag fick dessutom en Havstrut på kroken ,, första gången det händer mig,, Så jag har opererat ut krokar från både näsborren på näbben och vingen på en skapligt irriterad Trut , det resulterade i ett bett i pekfingret och några daskar med den fria vingen som nästan resulterade tillbaka med ett slag av Priesten men slutet gott för pippin så den flög tillbaka till sina kompisar efter lyckad operation!! En Händelserik fiskesäsong än så länge
Publicerat Juni 21, 201213 yr Igår var jag och ett par kumpaner ute och fiskade Öring. Vi lyckades knipa ett 10tal varav 5 var laglig storlek på trevligt fiske , MEN Jag fick dessutom en Havstrut på kroken ,, första gången det händer mig,, Så jag har opererat ut krokar från både näsborren på näbben och vingen på en skapligt irriterad Trut , det resulterade i ett bett i pekfingret och några daskar med den fria vingen som nästan resulterade tillbaka med ett slag av Priesten men slutet gott för pippin så den flög tillbaka till sina kompisar efter lyckad operation!! En Händelserik fiskesäsong än så länge Det är sådant som händer ibland kompis! Jag har varit med om samma sak fast då tog den en mört ist när jag skulle meta gös och gädda. Kroken fastnade i näbben och mört satt i käften på måsen. F*n vad vild den blev och jag hade fullt upp med att drilla in den till båten medan den flög runt.
Publicerat Juni 21, 201213 yr Laxlösa Jonsson, bara så du inte glömmer så ser de ut ungefär så här Hm! Din sat**s förba**ade retsticka. Jag har sett en lax på 13,6 kg i en f. d. kvinnlig kollegas mob. för en stund sedan när jag var på stan och handlade. Hon hade haft det svettigt under en lång stund. Helt ok firre! Tagen för ca. 2 veckor sedan i Kalix älv.
Publicerat Juni 21, 201213 yr Haha...bilden är något äldre än ett par veckor men lite större dock, 16pannor. Får nästan anses som doping, tagen in the fork, Deska river, Alaska.