Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat

Fanns juh elmer och elmer 2 som stora fiskar innan..Inte hundra men tror iår har 52 000 fiskar gått upp i torneälv! 45 000 fiskar beräknas vara lax!rekord år med andra ord

• Svar 4,9k
  • Visningar 529,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat

Fanns juh elmer och elmer 2 som stora fiskar innan..Inte hundra men tror iår har 52 000 fiskar gått upp i torneälv! 45 000 fiskar beräknas vara lax!rekord år med andra ord

Ok! Det är ju mycket fisk som har gått upp i Torne älv. :thumbsup:

Publicerat

Okej Jonsson, missförstod dig. Ursäkta.

Ja Vattenfall har byggt en helt ny trappa då den gamla dels inte var helt 100 men även utsliten. Den nya är även försedd med en liten generator för att ta tillvara lockvattnets energi. Vidare är den nya trappan konstruerad så att både smolt och utlekta vuxna fiskar ska kunna vandra ut genom trappan, äta upp sig och återvända för en andra lek. Förut var det tänkt att utvandrande smolt skulle passera genom kraftstationens turbiner vilket det gjordes försök med fiskmodeller när det hela byggdes på 50-talet. Vuxen fisk blev hänvisade till att stå framför isgrindarna tills deras krafter tog slut.

Förhoppningsvis kommer denna nya trapp ge god påverkan på Vindelälvens laxbestånd men vi skulle fått bort näten i älven med...

Publicerat

Ja Vattenfall har byggt en helt ny trappa då den gamla dels inte var helt 100 men även utsliten. Den nya är även försedd med en liten generator för att ta tillvara lockvattnets energi. Vidare är den nya trappan konstruerad så att både smolt och utlekta vuxna fiskar ska kunna vandra ut genom trappan, äta upp sig och återvända för en andra lek. Förut var det tänkt att utvandrande smolt skulle passera genom kraftstationens turbiner vilket det gjordes försök med fiskmodeller när det hela byggdes på 50-talet. Vuxen fisk blev hänvisade till att stå framför isgrindarna tills deras krafter tog slut.

Förhoppningsvis kommer denna nya trapp ge god påverkan på Vindelälvens laxbestånd men vi skulle fått bort näten i älven med...

Det är ingen fara! :smile:

Ok! Den såg fin ut trappan och vi får väl hoppas på att den har en positiv inverkan på laxbeståndet. :thumbsup:

Publicerat

Jo, Vindelälvens laxproduktion är långt ifrån max så det vore trevligt om det ökade, allra helst nu när EU vill fasa ut kompensationsutsättningarna.

Publicerat

Steg 1,men ovanför stornorrfors är nuvarnade problemet...

Vattenfall är kända för skita i fiskar och bara vilja håva in pengar..Nu senaste

Publicerat

Vilket problem ovanför Stornorrfors tänker du på?

Angående Älvkarleby är det tråkigt att se. Jag trodde i min enfald att det var som i Stornorrfors, när vattnet sjunker kraftigt i spillfåran så är Fiskodlingens personal ute på de kända platser där fisk vanligen blir instängda och med håv lyfter ut dem i huvudfåran igen.

Att dom bara vill tjäna pengar är riktigt, det vill dom flesta stora företag. Det som måste regeleras är hur stor påverkan detta får göra på omgivningen. Helst skulle jag naturligtvis se orörda vattendrag i hela Sverige men det innebär också att vi förmodligen inte haft den standard vi har idag då våra naturresurser i mångt och mycket lagt grunden för att industrialisera och modernisera vårt land. Svår fråga och så länge vi inte har några bättre alternativa energikällor så får vi acceptera tingens ordning och försöka påverka där det går.

Publicerat

Gillar inte bolag som plundrar vildmark och betalar skatt i storstan.Men turbin ovanför är väl det dom måste fixa.Tjejens far är ansvarig för nått i det dära och fiskar själv inte där då det är så uselt fiske och dyrt...

Publicerat

Det är skamligt av att se hur våra statligt ägda bolag så uppenbart skiter i vandrande fisk och natur överhuvudtaget. Man har använt bulldozers och dynamit för att flottrensa älvarna men när det var dags att återställa dem efter flottningen så smiter man med svansen mellan benen och skyller på att det var så länge sedan att det inte går att ställa någon till svars för det. Staten har tjänat miljarder och åter miljarder på vattenkraft skog och gruvor men när det blir dags att ta ett ansvar för att återställa det som de har skövlat då sticker man med svansen mellan benen precis som vilket utländskt roffarföretag som helst. Nu jobbar massor med gamla människor ideellt i byarna häruppe med att tigga pengar och att lägga ner en enorm tid på att återställa älvar och åar till vad de var som de minns från barnsben. Tyvärr så är dessa människor mellan 75 och 90 år och börjar vara lite väl gamla för att med handkraft rulla tillbaka de storstenar som en gång var ståndplatser för den smolt som kläcktes i älven. Det är en jävla ynkedom av Sveaskog och Vattenfall att inte tillföra de pengar och resurser som krävs för att återställa det som man förstört. Nu åker Arjeplogsströmmarna och med dessa en unik storöringsstam som försvinner för all framtid för att få el till några hundra villor. Man skriker om skövling och gapar om regnskogens försvinnande men en öring är inte ullig och gullig så då går det bra att utrota stammar av dem. Snart finns ingen äldre tallskog än 60-80 år kvar häruppe och den fjällnära skogen huggs nu ner utan att blinka. Kvar blir en monokultur med ljunghed och småtall där blåbärsriset försvinner då ljungen konkurrerar ut den. Det tar 100 till 150 år att bli skog igen och en skogsbrand för att få tillbaka blåbärsriset men det skiter man i för då är inte ansvariga i livet längre och alla går fri plus att staten har fått in pengarna.

Publicerat

Det har du en poäng i, skulle utvinning av naturesurser skattas i kommunerna som har resurserna skulle exempelvis Storuman vara en rik bygd.

Nu tror jag du antingen får förklara tydligare eller stå tillbaka, det finns ingen turbin ovanför dammen i Stornorrfors (om man inte väljer att följa umeälv förstås) så när laxen passerat den är det fri fart ändå upp till Ammarnäs.

Dyrt fiske vet jag inte heller något om, sist jag fiskade i Norrfors kostade det typ 50 kr för ett dygn, här runt Vindelns samhälle ligger ett årskort på 600 pch dygnskortet på 60 kr. Folk får lax, öring, fin harr plus en hel del annat på dessa sträckor. Okej det är inte som i Hemlijaure 100 mil i väglös terräng på

Kolahalvön men för att vara ett lättillgängligt fiske för hela familjen så är det riktigt okej.

Vad heter karln, om han är involverad runt Stornorrfors borde jag nästan veta vem det är. Du kan ta det i pm om du vill.

Publicerat

Okej kollat bara kartan hur det kommer och ska se ut men ovanför trappan dom gjort om är iaf felet,tyckte grabbarna även på blixt sport mena på turbinen nu var det som strimmla fiskarna ..TS och jobbar nu i asien och tror han har övergripande tjafs om återutsättningen och för dom som har projektet i Norrfors alltså inte vattenfall...

Klart ni på vattenfall har det billigare :tongue: Och så länge man tar mer fisk nedanför ett kraftverk och inte ovanför så är det i mina ögon inte gjort bra,nu menar jag inte havet utan älven..

Borde testa fiska kalix eller torneälv och se hur det kan vara i mindre våldtagen älv... :thumbsup:

Fiske i Umeå

Sträckan från Umeå centrum upp till Norrfors är extra intresssant. Här finns tidvis ett mycket bra havsöringfiske, främst på sträckan från kraftverkets kanalutlopp och cirka 500 meter nedströms. I den s.k. torrfåran uppströms kanalutloppet finns fina forsar vid Sörfors, Kåddis och Baggböle. Dessa nyttjas delvis idag.

Det finns för närvarande inget enhetligt fiskevårdsområde för sträckan, utan upplåtelserna sker på olika sätt för de skilda delsträckorna. Närmare information, samt en särskild fiskekarta för Umeälven, kan du få av Umeå Fritid tel 090-16 16 00.

Ska inte bråka mer då jag inte fiskar i ume älv eller skulle köpa fiskekort där heller,så borde inte bry mig om att en Sveriges mest potentiella älvar är ett skämt i lax och örings fiske..

Publicerat

Det klarnade inte så mkt men jag hoppas iaf att den nya turbinen inte strimlar fisk, att fisken får bättre förutsättningar för lek och uppväxt och att inte fler vatten byggs ut.

Publicerat

Drog en hyfsad färna i dag :biggrin:

post-906-0-52784200-1344176508_thumb.jpg

Mvh.

Publicerat

Jo, Vindelälvens laxproduktion är långt ifrån max så det vore trevligt om det ökade, allra helst nu när EU vill fasa ut kompensationsutsättningarna.

Ja visst vore det trevligt med ett ökat bestånd i älven. :smile::thumbsup:

Publicerat

Det klarnade inte så mkt men jag hoppas iaf att den nya turbinen inte strimlar fisk, att fisken får bättre förutsättningar för lek och uppväxt och att inte fler vatten byggs ut.

Ja ska kolla bättre,men som jag förstod det var det inte hemma ännu,är väl sweco som bygger de dära

Publicerat

Ett antal hundra försök att speykasta och ett fåtal lyckade kast senare kan jag summera dagen med två laxhugg som jag bommade och en fruktansvärd träningsvärk i vader, underarmar och axlar. Tror att det kommer att vara möjligt att jaga kortare svängar i höst då jag tränar benen genom vadning uppströms och statisk träning genom att bara stå i strömmen. Få se om jag tar mig ur sängen imorgon.

Publicerat

Vart ute i sundet på turbåt o fiskat torsk med dottern <3 det blev 3 st 1,5-3 kilos :)

Publicerat

Blivit dåligt med fiske i sommar men helgen som var kom jag och sambon oss iväg på en liten road-trip. Slumpen gjorde att vi hamnade i Moskosel där vi gjorde 2 dagars fiske i Abmoälven. Inget fiske att skriva hem om direkt, fick bara små-öring/harr.

Rundade av med ett besök på Nolia-mässan i Piteå, och nu är man tillbaks i vardagen igen :sick:

Publicerat

Var ute med barnen, 9 och 5 år gamla, och metade abborrar. De fick upp en 10 var! Lyckan var gigofantisk! :biggrin:

Det mesta åkte tillbaka igen då storleken var minimal men några var så svårt krokade att de fick gå till den stora fiskhimlen. I morgon ska pojken på 9 få lära sig hur man rensar fisk. :thumbsup:

Jag inbillar mig att det är så som barnen lär sig gilla friluftsliv. :cool:

EDIT: Vi såg en stor havsörn också, på riktigt nära håll, imponerade maskin det där!

Publicerat

Tjenare gott folk, äntligen hittat denna tråd :thumbsup: Tog en sväng till boden idag å införskaffade mig ett par nya jerk drag å en del smått å gott inför nästa helgs heldag med guide i Furusundsområdet.

Taggad till tusen - gäddor ska dras! :woot:

Edit: Mjo det blev ett par iaf, jag fick upp 13st i båten, polaren 15, fisket var bra fram tills lunch då vinden slog om, sedan blev det segt. Men fan vi måste ha haft kontakt med ett 30tal gäggor var, som högg eller följde efter draget. Roligt va det iaf :thumbsup: Dock fick vi inga monster, största på runt 4kg.

• 1 month later...
Publicerat

Börjar längta till rödingspimpling...

Publicerat

Hummerpremiär på måndag...

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

Publicerat

Hummerpremiär på måndag...

Hm! :sad: Gottegris! :thumbsup::yes:

Skicka upp någon till mig också. :thumbsup::biggrin:

Publicerat

Hm! :sad: Gottegris! :thumbsup::yes:

Skicka upp någon till mig också. :thumbsup::biggrin:

Brukar inte bli så många bara, rekordet ligger på 5 st. Men gött å komma ut bara...

Publicerat

Brukar inte bli så många bara, rekordet ligger på 5 st. Men gött å komma ut bara...

Ok! Men det är ju ändå 5 st och det är inte dåligt.

Bättre än ingen hummer alls.

Jag brukade köpa hummer med mig hem när jag bodde söder ut och hade varit på Västkusten och havsfiskat i Bohuslän. :thumbsup: