Publicerat Januari 22, 201313 yr Jo jag fiskar tillsammans med olika människor och umgås en hel del med anställda inom polisen både i Gällivare och Luleå. Man får en del försiktiga förfrågningar från grannar när en krigsmålad piketbil svänger in på tomten och det kommer ut flera uniformerade poliser som är kaffesugna. Bara det roar någon nyfiken så bjuder jag på det också
Publicerat Januari 22, 201313 yr Nu när jaktsäsongen lider emot lågsäsong så tar fisket vid, i år hade jag tänkt att mina fiskedagar skulle öka i antalet. Har två inplanerade fiskeresor, en till norr och en till söder.
Publicerat Januari 22, 201313 yr Ska även försökta ta tag i mitt flugfiskande, mitt teknik lär bli bättre, mycket bättre.
Publicerat Januari 23, 201313 yr Blir nog en hel del timmar för mig med om det ska bli någonting med speykastningen. Det såg nog mest ut som att jag slogs med myggen i somras.
Publicerat Januari 23, 201313 yr Blir nog en hel del timmar för mig med om det ska bli någonting med speykastningen. Det såg nog mest ut som att jag slogs med myggen i somras. Känner igen det där ja ;-)
Publicerat Januari 23, 201313 yr Blev jävligt dåligt med att blöta flugan förra året,men nu är jakt/fiske/fjällstugan nästan färdig,så det får bli en mjukstart på fiskeåret med vårisfiske.Fick förövrigt av ett par kompisar(ja,jag har faktiskt såna också)ett litet magnifikt LOOP klass3 för att prova i ån strax nedanför fjällstugan,det gäller bara att få in kylen så pilsnern håller rätt temp.
Publicerat Januari 23, 201313 yr Jo jag fiskar tillsammans med olika människor och umgås en hel del med anställda inom polisen både i Gällivare och Luleå. Man får en del försiktiga förfrågningar från grannar när en krigsmålad piketbil svänger in på tomten och det kommer ut flera uniformerade poliser som är kaffesugna. Bara det roar någon nyfiken så bjuder jag på det också Jobbade hos hans farsa Alf nere i Åsele och är nog världens bästa vaktmästare..!
Publicerat Januari 23, 201313 yr Författare Ska försöka få igång fisket iår. Har hafft det insomat en del, har inte hafft suget att fiska på ett tag. Men iår så ska det bli ändring på det hela. Ska åka en sväng till min mor hemtrakter Tärnafjällen och fiska efter Öring eller Börting som dom säger i Tärna. Sen blir det någon sväng till Byske älven för att ev lura någon Lax.
Publicerat Januari 23, 201313 yr Jo.där e de fint,som utloppet från Övre Jovattnet,Joeströmmen,men det brukar va så dåligt mä vatten i ripjaktstider å nån annan tid kan jag inte va där Usch,nu blir jag sentimental
Publicerat Januari 23, 201313 yr Författare Jo.där e de fint,som utloppet från Övre Jovattnet,Joeströmmen,men det brukar va så dåligt mä vatten i ripjaktstider å nån annan tid kan jag inte va där Usch,nu blir jag sentimental Brukar fiska kring Mosekälla, storbäcken ska försöka i Selet och Rödingträsket. Blir troligen testa i Västra RödingTräsk men det blir att gå en bit.
Publicerat Januari 24, 201313 yr Ja jag har upptäckt,de e mycke gåing,fiska Ausjaure(ursäkta stavningen)en gång,men då tog vi helikopter,där såg jag hitills min största röding,ett av det vackraste jag sett,simma jämte båten bara på nån meters djup,men ville inte.det var i slutet på aug.så det var väl en hona han ville ha å inte sörlänningens fluga,men nån annan gång kanske Men strömmen i Uman strax bakom campen i Tärna,dit e lätt å ta sig å hyfsat lätt fiske oxå!
Publicerat Januari 24, 201313 yr Författare På vintern när jag var liten och Mormro levde så åkte vi ofta till Övre o Nedre Vinterträsk och där fick man en del fina Rödingar. Jo det finns många fina vatten o fiska i Tärnafjällen. Är så glad att jag fick uppleva en stor del av min uppväxt hos Mormor och övrig släkt i Tärna
Publicerat Februari 2, 201313 yr Hyfsad öring idag. 1,8kg på hemgjord mormyshka. Men magsäcken är full i yngel från sik och abborre. Måste få till en 70mm balansare som fiskar bra.
Publicerat Februari 2, 201313 yr Finfin öring. Får man fråga vad det var för färg på mormyskan? Använder bara rödningsblänke när jag pimplar öring. Är mormyska bättre ibland?
Publicerat Februari 2, 201313 yr Grattis till en fin öring! Om knappt två månader är Havsörings premiären här på västkusten! :)
Publicerat Februari 2, 201313 yr Till öring så sätter jag balansare och mormyshka som nummer ett i hundra fall av hundra möjliga. Tappade en stor rackare för en vecka sedan på en neonfärgad papegoja och den här högg på en svart och det är i stort sett de enda färger jag använder. Har kört mycket med en hemgjord balansare i guld och svart som varit bra vid flera tillfällen. Sök på sillilure och svanisträsk så får du se vad jag menar. Finnarna är ljusår framför oss i isfisket och deras balanspirkar likaså.
Publicerat Februari 5, 201313 yr fasen är det ingen som fiskar gammalt hedligt gäddfiske med angeldon/ismete ? köpte ju en ganska fin viedokamera för ett tag sedan. testade den i lördags så har nu gjort en engen youtube film (redigerat själv i movie maker) filmen var kanske inte 100 % seriös men ändå ganska nöjd med den. säg vad ni tycker ! http://www.youtube.com/watch?v=qK3nhv1I9GQ&feature=player_detailpage
Publicerat Februari 6, 201313 yr Bra jobbat Linus! Lite ryckig men annars ok! Vi har runt 60-70 cm is.
Publicerat Februari 6, 201313 yr Sätter ni tillbaka fisk som blöder Linus?? Hade inte känts rätt i min värld, oavsett storlek!!
Publicerat Februari 6, 201313 yr Sätter ni tillbaka fisk som blöder Linus?? Hade inte känts rätt i min värld, oavsett storlek!! förstår vad du menar galne men denna gången så blödde den bara lite från munnen. det såg värre ut än vad det var. för så länge inte gälarna eller några inre organ är skadade på en gädda så klarar dom sig !! men det var kanske lite dumt ändå. för annars brukar vi alltid slå ihjäl dom som är skadade i en frekvens säger jag till och med att om vi inte får ut mörten så får vi döda den. men det är bar att du säger till ska bättra mig på det lovar. för jag håller helt med !
Publicerat Februari 6, 201313 yr förstår vad du menar galne men denna gången så blödde den bara lite från munnen. det såg värre ut än vad det var. för så länge inte gälarna eller några inre organ är skadade på en gädda så klarar dom sig !! men det var kanske lite dumt ändå. för annars brukar vi alltid slå ihjäl dom som är skadade i en frekvens säger jag till och med att om vi inte får ut mörten så får vi döda den. men det är bar att du säger till ska bättra mig på det lovar. för jag håller helt med ! Du skulle ha gjort kattmat av dom ist. Någon finns det väl som har katt i grannskapet hos dig.
Publicerat Februari 6, 201313 yr Du skulle ha gjort kattmat av dom ist. Någon finns det väl som har katt i grannskapet hos dig. jag har själv 3 st katter men man tänkte ju inte på det då man ville ju att dom skulle överleva istället när dom är så små. men andra hugget den kunde vi gjort kattmat av för den såg ut att att blöda lite mer än dom andra. men han simmade iväg kraftigt sedan så han måste ha klarat sig !
Publicerat Februari 6, 201313 yr jag har själv 3 st katter men man tänkte ju inte på det då man ville ju att dom skulle överleva istället när dom är så små. men andra hugget den kunde vi gjort kattmat av för den såg ut att att blöda lite mer än dom andra. men han simmade iväg kraftigt sedan så han måste ha klarat sig ! Ja men då så, då hade det varit löst Linus. Det hade ju bara skramlat till så hade dom tre varit mätta och belåtna. Jag har aldrig satt tillbaka en gädda under mina år. Kattmat om jag var i närheten av stugan annars gick det till minkfällor hos någon bonde.