Publicerat Februari 2, 20197 yr 48 minutes ago Urban sa: Och vad jag läst tidigare i ålandsfilips dagbok så tror jag han är rätt påläst i fiskbiologi!? Jo det tror jag med därför vart jag lite purk när svaret var kort. Gissar på tidsbrist..
Publicerat Februari 2, 20197 yr 21 minutes ago Hipshot sa: Jo det tror jag med därför vart jag lite purk när svaret var kort. Gissar på tidsbrist.. Det var absolut ingenting illa menat mot någon av er, jag tog era kommentarer för hårt och ber om ursäkt. Jag jobbar med fiske och fiskevård och försöker hela tiden lära ut det jag lärt mig. Jag reagerar lite snabbt för jag ser vilka summor som går till fiskevård och sen vilka som ligger emot. Det är ren dårskap för det ligger bara emot varandra hela tiden.
Publicerat Februari 2, 20197 yr Detta är en populär post. Det där är helt klart en generationsfråga, vår gubbgeneration är infiskade och upplärda på vårt sätt. Sedan får man anpassa metodiken olika beroende på vart i landet, söt eller salt. Sverige är långt med många olika biotoper, bara för att gäddan har haft nedgång i Östersjön betyder det inte att alla gäddor är "utrotningshotade". Då blir det samma tänk som med den utrotningshotade svenska vargen.
Publicerat Februari 2, 20197 yr 2 hours ago strävhår sa: Det där är helt klart en generationsfråga, vår gubbgeneration är infiskade och upplärda på vårt sätt. Sedan får man anpassa metodiken olika beroende på vart i landet, söt eller salt. Sverige är långt med många olika biotoper, bara för att gäddan har haft nedgång i Östersjön betyder det inte att alla gäddor är "utrotningshotade". Då blir det samma tänk som med den utrotningshotade svenska vargen. Det var aldrig tal om C & R på 70- & 80-talet när man var som mest aktiv.
Publicerat Februari 2, 20197 yr Detta är en populär post. Jag tillhör den äldre generationen fiskare och jag har mina egna regler när det kommer till fiske. Jag säljer inte fisk och fiskar jag så gör jag det för att äta fisk. När jag fått det jag vill ha så ställer jag undan grejorna. För mig så handlar det om respekt för det levande. Vad ger mig rätten att dra en krok i käften på någonting som sedan ska slåss för sitt liv bara för att bereda mig nöjet att ta upp det och fota eller behandla det godtyckligt. Dessutom med vetskapen om att dödligheten för i synnerhet lax är förbaskat hög. Att rynka på näsan åt mig som knackar 4-6 laxar och sedan sluta för att slå sig för bröstet med att man landat 25- 30 lax på en sommar utan att ta rätt på någon när dödligheten ligger på över 30 procent känns märkligt. Var och en gör som de vill och självklart sätter jag tiĺlbaka fisk jag inte vill äta om det bara är möjligt. Men jag gillar inte den här C&R kulturen och tycker det är en märklig företeelse. Fiska i syfte att äta, forskningssyfte hundmat men låt kompisen dra ut lina så att man kan veva in om man bara ska leka. Undantaget när man är ute med minstingarna för då kan jag väl ha en förståelse för det också.
Publicerat Februari 2, 20197 yr Min moster Ulla är grym på att göra Gädda, både i ugn och i panna. Jag tycker ingen av våra svenska matfiskar Smakar " äckligt " Men smaklökarna är olika som sagt var.... /P
Publicerat Februari 2, 20197 yr Detta är en populär post. Så är det. Catch and release är sällan snällt eller rätt utövat. Orsaken till att det får finnas är ekonomin det finns i det. Stora turistnäringar lever enbart på fiske och om alla skulle ta upp fisken skulle dem inte kunna finnas. Om alla skulle lära sig hur man hanterar fisken ifrån början skulle många av problemen försvinna. Tiden ovanför vatten är vital, slemskiktet måste skyddas, hur den är krokad osv. En krok är egentligen inte ett jätteproblem för en fisk i flesta fall, stressmoment och hanteringen är viktigare. En laxfisk överlever sällan att bli krokad och släppt om den inte är i lekdräkt och allt sköts som det skall göras. Oavsett så får man avväga som med mycket annat. Lönsamhet mot etik, hårda ord. Är just i detta nu på fasanjakt, inte vet jag om det är mycket bättre att föda upp, ta hand om och plantera ut fåglar för att skjuta ihjäl dem. I min värld är fisken en näring jag vill hantera och ta hand om, jag vill helst ge mer än jag tar. Det är lite tråkigt att uppfattningen hos många fiskare inte är sådan. Man ser snarare att fisken är en obefintlig resurs. Jägare är mycket bättre än fiskare på att ta hand om resurserna. Finns så mycket man kan kommentera på i båda grenar, tyvärr. Hundjakt bland annat, men det hör inte hit och ligger mig också kärt... Edit: För mig får man äta hur mycket fisk av vilken art man vill, sålänge man inte förstör djurens balans.
Publicerat Februari 3, 20197 yr 29 minutes ago snowman sa: Så här rensar man en gädda. Den där var riktigt bra ! Jag brukar inte börja filea från ryggen, men på gädda är det ingen dum ide alls . Abborre filéar jag ett par hundra om året och äter mycket av . Är det lika lätt att hitta en film om filea sik ? /P
Publicerat Februari 3, 20197 yr Gädda som hundmat.. hur gör ni då? Torkar rakt av eller vad? Bara nyfiken, rätt säker på att hustrun aldrig någonsin skulle tillåta mej ge doggarna gädda.. Ålandsfilip.. Såå lugnt, såå kul att se en antydan av den äldre upplagan av Ålandsfilip ???
Publicerat Februari 3, 20197 yr 2 hours ago Hipshot sa: Gädda som hundmat.. hur gör ni då? Torkar rakt av eller vad? Bara nyfiken, rätt säker på att hustrun aldrig någonsin skulle tillåta mej ge doggarna gädda.. Ålandsfilip.. Såå lugnt, såå kul att se en antydan av den äldre upplagan av Ålandsfilip ??? Jag torkar mina på våren, knepigare under sommarhalvåret. Gädda är godis för dom, hälsa M det.
Publicerat Februari 3, 20197 yr 5 hours ago Hipshot sa: Gädda som hundmat.. hur gör ni då? Torkar rakt av eller vad? Bara nyfiken, rätt säker på att hustrun aldrig någonsin skulle tillåta mej ge doggarna gädda.. Ålandsfilip.. Såå lugnt, såå kul att se en antydan av den äldre upplagan av Ålandsfilip ??? Vill hon ha Gäddan för sig själv eller ? Att man kanske inte bör ge en Pekineser Från Östermalm uppfödd på design kost fisk, men ni har väl jakthundar och kokt Gädda bör väl vara smaskens? /P
Publicerat Februari 3, 20197 yr 8 hours ago culot sa: Den där var riktigt bra ! Jag brukar inte börja filea från ryggen, men på gädda är det ingen dum ide alls . Abborre filéar jag ett par hundra om året och äter mycket av . Är det lika lätt att hitta en film om filea sik ? /P Filea från ryggen tycker jag är enklast på de flesta arter, speciellt när fiskarna är lite större. Men det var intressant att se hur han "byxade" bort sidobenen.
Publicerat Februari 3, 20197 yr 54 minutes ago Malx sa: Filea från ryggen tycker jag är enklast på de flesta arter, speciellt när fiskarna är lite större. Men det var intressant att se hur han "byxade" bort sidobenen. Om förra sesångens goda Sikfiske upprepar sig ska det minsann praktiseras. köpte 2 nya djupnät förra året som vart en hit . /P
Publicerat Februari 3, 20197 yr Inga problem med fiskben då? Tror hanteringen går bort, för meckigt.. gäddorna lär nog gå tillbaka även framledes, bär faktiskt emot att slå ihjäl bara för att..
Publicerat Februari 3, 20197 yr 4 hours ago culot sa: Vill hon ha Gäddan för sig själv eller ? Att man kanske inte bör ge en Pekineser Från Östermalm uppfödd på design kost fisk, men ni har väl jakthundar och kokt Gädda bör väl vara smaskens? /P Hon vill nog inte ha dem alls, jag vill inte ha dem så de kommer inte hem hit!
Publicerat Februari 3, 20197 yr 5 minutes ago Hipshot sa: Inga problem med fiskben då? Tror hanteringen går bort, för meckigt.. gäddorna lär nog gå tillbaka även framledes, bär faktiskt emot att slå ihjäl bara för att.. Inte om du torkar dom.
Publicerat Februari 3, 20197 yr Vet inte om det går att torka fisk därnere men torkad gädda är den bästa muta man kan ge en labbe. Jag skar upp gädda från ryggen och skar bort ryggbenet och sidofenorna. Sedan ned med gäddbitarna i en hink med väldigt lättsaltat kallvatten där de fick dra en kort stund innan de spändes isär med sälgpinnar och hängdes för torkning under våren. Minns hur labben kunde vakta torrgäddorna som hängde på betryggande avstånd från en väldigt händig labbe. Hon kunde sitta i timmar och vakta det som fanns oåtkomligt. När begäret blev för stort så slöts en kraftig käke runt husses handled och man blev kärleksfullt men med milt våld utsläpad till vedboden om man glömde att ge henne en bit på utsatt tid. Dessutom fungerar torrfisk bra till minkfällor smulad och instoppad i en tesil av en sån där modell man skruvar ihop. Råttorna kommer inte åt den och det luktar samt ruttnar inte bara det hålls torrt.
Publicerat Februari 3, 20197 yr 1 hour ago Hipshot sa: Inga problem med fiskben då? Tror hanteringen går bort, för meckigt.. gäddorna lär nog gå tillbaka även framledes, bär faktiskt emot att slå ihjäl bara för att.. Jag har åxå en fru som har fått inpräntat de 3 F :en fisk fågel fläsk men jag tror inte på det surret, och vad hon vägrar tro är att alla våra retrivers gladeligen smaskar i sig allt i benväg från fågel och fisk ute på våra öar. men några problem med ben nej . /P
Publicerat Februari 3, 20197 yr Benen på torkad fisk blir smuligare och inte lika vassa som med färsk fisk. Vad som händer med en hund som får en liten bit fisk varje dag är att pälsen blir helt otroligt fin men de fisar som de släpper kan ha ihjäl allt inom en fotbollsplan i yta. Men det får man ta. Alla mina har däremot inte varit lika galna som labben var i torrgädda.
Publicerat Februari 4, 20197 yr På 2019-02-03 at 10:17 Hipshot sa: Gädda som hundmat.. hur gör ni då? Torkar rakt av eller vad? Bara nyfiken, rätt säker på att hustrun aldrig någonsin skulle tillåta mej ge doggarna gädda.. Ålandsfilip.. Såå lugnt, såå kul att se en antydan av den äldre upplagan av Ålandsfilip ??? Jag har brukat skrapa bort fjällen sen fileat dom och bort med mitten och sido benen efter det hängt upp dom på tork. Alla hundar har tyckt bra om torkad gädda.
Publicerat Februari 4, 20197 yr Detta är en populär post. Farsan som började med det här när vi var små och han körde med sax, det du ÅlandsFilip ? Dela dom på längden och bort med inälvorna, går att ha huvudet kvar om man vill. Upp mot en solig vägg och efter några veckor är de torra och benen är ofarliga.
Publicerat Februari 4, 20197 yr 7 minutes ago strävhår sa: Farsan som började med det här när vi var små och han körde med sax, det du ÅlandsFilip ? Dela dom på längden och bort med inälvorna, går att ha huvudet kvar om man vill. Upp mot en solig vägg och efter några veckor är de torra och benen är ofarliga. Ser bra ut, alltid varit orolig för benen när man ger till hundarna. Men dina hundar springer ju fint ännu... Hehe, nämen det kanske går bra med fiskbenen när dem torkat.
Publicerat Februari 4, 20197 yr När jag torkar gädda till hundarna så skär jag upp från ryggsidan, låter buken sitta ihop. Sen skär jag bort ryggbenet.
Publicerat Februari 4, 20197 yr 9 hours ago strävhår sa: Farsan som började med det här när vi var små och han körde med sax, det du ÅlandsFilip ? Dela dom på längden och bort med inälvorna, går att ha huvudet kvar om man vill. Upp mot en solig vägg och efter några veckor är de torra och benen är ofarliga. Nu blev jag sugen på ett gäddbonanza i träsket