Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat
48 minutes ago Urban sa:

Och vad jag läst tidigare i ålandsfilips dagbok så tror jag han är rätt påläst i fiskbiologi!?

Jo det tror jag med därför vart jag lite purk när svaret var kort. Gissar på tidsbrist.. 

• Svar 4,9k
  • Visningar 534k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat
21 minutes ago Hipshot sa:

Jo det tror jag med därför vart jag lite purk när svaret var kort. Gissar på tidsbrist.. 

Det var absolut ingenting illa menat mot någon av er, jag tog era kommentarer för hårt och ber om ursäkt. Jag jobbar med fiske och fiskevård och försöker hela tiden lära ut det jag lärt mig.

Jag reagerar lite snabbt för jag ser vilka summor som går till fiskevård och sen vilka som ligger emot. Det är ren dårskap för det ligger bara emot varandra hela tiden.

Publicerat
2 hours ago strävhår sa:

Det där är helt klart en generationsfråga, vår gubbgeneration är infiskade och upplärda på vårt sätt.

Sedan får man anpassa metodiken olika beroende på vart i landet, söt eller salt. Sverige är långt med många olika biotoper, bara för att gäddan har haft nedgång i Östersjön betyder det inte att alla gäddor är "utrotningshotade".

Då blir det samma tänk som med den utrotningshotade svenska vargen.

Det var aldrig tal om C & R på 70- & 80-talet när man var som mest aktiv.

Publicerat

Min moster Ulla är grym på att göra Gädda, både i ugn och i panna.

Jag tycker ingen av våra svenska matfiskar Smakar " äckligt "  Men smaklökarna är olika som sagt var.... 

/P

Publicerat

Så här rensar man en gädda.

Publicerat
29 minutes ago snowman sa:

Så här rensar man en gädda.

Den där var riktigt bra !  Jag brukar inte börja filea från ryggen, men på gädda är det ingen dum ide alls .  Abborre filéar jag ett par hundra om året och äter mycket av . 

Är det lika lätt att hitta en film om filea sik ? 

/P

Publicerat

Gädda som hundmat.. hur gör ni då? Torkar rakt av eller vad? Bara nyfiken, rätt säker på att hustrun aldrig någonsin skulle tillåta mej ge doggarna gädda.. 

Ålandsfilip.. Såå lugnt, såå kul att se en antydan av den äldre upplagan av Ålandsfilip ???

Publicerat
2 hours ago Hipshot sa:

Gädda som hundmat.. hur gör ni då? Torkar rakt av eller vad? Bara nyfiken, rätt säker på att hustrun aldrig någonsin skulle tillåta mej ge doggarna gädda.. 

Ålandsfilip.. Såå lugnt, såå kul att se en antydan av den äldre upplagan av Ålandsfilip ???

Jag torkar mina på våren, knepigare under sommarhalvåret. Gädda är godis för dom, hälsa M det.

Publicerat
5 hours ago Hipshot sa:

Vill hon ha Gäddan  för sig själv eller ?   Att man kanske inte bör ge en Pekineser Från Östermalm uppfödd på design kost fisk, men ni har väl jakthundar och kokt Gädda bör väl vara

smaskens? 

/P

Publicerat
8 hours ago culot sa:

Den där var riktigt bra !  Jag brukar inte börja filea från ryggen, men på gädda är det ingen dum ide alls .  Abborre filéar jag ett par hundra om året och äter mycket av . 

Är det lika lätt att hitta en film om filea sik ? 

/P

Filea från ryggen tycker jag är enklast på de flesta arter, speciellt när fiskarna är lite större. Men det var intressant att se hur han "byxade" bort sidobenen.

Publicerat
54 minutes ago Malx sa:

Filea från ryggen tycker jag är enklast på de flesta arter, speciellt när fiskarna är lite större. Men det var intressant att se hur han "byxade" bort sidobenen.

Om förra sesångens goda Sikfiske upprepar sig ska det minsann praktiseras.

köpte 2  nya djupnät förra året som vart en hit .

/P

Publicerat

Inga problem med fiskben då? Tror hanteringen går bort, för meckigt.. gäddorna lär nog gå tillbaka även framledes, bär faktiskt emot att slå ihjäl bara för att..

Publicerat
4 hours ago culot sa:

Vill hon ha Gäddan  för sig själv eller ?   Att man kanske inte bör ge en Pekineser Från Östermalm uppfödd på design kost fisk, men ni har väl jakthundar och kokt Gädda bör väl vara

smaskens? 

/P

Hon vill nog inte ha dem alls, jag vill inte ha dem så de kommer inte hem hit!

Publicerat
5 minutes ago Hipshot sa:

Inga problem med fiskben då? Tror hanteringen går bort, för meckigt.. gäddorna lär nog gå tillbaka även framledes, bär faktiskt emot att slå ihjäl bara för att..

Inte om du torkar dom.

Publicerat

Vet inte om det går att torka fisk därnere men torkad gädda är den bästa muta man kan ge en labbe. Jag skar upp gädda från ryggen och skar bort ryggbenet  och sidofenorna. Sedan ned med gäddbitarna i en hink med väldigt lättsaltat kallvatten där de fick dra en kort stund innan de spändes isär med sälgpinnar och hängdes för torkning under våren. Minns hur labben kunde vakta torrgäddorna som hängde på betryggande avstånd från en väldigt händig labbe. Hon kunde sitta i timmar och vakta det som fanns oåtkomligt. När begäret blev för stort så slöts en kraftig käke runt husses handled och man blev kärleksfullt men med milt våld utsläpad till vedboden om man glömde att ge henne en bit på utsatt tid. Dessutom fungerar torrfisk bra till minkfällor smulad och instoppad i en tesil av en sån där modell man skruvar ihop. Råttorna kommer inte åt den och det luktar samt ruttnar inte bara det hålls torrt.

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Jag har åxå en fru  som har fått inpräntat de 3  F :en  fisk fågel fläsk 

men jag tror inte på det surret, och vad hon vägrar tro är att alla våra retrivers 

gladeligen smaskar i sig allt  i benväg från fågel och fisk ute på våra öar. 

men några problem med ben nej .

/P

Publicerat

Benen på torkad fisk blir smuligare och inte lika vassa som med färsk fisk. Vad som händer med en hund som får en liten bit fisk varje dag är att pälsen blir helt otroligt fin men de fisar som de släpper kan ha ihjäl allt inom en fotbollsplan i yta. Men det får man ta. Alla mina har däremot inte varit lika galna som labben var i torrgädda. 

Publicerat
På 2019-02-03 at 10:17 Hipshot sa:

Jag har brukat skrapa bort fjällen sen fileat dom och bort med mitten och sido benen efter det hängt upp dom på tork.

Alla hundar har tyckt bra om torkad gädda.

Publicerat
7 minutes ago strävhår sa:

20180413_103349.thumb.jpg.c543aebd60363d2770fbd4312b2e9a06.jpg

Farsan som började med det här när vi var små och han körde med sax, det du ÅlandsFilip ?

Dela dom på längden och bort med inälvorna, går att ha huvudet kvar om man vill. Upp mot en solig vägg och efter några veckor är de torra och benen är ofarliga.

Ser bra ut, alltid varit orolig för benen när man ger till hundarna. Men dina hundar springer ju fint ännu... Hehe, nämen det kanske går bra med fiskbenen när dem torkat.

Publicerat

När jag  torkar gädda till hundarna så skär jag upp från ryggsidan, låter buken sitta ihop. Sen skär jag bort ryggbenet.

Publicerat
9 hours ago strävhår sa:

20180413_103349.thumb.jpg.c543aebd60363d2770fbd4312b2e9a06.jpg

Farsan som började med det här när vi var små och han körde med sax, det du ÅlandsFilip ?

Dela dom på längden och bort med inälvorna, går att ha huvudet kvar om man vill. Upp mot en solig vägg och efter några veckor är de torra och benen är ofarliga.

Nu blev jag sugen på ett gäddbonanza i träsket