Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat

Beteslås på flätlinan och en ögla på fluorkarbonen?

• Svar 4,9k
  • Visningar 529,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat

Färre gäddhugg eller även abborre? Jag klarar mej gärna utan gäddorna nämligen :D 

Här finns något för fiskefirmorna att ta fram.. tafsar som inte syns eller något :whistling:

Publicerat

Jag knyter med spikknut om jag inte använder lekande mellan flät och nylon. Sitter jag i kanoten och fiskar med jigg så händer det att jag sätter en nylontafs med ögla i beteslåset. Då går det fort att byta och ger minst krångel när det är jobbigt att komma åt grejorna. Nej gädda tar ju på tubsocka bara man sätter en krok i den och det rör sig. Här finns det stora jävlar som kan bita över en halvlång ståltafs utan problem. Det finns knytbara tafsar men det är dyrt och jag vet inte om skillnaden är jättestor. 

Publicerat
15 hours ago Hipshot sa:

"streamer".. fluga??? Jag tänkte mer en dropshot krok och en liten jigg.. obra??

Det blir säkert bra, men jag kan plocka upp någon streamer och några nymfer ur mina lådor ( de används ändå inte) och skicka upp till dig för lite test o utvärdering. /C 

Publicerat

Kollade Dogger nu, fanns ju flourkarbontafsar att köpa.. Ska fundera på detta.. måste fan googla minns inte hur jag knöt dropshot tacklet.

Christian.. Nice! Men jag har en radda småjiggar och småkrok till det, när man hamnar i de här stimmen så är abborrarna så "på" att jag tror de är rätt lättlurade.

Ska testa. Detta med upphängare/småjiggar är ju inget man riggar förrän man hittat de här stimmen av fisk.. Blir ju ena jävla race när man bara öser upp fisk, så sjukt kul! Stod sist och hade hittat dem.. drar fisk i varje kast och plötsligt börjar de jaga i ytan runt mej. Hade fyra olika ställen där det sprutade betesfisk runt båten alla inom 15 meter ? Då hade det tveklöst resulterat med dubbla jiggar!

Abborrfiske är så sjukt kul när man hittar dem... 

Publicerat

Fick just en present från eBay som jag skickat efter. Behöver nog inte köpa jiggskallar mer. ?

1536832243923232772246.jpg

Publicerat

Hipshot Du kan även testa med en större mormyshka längst ner. Gärna med lite agn eller en röd garntofs fastknuten med ett dubbelt halvslag. Är det djupare och de är tröga så skicka på en balanspirk. Men det tar lite lång tid att kroka av en sån.  Abborre är en fisk man får leta tills man hittar och har man tur så hamnar man i ett race och då måste man vara med. 

Publicerat

Formen. Men jag kan nog inte använda den då krokarna är för stora. Blir att göra en silikonform.? Jag vill ha 7 och 10 grams skallar på 3/0 eller 4/0 krok. Trodde det kunde gå att klämma in utan att förstöra genom att slipa men icke! Den större är något våldsam i svenska vatten och levererar huvuden på 400 gram ungefär.

1536833442187757621577.jpg

1536833554264960567401.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat
På 2018-09-13 at 11:52 Nils l sa:

Fick just en present från eBay som jag skickat efter. Behöver nog inte köpa jiggskallar mer. ?

1536832243923232772246.jpg

Men helvete! Jag trodde du fiskade lax och ädelfisk mest icke så ? 

På 2018-09-13 at 11:59 Nils l sa:

Hipshot Du kan även testa med en större mormyshka längst ner. Gärna med lite agn eller en röd garntofs fastknuten med ett dubbelt halvslag. Är det djupare och de är tröga så skicka på en balanspirk. Men det tar lite lång tid att kroka av en sån.  Abborre är en fisk man får leta tills man hittar och har man tur så hamnar man i ett race och då måste man vara med. 

..längst ned?? Hur menar du?

Idag var dagen jag sett fram emot.. helt ledig och inget flygfä som skulle strypas = Fiske hela dagen.. Vad händer? Vaknar av att vinden river i huset och regnet slår mot sovrumsfönstret.. Går upp.. tänker att det finns ju bra kläder.. 9 grader varmt bara.. Vafan???? Skitvädret är väl hanterbart men kyla gillar jag fan inte. Kyla i kombination med vatten går fetbort.. dessutom så är det nog rätt bra sjö på Gavel-långsjön som jag tänkt mej så tja.. inte så smart kanske. Såg något konstigt eko på lodet sist jag var ut.. smög på med stora motorn.. plötsligt får jag se något som liknar en telefonstolpe nästan i grovlek som stod i vattnet med toppen en dm under ytan!! Sånt där kan skrämma skiten ur en.. Undrar vad fan de gjort i denna sjö innan? Den är full av såna här skumma prylar.. 

Iaf vädret och vinden i kombination känns inte helt kurant så jag får nog fan avstå. Såg inte ut som det skulle lugna sig heller.. fredagen är ledig med men då skulle det bli ännu kallare. Hatar detta vill ha sommar!

Köpt en multirulle som jag måste testa och ett knippe jiggar till.. Jigg i frisk vind går ju fetbort dessvärre.

Publicerat
39 minutes ago Hipshot sa:

Idag var dagen jag sett fram emot.. helt ledig och inget flygfä som skulle strypas = Fiske hela dagen.. Vad händer? Vaknar av att vinden river i huset och regnet slår mot sovrumsfönstret.. Går upp.. tänker att det finns ju bra kläder.. 9 grader varmt bara.. Vafan???? Skitvädret är väl hanterbart men kyla gillar jag fan inte. Kyla i kombination med vatten går fetbort.. dessutom så är det nog rätt bra sjö på Gavel-långsjön som jag tänkt mej så tja.. inte så smart kanske. Såg något konstigt eko på lodet sist jag var ut.. smög på med stora motorn.. plötsligt får jag se något som liknar en telefonstolpe nästan i grovlek som stod i vattnet med toppen en dm under ytan!! Sånt där kan skrämma skiten ur en.. Undrar vad fan de gjort i denna sjö innan? Den är full av såna här skumma prylar.. 

Iaf vädret och vinden i kombination känns inte helt kurant så jag får nog fan avstå. Såg inte ut som det skulle lugna sig heller.. fredagen är ledig med men då skulle det bli ännu kallare. Hatar detta vill ha sommar!

Köpt en multirulle som jag måste testa och ett knippe jiggar till.. Jigg i frisk vind går ju fetbort dessvärre.

Farbror får bygga en koja på båten, spöglugg och installera värmare.

Publicerat
53 minutes ago Hipshot sa:

Det kan vara rester från flottning, då sattes pålar för att kunna styra virke med led och bommar.

Publicerat

Flytoverall är ett bra köp Har jag upptäckt 

Publicerat
5 hours ago Silver sa:

Det kan vara rester från flottning, då sattes pålar för att kunna styra virke med led och bommar.

Anar det men jag kan inte hitta något inlopp någonstans som skulle förklara det. Det har dock legat en såg i ena ändan av sjön så visst kan det stämma.

4 hours ago killer_mouse sa:

Flytoverall är ett bra köp Har jag upptäckt 

Mm kanske det? Är det så extremt väder så stannar jag nog hemma..

Testade idag iaf. Det var uppehåll efter lunch så jag drog iväg, såå sugen på att testa nya rullen. Kunde alltså inte hålla mej utan köpte en sån här multirulle... en budgetvariant tror jag men jag vart fan impad, jag klarade att hantera den rätt vettigt! Den är lite pjoskig med beten, lätta vobblers i motvind var inte så lätt medan favvobetet som är litet och tungt gick som fan.. Det var rätt kul att det gick så bra men jag har ännu inte fått ngn fisk på prylarna så vi får väl se.. inte så frälst direkt men kul med lite variation.

Men vad spelade det för roll? Sjön var ju död.. gick över alla de säkra ställen jag visste och kände inte ett livstecken i spöt. Inget efter någon spinnare och inget större livstecken som jag kunde utläsa från lodet. Hittade ett nytt ställe, en grynna som jag inte hade koll på som verkar het.. upptäckte den liite sent så snurran hoppade. Small till så jag trodde jag smällt brytpinnen men den var hel. Dit ska jag åter och testa en kväll när de faktiskt hugger. Om vädret tillåter så i morgon eller på fredag.

Men jag är lite fundersam, när sjön är så där död.. Wax och ni andra som fiskar så mycket mer än jag.. vad gör ni då? Jag testade lite halvhjärtat andra beten men ingenstans kändes det hett. Det enda jag inte gjorde var att jigga, det fisket har blivit något jag går över till när jag väl hittat fisk. Att söka med jigg känns inte så kul..

Publicerat

Abborre å väderomslag är ingen bra kombo dom har en tendens att bli sega då 

Publicerat

Mm som fan.. lite mindre vind så testar jag nog i morgon.. samtidigt, vinden i sig är väl sällan problemet för huggvilligheten? 

Publicerat

Inte vad jag har märkt så visst man få leta lite mer i lä eller vikar där blåsten har legat på ett tag 

Publicerat
På ‎2018‎-‎09‎-‎26 at 12:22 Silver sa:
På ‎2018‎-‎09‎-‎26 at 11:28 Hipshot sa:

I

Som inbiten ungkarl så har man ju inget ansvar mot andra så då får man väldigt mycket egentid vilket innebär att jag kan fylla frysen med allt möjligt gott. Dit räknas abborrfile som en av de allra bästa råvarorna. Jo jag fiskar och jagar nog lite mer än de flesta och är i dagsläget utan hund vilket gör att traktens sjöar och älvar skattas hårt. Jag började min bana två skitar och en tvärhand hög på morfars axlar och har sedan dess med snart femtio års erfarenhet hunnit bli en hyfsat driven fiskare oavsett om det är enhands eller tvåhands svältsticka en pimpelis i Sverige eller med trehundra meter vatten under kölen i Norge. Dessutom har jag ett pannben som endast en utstött buffel i Afrikas savann kan mäta sig med vilket gör att jag sällan får någon med mig på mina fiskafängen. Men angående tipset om mormyshkan så är det en sån där grej jag brukar ta till vid sällsynta tillfällen. Sätt en liten jigg som upphängare eller fiska en liten större mormyshka ensam på spinnspöet som du agnar med mask. Det fungerar jävligt bra när abborren står still på tre till fem meters djup beroende på vikt på myskan. Men nu när det börjar bli kallare ute och abborren söker sig bort från grynnorna och ut på djupare vatten så tar jag ofta båten och åker till en stenig djupbrant som planar ut på 17m. Där hänger jag på en stor balansare som fiskas med långa drag och lite pauser. Favoriten under pirken är en orange vit orange lyskrok med lite självlysande i limmet. Den är förjävligt giftig på hösten och vintern även till röding men då agnad.

Publicerat

Kallras......då kan man stanna hemma ;)

Fiskarna är växelvarma vilket innebär att de är otroligt temperaturkänsliga.

Så här på hösten kan vädret ställa till det ordentligt, så om det varit kallt på natten så blir predatorerna inaktiva. De finns där men hugger inte, ofta följer de bara betet en bit.

Om nästkommande dygn håller hyfsad temperatur även på natten, kan det istället bli hur bra fiske som helst.

För 14 dagar sedan var jag ut på lördagen och hade helt ok fiske, både abborre och gädda. På natten kom sedan första riktiga kylan och kompisarna som var ute på Söndagen pillade bara upp 4-5 fiskar på hela dagen.

Summa summarum. Kallt på natten så fiska eftermiddag/kväll om temperaturen däremot är konstant kall behöver de en vecka på sig innan de börjar äta  ordentligt.

Revir och reaktionshugg är det enda som brukar funka vid sådana tillfällen, spinnare cranks osv i turbofart, med ett plötsligt spinnstop.

Publicerat

Här är dundret vitt av snö och abborren har definitivt lämnat grundområdena och börjat ta sig mot språngskiktet. Men de ställen där siken leker kan fortfarande hysa stor abborre då de inte drar sig för att kalasa på sikrom. Därav valet av lyskrok. 

Publicerat

Men fan.. tredje eller fjärde kalla natten nu, 6 grader just nu.. jag hade tänkt mej fiske idag.. men magkänslan och det ni skriver talar för att man bör skippa det? 

Sol och nord-västlig vind.. nordan har jag för mej att jag snappat att den ska vara kass efter gammalt? 

Har ett grund i bortredelen av sjön som jag tänkte utforska, aldrig varit där tidigare.. kanske inte blir så rättvisande i detta väder?

Har inga pilkar eller något sådant, enda jag anar kan erbjuda samma lockelse är drop-shot och superliten jigg samt likaledes liten krok?

Blir nog att jag väntar lite och hoppas att temperaturen tar sig en smula och åker sen? Hur länge kan de svälta innan de börjar äta??

Publicerat

Nordan är kass det är sedan gammalt.

Sol är värdelöst om man fiskar gädda.

Om sjön håller på att kylas ner snabbt så leta språngskiktet, kan ibland gå att se på ekolodet, borde ligga på 4-6m där trycker fisken, om du dessutom hittar betesfisk så är du hemma.

Publicerat
4 hours ago waxin sa:

Nordan är kass det är sedan gammalt.

Sol är värdelöst om man fiskar gädda.

Om sjön håller på att kylas ner snabbt så leta språngskiktet, kan ibland gå att se på ekolodet, borde ligga på 4-6m där trycker fisken, om du dessutom hittar betesfisk så är du hemma.

Fel, fel och åter fel! Det är inget fel på hård nordanvind o ett ordentligt regn vid gädd- o gösfiskeo runt +10 - 12 i luften i 2,5 dagar som vi höll på! Det syresätter vattnet fint. Bra aktivitet på fisken. Iaf i Ralången. När vi gjorde våran del om trollingfiske efter gös så var det dagarna direkt efter midsommar -81 o vi fick ett grisfiske som fick nästan Jan Olsson från FJ att tappa hakan. Han gapade stort. när vi fick gös runt 4-6 kg o det var inte bara någon utan flera stycken o några gäddor runt 3-5 kg som smällde på.

20180928_142501.thumb.jpg.3516fa20ab9a00cbb0f2e6d8fc720279.jpg

Du ser mig i nedre h hörn med en flera gösar som fick.:)

Publicerat

Var i en del av sjön jag inte sett innan.. drev in i ett område som var grunt.. som fan! Fick stacka mej ut med lite pulshöjning, rädd om ekolodsgivaren..  Hela detta område en varm sommarkväll.. helvete så spännande! 

Sjön död iaf.. körde runt en del och kollade, gick på nedsidan av en grynna som jag i vanliga fall fiskar från andra sidan. Hittade en jävla brant från 0,8 m till 5 på några meter.. Där testade jag jigg och fick direkt en borre.. såå kul att känna lite liv i spöt! Men det var också det ända. Påväg hem så gick jag i  full fart och ett öga på lodet.. konstant 5-6 meter med svaga skillnader.. och så bara bam! två meter.. Slog av jättefort kan jag säga.. Visade sig att där var en platå med duktigt djup runt.. när jag inbillade mej att jag låg bra till så tryckte jag på en waypoint, aldrig testat den tidigare. Sen försökte jag ankra hamnade sådär... fick inte fast draggen så drev av. Gjorde ngr halvhjärtade kast där innan jag drog hemåt.. Tänker mej ett återbesök i bättre väder. 

Börjar fundera på att sno pressening över båten och natta den för vintern, 7 grader och nordvästlig vind idag. När det sen kom en bättre skur så var man rätt less.

Iaf bra kläm på multirullen.. tycker ljudet är jobbigt när man kastar bara annars helt ok. Ska bli kul att se hur det känns att få fisk på den.

Publicerat
7 minutes ago Hipshot sa:

Var i en del av sjön jag inte sett innan.. drev in i ett område som var grunt.. som fan! Fick stacka mej ut med lite pulshöjning, rädd om ekolodsgivaren..  Hela detta område en varm sommarkväll.. helvete så spännande! 

Sjön död iaf.. körde runt en del och kollade, gick på nedsidan av en grynna som jag i vanliga fall fiskar från andra sidan. Hittade en jävla brant från 0,8 m till 5 på några meter.. Där testade jag jigg och fick direkt en borre.. såå kul att känna lite liv i spöt! Men det var också det ända. Påväg hem så gick jag i  full fart och ett öga på lodet.. konstant 5-6 meter med svaga skillnader.. och så bara bam! två meter.. Slog av jättefort kan jag säga.. Visade sig att där var en platå med duktigt djup runt.. när jag inbillade mej att jag låg bra till så tryckte jag på en waypoint, aldrig testat den tidigare. Sen försökte jag ankra hamnade sådär... fick inte fast draggen så drev av. Gjorde ngr halvhjärtade kast där innan jag drog hemåt.. Tänker mej ett återbesök i bättre väder. 

Börjar fundera på att sno pressening över båten och natta den för vintern, 7 grader och nordvästlig vind idag. När det sen kom en bättre skur så var man rätt less.

Iaf bra kläm på multirullen.. tycker ljudet är jobbigt när man kastar bara annars helt ok. Ska bli kul att se hur det känns att få fisk på den.

Om du gillar gäddfiske så finns det god chans på trolling såhär på senhösten. Även om du kastar efter gädda. Jag drog aldrig upp båten förrän is o snö kom. Det kunde bli in i sen nov-början på dec., men det var jag det.:P Dom börjar bli lite småfeta nu.:thumbsup:

Publicerat

Jobbarpolar'n lägger i sin båt nu.