Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat

Näe göra egna kartor känns på tok för avancerat.. 

• Svar 4,9k
  • Visningar 534k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat

Tänkte åka ut i går men den planen ändrades ett par dagar innan då smhi förvarnade. Det var 21 minus i Gällivare och 26 i Nattavaara. Varmare nu men nu är jag i stugan med brorsan och ska hugga björk. 

• 1 month later...
Publicerat
51 minutes ago Hipshot sa:

Ismete efter gös.. aldrig testat, fick frågan om jag ville hänga på? Försiktigt positiv. Denna snubbe kan visa hur man vertikalfiskar gös med så en kontakt att odla alltså 

Han kör hund på Norrby så det är i alla fall ingen främling. Hur som.. iväg idag vid 8, handla korv för grillen sen till sjön. Ner till ett berg jag fiskat vid flertalet gånger innan utan att få något. Borrade och riggade 6 spön med samma rulle som jag har på mitt spinnspö...killen lägger rätt rejäla summor på detta helt klart! 

Står och snackar, har väl flyttat något spö, när vi får första nappet.. kompisen greppar spöet, kollar slirbromsen.. och gör mothugg. Krokar en REJÄL gös i mina ögon, runt 5 kg och över det om jag ska gissa. Askul! Han förklarar att det är en hona full av rom och en bra avelsfisk samt att de stora är bökiga matfiskar pga storleken.. Ok köper det, borde väl nappa ngn mer? Den stora går tillbaka.

Nästa fällning.. gädda.. och gädda.. och ännumera jävla gäddor. Då har vi medvetet ändå dragit oss ut från land ut på 6-7 m djup och ändå hittar vi gäddor? Hade väl något hugg på gös, försiktigt som fan.. när jag gjorde mothugg så tappade jag snart fisken och såg att mörten var biten i sida. Typiskt gös enl kompisen.. jag krokade om mörten och sänkte ned den igen och den stod kvar där nere, nöp mörten och drog. Innan så löpte linan ganska segt ut men nu rann den snällt.. vafan tänkte jag.. stoppade och krokade, japp! 

Drog in och ur hålet kommer ännu en gös ca 4 kg dvs rätt biffig. Nådde inte runt för att greppa över nacken tex.. Nu började jag få svårt, ville ju ha matfisk.. den här går ju att äta.. men rejält stor och full av rom.. vek ned mej igen, rätt lätt faktiskt, så fick den gå tillbaka. Sen vart det bara lite mer gäddor inga fler gösar.

Men detta var riktigt kul, kan tänka mej att vid stilla väder, lite snö på isen så kan det vara astrevligt! Idag snöstorm och minusgrader.. inte så mysigt men hanterbart pga bra kläder.

Kul erfarenhet, ska småkolla på ismete prylar nu.. tror inte jag handlar men man kan ju kolla. När de är på G så är 6 spön nästan för mycket.. är de sega så är det för lite..Mycket springa vart det 

Härligt hippen!:thumbsup: En 4 kg gös är en fin matfisk som ger fina filéer. Romen kan du salta o tillsätta finhackad lök o äta, även om det inte är lika fin o god som Kalix löjrom.:whistling::P

Gäddorna tar du väl till rävåteln.

Det kan nog bli en storfiskare av dig också någon gång i framtiden!:thumbsup:

Publicerat

ni som är lite intresserade av fisketävlingar måste jag tipsa om min site http://fisketavling.nu

>  88000 besök på 13 månader !

Kan också tipsa om att testa gäddfiske tävlingar i lag. sjukt kul att bli lika glad när kompisen tar +100cm

Publicerat
1 hour ago lsjonsson sa:

Härligt hippen!:thumbsup: En 4 kg gös är en fin matfisk som ger fina filéer. Romen kan du salta o tillsätta finhackad lök o äta, även om det inte är lika fin o god som Kalix löjrom.:whistling::P

Gäddorna tar du väl till rävåteln.

Det kan nog bli en storfiskare av dig också någon gång i framtiden!:thumbsup:

Det slog mej faktiskt, ska man plocka gäddäcklen till åteln? Alt lämna ngn på isen åt den förmodligen ganska hungriga havsörn som vi såg på isen.. Knepigt detta.. hysteriska sportfisket har gjort att allt ska tillbaka oskatt i vattnet typ.. utom säl och skarv, de ska strypas långsamt. 

Börja slå ihjäl gäddorna alltså?

Publicerat

Äger man en skaplig rävpiska så är det väl det naturligaste som finns att vårda rävstammen. Vet flera som inte skjuter misstänkta tikar på drev.....att skjuta en stänkräv finns inte......åtel eller vak!!??

Publicerat
40 minutes ago Hipshot sa:

Det slog mej faktiskt, ska man plocka gäddäcklen till åteln? Alt lämna ngn på isen åt den förmodligen ganska hungriga havsörn som vi såg på isen.. Knepigt detta.. hysteriska sportfisket har gjort att allt ska tillbaka oskatt i vattnet typ.. utom säl och skarv, de ska strypas långsamt. 

beror väl  var du fiskar. Gäddor i fjällsjöar klubbas utan pardon. Finns knappt någon gädda att tala om i Stockholms skärgård så de släpps tillbaka.  Skulle lätt använda gädda som hundmat i norra Sverige.  har inget emot de som käkar en gädda ibland. Tävling = C&R om det inte är matfisk. 

Publicerat
52 minutes ago Hipshot sa:

Rävarna älskar gädda, brax och abborre. Det åtlar vi mycket med!

Publicerat

Tjoho !!!! Klubba Gädda hit å klubbaGädda dit , och mig som fiskar med nät 

på egna vatten kallar spöfiskarna " Rovfiskare"  

/P

Publicerat

Kliver in som sportfiskare och fiskevårdare och undrar hur ni tänker... För att ni klubbar gäddan åt rävarna så tror ni att ni får ett bättre fiske? Fiskar är inte landdjur, det fungerar inte så i deras ekosystem. Det enda det gör är att det bidrar till övergödning och sämre fiske p g a större vitfiskbestånd.

Varför tror ni man lägger så enorma summor pengar på att återställa gäddstammen? Finns inte många vattensystem som missgynnas av ett gäddbestånd. Eventuellt mikrobäckar med dåliga reproduktionsmöjligheter för annan fisk.

Edit: är ganska klassiskt jägare att nojsa om etik och kalla gäddorna för äckel och kasta dem på isen. För så har man ju gjort sen farfars tid.

Publicerat
6 hours ago Hipshot sa:

Havsörnen tänkte jag inte på hippen! Räven hittar alltid mat o du får väl tag på åtelmaterial. Jag hade nog lämnat dom till havsörnarna ute på isen.

Publicerat
6 hours ago ÅlandsFilip sa:

Kliver in som sportfiskare och fiskevårdare och undrar hur ni tänker... För att ni klubbar gäddan åt rävarna så tror ni att ni får ett bättre fiske? Fiskar är inte landdjur, det fungerar inte så i deras ekosystem. Det enda det gör är att det bidrar till övergödning och sämre fiske p g a större vitfiskbestånd.

Varför tror ni man lägger så enorma summor pengar på att återställa gäddstammen? Finns inte många vattensystem som missgynnas av ett gäddbestånd. Eventuellt mikrobäckar med dåliga reproduktionsmöjligheter för annan fisk.

Edit: är ganska klassiskt jägare att nojsa om etik och kalla gäddorna för äckel och kasta dem på isen. För så har man ju gjort sen farfars tid.

Du får gärna ange seriös källa på detta. Obs för mig inte intressant med hav. Talar om öring/ röding tjärnar. 

Jag är seriöst intresserad av att öka öring /röding i ”våra tjärnar” så det är lite tråkigt om jag går runt och gör fel när (om) det finns seriös forskning som visar hur man skall bete sig.

Publicerat

helt klart ett komplicerat samband där det råder stor skillnad i bestånd beroende på var man är. tex så kan det vara smart att INTE bara ta upp tex öring utan även en och annan gädda. 

Publicerat
23 minutes ago henke67 sa:

Du får gärna ange seriös källa på detta. Obs för mig inte intressant med hav. Talar om öring/ röding tjärnar. 

Jag är seriöst intresserad av att öka öring /röding i ”våra tjärnar” så det är lite tråkigt om jag går runt och gör fel när (om) det finns seriös forskning som visar hur man skall bete sig.

Du kan nog kontakta vilken valfri människa med en någorlunda inriktning ditåt på Stockholms universitet t ex. Eller vilken forskningsstation som helst. Eller googla.

Publicerat

Inte tror jag en stor sjö och/eller en stor älv mår dåligt av att ett par tre dussin mindre fiskar lämnar vattnet varje år för att bli rävmat. Inte sämre än skogen mår av att det skjuts gris tex. Och det skjuts många tusen grisar i Sverige varje år. Fiskarna är talrika nåt fruktansvärt trots att det funnits ett årligt urtag sedan morfar var liten. Man behöver ju inte ta upp stora gäddor.

Publicerat
6 hours ago ÅlandsFilip sa:

Kamma till dej nu, jag tycker gäddor är äckliga att äta inget annat. Jag har inga problem med gäddor som art eller fisk eller något så dra inga som helst växlar på detta, då tillskriver du mej åsikter jag inte har.

Sen är det inte helt klädsamt att hänvisa en seriös fråga till valfri människa med någorlunda inriktning. Sticker du ut hakan och hävdar något så bör du nog ta dej tiden att belägga det själv.

Publicerat
42 minutes ago Hipshot sa:

Kamma till dej nu, jag tycker gäddor är äckliga att äta inget annat. Jag har inga problem med gäddor som art eller fisk eller något så dra inga som helst växlar på detta, då tillskriver du mej åsikter jag inte har.

Sen är det inte helt klädsamt att hänvisa en seriös fråga till valfri människa med någorlunda inriktning. Sticker du ut hakan och hävdar något så bör du nog ta dej tiden att belägga det själv.

Gäddor duger till kattmat.:thumbsup:

Publicerat

Jag hade en kollega som fiskade gädda med nät vid Sunderbyn i Låleåtrakten. Dessa lades i islåda och kördes ut till Luleås flygplats. På eftermiddagen var gäddorna i Paris. Han fick ytterst bra betalt för dessa firrar.

Min tanke är att duger gädda till kockarna i Paris så duger dom till mig.

Gädda är förresten den bästa firren att göra pate av.

Publicerat

Gädda tagen under rätt förutsättningar och tillagad rätt är en delikatess. Men det är lite besvärligt. Slemmet luktar ju så starkt så åtminstonde jag vill inte så gärna ta in dem i köket med slemmet kvar och sidobenen är inte o leka med...

För mig brukar det bli ungefär 1 gädda om året som äts, och denna nästan alltid vinterntid. Övriga får gå tillbaka om de inte skadats, då blir de djurmat istället. Tycker det känns som en "lagom" kompromiss.

Publicerat
1 hour ago ÅlandsFilip sa:

Du kan nog kontakta vilken valfri människa med en någorlunda inriktning ditåt på Stockholms universitet t ex. Eller vilken forskningsstation som helst. Eller googla.

Redan kontaktat någon som jobbat med vatten/fiske för Vättern (tänker inte outa) och fått till svar att det de sagt gäller Hav och i viss mån mälarområdet ... Särskillt Östersjön. Mindre sjöar/ tjärnar med bräcklig öring/röding population är något helt annat... Vättern vågade han inte uttala sig om även om han nämnde något om att laken i alla fall var ”värre”. (Minns inte exakta argumenten) 

Publicerat

Jag tycker att gäddan är en oerhört vacker fisk. En forntida relik som är kvar från urminnes tider, en "stealth" killer som anfaller sitt byte blixtsnabbt. Anpassningsbar, fascinerande- en överlevare som jag beundrar och gärna betraktar.
Jag äter gärna gädda från rent och klart vatten. Resten lämnar jag i fred och håller på med mitt så dom får hålla på med sitt.

Catch and release är fjolligt och onödigt.

Publicerat

Utan att vara kunnig i ämnet....när jag "kartspånar" efter fiskevatten så det jag ofta gäddan som ett plus! Vatten med gädda innehåller ofta större fiskar när det kommer till harr och öring. Om detta gäller för väster/Norrbotten var jag inte...men det är ofta påtagligt i Jämtland.

Oavsett fiskart ska man vara försiktig med att ta upp de största fiskarna, utan koncentrera uttaget på den storleken som är vanligast förekommande....betraktelser ur att amatörperpektiv!!?

Och vad jag läst tidigare i ålandsfilips dagbok så tror jag han är rätt påläst i fiskbiologi!?

Publicerat
5 hours ago Hipshot sa:

Sen är det inte helt klädsamt att hänvisa en seriös fråga till valfri människa med någorlunda inriktning. Sticker du ut hakan och hävdar något så bör du nog t dej tiden att belägga det själv.

Tillskriver ingen någonting. Skriver den generellt dåliga uppfattningen folk har. Skriver man gäddäcklen och "att släppa en gädda är för mig lika dåligt som att släppa en räv". Hur vill du att jag ska uppfatta det, även om ni kanske menade något annat. Har nog ingenting emot någon här, jaktsidans medlemmar har alltid varit viktiga för mig. 

Jag är på jaktresa och tog mig inte tiden att lägga upp belägg för det jag sa för det är enkelt att leta upp, tänkte inte någon skulle ta åt sig såhär. Det är i mitt arbete som jag hela tiden får höra åsikter från människor att gäddan är dålig och då försöker jag påvisa annat.