Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat

Var nere på gölen i förrgår med sonen och sambon i några timmar och anglade lite, blev 4 gäddor. Vi hade mer påslag men de fastnade dåligt!

BFE9EE11-649F-4CEA-BEE8-6DC49692D5A1.thumb.jpeg.3eff99b0942697333a5bfd8596783c5d.jpeg

• Svar 4,9k
  • Visningar 529,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat

Då jag uppmuntrar all sorts fiske så vill jag inte trampa på några tår,  men kan någon förklara skillnaden på ismete och angling?

Det är förbjudet att angla i Östersjön men helt ok att sätta ut X antal metspön! Har för mej att Max va två spön.. Kanske är olika regler för vårt i Östersjön man befinner sig? 

Publicerat

Skillnaden är att du brukar angledon på ena och korta spön med rulle på det andra sen är ena metoden mer inriktad att dra upp fisken andra är mer att drilla fisken  annars "same shit different name" du kör med olika typer av krokar å så 

Publicerat

Missförstå mig rätt så. En ursäkt till att få en gammal fin fisketradition laglig igen????!!!! 

Publicerat

Så lägligt diskussionen om angeldon kom upp! 

En kompis och jag har pratat om att ta en solig vårdag och sätta lite angeldon i viken där han bor. Jag har en låda med gamla don i vedboden som låg där när jag flyttade in. Idag tog jag fram dem och kollade och de verkade hyggliga. Provsmällde t.o.m en gammal knallkork. :)

Vi tänkte vi skulle göra ett försök nästa helg, bara på skoj. Men det blir nog knepigt att ordna med betesfisk. Är det lönlöst att köpa lite strömming och angla med? 

51781226_462888350915583_3522976070192070656_n.jpg?_nc_cat=101&_nc_ht=scontent.fbma2-1.fna&oh=4232c84d48a06407e7278e27cc854834&oe=5CF6C236

Publicerat

Det finns en Mört-grupp på FB där man komma i kontakt med folk som säljer mört. Det är mörtstuger över hela landet. 

Publicerat
46 minutes ago redtop sa:

En kompis och jag har pratat om att ta en solig vårdag och sätta lite angeldon i viken där han bor. Jag har en låda med gamla don i vedboden som låg där när jag flyttade in. Idag tog jag fram dem och kollade och de verkade hyggliga. Provsmällde t.o.m en gammal knallkork. :)

Vi tänkte vi skulle göra ett försök nästa helg, bara på skoj. Men det blir nog knepigt att ordna med betesfisk. Är det lönlöst att köpa lite strömming och angla med? 

51781226_462888350915583_3522976070192070656_n.jpg?_nc_cat=101&_nc_ht=scontent.fbma2-1.fna&oh=4232c84d48a06407e7278e27cc854834&oe=5CF6C236

blir inget annat än avundsjuk. finns inget mer familjärt fiske. Kok kaffe på elden och grillad korv.

Publicerat
1 hour ago Ken1 sa:

Missförstå mig rätt så. En ursäkt till att få en gammal fin fisketradition laglig igen????!!!! 

Ungefär lika olaglig som gäddsaxar inget generellt förbud så utan beroende på fvo och så 

Publicerat
1 hour ago redtop sa:

Det finns dom som inte fiskar med annat, så visst fungerar det. Men lika bra?

Publicerat

Visste inte att angeldon var olagligt i Sverige, när ismete inte är det. Saxar kan man förstå, men angeldon och ismete... Angeldon har ju en snällare krok till och med

Publicerat
Just now ÅlandsFilip sa:

Visste inte att angeldon var olagligt i Sverige, när ismete inte är det. Saxar kan man förstå, men angeldon och ismete... Angeldon har ju en snällare krok till och med

Åter igen nej inget generellt förbud på nåt av det utan är upp till enskilda vatten ägare/fiskevårdsområden att bestämma hur fisket får gå till 

Publicerat
7 hours ago killer_mouse sa:

Åter igen nej inget generellt förbud på nåt av det utan är upp till enskilda vatten ägare/fiskevårdsområden att bestämma hur fisket får gå till 

Där vi tänkte fiska är en vik av Östersjön. Fiskekort krävs där för angeldonsfiske och 10 don är tillåtna per kort.

Publicerat
3 hours ago redtop sa:

Där vi tänkte fiska är en vik av Östersjön. Fiskekort krävs där för angeldonsfiske och 10 don är tillåtna per kort.

Bara lösa kort och fiska på  tänk på reglerna om död/levande betesfisk 

Publicerat
14 hours ago redtop sa:

Mört brukar gå köpa via annonser i tidning eller via kontakter genom eller av fiskebutiker. :thumbsup:

Publicerat
Just now Galne sa:

Mört brukar gå köpa via annonser i tidning eller via kontakter genom eller av fiskebutiker. 

Tack! Jag har fått lite lokala mört-tips så det ska nog lösa sig! :)

Publicerat

Behöver inte alls vara fel.. såg ngn fisketävlingsserie på tuben, team abu.. två fiskare.. killen snurra runt med alla möjliga beten medans kvinnan bara ..nästan tror jag.. harvade med ABU Atom 28 gram tror jag det var.. hon drog inte massor med fisk men hon fick helt klart napp! 

Publicerat
12 minutes ago detstorabla sa:

fick lite nostalgi härom veckan. Av någon anledning så kom jag att tänka min barndoms favoritdrag för gädda, ABU ellips. Finns inte att köpa längre men hittade det på tradera för en överkomlig summa.

2 st 28 grams i bra skick! Blir spännande att se hur det står sig mot dagens gummibeten.

Snart sjösättning...

20190215_170501.jpg

Atom var det som gällde på 80talet och dom finns kvar, men stora rackare nu jämför med då. 

Publicerat
Just now strävhår sa:

Atom var det som gällde på 80talet och dom finns kvar, men stora rackare nu jämför med då

Jo har 2 atom, 55 gram om jag minns rätt... Tur att fiske inte ät en materialsport.... 

Publicerat
41 minutes ago detstorabla sa:

fick lite nostalgi härom veckan. Av någon anledning så kom jag att tänka min barndoms favoritdrag för gädda, ABU ellips. Finns inte att köpa längre men hittade det på tradera för en överkomlig summa.

2 st 28 grams i bra skick! Blir spännande att se hur det står sig mot dagens gummibeten.

Snart sjösättning...

Från den tiden man kunde Napp & Nytt utantill! :lol:

Publicerat

Jaha ja.. gick väl sådär.. Tre borrar och en gädda. En gädda bet av flourcarbonen. 0,35.. rätt paff. Fällning och linan bara flög ut.. den stannade fan inte alls.. tillslut ledsnade jag och slog ned bygeln. Så fort linan spändes gjorde jag motryck, inte så våldsamt.. Kände direkt att det vart tapp. När jag får upp prylarna så är linan avbiten. Tror det var en rätt rejäl madam.

Ingen gös.. kallt och ruggigt.

Späna funkar ok, lite lite lina på några spolar gör att de inte löper ut så fint.. å andra sidan så sprutar det inte heller lina när man fäller bort bygeln.. Väldigt mycket tvinn.. 

Måste köpa nya krokar och bygga tackel.. sen en pinne till att luta spöt mot/spöhållare.

Blir nog bra detta.

Publicerat

De här spöhållarna köpte jag.

https://www.dogger.se/royal-viking-spohallare

Är det haspelrullar du har så funkar stora limklämmor ok. Sätt fast vippan med buntband i limklämman. 

Publicerat
2 hours ago Hipshot sa:

Jaha ja.. gick väl sådär.. Tre borrar och en gädda. En gädda bet av flourcarbonen. 0,35.. rätt paff. Fällning och linan bara flög ut.. den stannade fan inte alls.. tillslut ledsnade jag och slog ned bygeln. Så fort linan spändes gjorde jag motryck, inte så våldsamt.. Kände direkt att det vart tapp. När jag får upp prylarna så är linan avbiten. Tror det var en rätt rejäl madam.

Ingen gös.. kallt och ruggigt.

Späna funkar ok, lite lite lina på några spolar gör att de inte löper ut så fint.. å andra sidan så sprutar det inte heller lina när man fäller bort bygeln.. Väldigt mycket tvinn.. 

Måste köpa nya krokar och bygga tackel.. sen en pinne till att luta spöt mot/spöhållare.

Blir nog bra detta.

Säg bara för fanen inte att du kastar tillbaka borrarna !  Att du inte käkar gädda vet jag men åker borrar i juste storlek tillbaka så bör du undersöka huvet ! 

/P