Publicerat September 28, 20187 yr 53 minutes ago strävhår sa: Jobbarpolar'n lägger i sin båt nu. Alltid el. nästan alltid bra fiske på hösten! Rätt av honom att lägga i båten nu. Man får bara söka fisken lite djupare.
Publicerat September 28, 20187 yr 3 hours ago Hipshot sa: Var i en del av sjön jag inte sett innan.. drev in i ett område som var grunt.. som fan! Fick stacka mej ut med lite pulshöjning, rädd om ekolodsgivaren.. Hela detta område en varm sommarkväll.. helvete så spännande! Sjön död iaf.. körde runt en del och kollade, gick på nedsidan av en grynna som jag i vanliga fall fiskar från andra sidan. Hittade en jävla brant från 0,8 m till 5 på några meter.. Där testade jag jigg och fick direkt en borre.. såå kul att känna lite liv i spöt! Men det var också det ända. Påväg hem så gick jag i full fart och ett öga på lodet.. konstant 5-6 meter med svaga skillnader.. och så bara bam! två meter.. Slog av jättefort kan jag säga.. Visade sig att där var en platå med duktigt djup runt.. när jag inbillade mej att jag låg bra till så tryckte jag på en waypoint, aldrig testat den tidigare. Sen försökte jag ankra hamnade sådär... fick inte fast draggen så drev av. Gjorde ngr halvhjärtade kast där innan jag drog hemåt.. Tänker mej ett återbesök i bättre väder. Börjar fundera på att sno pressening över båten och natta den för vintern, 7 grader och nordvästlig vind idag. När det sen kom en bättre skur så var man rätt less. Iaf bra kläm på multirullen.. tycker ljudet är jobbigt när man kastar bara annars helt ok. Ska bli kul att se hur det känns att få fisk på den. Jag tycker du ska ge den där grynnan på frivatten en chans. I mina öron är sådana där platser som ljuv musik. Gå in och greppa en kartong med stora balansare på Biltema sätt en röd garntofs på trekroken med ett halvslag och sikta in dig på en dag med finväder och lugnt. Driv med båten och fiska av botten ner så långt du hittar djup. Jag ger mig fasiken på att tillslut släpper du pirken i ett abborrstim.
Publicerat September 29, 20187 yr Totalt ointresserad av gäddor.. Igår slogs jag tillfälligt av tanken på att testa efter gädda bara för att få känna fisk på nya spöt och rullen.. men det gick fort över, gick in i ett område med rätt mycket bottenväxter.. Kylan och att hela tiden behöva kroka av växter vaccinerade mej. Trolling.. Hur är det med det egentligen? Är det tillåtet? När jag var liten så var det förbjudet.. i sjön jag fiskar mest i så står det inget om det. Är det generellt ok eller ej?
Publicerat September 29, 20187 yr Generellt inte okej för folk tror man får så mycket fisk, men står det ingenstans att det är förbud så är det inte.
Publicerat September 29, 20187 yr Skippa grönsakerna Hipshot och leta i branterna mot djupare vatten. Visst kan det bli någon grönögd alla kan misslyckas men där står abborrarna nu till 75 procent säkerhet. Nu jagar de inte lika aktivt men en agnad pirk eller en stor balansare fiskad ner till femton meter ger fisk. Har du dessutom en fisktv där det går att se fisk på skärmen blir det enklare. Bara höja frekvensen om det går och öka kontrasten så att du ser fisk så är det bara att leta rätt på ställen med mycket ekon och fira ner. Tar du med dig något litet kravallknott med ett pimpelspö med rulle och en pirk så kanske du får ägna dagen till att kroka av fisk istället för att kasta själv. En ganska trevlig sysselsättning när man får se glädjen hos ungar som får fisk.
Publicerat September 29, 20187 yr 10 hours ago Hipshot sa: Trolling.. Hur är det med det egentligen? Är det tillåtet? När jag var liten så var det förbjudet.. i sjön jag fiskar mest i så står det inget om det. Är det generellt ok eller ej? Många fiskevårdsområdet har begränsning på antalet spö/krok du får använda. I övrigt har jag aldrig råkat ut för rena förbud. Dock tillhör jag den där skaran människor som bara fiskar i princip samma vatten år efter år!
Publicerat September 29, 20187 yr 11 hours ago Hipshot sa: Trolling.. Hur är det med det egentligen? Är det tillåtet? När jag var liten så var det förbjudet.. i sjön jag fiskar mest i så står det inget om det. Är det generellt ok eller ej? Fvo i Ralången hade begränsning på 2 spön/fiskare i båt. Jag har aldrig stött på den regeln med föbjuden trolling i en sjö. Bara att fråga där man löser fiskekort om man inte känner till fvo regler.
Publicerat September 29, 20187 yr Nå, där jag fiskat i Sverige råder trollingförbud. Här behöver man inte fundera så mycket, bara förbud överallt inomskärs. Fjantigt är det, man behöver ju inte köra med 15 spön och 100m brett. Sätt såna regler istället.
Publicerat September 30, 20187 yr 12 hours ago Nils l sa: Skippa grönsakerna Hipshot och leta i branterna mot djupare vatten. Visst kan det bli någon grönögd alla kan misslyckas men där står abborrarna nu till 75 procent säkerhet. Nu jagar de inte lika aktivt men en agnad pirk eller en stor balansare fiskad ner till femton meter ger fisk. Har du dessutom en fisktv där det går att se fisk på skärmen blir det enklare. Bara höja frekvensen om det går och öka kontrasten så att du ser fisk så är det bara att leta rätt på ställen med mycket ekon och fira ner. Tar du med dig något litet kravallknott med ett pimpelspö med rulle och en pirk så kanske du får ägna dagen till att kroka av fisk istället för att kasta själv. En ganska trevlig sysselsättning när man får se glädjen hos ungar som får fisk. Största djup i sjön som jag hittat är 6-7 meter kanske.. detta invid en grynna så där skulle detta ev kunna vara intressant.. Fan.. man kanske skulle testa.. Såg faktiskt fisk vid ena grynnan sist.. Har massor att lära kring fisk-tvn.. såg fisk och inbillar mej att jag kan skilja fisk från bottenvegetation.. men hur vet jag vart de står i förhållande till givaren? Testade på kul lite olika frekvenser sist.. sa mej inte så mycket, skulle behöva en sväng med tex Waxin som har koll och finns hyggligt i närområdet..? Men pilk ska jag faktiskt överväga, har en pilk som brukar funka men inte använt den på huuur länge som helst.. Nu har vi fått ett väderomslag igen, 10 gr varmt i natt.. ikväll skulle jag vilja ut med båten då måste de fan vara på G?? En tanke med pilkandet.. min elsnurra är inte av bättre snitt så ska man ligga stilla och fiska med pilk så måste jag ankra upp på någon grynna invid. Inbillar mej att om man hivar i draggen när man ser fisk så blir det en jävla störning..
Publicerat September 30, 20187 yr PAbborre är ingen fisk som är lättskrämd. Njut av de få godagar vl har kvar. Leta rätt på ett ställe som ser hett ut med lite djup. Gå upp i vind och kasta ankar. Driv fem tio meter med vinden. Fiska långsammare mer stationärt än vid sommarfisket. Du har väl en liten tjej som kanske vjll följa. Ge henne ett pimpelspö. På fem meters djup så ser du i princip båtens bredd på lodet. Vet inte vad du har för givare.
Publicerat September 30, 20187 yr 56 minutes ago Nils l sa: PAbborre är ingen fisk som är lättskrämd. Njut av de få godagar vl har kvar. Leta rätt på ett ställe som ser hett ut med lite djup. Gå upp i vind och kasta ankar. Driv fem tio meter med vinden. Fiska långsammare mer stationärt än vid sommarfisket. Du har väl en liten tjej som kanske vjll följa. Ge henne ett pimpelspö. På fem meters djup så ser du i princip båtens bredd på lodet. Vet inte vad du har för givare. Båtpimpling är kul när borrarna är på hugget.
Publicerat September 30, 20187 yr Fisktv Ovan har jag.. Ska testa.. Nära att jag drog idag, påväg hem från jobbet vid 16 såg jag att det var typ 15 gr varmt.. väderomslag igår så natten till idag var det varmt hela natten. Det borde gett ett jävla race på borrarna.. När värmen kommer, även om vattentempen tar tid på sig, går borrarna upp på sina vanliga grundbottnar eller står de kvar och tjurar nere på djupet?? Tur att jag inte drog, hade kostat vuxenpoäng och nu kom en rätt rejäl regnskur.. Detta får anstå.. Men jag är ffa nyfiken, hur pass mycket flyttar sig fisken mellan djupen? Vattentempen skiftar ju inte så fort.. så det kan vara 15 grader och skön ute men ffa bara 12 grader i vattnet.. Förmodar att man kanske ser om betesfisken är i ytan och käkar.
Publicerat September 30, 20187 yr När jag ändå är här och kladdar.. Lodet.. hade gärna sett något lod som pejlar av framåt.. så man inte smäller på någon sten. Nu vet jag inte hur långt fram lodet har koll och det har vid något tillfälle resulterat i snabbstopp mot sten Lyckligtvis var jag mentalt förberedd men det kändes onödigt. Går det att uppgradera givaren så den mäter framåt? Montera den åt andra hållet?
Publicerat September 30, 20187 yr 38 minutes ago Hipshot sa: När jag ändå är här och kladdar.. Lodet.. hade gärna sett något lod som pejlar av framåt.. så man inte smäller på någon sten. Nu vet jag inte hur långt fram lodet har koll och det har vid något tillfälle resulterat i snabbstopp mot sten Lyckligtvis var jag mentalt förberedd men det kändes onödigt. Går det att uppgradera givaren så den mäter framåt? Montera den åt andra hållet? Lättast är ju gefan I att leta grund med båten billigast med
Publicerat September 30, 20187 yr Tja en bra början är titta på sjökort sen använda gas reglaget med lite finess man behöver inte vrida fullt hela tiden sen låta ordinarie lod sköta djupangivelsena och hålla sej från att gå in på grundare vatten än en meter Skämt åtsido finns några sätt krävs en del investeringar bla ett lod till sen 1 vanlig givare som monteras i fören på båten på en givarmontage som fäst över relingen som du riktar något neråt 2 inombordsgivare om det går 3 investera en riktig framåtseende ekolod givaren börjar på typ 13 papp vad skärmen i sej kostar vågar jag inte gissa på
Publicerat September 30, 20187 yr 14 hours ago Hipshot sa: Största djup i sjön som jag hittat är 6-7 meter kanske.. detta invid en grynna så där skulle detta ev kunna vara intressant.. Fan.. man kanske skulle testa.. Såg faktiskt fisk vid ena grynnan sist.. Har massor att lära kring fisk-tvn.. såg fisk och inbillar mej att jag kan skilja fisk från bottenvegetation.. men hur vet jag vart de står i förhållande till givaren? Testade på kul lite olika frekvenser sist.. sa mej inte så mycket, skulle behöva en sväng med tex Waxin som har koll och finns hyggligt i närområdet..? Men pilk ska jag faktiskt överväga, har en pilk som brukar funka men inte använt den på huuur länge som helst.. Nu har vi fått ett väderomslag igen, 10 gr varmt i natt.. ikväll skulle jag vilja ut med båten då måste de fan vara på G?? En tanke med pilkandet.. min elsnurra är inte av bättre snitt så ska man ligga stilla och fiska med pilk så måste jag ankra upp på någon grynna invid. Inbillar mej att om man hivar i draggen när man ser fisk så blir det en jävla störning.. Bra.
Publicerat September 30, 20187 yr Detta är en populär post. 9 hours ago lsjonsson sa: Båtpimpling är kul när borrarna är på hugget. Det kan vara barnsligt kul att återgå till sina rötter ibland. Dessutom kan det stundom vara ruskigt effektivt och ett bra sätt att föra ett naturintresse vidare. Att man kan få sig ett goskratt med en helvild sexåring som just har trasslat in sig i fem meter nylon med en lika vild abborre som just dunsat ner över båtrelingen ger både glädje och minnen för både gammal och ung. Ta vara på tillfällena, åren går galet fort.
Publicerat September 30, 20187 yr Som sagt kilopriset på abborren stiger jäkligt fort om man börjar leka med tekniska prylar. Hummingbird har en givare som ger en 360 graders bild under båten tillsammans med rätt lod och brorsans gamla structure scan skäms inte för sig heller även om man bara ser 40m åt varje sida och rakt ner. Men att se enskilda vasstrån är rätt häftigt. Billigaste man kommer undan är väl ett fishing buddy som även går att söka fisk med i pimoelhålet under isen.
Publicerat Oktober 1, 20187 yr 3 hours ago Nils l sa: Det kan vara barnsligt kul att återgå till sina rötter ibland. Dessutom kan det stundom vara ruskigt effektivt och ett bra sätt att föra ett naturintresse vidare. Att man kan få sig ett goskratt med en helvild sexåring som just har trasslat in sig i fem meter nylon med en lika vild abborre som just dunsat ner över båtrelingen ger både glädje och minnen för både gammal och ung. Ta vara på tillfällena, åren går galet fort. Ja visst är det så Nils! Medan jag bodde i Huskvarna-Aneby så sällskapade jag med en tjej från byn Öland mellan Huskvarna-Gränna o hon hade båt i Vättern o den var vi ute med titt som tätt för hon gillade att fiska o även att vara ute i naturen i övrigt. Vi tog hennes båt o åkte en bit söder ut så var vi på plats o släppte ner ankaret o plockade fram pimpelspöna o sedan en mask på kroken. Man såg borrarna på botten utan problem. Typ 5-6 m djup o sedan var det bara pimpla o dra men hon ville aldrig ha med sig mer hem än nödvändigt. Max 8-10 borrar som gav fina filéer o till middag. Vikten på borrarna låg runt i regel runt 4-6 hg. Fin fisk. Vi körde även trolling efter lax o röding men det gav inget mer än några mindre pinnar (gäddor < 10 kg). Korta o tjocka var dom. M a o välgödda!
Publicerat Oktober 1, 20187 yr 13 hours ago Hipshot sa: Fisktv Ovan har jag.. Ska testa.. Nära att jag drog idag, påväg hem från jobbet vid 16 såg jag att det var typ 15 gr varmt.. väderomslag igår så natten till idag var det varmt hela natten. Det borde gett ett jävla race på borrarna.. När värmen kommer, även om vattentempen tar tid på sig, går borrarna upp på sina vanliga grundbottnar eller står de kvar och tjurar nere på djupet?? Tur att jag inte drog, hade kostat vuxenpoäng och nu kom en rätt rejäl regnskur.. Detta får anstå.. Men jag är ffa nyfiken, hur pass mycket flyttar sig fisken mellan djupen? Vattentempen skiftar ju inte så fort.. så det kan vara 15 grader och skön ute men ffa bara 12 grader i vattnet.. Förmodar att man kanske ser om betesfisken är i ytan och käkar. Abborren är den fisk som reagerar mest på fallande lufttryck (L), pga sin slutna simblåsa. Då reglerar den trycket genom att gå djupare och bli mer apatiska, särskilt i grunda vatten där den inte kan gå ner på djupet. Vid stabilt lufttryck kan man prova fiskelyckan på jämna bottnar. De abborrar som befinner sig på jämna bottnar har vid lågtryck ingen möjlighet att kompensera det lägre trycket och blir slöa och svåra att locka till napp. Normalt lufttryck =1013,25 mbar Det går inte att sätta någon gräns i hur många hPa ett högtryck respektive lågtryck ska vara, eftersom det beror på lufttrycket i omgivningarna. I ett centrum av ett lågtryck är lufttrycket lägre än i omgivningarna, i ett högtryck är det tvärt om. Som ett slags normallufttryck vid havsytans nivå för jorden som helhet används värdet 1013.25 hektopascal, och det kan man kanske också använda som ett slags gränsvärde mellan högt och lågt lufttryck. Om vi tänker oss en vanvettig tryckförändring från högtryck (H) till låg (L), 1050mbar till 970mbar vilket gör en skillnad på 80mbar = 0,08 bar trycksänkning. Ta jämförelsen från vattenytan ner till djupet 10,2m då får du ett ökat tryck med 1bar (0,1bar/meter), tror jag dykarfilurerna räknar i sött vatten. För att själv åstadkomma trycksänkning 0,08 bar (från H till L), borde det alltså räcka med att abborren flyttar sig ca 80cm nedåt i vattnet för att utjämna trycket. Med andra ord, lufttryck, lufttryck, lufttryck sen temperatur och övriga yttre omständigheter. Mvh en gammal limnologwannabe...
Publicerat Oktober 1, 20187 yr Hippen fiskar bara abborre, men höstfisket efter borre håller nog i sig ett tag till. Båten får gå i ide, när det inte går att hacka sönder isen längre, och åker i plurret så fort isen brister på våren. Nu står iof min båt på trailer i garaget, men fram till December brukar det gå bra att traila, sedan blir det lite halt på ramperna
Publicerat Oktober 1, 20187 yr Detta är en populär post. 7 hours ago waxin sa: Hippen fiskar bara abborre, men höstfisket efter borre håller nog i sig ett tag till. Båten får gå i ide, när det inte går att hacka sönder isen längre, och åker i plurret så fort isen brister på våren. Nu står iof min båt på trailer i garaget, men fram till December brukar det gå bra att traila, sedan blir det lite halt på ramperna För mig slutar båtfisket i insjöar långt tidigare och i december kan jag köra bil på isen istället.
Publicerat Oktober 9, 20187 yr Detta är en populär post. En sväng idag till.. fan vad vind kan stöka till det.. och lågvatten.. Sjön jag hålls i är bara för jävla kul! Fan vad jag längtar till nästa sommar när man kan fiska mot grynnorna mer.. hittat två-tre nya idag tack vare lågvattnet och lodet. Konstaterat att ska man gå i fullfart så måste man ovillkorligen hålla sig till djupsidan av sjön.. Idag kom jag i 4-6 knop och lodade och letade efter fisk.. när botten går fr 4 m till 2 på någon meter är det dags att slå stopp och lyfta blicken.. Där låg en sten och skvalpade i ytan som jag inte visste om. Gled upp på eländet, fick lyfta snurran och staka mej loss för jag vet inte vilken gång i ordningen.. Lämnade komfortzonen och smög mot djupare vatten efter ngr timmar.. hade krokat en borre och en eller två gäddor.. på 4-5 meter expolderade plötsligt sjön, jävlar vad mycket prylar jag såg på botten plötsligt! La mej och drev och körde jigg bakom båten men inte ett nafs bjöd de på. Förmodligen abborre och någon enstaka gös gissar jag på.. helt omöjligt att få dem att hugga. Tog ngn ströfisk här och var.. sumpade ngt som jag var rejält nyfiken på, slött hugg.. den bara sög sig på och mitt mothugg uteblev, kändes inte som fisk. Sen börjar det dunka lite.. ser att vaddetnuänär går i sidled in mot båten.. sen stiger det av. Fan.. har ngn idé om att gös inte bråkar alls, de kliver på försiktigt och krokar man inte så spottar det. Detta skulle kunnat ha varit gös.. Drog ngn gädda med på runt 3 kg.. det var ju lite kul ett tag men sen vart det bara äckligt gäddslem i håven. Drev iaf flera hundar meter och försökte få de där ekona att hugga men icke.. Drog upp emot en ö och hittade ytterligare en grynna som var bevuxen runt den sten som låg i ytan, huuur hett som helst om det är varmare. Drog förbi och ankrade upp längre bort där jag hade ngn slags brant. Där tog jag två snabba borrar på jigg.. jigg var det enda som funkade förövrigt. Krokade ytterligare en gädda som fick gå tillbaka. Hade en bättre abborre på som jag tappade med. Sen var det bara att ge upp.. blåste närmare 10 sekundmeter gissar jag var fan inte bekvämt och det var knappt elsnurran orkade om man skulle byta kurs eller gå upp emot vinden. Kul dag iaf! Wax.. ni som har värtsningbåt med ekolod som fan.. ni ska inte testa lite insjöfiske någon dag?
Publicerat Oktober 10, 20187 yr Du har hittat fisken så nu gäller det att få den att ta. Min erfarenhet är att betet måste presenteras under en lite längre stund än under sommarvarma dagar då de jagar aktivt. Ankring och pimpling med balansare eller myska är mitt tips. Du måste trigga huggreflexen och det tar lite längre tid bara. Ankra där du ser aktivitet och prova pimpla med en agnad jigg till att börja med. Fem meter är inget djup.