Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat
53 minutes ago strävhår sa:

Jobbarpolar'n lägger i sin båt nu.

Alltid el. nästan alltid bra fiske på hösten! Rätt av honom att lägga i båten nu.:thumbsup:

Man får bara söka fisken lite djupare.:thumbsup:

• Svar 4,9k
  • Visningar 529,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat
3 hours ago Hipshot sa:

Var i en del av sjön jag inte sett innan.. drev in i ett område som var grunt.. som fan! Fick stacka mej ut med lite pulshöjning, rädd om ekolodsgivaren..  Hela detta område en varm sommarkväll.. helvete så spännande! 

Sjön död iaf.. körde runt en del och kollade, gick på nedsidan av en grynna som jag i vanliga fall fiskar från andra sidan. Hittade en jävla brant från 0,8 m till 5 på några meter.. Där testade jag jigg och fick direkt en borre.. såå kul att känna lite liv i spöt! Men det var också det ända. Påväg hem så gick jag i  full fart och ett öga på lodet.. konstant 5-6 meter med svaga skillnader.. och så bara bam! två meter.. Slog av jättefort kan jag säga.. Visade sig att där var en platå med duktigt djup runt.. när jag inbillade mej att jag låg bra till så tryckte jag på en waypoint, aldrig testat den tidigare. Sen försökte jag ankra hamnade sådär... fick inte fast draggen så drev av. Gjorde ngr halvhjärtade kast där innan jag drog hemåt.. Tänker mej ett återbesök i bättre väder. 

Börjar fundera på att sno pressening över båten och natta den för vintern, 7 grader och nordvästlig vind idag. När det sen kom en bättre skur så var man rätt less.

Iaf bra kläm på multirullen.. tycker ljudet är jobbigt när man kastar bara annars helt ok. Ska bli kul att se hur det känns att få fisk på den.

Jag tycker du ska ge den där grynnan på frivatten en chans. I mina öron är sådana där platser som ljuv musik. Gå in och greppa en kartong med stora balansare på Biltema sätt en röd garntofs på trekroken med ett halvslag och sikta in dig på en dag med finväder och lugnt. Driv med båten och fiska av botten ner så långt du hittar djup. Jag ger mig fasiken på att tillslut släpper du pirken i ett abborrstim.  

Publicerat

Totalt ointresserad av gäddor.. Igår slogs jag tillfälligt av tanken på att testa efter gädda bara för att få känna fisk på nya spöt och rullen.. men det gick fort över, gick in i ett område med rätt mycket bottenväxter.. Kylan och att hela tiden behöva kroka av växter vaccinerade mej.

Trolling..

Hur är det med det egentligen? Är det tillåtet? När jag var liten så var det förbjudet.. i sjön jag fiskar mest i så står det inget om det. Är det generellt ok eller ej?

Publicerat

Generellt inte okej för folk tror man får så mycket fisk, men står det ingenstans att det är förbud så är det inte.

Publicerat

Skippa grönsakerna Hipshot och leta i branterna mot djupare vatten. Visst kan det bli någon grönögd alla kan misslyckas men där står abborrarna nu till 75 procent säkerhet. Nu jagar de inte lika aktivt men en agnad pirk eller en stor balansare fiskad ner till femton meter ger fisk. Har du dessutom en fisktv där det går att se fisk på skärmen blir det enklare. Bara höja frekvensen om det går och öka kontrasten så att du ser fisk så är det bara att leta rätt på ställen med mycket ekon och fira ner. Tar du med dig något litet kravallknott med ett pimpelspö med rulle och en pirk så kanske du får ägna dagen till att kroka av fisk istället för att kasta själv. En ganska trevlig sysselsättning när man får se glädjen hos ungar som får fisk.    

Publicerat
10 hours ago Hipshot sa:

Trolling..

Hur är det med det egentligen? Är det tillåtet? När jag var liten så var det förbjudet.. i sjön jag fiskar mest i så står det inget om det. Är det generellt ok eller ej?

Många fiskevårdsområdet har begränsning på antalet spö/krok du får använda. I övrigt har jag aldrig råkat ut för rena förbud. Dock tillhör jag den där skaran människor som bara fiskar i princip samma vatten år efter år! 

Publicerat
11 hours ago Hipshot sa:

Trolling..

Fvo i Ralången hade begränsning på 2 spön/fiskare i båt. Jag har aldrig stött på den regeln med föbjuden trolling i en sjö. Bara att fråga där man löser fiskekort om man inte känner till fvo regler.

Publicerat

Nå, där jag fiskat i Sverige råder trollingförbud. Här behöver man inte fundera så mycket, bara förbud överallt inomskärs. Fjantigt är det, man behöver ju inte köra med 15 spön och 100m brett. Sätt såna regler istället.

Publicerat
12 hours ago Nils l sa:

Skippa grönsakerna Hipshot och leta i branterna mot djupare vatten. Visst kan det bli någon grönögd alla kan misslyckas men där står abborrarna nu till 75 procent säkerhet. Nu jagar de inte lika aktivt men en agnad pirk eller en stor balansare fiskad ner till femton meter ger fisk. Har du dessutom en fisktv där det går att se fisk på skärmen blir det enklare. Bara höja frekvensen om det går och öka kontrasten så att du ser fisk så är det bara att leta rätt på ställen med mycket ekon och fira ner. Tar du med dig något litet kravallknott med ett pimpelspö med rulle och en pirk så kanske du får ägna dagen till att kroka av fisk istället för att kasta själv. En ganska trevlig sysselsättning när man får se glädjen hos ungar som får fisk.    

Största djup i sjön som jag hittat är 6-7 meter kanske.. detta invid en grynna så där skulle detta ev kunna vara intressant.. Fan.. man kanske skulle testa.. Såg faktiskt fisk vid ena grynnan sist.. 

Har massor att lära kring fisk-tvn.. såg fisk och inbillar mej att jag kan skilja fisk från bottenvegetation.. men hur vet jag vart de står i förhållande till givaren? Testade på kul lite olika frekvenser sist.. sa mej inte så mycket, skulle behöva en sväng med tex Waxin som har koll och finns hyggligt i närområdet..?

Men pilk ska jag faktiskt överväga, har en pilk som brukar funka men inte använt den på huuur länge som helst..

Nu har vi fått ett väderomslag igen, 10 gr varmt i natt.. ikväll skulle jag vilja ut med båten då måste de fan vara på G??

En tanke med pilkandet.. min elsnurra är inte av bättre snitt så ska man ligga stilla och fiska med pilk så måste jag ankra upp på någon grynna invid. Inbillar mej att om man hivar i draggen när man ser fisk så blir det en jävla störning.. 

Publicerat

PAbborre är ingen fisk som är lättskrämd. Njut av de få godagar vl har kvar. Leta rätt på ett ställe som ser hett ut med lite djup. Gå upp i vind och kasta ankar. Driv fem tio meter med vinden. Fiska långsammare mer stationärt än vid sommarfisket. Du har väl en liten tjej som kanske vjll följa. Ge henne ett pimpelspö. På fem meters djup så ser du i princip båtens bredd på lodet. Vet inte  vad du har för givare. 

Publicerat
56 minutes ago Nils l sa:

PAbborre är ingen fisk som är lättskrämd. Njut av de få godagar vl har kvar. Leta rätt på ett ställe som ser hett ut med lite djup. Gå upp i vind och kasta ankar. Driv fem tio meter med vinden. Fiska långsammare mer stationärt än vid sommarfisket. Du har väl en liten tjej som kanske vjll följa. Ge henne ett pimpelspö. På fem meters djup så ser du i princip båtens bredd på lodet. Vet inte  vad du har för givare. 

Båtpimpling är kul när borrarna är på hugget.:thumbsup:

Publicerat

Fisktv

Ovan har jag..

Ska testa..

Nära att jag drog idag, påväg hem från jobbet vid 16 såg jag att det var typ 15 gr  varmt.. väderomslag igår så natten till idag var det varmt hela natten. Det borde gett ett jävla race på borrarna.. När värmen kommer, även om vattentempen tar tid på sig, går borrarna upp på sina vanliga grundbottnar eller står de kvar och tjurar nere  på djupet??

Tur att jag inte drog, hade kostat vuxenpoäng och nu kom en rätt rejäl regnskur..

Detta får anstå..

Men jag är ffa nyfiken, hur pass mycket flyttar sig fisken mellan djupen? Vattentempen skiftar ju inte så fort.. så det kan vara 15 grader och skön ute men ffa bara 12 grader i vattnet.. Förmodar att man kanske ser om betesfisken är i ytan och käkar.

Publicerat

När jag ändå är här och kladdar..

Lodet.. hade gärna sett något lod som pejlar av framåt.. så man inte smäller på någon sten. Nu vet jag inte hur långt fram lodet har koll och det har vid något tillfälle resulterat i snabbstopp mot sten :whistling:Lyckligtvis var jag mentalt förberedd men det kändes onödigt.

Går det att uppgradera givaren så den mäter framåt? Montera den åt andra hållet?

Publicerat
38 minutes ago Hipshot sa:

När jag ändå är här och kladdar..

Lodet.. hade gärna sett något lod som pejlar av framåt.. så man inte smäller på någon sten. Nu vet jag inte hur långt fram lodet har koll och det har vid något tillfälle resulterat i snabbstopp mot sten Lyckligtvis var jag mentalt förberedd men det kändes onödigt.

Går det att uppgradera givaren så den mäter framåt? Montera den åt andra hållet?

Lättast är ju gefan I att leta grund med båten billigast med 

Publicerat

Jamen man vill ju hitta grunden, oftast massa fisk runt ju!

Publicerat

Tja en bra början är titta på sjökort sen använda gas reglaget med lite finess man behöver inte vrida fullt hela tiden sen låta ordinarie lod sköta djupangivelsena och hålla sej från att gå in på grundare vatten än en meter 

Skämt åtsido  finns några sätt krävs en del investeringar bla ett lod till sen 1 vanlig givare som monteras i fören på båten på en givarmontage som fäst över relingen som du riktar något neråt 2 inombordsgivare om det går 3 investera en riktig framåtseende ekolod givaren börjar på typ 13 papp vad skärmen i sej kostar vågar jag inte gissa på 

Publicerat
14 hours ago Hipshot sa:

Största djup i sjön som jag hittat är 6-7 meter kanske.. detta invid en grynna så där skulle detta ev kunna vara intressant.. Fan.. man kanske skulle testa.. Såg faktiskt fisk vid ena grynnan sist.. 

Har massor att lära kring fisk-tvn.. såg fisk och inbillar mej att jag kan skilja fisk från bottenvegetation.. men hur vet jag vart de står i förhållande till givaren? Testade på kul lite olika frekvenser sist.. sa mej inte så mycket, skulle behöva en sväng med tex Waxin som har koll och finns hyggligt i närområdet..?

Men pilk ska jag faktiskt överväga, har en pilk som brukar funka men inte använt den på huuur länge som helst..

Nu har vi fått ett väderomslag igen, 10 gr varmt i natt.. ikväll skulle jag vilja ut med båten då måste de fan vara på G??

En tanke med pilkandet.. min elsnurra är inte av bättre snitt så ska man ligga stilla och fiska med pilk så måste jag ankra upp på någon grynna invid. Inbillar mej att om man hivar i draggen när man ser fisk så blir det en jävla störning.. 

Bra.

Publicerat

Som sagt kilopriset på abborren stiger jäkligt fort om man börjar leka med tekniska prylar. Hummingbird har en givare som ger en 360 graders bild under båten tillsammans med rätt lod och brorsans gamla structure scan skäms inte för sig heller även om man bara ser 40m åt varje sida och rakt ner. Men att se enskilda vasstrån är rätt häftigt. Billigaste man kommer undan är väl ett fishing buddy som även går att söka fisk med i pimoelhålet  under isen. 

Publicerat
3 hours ago Nils l sa:

Det kan vara barnsligt kul att återgå till sina rötter ibland. Dessutom kan det stundom vara ruskigt effektivt och ett bra sätt att föra ett naturintresse vidare. Att man kan få sig ett goskratt med en helvild sexåring som just har trasslat in sig i fem meter nylon med en lika vild abborre som just dunsat ner över båtrelingen ger både glädje och minnen för både gammal och ung. Ta vara på tillfällena, åren går galet fort.

Ja visst är det så Nils! Medan jag bodde i Huskvarna-Aneby så sällskapade jag med en tjej från byn Öland mellan Huskvarna-Gränna o hon hade båt i Vättern o den var vi ute med titt som tätt för hon gillade att fiska o även att vara ute i naturen i övrigt. Vi tog hennes båt o åkte en bit söder ut så var vi på plats o släppte ner ankaret o plockade fram pimpelspöna o sedan en mask på kroken. Man såg borrarna på botten utan problem. Typ 5-6 m djup o sedan var det bara pimpla o dra men hon ville aldrig ha med sig mer hem än nödvändigt. Max 8-10 borrar som gav fina filéer o till middag. Vikten på borrarna låg runt i regel runt 4-6 hg. Fin fisk. Vi körde även trolling efter lax o röding men det gav inget mer än några mindre pinnar (gäddor < 10 kg). Korta o tjocka var dom. M a o välgödda! 

Publicerat
13 hours ago Hipshot sa:

Fisktv

Ovan har jag..

Ska testa..

Nära att jag drog idag, påväg hem från jobbet vid 16 såg jag att det var typ 15 gr  varmt.. väderomslag igår så natten till idag var det varmt hela natten. Det borde gett ett jävla race på borrarna.. När värmen kommer, även om vattentempen tar tid på sig, går borrarna upp på sina vanliga grundbottnar eller står de kvar och tjurar nere  på djupet??

Tur att jag inte drog, hade kostat vuxenpoäng och nu kom en rätt rejäl regnskur..

Detta får anstå..

Men jag är ffa nyfiken, hur pass mycket flyttar sig fisken mellan djupen? Vattentempen skiftar ju inte så fort.. så det kan vara 15 grader och skön ute men ffa bara 12 grader i vattnet.. Förmodar att man kanske ser om betesfisken är i ytan och käkar.

Abborren är den fisk som reagerar mest på fallande lufttryck (L), pga sin slutna simblåsa.
Då reglerar den trycket genom att gå djupare och bli mer apatiska, särskilt i grunda
vatten där den inte kan gå ner på djupet.
Vid stabilt lufttryck kan man prova fiskelyckan på jämna bottnar.
De abborrar som befinner sig på jämna bottnar har vid lågtryck ingen möjlighet att
kompensera det lägre trycket och blir slöa och svåra att locka till napp.
Normalt lufttryck =1013,25 mbar

Det går inte att sätta någon gräns i hur många hPa ett högtryck respektive lågtryck ska
vara, eftersom det beror på lufttrycket i omgivningarna. I ett centrum av ett lågtryck är
lufttrycket lägre än i omgivningarna, i ett högtryck är det tvärt om.
Som ett slags normallufttryck vid havsytans nivå för jorden som helhet används värdet
1013.25 hektopascal, och det kan man kanske också använda som ett slags gränsvärde
mellan högt och lågt lufttryck.

Om vi tänker oss en vanvettig tryckförändring från högtryck (H) till låg (L), 1050mbar
till 970mbar vilket gör en skillnad på 80mbar = 0,08 bar trycksänkning.
Ta jämförelsen från vattenytan ner till djupet 10,2m då får du ett ökat tryck med 1bar
(0,1bar/meter), tror jag dykarfilurerna räknar i sött vatten.
För att själv åstadkomma trycksänkning 0,08 bar (från H till L), borde det alltså räcka
med att abborren flyttar sig ca 80cm nedåt i vattnet för att utjämna trycket.

Med andra ord, lufttryck, lufttryck, lufttryck sen temperatur och övriga yttre omständigheter.

Mvh en gammal limnologwannabe...

Publicerat

Hippen fiskar bara abborre, men höstfisket efter borre håller nog i sig ett tag till.

Båten får gå i ide, när det inte går att hacka sönder isen längre, och åker i plurret så fort isen brister på våren.

Nu står iof min båt på trailer i garaget, men fram till December brukar det gå bra att traila, sedan blir det lite halt på  ramperna

Publicerat

Du har hittat fisken så nu gäller det att få den att ta. Min erfarenhet är att betet måste presenteras under en lite längre stund än under sommarvarma dagar då de jagar aktivt. Ankring och pimpling med balansare eller myska är mitt tips. Du måste trigga huggreflexen och det tar lite längre tid bara. Ankra där du ser aktivitet och prova pimpla med en agnad jigg till att börja med. Fem meter är inget djup.