Publicerat Februari 4, 20197 yr Jag kör nog på fredag igen troligen.. Blir lite sentimental fan va kul det hade varit att köra detta på vårt gamla sommarställe i St Anna.. Det hade varit så sjukt mysigt.. där kan man vattnen osv.. Edit: Nästa sväng kommer jag att strypa allt som ens nästan ser ut som en gös redan innan hela fiskhelvetet är ur hålet
Publicerat Februari 6, 20197 yr 48 minutes ago Nils l sa: Hur pimplar du gös? Olika fiskemetoder hemåt. Söder ut anv. dom balanspirk Borrar upp ett stort hål i 3- el. 4-kant o metar gös. Då har man 2 spöhållare som du har till modernt mete så att spöet kan ligga stilla utan att du behöver alt. angeldon med 3-krok o mört.
Publicerat Februari 6, 20197 yr Har du ett litet fjollborr så behövs fler hål annars så klarar du dej långt på 150 till 200 mm borr så jävla stora är dom inte (vanligtvis)
Publicerat Februari 6, 20197 yr 6 hours ago killer_mouse sa: Har du ett litet fjollborr så behövs fler hål annars så klarar du dej långt på 150 till 200 mm borr så jävla stora är dom inte (vanligtvis) Jag hade ett 150 mm Mora Expert till angelfiske, mete o lakefisket. Fint med ett stort hål.
Publicerat Februari 6, 20197 yr Jag tackar gud att jag var/är riktigt envis och valde det lite dyrare 130mm borret I min gröna ungdom ist för 100-110mm som säljaren på min lokala järnhandlare ville nasa på 8 åringen för 30 år sen mycke stort har gått igenom isen efter det borret nu kör jag biltemas 165 mm kopplat till en Hitachi skruvdragare
Publicerat Februari 7, 20197 yr Många fiskar har lossnat i 130mm hålen. Även om de går upp så bänder de sig lös lättare i ett litet hål. Kör moras 200mm då jag fiskar inplanterat och de få gånger jag anglar gädda. Abborre och sik räcker en 130 eller en 150 alla gånger.
Publicerat Februari 8, 20197 yr Nytt test idag men i Gavel denna gång. Började med 6 spön men hade problem att lokalisera rätt djup och ställe.. kunde fan inte komma ihåg vid vilken ö det var jag hittade ett litet djupare område.. Så vi harvade på runt 4 meter.. Tog inte 20 min med alla spön klara i vattnet innan första fället.. Gös på 2 kg ? Sen vart det segt.. ett fäll lite senare visade sig vara en rejält liten gädda.. ytterligare lite senare någon abborre.. Öht så var det dött avseende gös sen. Vi tog 4 rejält fina borrar eller om det var 5 samt gösen. Och pissväder, plusgrader och uppehåll var det sagt.. men inte svinkall vind och regn.. Nytt försök om en vecka tillbaka i förra sjön och hoppas att snön smält ihop och frusit igen så det går att gå...
Publicerat Februari 8, 20197 yr 57 minutes ago Hipshot sa: Nytt test idag men i Gavel denna gång. Började med 6 spön men hade problem att lokalisera rätt djup och ställe.. kunde fan inte komma ihåg vid vilken ö det var jag hittade ett litet djupare område.. Så vi harvade på runt 4 meter.. Tog inte 20 min med alla spön klara i vattnet innan första fället.. Gös på 2 kg ? Sen vart det segt.. ett fäll lite senare visade sig vara en rejält liten gädda.. ytterligare lite senare någon abborre.. Öht så var det dött avseende gös sen. Vi tog 4 rejält fina borrar eller om det var 5 samt gösen. Och pissväder, plusgrader och uppehåll var det sagt.. men inte svinkall vind och regn.. Nytt försök om en vecka tillbaka i förra sjön och hoppas att snön smält ihop och frusit igen så det går att gå... Bra jobbat hippen! Det går sakta men säkert framåt!
Publicerat Februari 11, 20197 yr Lyckades vrida av veven på min 200mm borr ute på isen igår. Tre hål varav två för grunt sen var den dagen förstörd. Måste ha en ny 150mm det är för mycket jobb med en 200 i flödvatten och de klarar inte påfrestningarna.
Publicerat Februari 11, 20197 yr 7 hours ago Nils l sa: Lyckades vrida av veven på min 200mm borr ute på isen igår. Tre hål varav två för grunt sen var den dagen förstörd. Måste ha en ny 150mm det är för mycket jobb med en 200 i flödvatten och de klarar inte påfrestningarna. Köp en med skruvdragaradapter, är riktigt smidigt. Om du har en någorlunda kraftig skruvdragare då
Publicerat Februari 11, 20197 yr Jag har räknat med iaf 60 hål vid 10 minus och 30 cm is Biltemas 165 mm borr och Hitachis "starkare" skruvdragare tar ca 5 sek hålet
Publicerat Februari 11, 20197 yr Fan.. sugen som fan på att fiska men snubben jag joinat kan inte i veckan.. drabbats av tanken att skaffa egen uppsättning prylar.. svindyrt förmodligen? 10 spön, lina, krok.. söphållare.. isborr.. pulka.. Finns genvägar som jag inte ser? Tex spöhållare måste ju gå att fixa själv? Tänker även på de här vipp prularna som indikerar fisk.. Idéer och förslag emottages!
Publicerat Februari 11, 20197 yr Vippen kostar typ 3 för 39 eller nåt sånt spö hållare finns olika modeller allt från svindyrt till billiga du kan få spö å rulle från 400 och uppåt sondera köp å sälj sidor pulka runt 600 kr isborr från 400 kr till jävlar vad dyrt Simplaste spö hållaren är en limklämma där du skruvar fast vippan på den
Publicerat Februari 11, 20197 yr Limklämma körd Pär som jag fiskar med i vanliga fall så den funkar utmärkt! Sen fäster man vippan på klämman.. dragit iväg ett mail till kranen så får vi se vad det kostar...
Publicerat Februari 11, 20197 yr Vill du köra ordentlig budget kan du köpa gamla klassiska angeldon. De kostar inte mycket. Det blir lite allmogefiske. Fast jag skulle byta galgkroken med en tafs med två moderna trekrokar. Sen behöver du en isborr också där skulle inta jag snåla.
Publicerat Februari 11, 20197 yr Isborr är med.. trekrokar.. en eller två per lina? Lite osäker där.. Har gärna spö och rulle, enklare att kroka och hantera.. budet javisst men njaee..
Publicerat Februari 11, 20197 yr Jag gör egna tackel så orkar du vänta till helgen så kan jag nog skicka några till dej hippen (jobbar i Norge) kör två olika 2 krok varianter
Publicerat Februari 11, 20197 yr Spännande! Ingen panik, lär inte handla i närtid.. så skicka gärna! Pär knyter egna tackel med, lär nog testa jag med!
Publicerat Februari 11, 20197 yr 1 minute ago Hipshot sa: Spännande! Ingen panik, lär inte handla i närtid.. så skicka gärna! Pär knyter egna tackel med, lär nog testa jag med! Lika bra finns ju inget färdigt över disk att köpa sen får man ju det man behöver när man behöver det lite som handladdning är det Fan började med att knyta fluorocarbontafsar till sommarfisket och nu gör jag allt från stingers till skruvar till gummibeten
Publicerat Februari 11, 20197 yr Angeldon är ju roliga. Som den miljöskadade man är så är ju allt som går boom kul. Två trekrokar istället för en vanlig angelkrok gör ju fisket lite lättare.
Publicerat Februari 11, 20197 yr 1 hour ago killer_mouse sa: Lika bra finns ju inget färdigt över disk att köpa sen får man ju det man behöver när man behöver det lite som handladdning är det Fan började med att knyta fluorocarbontafsar till sommarfisket och nu gör jag allt från stingers till skruvar till gummibeten Vad har du för verktyg till skruvarna. Har sett att det går att göra grejorna i en 3d skrivare.
Publicerat Februari 11, 20197 yr 28 minutes ago Nils l sa: Vad har du för verktyg till skruvarna. Har sett att det går att göra grejorna i en 3d skrivare. En hemmameckad träbit som jag har borrat ett hål i som ett aluminiumrör passar I tror det är 6 mm sen en skruv som mothåll sen e det bara att snurra runt tills man får önskad längd jag gör öglan först med en rundkäftad tång men måste hitta på nått annat så öglan blir mer centrerad
Publicerat Februari 13, 20197 yr LKAB varnar om missbildade abborrar. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3jAGj9/lkab-varnar-om-missbildade-abborrar
Publicerat Februari 16, 20197 yr Detta är en populär post. Hepp! Hittade en annons på blocket om isfiskespön.. visade sig att snubben bor i Rimbo så idag var jag och köpte 8 kompletta spön inkl gäddtackel samt vippor och isborr med nya skär..för inga pengar alls typ. Gått igenom spöna nu och skiftat sida på vevarna.. allt verkar funka helt okay. Knutit ngr tackel på skoj med flourcarbon.. byggt om ngr av de tacklen jag fick med även. Så det ska vara funkis nu. Testat borren med, funkade. Nu ska jag bara ha tag på mört sen är det bara att testa!!