Publicerat Juli 12, 201411 yr Detta är en populär post. Idag tog äldsta sonen, fem bast, sin första abborre på samma brygga där jag tog min första för ~25 år sedan. Att abborren bara var 1dm lång var skitsamma, glädjen i hans ögon när han väl landade en fisk efter flera bommade hugg var oslagbar! Pappan själv blev nästan lite rörd... Nu är det bara att hoppas att han blir lika skadad som sin pappa så man har en framtida fiskepolare.
Publicerat Juli 13, 201411 yr Detta är en populär post. Lägger lite bilder från sista abborrfisket här. Fiskar i lågfjällsmiljö men sjöarna är väldigt näringsrika och grunda så det är väldigt mycket fisk i dem. Både sik gädda och abborre. De är svårtillgängliga utan tillgång till flytetyg och kanoten är ypperlig för ändamålet då man ska passera små bäckdrag och trånga igenväxta partier.
Publicerat Juli 13, 201411 yr Det är väl inget att fundera på. Det är inte just någon jaktsäsong att tala om och en förlorad jakt/fiskedag kommer aldrig igen.
Publicerat Juli 13, 201411 yr Det är väl inget att fundera på. Det är inte just någon jaktsäsong att tala om och en förlorad jakt/fiskedag kommer aldrig igen. finns ingen sån sjö i närheten tyvärr iaf som man kan fiska från land på finns inget goare än att dra en 6-7 hektos på en liten jigg från ett UL spö är väl isåfall dra en 7kilos gädda på mitt "vertikalspö" stumt som fan och härligt när man funderar på om vad som kommer ge sej först rullen spöt eller flätlinan
Publicerat Juli 14, 201411 yr Nu har vattentempen nått kritiska nivåer och jag får rapporter om döda och döende laxar i värmen. Dessutom så kommer det rapporter om lax med svampskador på fenor och skinn. Inte kul alls.
Publicerat Juli 14, 201411 yr Kanonår i Torne älv m biflöden o tydligen bra i Kalix älv också av vad man har hört. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=5913528
Publicerat Juli 14, 201411 yr Ja det är det. Laxen vill absolut inte ha varmt vatten utan helst kallt och syrerikt. Tvärtemot vad det är nu. Vid 18 grader så slutar de så gott som att ta och jag tror att det är varmare än så. Har hört om att man tagit passiv lax med bara händerna och sett mycket lax med svamp på fenorna. Det är dåliga tecken.
Publicerat Juli 14, 201411 yr Författare Har börjat att planera in en liten fiskeresa i första veckan i aug, blir fjällen och lite flugfiske är tanken.
Publicerat Juli 14, 201411 yr Ja det är det. Laxen vill absolut inte ha varmt vatten utan helst kallt och syrerikt. Tvärtemot vad det är nu. Vid 18 grader så slutar de så gott som att ta och jag tror att det är varmare än så. Har hört om att man tagit passiv lax med bara händerna och sett mycket lax med svamp på fenorna. Det är dåliga tecken.Trist, inte bra för fisken eller reproduktionen.
Publicerat Juli 16, 201411 yr 21 grader varmt klockan 0100 i Ängesån. Lufttemp 14 grader. Nu ska det komma regn så jag hoppas vattentemperaturen sjunker åtminstone sex grader. Tog inte fram något flugspö och ingen lax som visade sig heller.
Publicerat Juli 16, 201411 yr Oh shit! Det var inte måttligt Nils, men det är ju inte konstigt med den högsommarvärmen som vi har haft ett bra tag. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=5914880
Publicerat Juli 17, 201411 yr Det blir svalare nu. Har stått på utsiktsplatsen ovanför linafallet i säkert en timme och spanat efter hoppande lax. Ett enda plask och det är absolut inte roligt att se. Det brukar vara upp fisk hela tiden.
Publicerat Juli 17, 201411 yr 14 abborrar såhär på morgonkvisten Fint fiske här i norrland, men fan va mycket knott
Publicerat Juli 17, 201411 yr Ikväll är det göstrolling som gäller. Är en liten tävling med ca 10 båtar. 50 kr spöt och de 3 längsta gösarna får pris
Publicerat Juli 17, 201411 yr Är det någon som fiskar gös i Norrbotten? Var hittar man den häruppe. Vet att någon sjö i råneälven hyser ett bestånd men är det fiskbart?
Publicerat Juli 17, 201411 yr Det ska tydligen finnas i Kamlungeträsket. Mer än så vet jag inte o har inte hört några andra rapporter heller..
Publicerat Juli 17, 201411 yr Mer regn! Hurra torkan är över, kanske går att få fisk igen men dygnsmedeltemperaturen måste ner mera.
Publicerat Juli 18, 201411 yr Hört att det ska finnas gös även nere i tornedalen,i ngr sjöar men kommer ej ihåg vilka.Fråga överkalix bor,där kan det också finnas.