Publicerat Maj 24, 201412 yr Femåriga dottern fick inviga sitt egna haspelspö idag med fem mörtar. Hon var väldigt nöjd så nu ska hon få träna på att kasta själv också :-) telefonskrivet
Publicerat Maj 24, 201412 yr Det är kul när dom får intresse för något i en tidig ålder. Själv höll jag i ett metspö o fick fisk första gången när jag var 3 år o 3 mån. Det var vid föräldrarnas sommarstuga utanför Borås där jag föddes en gång på BB i Borås.
Publicerat Maj 24, 201412 yr Jo alla mina har fått fiska tidigt och än verkar de gilla det :-D telefonskrivet
Publicerat Juni 12, 201412 yr Någon här som åkt med företaget Göteborgs havsfisketurer? Vi är ett jobbgäng som tänkte testa dem eller de klassiska Fladenbåtarna!
Publicerat Juni 12, 201412 yr Vet inget om dom. Dom som var kända som duktiga turbåtar var båtarna i Trävslövsläge. Jag vet inte hur fladenbåtarna är nu för tiden. Förut var det väl si o så för 26 år sedan o längre bakåt.
Publicerat Juni 12, 201412 yr Författare Verkar kunna bli ett bra Laxår i Byske Älven. Ska fara dit snart för starx före Midsommar brukar det kliva på rätt så mycket Lax.
Publicerat Juni 12, 201412 yr Verkar kunna bli ett bra Laxår i Byske Älven. Ska fara dit snart för starx före Midsommar brukar det kliva på rätt så mycket Lax. Grannen tvärs över gatan som är en stor flugfiskefanatiker har tagit flera redan i Kalix älv. Han tar varje chans att sticka trots att hans fjälla är höggravid o ska väl föda inom en vecka tror jag.
Publicerat Juni 12, 201412 yr Författare Grannen tvärs över gatan som är en stor flugfiskefanatiker har tagit flera redan i Kalix älv. Han tar varje chans att sticka trots att hans fjälla är höggravid o ska väl föda inom en vecka tror jag. Han har väl den där Laxsjukan den är farlig har själv varit drabbad av den men är botad nu.
Publicerat Juni 12, 201412 yr Detta är en populär post. Det börjar närma sig fiske med nya båten, en Kyrkö 520 Trolling, tog en premiärtur tillsammans med bröderna utanför hamnen. Efter lite justeringar av gasreglage kommer den nog gå lite bättre, nu ska det inhandlas bottenfärg och göra lite diverse småfix. Väldigt bred och stabil båt med praktisk planlösning, höga fribord och bra sjöegenskaper, kommer bli fin att fiska makrill från
Publicerat Juni 12, 201412 yr Sex dagars laxfiske och inte en lax. Två havsöringar har jag fått varav den sista var på ca tre kg. De är fredade så båda har återutsatts. Bommade ett misstänkt laxhugg då jag hade ögonen åt ett annat håll och bara hann känna rycket i spöet. Tror att laxen bara drog i vingen på flugan. Har köpt en nu Rio short versatip lina till mitt scierra 11,8 fots tvåhands och blev kanonnöjd. Det är minst en halvmeter över normalvattenstånd i älven så tunga tafsar och lite större flugor behövs. Det blåser och regnar men trots det så var det inge större problem att lägga linan runt trettio meter ut. Ska sova en stund och vänta på att det klarnar lite så kanske man åker ut igen på morgonen.
Publicerat Juni 13, 201412 yr Han har väl den där Laxsjukan den är farlig har själv varit drabbad av den men är botad nu. Haha, ja det är väl det! Inte är det någon idé att hans fjälla försöker stoppa honom från fisket. Han har 2 spöhållare som han har på motorhuven o taket där han kan ha flugspöna mellan förflyttningar. 2 sådana här. http://www.sportomotor.se/index.cfm?x=product&pg=5&pr=3513 Abstinens annars. Förra året fick han runt 20 laxar något o ett antal havsöringar. Största var på drygt 13 kg.
Publicerat Juni 14, 201412 yr Båten såg trevlig ut Anders, höga fribord är aldrig fel.Det har suttit en stor pulpit(räcke) runt båten men en tidigare ägare tog bort den men den ser bättre ut utan och nu har man sköna sittplatser på relingen. Har tittat på flera olika men denna passade oss bättre och var utan motor och styrning så att man slapp sälja det vidare och kunde bara flytta över den nya motorn och hydraulstyrning.
Publicerat Juni 14, 201412 yr OK! Jag har också letat som fasen efter båt sedan min i våras livs första lax. Idag blev det affär;)...
Publicerat Juni 14, 201412 yr Låter trevligt, vad blev det för någon? Det komiska är att våran är byggd och anpassad för trolling men vi trollar inte efter lax Vi ränndörjar efter makrill så det är inte helt fel ändå.
Publicerat Juni 15, 201412 yr En Ocqueteau 540 med en Suzuki 40-hp -08 (4-taktare givetvis). Båten är lik Jeanneau Merry Fisher kan man säga.
Publicerat Juni 15, 201412 yr Detta är en populär post. Dagen spenderades på lämplig abborsjö med en 9 veckors terrorist helt utan rädslor och ett gäng stora, huggvilliga abborrar. 22 st togs reda på, en full 10 liters hink och i slutändan nästan 3 kg filé.Största för dagen passerade kilot.
Publicerat Juni 16, 201412 yr Dagen spenderades på lämplig abborsjö med en 9 veckors terrorist helt utan rädslor och ett gäng stora, huggvilliga abborrar. 22 st togs reda på, en full 10 liters hink och i slutändan nästan 3 kg filé. Största för dagen passerade kilot. Dom är fina att filea dom stora abborrarna.
Publicerat Juni 16, 201411 yr Detta är en populär post. Sex dagars laxfiske och inte en lax. Två havsöringar har jag fått varav den sista var på ca tre kg. De är fredade så båda har återutsatts. Bommade ett misstänkt laxhugg då jag hade ögonen åt ett annat håll och bara hann känna rycket i spöet. Tror att laxen bara drog i vingen på flugan. Har köpt en nu Rio short versatip lina till mitt scierra 11,8 fots tvåhands och blev kanonnöjd. Det är minst en halvmeter över normalvattenstånd i älven så tunga tafsar och lite större flugor behövs. Det blåser och regnar men trots det så var det inge större problem att lägga linan runt trettio meter ut. Ska sova en stund och vänta på att det klarnar lite så kanske man åker ut igen på morgonen. Koncentrera dig på fisket å ge fan i att glo på flickor
Publicerat Juni 17, 201411 yr Detta är en populär post. Bommade en stor jäkla lax igår och fick ett frispel bara för att reptilhjärnan styrs av en harrfiskare. Såg en stor lax som visade sig i ytan då och då. Minst 10+ och förmodligen bortåt femton kilo kanske ändå större. Ställde mig en bra bit ovanför om den bestämde sig för att vandra och fiskade mig mot den. Drog på ett riktigt långt tvåhandskast och fick lite trassel på runninglinen som jag fipplade ut samtidigt känner jag en rejäl dragning i spöet och tittar upp bara för att se storlaxen komma upp bakom flugan. Lyfter spöet för att ge flugan mera fart och laxen jagar ikapp den som ett lok och nyper tag i den. Men istället för att sänka spöet och låta flugan glida in i käften reser jag spöet och hinner tänka i samma stund "neej vad fan gör jag!" försent kroken skrapar sig ut ur gapet jag känner i linan hur den rispar laxkäften och laxen försvinner med expressfart ut och är borta. Jag kan bara sucka och önska en repris men jag bestämmer mig för att inte åka hem innan jag har haft ett hugg till. Det är ett beslut som innebär att jag bara sovit tre timmar i bilen och sedan tokfiskat hela natten sedan i förrgår kväll. Har varit vid älven i nästan trettiosex timmar. I natt vid klockan 23 kom det ett rejält steg med fisk och det plaskade överallt. Såg en lax som vakade och sakta flyttade sig uppströms. Jag gick runt den på land för att inte skrämma den då vattendjupet inte översteg en halvmeter där den var. Skickade ut flugan fem meter ovanför den och lät den drifta ner mot där jag såg den sist. Känner hugget och släpper slingan och när linan stramar upp igen så brakar helvetet löst. Laxen blir helt galen och gör flera luftsprång där flera är över metern höga. Kan bara bromsa och försöka parera hoppen. Det tar ett bra tag innan den är klar för tailing och den lilla trekroken sitter den här gången djupt inbäddad längst bak i gälarna. Den hade aldrig kunnat släppa med mindre än att linan gått av men det mjuka scierra spöet är helt underbart att drilla fisk med. Det är lite plåster på såren efter allt strul. Har inte missat så här många laxar i följd sedan jag började med laxfiske. Nu ska det bli fasiken så skönt att träffa John Blund. Sov gott!
Publicerat Juni 17, 201411 yr Tack men nu måste jag sova om jag ska orka upp för en sväng till ikväll.
Publicerat Juni 18, 201411 yr Såhär ser grannens bil ut när han far el. kommer hem från laxfiske i Kalix älven. Kör han längre sträckor plockar han isär spöna. Han har fått upp 4 laxar hitintills i år o tappat ett par/missat i mothugget samt några havsöringar.
Publicerat Juni 18, 201411 yr Detta är en populär post. Är aldrig du ute Jonsson? Du får lägga undan hammaren och ut och veva med tvåhandaren lite så du kan skryta med storfiskar fångade efter -87