Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat

Denna bäcken är helt galen, håller några 50-plussare bland annat, så där är den liten. I "min" skogsbäck är dom mer som "dina"  :smile:

Vi tar inte hem bäcköring över huvud taget, allt för känsliga bestånd, men man gör som man vill  :thumbsup:

Jag tog väl med mig ca 10 st/sommar hem till middag totalt för att inte gå för hårt åt beståndet. :thumbsup:

Varje år såg jag små yngel i bäcken så tillväxten var bra men hur många bäcköringar som fanns i bäcken vet jag inte.  :smile:

Bäcken rann från en sjö ner till en damm när det fanns en gammal kvarn o från dammen så rann fortsättningen på bäcken o vattnet drev kvarnen. :thumbsup:

Det var en sådan gammal hederlig kvarn med stenar som malde säden som bönderna kom med. :thumbsup:

• Svar 4,9k
  • Visningar 528,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat

Hmm, 10 st, låt säga 500g per styck, då är det 5kg fisk och sen en sån liten å kanske kan producera ett kilo öring på 500m per år. De är fruktat känsliga små vattnen och även vissa fjällvatten...

Publicerat

Hmm, 10 st, låt säga 500g per styck, då är det 5kg fisk och sen en sån liten å kanske kan producera ett kilo öring på 500m per år. De är fruktat känsliga små vattnen och även vissa fjällvatten...

Dom vägde ca. 150-200 g/st på sin höjd. Bäcken var väl ca. 7-800 m ner till dammen o sedan fortsatte den efter dammen o där fanns det öring också. Ja visst är dom känsliga sådana små bäcka

• 3 weeks later...
Publicerat

Så nu är man anmäld till Blekinge Gäddfestival i oktober.  Tar båten  på trailern och drar ned till Karlskrona över helgen 4-5 oktober för att fiska gädda, dricka rom och kanske suga i mig en och annan cigarr!

Publicerat

Var ute med brorsan igår kväll efter jobbet. Trevligt och konstigt väder var det men riktigt skönt att vara ute och få dörjat lite. Fisket var till en början trögt men det blev lite bättre på slutet och vi fick ihop 40st makrillar.

Påväg in till hamnen mötte vi skeppet 'Westkust' som var fullt med elever från ön. Hade kanske varit roligare att vara ute en heldag men vädret är kasst hela helgen så det var skönt att man hann ut en sväng! Saltade in en del makrill igår kväll så det blir att starta Bradley Smoker röken idag :thumbsup:

te5a3ube.jpg

vujapy9u.jpg

a4u9ydy9.jpg

a9ahaga3.jpg

Publicerat

Du o brorsan ser väl snart ut som makrillar så mycket som ni äter. :tongue:

Det finns ju annan fisk i havet också. Fiskar ni ingen sådan.

Det måste ju bli enformigt i längden att bara äta makrillar. :thumbsup:

Skitfiske på er! :biggrin:

Publicerat

Du o brorsan ser väl snart ut som makrillar så mycket som ni äter. :tongue:

Det finns ju annan fisk i havet också. Fiskar ni ingen sådan.

Det måste ju bli enformigt i längden att bara äta makrillar. :thumbsup:

Skitfiske på er! :biggrin:

Haha, att "man blir vad man äter" stämmer inte in på makrill :wink:

Jo vi flugfiskar Havsöring och fiskar hummer/krabba, torsken låter vi bli till det ser bättre ut för den. Nu ska vi salta in huvudena från makrillarna och sillen vi fångade i somras så har vi fint bete till tinorna sedan :smile:

Man blir aldrig trött på färsk makrill! :tongue:

Publicerat

Haha, att "man blir vad man äter" stämmer inte in på makrill :wink:

Jo vi flugfiskar Havsöring och fiskar hummer/krabba, torsken låter vi bli till det ser bättre ut för den. Nu ska vi salta in huvudena från makrillarna och sillen vi fångade i somras så har vi fint bete till tinorna sedan :smile:

Man blir aldrig trött på färsk makrill! :tongue:

Jaså, det blir man inte! :ohmy: Det trodde jag. :tongue:

Ja, det vet jag att ni fiskar havsöring o hummer/krabba. Det har du nämnt förut. Det är gott. :smile:

Ja, det är förståndigt att låta bli torsken. 

Varför saltar man in huvudena? Luktar bättre el. blir krabborna o hummern saltad vid fångstplatsen redan??? :tongue:

Det är gott men inte i ett nästan. Lite variation skadar aldrig. :thumbsup:

Publicerat

Jaså, det blir man inte! :ohmy: Det trodde jag. :tongue:

Ja, det vet jag att ni fiskar havsöring o hummer/krabba. Det har du nämnt förut. Det är gott. :smile:

Ja, det är förståndigt att låta bli torsken.

Varför saltar man in huvudena? Luktar bättre el. blir krabborna o hummern saltad vid fångstplatsen redan??? :tongue:

Det är gott men inte i ett nästan. Lite variation skadar aldrig. :thumbsup:

Saltar vi inte in fisken så löser den upp direkt i tinan, när den är saltat håller den längre och luktar mycket mer och man får mer fångst :thumbsup: Men det gäller att man inte har svårt för hemska dofter eller sjösjuka, för det luktar inte hallon när man tar ut det gamla betet ur tinorna!!! :tongue:

Makrill kan ju äta i alla former det är ju dessutom den starkaste fisken i förhållande till storleken som finns i svenska vatten så den är rolig att fiska :thumbsup:

• 4 weeks later...
Publicerat

Någon som fått nå hummer idag? Vi var ute nu ikväll och la i några tinor, vittjar på torsdag om vi inte är allt för nyfikna redan imorn  :smile:

Publicerat

Har haft helt galet bra abborrfiske ett tag nu. Knappt en fisk under 4hg, topp på 7,2hg och MÅNGA. Men jag vill ju över kilot! Antar att det bara är att nöta på... Förra året fick jag två fiskar över 4hg sen bara smått, det går framåt. :)

Publicerat

Någon som fått nå hummer idag? Vi var ute nu ikväll och la i några tinor, vittjar på torsdag om vi inte är allt för nyfikna redan imorn  :smile:

Jag hörde kg-priset på auktionen på nyheterna. 28 000 kr/kg. :ohmy:

Publicerat

Jag hörde kg-priset på auktionen på nyheterna. 28 000 kr/kg. :ohmy:

för två år sen gick det över 100 000 :- ren PR för företaget som köper

Publicerat

för två år sen gick det över 100 000 :- ren PR för företaget som köper

Fy 17! Fan är dom inte kloka. :ohmy:  :ohmy:  :ohmy:

Publicerat

Litet tillägg till varför man saltar. Tydligen är det så att krabban gillar den färska fisken medans hummern tydligen vill ha den saltad. Om det är Skitsnack eller ej vet jag inte men det kan ligga nåt i det då man alltid agnar krabbtinorna med färskt rens...

Fick i våra tinor igår, men väntar tills imorrn med att dra. Vi agnar med saltade laxhuvuden...

Skickat från min HTC One via Tapatalk

Publicerat

Angående torsken så lär knappast det småskaliga fisket vi fritidsfiskare ägnar oss åt påverka beståndet. Dessutom får ju yrkesfiskarna tonvis med torsk dom måste kasta i så det finns nog bra mycket mer torsk än forskarna påstår.

@Anders87 var på västkusten håller du till?

Publicerat

Angående torsken så lär knappast det småskaliga fisket vi fritidsfiskare ägnar oss åt påverka beståndet. Dessutom får ju yrkesfiskarna tonvis med torsk dom måste kasta i så det finns nog bra mycket mer torsk än forskarna påstår.

@Anders87 var på västkusten håller du till?

Han håller till på grannön till Tjörn o det är väl Orust det. :smile:

Publicerat

Det blev en hummer ikväll, årets första! Den var 5mm över måttet så det var ingen jätte men är glad att det blev en iallafall :smile::thumbsup:

Ska du njuta av den el. sälja den o stoppa pengarna i fickan för jakt- & fiskeändamål? :thumbsup:  :tongue:  :wink:

Publicerat

Det blev en hummer ikväll, årets första! Den var 5mm över måttet så det var ingen jätte men är glad att det blev en iallafall :smile::thumbsup:

9uve3y6e.jpg

En kuklängd åt rätt håll för en gång skull, grattis !
Publicerat

Privatpersoner får inte sälja hummer Stefan, det är därför vi har så dyr dill här på västkusten men vi är schyssta och slänger med en hummer på köpet :wink:

Nej vi säljer inget sånt, brukar koka dom direkt och sedan fryser vi in dem i spadet och sparar dom till nyår :thumbsup:

Haha o det ska jag tro på. :tongue:  :biggrin: Jaja, man kan salta dillpriset o skicka med en hummer på köpet. :tongue:  :biggrin:

Medan hummerpriset var inom en rimlig prisnivå o Jonsson höll till många helger i Bohuslän så köpte jag levandes hummer av fiskare o hade med mig hem. :thumbsup:

Publicerat

Haha o det ska jag tro på. :tongue::biggrin: Jaja, man kan salta dillpriset o skicka med en hummer på köpet. :tongue::biggrin:

Medan hummerpriset var inom en rimlig prisnivå o Jonsson höll till många helger i Bohuslän så köpte jag levandes hummer av fiskare o hade med mig hem. :thumbsup:

Mina grannar, två äldre bröder, berättade att hummern inte var eftertraktade förr utan fick dom det så matade dom hönorna med dem. Hönorna hade det bättre förr :biggrin:
Publicerat

Mina grannar, två äldre bröder, berättade att hummern inte var eftertraktade förr utan fick dom det så matade dom hönorna med dem. Hönorna hade det bättre förr :biggrin:

Haha! Riktig lyxmat till hönsen. :thumbsup: Ja verkligen! :smile:

Publicerat

Kan ju bero på att det inte fiskades hummer i den hysteriska utsträckningen som det göra nu. Fan, på vissa ställen kan man ju nästan gå torrskodd på alla välen...

Men att sälja de få man lyckas slita upp skulle aldrig hända!