Publicerat Juni 18, 201411 yr Är aldrig du ute Jonsson? Du får lägga undan hammaren och ut och veva med tvåhandaren lite så du kan skryta med storfiskar fångade efter -87 Ja, någon gång då o då. Jag har aldrig börjat med flugfiske. Det som jag har gjort är att jag har köpt några flugor o fiskat harr med plastkula. Under alla mina tidigare år så har jag aldrig fått så mycket bottennapp som här uppe i älven´o förlorat så mycket drag. Älvfiske har inte gått min väg.
Publicerat Juni 18, 201411 yr Ja, någon gång då o då. Jag har aldrig börjat med flugfiske. Det som jag har gjort är att jag har köpt några flugor o fiskat harr med plastkula. Under alla mina tidigare år så har jag aldrig fått så mycket bottennapp som här uppe i älven´o förlorat så mycket drag. Älvfiske har inte gått min väg. du måste ju ha något kvar att lära dig när det blir tid för pensionen
Publicerat Juni 19, 201411 yr Författare Såhär ser grannens bil ut när han far el. kommer hem från laxfiske i Kalix älven. Kör han längre sträckor plockar han isär spöna. WP_20140618_08_51_29_Pro.jpg Han har fått upp 4 laxar hitintills i år o tappat ett par/missat i mothugget samt några havsöringar. Tja jag kör bara med ett spö det räcker, men i förra veckan kom en snubbe förbi jobbet han hadde tre tvåhandsspö på huven.
Publicerat Juni 19, 201411 yr Tja jag kör bara med ett spö det räcker, men i förra veckan kom en snubbe förbi jobbet han hadde tre tvåhandsspö på huven. Han har olika linor på varje spö o hur fort dom ska sjunka o olika flugor färdiga. Man slår honom inte på fingrarna när det gäller flugfiske o veta vad som går o inte går i Kalix älv.
Publicerat Juni 19, 201411 yr Premiärtestade båten en runda ikväll mellan regnskurarna. Ekolodet var lite halvkrångligt att ställa in men i övrigt inga missöden:) Nu är det "bara" spön & rullar samt lite småplock som behövs. Frågan är om jag ska köpa pulkor eller sidoparravaner, mast har jag. Idéer någon?
Publicerat Juni 19, 201411 yr Dagen spenderades på lämplig abborsjö med en 9 veckors terrorist helt utan rädslor och ett gäng stora, huggvilliga abborrar. 22 st togs reda på, en full 10 liters hink och i slutändan nästan 3 kg filé. Största för dagen passerade kilot. Men se det var en ful fisk.... Inte abbar'n då...
Publicerat Juni 19, 201411 yr Igår kväll blev det en gös på 1.8 kg på UL-grejerna. Ikväll var jag nere med grannen och hans grabb som ville meta. Jag tog med spöt och en jigg. Så jag landade en abborre på 720 gram. Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.
Publicerat Juni 20, 201411 yr Detta är en populär post. Var ute på första riktiga fisketuren med den nya båten, var ute inomskärs inom synhåll från huset och fick 18st fina makrillar! Nu blir det stekt makrill och hemmagjort potatismos till middag
Publicerat Juni 20, 201411 yr Var ute på första riktiga fisketuren med den nya båten, var ute inomskärs inom synhåll från huset och fick 18st fina makrillar! Nu blir det stekt makrill och hemmagjort potatismos till middag Jäklans glidare !
Publicerat Juni 20, 201411 yr Jäklans glidare !Det är nyttigt med fisk så man är ju "tvungen" att åka och hämta dem!
Publicerat Juni 20, 201411 yr Var ute på första riktiga fisketuren med den nya båten, var ute inomskärs inom synhåll från huset och fick 18st fina makrillar! Nu blir det stekt makrill och hemmagjort potatismos till middag Nu vet jag vad ni håller på för fotbollslag. GAIS så klart. Makrillar så stora som ni är. Det är gott med färsk Makrill.
Publicerat Juni 21, 201411 yr Fiskade med brorsan och våra två tyska kompisar som ska åka hem imorgon efter två veckors fiske här. Vi fiskade flera timmar och resultatet blev: 54st makrillar, 54st sillar, 3st horngäddor och en skrubba. Så alla blev nöjda med fisket Nu blir det att tvätta båten då det ser ut som om man har slaktat en ko där!
Publicerat Juni 21, 201411 yr Fiskade med brorsan och våra två tyska kompisar som ska åka hem imorgon efter två veckors fiske här. Vi fiskade flera timmar och resultatet blev: 54st makrillar, 54st sillar, 3st horngäddor och en skrubba. Så alla blev nöjda med fisket Nu blir det att tvätta båten då det ser ut som om man har slaktat en ko där! Kul med ett bra el. iaf något sånär bra fiskafänge. Det borde väl ha blivit mer på 4 man tycker jag el. var det en liten småtjurig dag till havs. Det kan variera från dag till dag fisket. Haha! Lite materialvård skadar ju aldrig.
Publicerat Juni 21, 201411 yr Kul med ett bra el. iaf något sånär bra fiskafänge. Det borde väl ha blivit mer på 4 man tycker jag el. var det en liten småtjurig dag till havs. Det kan variera från dag till dag fisket. Haha! Lite materialvård skadar ju aldrig. Under de förhållanden som rådde så var det bra, visst när det är bättre förutsättningar så kan man få en massa mer fisk. Men nu är den makrillen vi behållde insaltad och väntar på rökning imorgon
Publicerat Juni 22, 201411 yr Under de förhållanden som rådde så var det bra, visst när det är bättre förutsättningar så kan man få en massa mer fisk. Men nu är den makrillen vi behållde insaltad och väntar på rökning imorgon Ok! Då var inte vädrets makter på er sida mao. Då förstår jag. Ok! Du kan ju vakuumpacka en o skicka upp en till mig nyrökt,
Publicerat Juni 22, 201411 yr Detta är en populär post. Det blev fiske idag igen Hade med ett par som velat ut och fiska länge så vi trotsade vinden idag igen. Hela ekolodet visade att det var fullt med fisk under oss, det var förmodligen dom stora sill stimmen då makrillen saknar simblåsa och inte ger något utslag. Men det nappade bra idag med och jag räknade inte vad dom tog men vi hade 30st makrillar och 70st sillar med hem, så nu har vi en del Hummerbeten tills i höst Och nu är det runt 25st makrillar i röken
Publicerat Juni 22, 201411 yr En lax på en hel veckas flugfiske. Det går jäkligt trögt just nu. Har sett massor med fisk men det är bara de där plåtkastarna som får dem. Kallt som f-n just nu! Bara några plusgrader på nätterna.
Publicerat Juni 22, 201411 yr Nu är det färdigt med rökningen för denna gången, det blev riktigt bra men det kunde ha varit lite mer saltat. Blir fint på mackorna när man jobbar
Publicerat Juni 24, 201411 yr Var nere vid sjön och "popprade" lite nyss. Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.
Publicerat Juni 25, 201411 yr Detta är en populär post. Just när man nästan håller på att ge upp så går det lätt igen. En liten mellan 4-5 kg hakade på bakom en sten mitt i älven. Helt bindgalen drog den iväg och spöade mina knogar på handen när veven på rullen rappade mig över fingrarna. Blev faktiskt lite rädd att något gått sönder för en liten stund. Det gjorde ont som satan. Blank och fin men nu blir den gravlax och ligger filead i frysen.
Publicerat Juni 25, 201411 yr Grattis Nils! Fin matfisk! Jag såg på affären igår här i Kalix att dom tog 59 kr/kg för ortens lax från Bottenviken. Det är som kg-priset på falukorv ungefär.
Publicerat Juni 25, 201411 yr Ja man sparade mycket pengar om man köpte dem men det är absolut inte lika roligt.