Publicerat Juli 27, 201411 yr Hej på er! Vet inte om detta är giltigt för tråden men provar! Vi ska köpa en stuga i västerbotten för att ha till jakt och fiske, främst för trädskällarjakten Men vi vill även pimpla öring/röding på vårvintern. Aktuella områden för jakten har vi klara för oss, men vi vill även få in bra fiske i ungefär samma områden. Vi är givetvis lite flyttbara, behöver inte vara utanför stugan! Vi har kollat på stugor kring vargträsk, rusksele, örträst mm. Ja egentligen är allt av intresse då vi inte spikat ställe än. Vet att det finns mycket gädda å abborre i västerbotten å dom vill vi slippa. Finns tillräckligt här hemma Å med bra fiske menas tjärnar, små/stora sjöar med fin vild ädelfisk! Skoter finns. Behöver inte peka ut speciella vatten bara, men bra områden. Förlåt för novellen å tack på förhand!
Publicerat Juli 27, 201411 yr Sista svängen med kanot och fiska abborre gav 18kg orensat och sex kg filé när det var klart. Två mil kanot gav en rejäl omgång åt axlarna och överdelen av ryggen också. Ska kasta in ett laxspö och en termometer i bilen och se om vattentemperaturen har sjunkit någonting.
Publicerat Juli 28, 201411 yr 18 grader varmt och extremlågt vatten så spöet fick ligga kvar i bilen. Det kommer svalt regn nu så kanske imorgon att vattnet har stigit lite och blivit den sista graden kallare som behövs. Sitter och äter abborrfile från i går och det finns sämre mat kan jag lova.
Publicerat Juli 28, 201411 yr Regn och kallare samt lite åska. Åker nu så är man på plats när det ljusnar.
Publicerat Juli 28, 201411 yr Lördagens runda med nytillskottet i båten gick bra, det sparades 13 borrar med en rensad vikt på 6,5 kg vilket får anses godkänt. Önskar en svalare älv så att jag kan fresta laxarna som går nu.
Publicerat Juli 29, 201411 yr Elva grader i luften och nitton när jag började fiska och sjutton grader i vattnet när jag slutade plus att det har tokregnat hela morgonen så vattnet måste stiga nu. Har sett två laxvak från några smålaxar men ingen större. Det verkar vara jäkligt lite fisk i älven och jag misstänker att många har dött även i Ängesån men nu måste det komma nystigen fisk från havet inom någon dag. Mygg något så förjävligt och elaka var de något alldeles hemskt det hjälpte inte hur jag än smorde in mig. Det enda som kanske hjälpt hade varit att dricka myggoljan istället för att smeta den i ansiktet.
Publicerat Juli 29, 201411 yr Har gjort en arkeologisk utgrävning av bilen efter en sommars tokfiske efter lax och abborre. Fy fan hur den såg ut. Nu måste den dammsugas och fixas lite med men det är tre dagar kvar till augusti och de ska utnyttjas. Så nu går bilen mot Ängesån igen och köket och laddbänkarna får vänta. Men nu går det att leva igen efter värmehelvetet och man börjar orka ta tag i de tråkiga bitarna med marktjänst.
Publicerat Juli 29, 201411 yr Tänk att få sova i en hammok under ett moskitnät, det är +19 här nu, men att sova ute med en tik som ska valpa när som helst är kanske ingen lysande ide.
Publicerat Juli 29, 201411 yr miekojärvi, men vi får gös här vi kusten ochså. Kusten? finns det några sjöar här som det finns gös i? eller syftar du typ mer på Kamlungeträsket?
Publicerat Juli 30, 201411 yr Vattnet har stigit minst tre dm sedan i går morse men nu kommer det algslem i vattnet och det kletar ner flugan helt så det går inte att fiska. Man säger att myggen blir inaktiva vid +7 grader men myggen vid Ängesån verkar inte ha läst på ordentligt för det var då nästan full aktivitet ändå. Möjligen att det tyngsta bombflyget gett upp och landat men de där småjävlarna flög då som vanligt. Hoppas nu att vattnet klarnar för då kanske man hinner få en lax till innan det är dags att parkera flugspöet för hösten och ta fram knallpåkarna igen. Mycket rävungar ser man efter vägarna och jag såg en hel kull inne på jaktmarken en tidig morgon efter ett fiskepass i Råneälven. Ska prova att locka in dem med någon lämplig lockpipa så kanske an kan göra viltvård innan fågeljakten börjar.
Publicerat Juli 31, 201411 yr Det blir kallare och kallare i vattnet men det är alldeles för färgat och för mycket algslem som flyter bort just nu. Men glädjande är att det vakar lax och alla har inte dött i rekordvärmen.
Publicerat Augusti 2, 201411 yr Detta är en populär post. Fick en fin öring igår kväll. 2,7 kg vägde den. Tappade även en större och en mindre öring
Publicerat Augusti 7, 201411 yr Författare Imorgon styr jag kosan mot tärna fjällen för några dagars fiske runt Tärnaområdet. Blir smygfiske efter bäcköring. testa lyckan i tärnaån. Så det ska bli riktigt nice. Tar bara hunden med mig detta år frun får stanna hemma, för då kan jag fiska o fiska som jag vill.
Publicerat Augusti 7, 201411 yr Jag o Jocke fiska lite Bäcköring 10440777_10152457015809279_6388149282341496224_n.jpg Mvh. Tjuvfiske med en pinne, lite lina, sänke, krok o lite mask i en burk. Det är roligt med sådant fiske.
Publicerat Augusti 7, 201411 yr Tjuvfiske med en pinne, lite lina, sänke, krok o lite mask i en burk. Det är roligt med sådant fiske. Japp spännande o roligt Mvh.
Publicerat Augusti 7, 201411 yr Japp spännande o roligt Mvh Ja visst är det det! Jag hade en liten bäck med fin bäcköring som jag var o fiskade i ibland när jag var åt det hållet o plockade kantareller. Lite kantareller i hinken o ingen var misstänksam om man mötte någon i skogen där. Bra kamouflage.
Publicerat Augusti 7, 201411 yr Ja visst är det det! Jag hade en liten bäck med fin bäcköring som jag var o fiskade i ibland när jag var åt det hållet o plockade kantareller. Lite kantareller i hinken o ingen var misstänksam om man mötte någon i skogen där. Bra kamouflage. He he fy på dig Stefan Mvh.
Publicerat Augusti 7, 201411 yr He he fy på dig Stefan Mvh. Jepp men goda var dom. Jag tog aldrig med mig mer hem än vad som gick åt till middag. Man måste vara rädd om stammen.
Publicerat Augusti 7, 201411 yr Jepp men goda var dom. Jag tog aldrig med mig mer hem än vad som gick åt till middag. Man måste vara rädd om stammen. Ja dom smakar bra rätt tänkt Mvh.
Publicerat Augusti 9, 201411 yr På tal om bäcköring, här är en liten som jag fick i bäcken förra året, har inte blivit nått bäckfiske i år dock
Publicerat Augusti 9, 201411 yr Dags att göra en sväng ut för att få lite harr att röka någon dag. Måste prova den lilla svältstickan också och inte bara tvåhandsstängerna.
Publicerat Augusti 9, 201411 yr På tal om bäcköring, här är en liten som jag fick i bäcken förra året, har inte blivit nått bäckfiske i år dock Den var ju stor jämfört med dom som jag tjuvfiskade i bäcken utanför Aneby där jag hade stugan. Mina var inte mer än 15-25 cm på sin höjd men goda var dom.
Publicerat Augusti 9, 201411 yr Den var ju stor jämfört med dom som jag tjuvfiskade i bäcken utanför Aneby där jag hade stugan. Mina var inte mer än 15-25 cm på sin höjd men goda var dom. Denna bäcken är helt galen, håller några 50-plussare bland annat, så där är den liten. I "min" skogsbäck är dom mer som "dina" Vi tar inte hem bäcköring över huvud taget, allt för känsliga bestånd, men man gör som man vill