Publicerat Juli 18, 201411 yr I Kamlungeträsket har jag också hört talats om att det finns gös. Annars finns det i Djupträsket i Överkalix (där har jag fiskat gös själv). Sedan ett ställe som heter mikkojärv (stavning?). Dock vet jag inte hur man får fiska i sjön. För det har funnits fiskodling där.
Publicerat Juli 18, 201411 yr I Kamlungeträsket har jag också hört talats om att det finns gös. Annars finns det i Djupträsket i Överkalix (där har jag fiskat gös själv). Sedan ett ställe som heter mikkojärv (stavning?). Dock vet jag inte hur man får fiska i sjön. För det har funnits fiskodling där. Ok! Mikkojärvi har jag inte hört talats om. Jag vet att farsan var där uppe -51 när han jobbade åt dåtida kartverket o ritade kartan över Mikkojärvi.
Publicerat Juli 18, 201411 yr I Kamlungeträsket har jag också hört talats om att det finns gös. Annars finns det i Djupträsket i Överkalix (där har jag fiskat gös själv). Sedan ett ställe som heter mikkojärv (stavning?). Dock vet jag inte hur man får fiska i sjön. För det har funnits fiskodling där. miekojärvi, men vi får gös här vi kusten ochså.
Publicerat Juli 18, 201411 yr miekojärvi, men vi får gös här vi kusten ochså. Att det finns gös i Östersjön o en bit uppåt har jag vetat men inte hur långt upp.
Publicerat Juli 18, 201411 yr Ja det var ett antal sjöar. Får se om man gör en sväng någon gång för att få en fisk man bara fått en gång i stockholms norra skärgård.
Publicerat Juli 20, 201411 yr Min bror är och hälsar på och fiskar lax. Trots värmen så lyckades han haka på en femkilos i går. Provade mina vanliga mönster men inte ett skit. Hängde då på en jättestor och jätteful ullsock modell 6cm med orange bakre hackel. Det small nästan omedelbart. Det strider mot allt jag lärt mig men fungerade trots allt.
Publicerat Juli 21, 201411 yr Huvudsaken det fungerar! Har inte ens börjat nöta här ännu, alldeles för varmt i vattnet och för mycket jobb för mitt fiskande
Publicerat Juli 22, 201411 yr Har kollat på laxräknaren i Kalixälv och konstaterar att det är lika förjävligt varmt och illa där. Tjugoen grader i vattnet är inte fiskeväder alls för lax. Vill man däremot ha abborre så är de som tokiga.
Publicerat Juli 23, 201411 yr Hej! Idag blev jag sugen på att ta en sväng och dra upp några abborrar modell större! Bästa sättet för mig i den här sjön är att meta upp småmört (runt 1 dm) och meta med på kastspö sedan. Det störda problemet för mig brukar vara att få upp mört! Så har ni några trix eller tips för mig att få upp mörtar i lite mindre storlek?! Brukar meta med mask och ibland majs men masken brukar mest generera abborr och majsen brukar överleva... Grymt tacksam för alla tips, mörtfiske är inte riktigt min grej! /Jakob
Publicerat Juli 23, 201411 yr Sött bröd, typ siraps slev, rullade i en inte alltför för hård kula, brukar funka för mig, jag fiskar med löja på det sättet. Christian
Publicerat Juli 23, 201411 yr En liten rackarns mjärde är funkis. Jo mjärde är bra, om man planerar Ska testa bröd Christian! /Jakob
Publicerat Juli 23, 201411 yr Jag blandar mjöl havregryn och ströbröd med lite sand till en klump som jag mäskar med. Finns jäkligt småmaskiga nät med maskstorlek 6-8mm som är ypperliga till ändamålet.
Publicerat Juli 23, 201411 yr Ja men för agnfisk till abborre så är det storlek 18 och en pytteliten maskbit som gäller. Tar för lång tid att göra och dagen går till agnfiske istället för abborrmete. Förr så användes tjärstubin och tändhatt fastlindad på en sten men det är olagligt numera.
Publicerat Juli 23, 201411 yr Kronans trubbnos i en gammal mauser där kulan sköts mitt i stimmet fick också avsedd verkan men även det är förbjudet så agnnät återstår som enda snabba och effektiva metod.
Publicerat Juli 23, 201411 yr Tjenare folket, Jag å ett par polare var ute å fiskade i två dagar under helgen, vi fick upp runt 60-70 abborrar i båten, en hel del på över 400 gram! Den största vi fick upp var en baddare på 1,2kg - 48 cm lång. Det var en till exakt lika stor som följde efter draget! Tyvärr krokades inte denna
Publicerat Juli 23, 201411 yr Jiggar ni inte? Jag trodde drag var utdött till abborre? Grann fisk ändå.
Publicerat Juli 23, 201411 yr Tjenare folket, Jag å ett par polare var ute å fiskade i två dagar under helgen, vi fick upp runt 60-70 abborrar i båten, en hel del på över 400 gram! Den största vi fick upp var en baddare på 1,2kg - 48 cm lång. Det var en till exakt lika stor som följde efter draget! Tyvärr krokades inte denna DSC_1227.jpg DSC_1229.jpg Käken dragen ur led ?
Publicerat Juli 23, 201411 yr Vi körde med små vobblers på 3-4m djup Nej men den hade svalt draget rätt långt ner
Publicerat Juli 23, 201411 yr Har köpt på mig ett antal jiggar som jag väntar på från Mieko fishing för abborre. De var absolut billigast i hela Sverige.Såna här plus helt gula.http://www.miekofishing.se/jigg-relax-ripper-kopyto-2-5-farg-047.html Skaffade även en gjutform för 4 och 7 grams jiggskallar från "do it molds" så nu är det enkelt och billigt att producera jiggskallar med bra krokar.
Publicerat Juli 26, 201411 yr Har fått jäkligt stor abborre ett par dagar i rad men i går natt så inte ett skit, tvärdött utan anledning. Vi fiskar på nätterna och nästan uppe på land står de. Kilosabborre på tre dm vattendjup. Man får veva jiggen som en idiot och helt plötsligt tar det tvärstopp.
Publicerat Juli 27, 201411 yr Hyrt en stuga på Vindelns camping, så ikväll ska jag ge mig ut och fiska öring <20cm
Publicerat Juli 27, 201411 yr Blev äntligen en makrill idag utanför Vallda Sandö Ligger i stekpannan nu