Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat

I Kamlungeträsket har jag också hört talats om att det finns gös. Annars finns det i Djupträsket i Överkalix (där har jag fiskat gös själv). Sedan ett ställe som heter mikkojärv (stavning?). Dock vet jag inte hur man får fiska i sjön. För det har funnits fiskodling där.

• Svar 4,9k
  • Visningar 528,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat

I Kamlungeträsket har jag också hört talats om att det finns gös. Annars finns det i Djupträsket i Överkalix (där har jag fiskat gös själv). Sedan ett ställe som heter mikkojärv (stavning?). Dock vet jag inte hur man får fiska i sjön. För det har funnits fiskodling där.

Ok! Mikkojärvi har jag inte hört talats om. Jag vet att farsan var där uppe -51 när han jobbade åt dåtida kartverket o ritade kartan över Mikkojärvi. :thumbsup:

Publicerat

miekojärvi, men vi får gös här vi kusten ochså.

Publicerat

miekojärvi, men vi får gös här vi kusten ochså.

Att det finns gös i Östersjön o en bit uppåt har jag vetat men inte hur långt upp.

Publicerat

Ja det var ett antal sjöar. Får se om man gör en sväng någon gång för att få en fisk man bara fått en gång i stockholms norra skärgård.

Publicerat

Min bror är och hälsar på och fiskar lax. Trots värmen så lyckades han haka på en femkilos i går. Provade mina vanliga mönster men inte ett skit. Hängde då på en jättestor och jätteful ullsock modell 6cm med orange bakre hackel. Det small nästan omedelbart. Det strider mot allt jag lärt mig men fungerade trots allt.

Publicerat

Huvudsaken det fungerar! Har inte ens börjat nöta här ännu, alldeles för varmt i vattnet och för mycket jobb för mitt fiskande :dry:

Publicerat

gott orkade hitta några 400-500grams abborrar med jiggen

Publicerat

Har kollat på laxräknaren i Kalixälv och konstaterar att det är lika förjävligt varmt och illa där. Tjugoen grader i vattnet är inte fiskeväder alls för lax. Vill man däremot ha abborre så är de som tokiga.

Publicerat

Hej!

Idag blev jag sugen på att ta en sväng och dra upp några abborrar modell större! Bästa sättet för mig i den här sjön är att meta upp småmört (runt 1 dm) och meta med på kastspö sedan. Det störda problemet för mig brukar vara att få upp mört! Så har ni några trix eller tips för mig att få upp mörtar i lite mindre storlek?! Brukar meta med mask och ibland majs men masken brukar mest generera abborr och majsen brukar överleva...

Grymt tacksam för alla tips, mörtfiske är inte riktigt min grej! :D

/Jakob

Publicerat

Sött bröd, typ siraps slev, rullade i en inte alltför för hård kula, brukar funka för mig, jag fiskar med löja på det sättet. Christian

Publicerat

En liten rackarns mjärde är funkis.

Publicerat

En liten rackarns mjärde är funkis.

Jo mjärde är bra, om man planerar :D

Ska testa bröd Christian!

/Jakob

Publicerat

Jag blandar mjöl havregryn och ströbröd med lite sand till en klump som jag mäskar med. Finns jäkligt småmaskiga nät med maskstorlek 6-8mm  som är ypperliga till ändamålet.

Publicerat

Maggot och stl 12-14 på kroken, perfekt för vitfisk.

Publicerat

Ja men för agnfisk till abborre så är det storlek 18 och en pytteliten maskbit som gäller. Tar för lång tid att göra och dagen går till agnfiske istället för abborrmete. Förr så användes tjärstubin och tändhatt fastlindad på en sten men det är olagligt numera.

Publicerat

Kronans trubbnos i en gammal mauser där kulan sköts mitt i stimmet fick också avsedd verkan men även det är förbjudet så agnnät återstår som enda snabba och effektiva metod.

Publicerat

Tjenare folket, 
Jag å ett par polare var ute å fiskade i två dagar under helgen, vi fick upp runt 60-70 abborrar i båten, en hel del på över 400 gram! Den största vi fick upp var en baddare på 1,2kg - 48 cm lång. Det var en till exakt lika stor som följde efter draget! :woot:  Tyvärr krokades inte denna :dry: 
post-11919-0-87990100-1406125018_thumb.j
post-11919-0-78316300-1406125020_thumb.j

Publicerat

Jiggar ni inte? Jag trodde drag var utdött till abborre?  :wink: Grann fisk ändå. :thumbsup:

Publicerat

Tjenare folket, 

Jag å ett par polare var ute å fiskade i två dagar under helgen, vi fick upp runt 60-70 abborrar i båten, en hel del på över 400 gram! Den största vi fick upp var en baddare på 1,2kg - 48 cm lång. Det var en till exakt lika stor som följde efter draget! :woot:  Tyvärr krokades inte denna :dry: 

attachicon.gifDSC_1227.jpg

attachicon.gifDSC_1229.jpg

Käken dragen ur led ? :thumbsup:

Publicerat

Vi körde med små vobblers på 3-4m djup :smile:  
Nej men den hade svalt draget rätt långt ner :sleep:

Publicerat

Har köpt på mig ett antal jiggar som jag väntar på från Mieko fishing för abborre.

De var absolut billigast i hela Sverige.
Såna här plus helt gula.
http://www.miekofishing.se/jigg-relax-ripper-kopyto-2-5-farg-047.html

Skaffade även en gjutform för 4 och 7 grams jiggskallar från "do it molds" så nu är det enkelt och billigt att producera jiggskallar med bra krokar.

Publicerat

Har fått jäkligt stor abborre ett par dagar i rad men i går natt så inte ett skit, tvärdött utan anledning. Vi fiskar på nätterna och nästan uppe på land står de. Kilosabborre på tre dm vattendjup. Man får veva jiggen som en idiot och helt plötsligt tar det tvärstopp.

Publicerat

Hyrt en stuga på Vindelns camping, så ikväll ska jag ge mig ut och fiska öring <20cm :P

Publicerat

Blev äntligen en makrill idag utanför Vallda Sandö :thumbsup: Ligger i stekpannan nu :yes:

post-296-0-22574000-1406472700_thumb.jpg