Publicerat April 13, 201511 yr Bägge delarna men metet gav mig den största. Även gjort videofilm om göstrolling på 80-talets början. Filmen handlade om olika sorters trolling o olika arter. Du har ju rutin på det där. Jag pysslar med båda delarna också. Har inte tagit nån bjässe nån gång men några hyfsade har det ju blivit. Jäkla kul fiske men har även blivit lite flugbiten på äldre dar:-)
Publicerat April 14, 201511 yr Du har ju rutin på det där. Jag pysslar med båda delarna också. Har inte tagit nån bjässe nån gång men några hyfsade har det ju blivit. Jäkla kul fiske men har även blivit lite flugbiten på äldre dar:-) Ja, då var det rutin o skicklighet! Älvfisket här uppe har då inte gått min väg fast jag har haft flera bra som har lärt o visat mig en del saker. Om du söker längre bak i tråden så hittar du nog hur många som jag har tagit över 7 kg. Filmen gjorde vi åt Fiskejournalen på den tiden (-82). När vi gjorde den dagarna efter midsommar så blåste det en rejäl nordan o regnade i princip i tre dygn men vilket grisfiske vi hade. Flugfiske har jag inte blivit intresserad utav. el. haft den ´tid o tålamod som krävs för att hålla på o binda flugor m. m.
Publicerat April 14, 201511 yr Ja, då var det rutin o skicklighet! Älvfisket här uppe har då inte gått min väg fast jag har haft flera bra som har lärt o visat mig en del saker. Om du söker längre bak i tråden så hittar du nog hur många som jag har tagit över 7 kg. Filmen gjorde vi åt Fiskejournalen på den tiden (-82). När vi gjorde den dagarna efter midsommar så blåste det en rejäl nordan o regnade i princip i tre dygn men vilket grisfiske vi hade. Flugfiske har jag inte blivit intresserad utav. el. haft den ´tid o tålamod som krävs för att hålla på o binda flugor m. m. Imponerande svit, inte några bjässar. Har själv aldrig spräckt 7 kilosgränsen, men haft en på 8,2 i båten av en vän. Fick du alla i samma vatten?
Publicerat April 14, 201511 yr Imponerande svit, inte några bjässar. Har själv aldrig spräckt 7 kilosgränsen, men haft en på 8,2 i båten av en vän. Fick du alla i samma vatten? Visst är det det. Jag var 2:a i Sverige ett tag men har visst halkat ner till 4-5 plats nu. Jag vet inte om den som togs i Solgen förra året (var det väl) blev reggad hos Sportfiskarna. 5-6 kg var standardvikt i Ralången för det mesta på gösarna. Fin fisk på 8,2. Ja, och då var jag ändå ute o provade andra vatten runt Aneby men ingen lev. några gösar i samma viktklass som Ralången.
Publicerat April 14, 201511 yr Saxat lite gädda och pimplat en tävling den gångna helgen. Blev en tredje plats vilket jag delvis är nöjd med men det finns mkt att förbättra i tävlingsfisket för mig och jag är lite sugen på att testa lite seriösare. Frågan är om det är lönt att lägga tiden?Vad saxarna anbefallde så hade vi ute 20 sax i tre dygn och fick 23 fiskar vilket får anses hyfsat med tanke på vädret som varit, inga monster men ett flertal runt 3-4 kg och en tvåkilos som var svårt biten över ryggen. Lite kul var att vi på en sax fick en tre+ som huggit den mindre gädda som satt på saxen och vägrad släppa så båda kom upp.
Publicerat April 15, 201511 yr Detta är en populär post. Men gäddsaxar.... Varför? Vårfisket har börjat segt för mig, väldigt få gäddor men snittvikten har varit desto bättre. Denna dam på 10.7 kg är störst hittills:
Publicerat April 15, 201511 yr Leken är igång nu, fick en utlekt tik på 80cm igår, hon var nog tidig hon. Inte ett napp sista timmen nu och de plaskar på i grundvattnet och alla de som högg stod i kanterna, inte en fisk utepå. Lämpligt och jobba istället då.
Publicerat April 15, 201511 yr Snyggt Mabo! Det kan man kalla för gädda om man jämför med strävis småfiskar som är pinnar i detta sammanhang.
Publicerat April 15, 201511 yr Snyggt Mabo! Det kan man kalla för gädda om man jämför med strävis småfiskar som är pinnar i detta sammanhang. Dom kallar mig pinnen.
Publicerat April 15, 201511 yr Havsöringsfiske lördag & söndag med arbetskamrater. Samt bastu, god mat och god dryck.
Publicerat April 16, 201511 yr Mabo: Det är ungefär så jag känner det också men dom jag fiskar med sätter sax, precis som många andra här uppe och då är det bättre att jag är med och tar rätt på gäddan till hundarna än att det slängs bort. Gädda för dom flesta runt mig är inget man hanterar, får man en på spö så rör man den inte i onödan utan bonkar och plockar ut sitt drag innan man fortsätter fiska.
Publicerat April 19, 201511 yr Detta är en populär post. Spräckte nollan på havsöring idag i Stockholms skärgård. Tyvärr bara 45cm men en vild havsöring som fick gå tillbaka.
Publicerat April 23, 201511 yr Jag pratade med en av mina f. d. fiskekompisar när jag var i Huskvarna o dom hade då börjat med metetävlingar, båtpimpling o gäddfiske i sjöarna runt Jönköpings län. Här ligger då isen o pimpelfisket pågår ännu på mindre sjöar på sina håll i inlandet. Jag såg på isen igår när jag kom på Kalixälven o nog syntes det att det är islossning på G nu. Den hade börjat mörkna lite grand nu dessa dagar som jag har varit borta så vi får väl se runt månadsskiftet april-maj.
Publicerat April 23, 201511 yr En sväng upp till Karatssjön för att testa efter stor abborre gav fyra abborrar varav en över kilot men en besk eftersmak då man såg hur mycket nät som lagts ut efter öringen i sjön. Tråkigt att se hur jävligt fattigt många människor måste ha det som behöver vräka ut hundratals meter nylon för att överleva.
Publicerat April 23, 201511 yr Spräckte nollan på havsöring idag i Stockholms skärgård. Tyvärr bara 45cm men en vild havsöring som fick gå tillbaka. Fin firre! Grattis!
Publicerat April 24, 201511 yr Blir ut inatt och fiska lite havsöring! Förra helgen tog polaren denna på 55.5 cm efter bara 20 minuter, men sen var det dött. Men nu har vattentempen gått upp lite så vi hoppas på mer aktivitet på bytesdjuren och således även på dessa rovfiskar
Publicerat Maj 2, 201511 yr Här har man något att tänka på o alla ni andra småfiskare. En Hälleflundra på +100 kg är ingen liten firre med tanke på utrustningen som han anv. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20723799.ab Det är bara att lyfta på smäcken o gratulera fiskaren.
Publicerat Maj 3, 201511 yr Stor fisk. Har haft på någon sån där sak i saltströmmen i mina unga år. Kan däremot inte säga något om storlek eller art då det var som att kroka fast i kirunatåget. Den varken ändrade hastighet eller riktning innan rullen var tom och den försvann. Har varit ut och grillat en kort sväng idag och gjort ett antal mil med bilen. Våren har stannat upp och isen ligger fortfarande i både Råneå älv och i Ängesån. Det är halvmetern snö i skogen så gott som överallt. Känns märkligt att laxfisket ska börja om fyra veckor med full vinter i dagsläget.
Publicerat Maj 3, 201511 yr Stor fisk. Har haft på någon sån där sak i saltströmmen i mina unga år. Kan däremot inte säga något om storlek eller art då det var som att kroka fast i kirunatåget. Den varken ändrade hastighet eller riktning innan rullen var tom och den försvann. Har varit ut och grillat en kort sväng idag och gjort ett antal mil med bilen. Våren har stannat upp och isen ligger fortfarande i både Råneå älv och i Ängesån. Det är halvmetern snö i skogen så gott som överallt. Känns märkligt att laxfisket ska börja om fyra veckor med full vinter i dagsläget. Ja visst är det det. Hälleflundra är en god fisk att äta. Har blivit bjuden på det i Harstad en gång. Jag har haft på något i den storleken uppe i Harstad på ca 190 m djup. Tur att jag hade en rulle med god linkapacitet men linan var inte mer än 0,60 mm. o +700 m. Linan brast efter ca 20 min o då hade jag inte fått upp fisken från botten 1 tum. Den bara malde på där nere i djupet.
Publicerat Maj 3, 201511 yr Jo Norgefiske är lite speciellt. Ibland vet man inte vem som har på vem. Förra vändan till Norge hade en av mina vänner på något riktigt stort. Det blev tvärstopp på en 30cm jigg under båten utanför Harstad. Ögonen var som tefat i skallen på kompisen innan fisken klev av efter tiotalet sekunder.
Publicerat Maj 3, 201511 yr Ja visst är det det. Ibland så blir det snabba napp bara en bit under ytan om man kommer in i ett fint sejstim med grov sej. Ok! Ibland kan då gå snabbt när dom släpper. Ja, jag kan tro det! Det är o kan bli riktigt irriterande när dom släpper antingen efter kort el. lång stunds fajt på djupet. När jag blev av med fisken så hade jag 0,8 mm som tackellina på bottenmetet o då hade 2 av 3 krokar försvunnit i stl. 6/0 o det är ingen liten krok. Resten av tacklet var linan nött där den hade brustit så den hade väl nötts mot tänderna innan den brast tror jag.