Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat

Såg den sjukaste lekplatsen för gädda igår. Det var mer gäddor än vad man kan se på naturfilmer!

Gäddor överallt i den översvämmade delen av kohagen som låg brevid ån!

Sjukt häftigt o få se något sånt :)

• Svar 4,9k
  • Visningar 529,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat

2,7kg, vild, fluga, Bråviken. :-)

Nu blev man ju inte mindre sugen på att få vädra svältstickan. Men det går inte med en meter is på sjöarna.

Publicerat

Skulle varit ute och provat mitt nya vertikalspö i dag. Men sjuka barn satte stopp för det, får vänta tills på söndag istället!

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Publicerat

1ce756cbd1d4fd8de73505198b5ba06a.jpg

Tog med mellangrabben ut på en kort sväng i ett ca 5-manna-fotboll stort hål i isen och kastade bort något drag, inte ett liv fiskmässigt men två gäss simmade på lagom 22-avstånd och nån gräsand flög förbi. Dina testade ett vada i vattnet och verkar iaf inte vattenrädd :-)

Sent from my D5803 using Tapatalk

Publicerat

Man får ta det som bjuds på. :thumbsup:

• 1 month later...
Publicerat

Letar ny haspelrulle och spö då jag har trampat sönder mitt Forcemaster 10-30 8". Har kapat spöet en fot från toppen och låtit montera ny topp så nu är det lika känsligt som en hylsnyckel. Det får bo kvar med min 15+ år gamla Shimano GT-rulle som backup och båtspö. 

Jag vill ha en frontbromsad haspelrulle och ett kompetent men inte asdyrt spö med ca 10-30 gram kastvikt på 8-9 fot. Budget runt 3000 för rulle och spö. 

Några tips? 

Publicerat

till vad för fiske ?

6 minutes ago LGH sa:

Letar ny haspelrulle och spö då jag har trampat sönder mitt Forcemaster 10-30 8". Har kapat spöet en fot från toppen och låtit montera ny topp så nu är det lika känsligt som en hylsnyckel. Det får bo kvar med min 15+ år gamla Shimano GT-rulle som backup och båtspö. 

Jag vill ha en frontbromsad haspelrulle och ett kompetent men inte asdyrt spö med ca 10-30 gram kastvikt på 8-9 fot. Budget runt 3000 för rulle och spö. 

Några tips? 

Publicerat

Allround måste jag tyvärr säga. Favoriterna är havsöring och gös, ofta men inte alltid från båt. Insjö och bräckvatten, mycket sällan strömmande vatten. 

Publicerat

Fick den här fina laxen av min granne idag. Nyfångad i uppåt Kalixälven.:) Fångad på fluga.:thumbsup:

WP_20160606_11_18_54_Pro.jpg

Nu är den filead o ligger i frysen i lagom stora bitar.:) 

Publicerat
På 6/5/2016 at 21:20 MagnusN sa:

Team Dragon Pro selection, grym länsla, fina ringar och rullfäste (Fuji).Och en rarenium 2500 FB så har du ett grymt kit som täcker "allt". Har samma men 18-42. 

Det blev en Rarenium 2500 - tack för tipset! Får se vad det blir för spö, jag vill gärna kunna klämma och känna lite innan köp.

Publicerat
5 hours ago LGH sa:

Det blev en Rarenium 2500 - tack för tipset! Får se vad det blir för spö, jag vill gärna kunna klämma och känna lite innan köp.

Du blir inte missnöjd med ett dragonspö. Om du är i 08 så kan du låna mitt och rasta en sväng

Publicerat

Nått tips på en relativt långkastande haspelrulle för surfcasting tyvärr gärna lågpris 

Tänkt börja lite lätt med den typen av fiske och vill ogärna plöja ner allt för mycket penningar om det inte är nått för mej så det bara står 

Publicerat
På 6/7/2016 at 16:16 MagnusN sa:

Du blir inte missnöjd med ett dragonspö. Om du är i 08 så kan du låna mitt och rasta en sväng

Det var lite lockande! Jag jobbar i Stockholm så det skulle kanske gå att ordna. :)

Jag var med dottern och handlade idag, sprang förbi en fiskeaffär och dök in och gjorde snabbt en affär: Ett Draugen D4 6' som jag tänkte prova för att jigga med. Jag har gamla rullen kvar, och det blir nog en bra kombo. Jag ska fortfarande komplettera med ett 8-9' som "vanligt" spö framöver.

I mitt anfall av inköpslust har jag också beställt kinesisk superlina då jag har svårt att tro att den skulle kunna vara mycket sämre än den senaste märkeslinan jag köpte för många kronor metern... Får se hur det blir med allt. Det blir helt klart mycket fiske i sommar hur som helst!

Publicerat
3 hours ago LGH sa:

Det var lite lockande! Jag jobbar i Stockholm så det skulle kanske gå att ordna. :)

Jag var med dottern och handlade idag, sprang förbi en fiskeaffär och dök in och gjorde snabbt en affär: Ett Draugen D4 6' som jag tänkte prova för att jigga med. Jag har gamla rullen kvar, och det blir nog en bra kombo. Jag ska fortfarande komplettera med ett 8-9' som "vanligt" spö framöver.

I mitt anfall av inköpslust har jag också beställt kinesisk superlina då jag har svårt att tro att den skulle kunna vara mycket sämre än den senaste märkeslinan jag köpte för många kronor metern... Får se hur det blir med allt. Det blir helt klart mycket fiske i sommar hur som helst!

Jag jobbar inne i 08 så vi kan lösa en överlämning. Bor i Nacka. PMar mitt nummer

För bättre pris så brukar danska nätbutiker ligga 30% under svenska priser på fiskegrejer och tyska lite till under det

Publicerat

Någon som vet var man köper en färdig "rör med piggar som man sätter i årtullarna för att fästa spöhållare på"? Har knappt ett verktyg hemma pga magasinering efter vattenläcka så tillverka är inte ett alternativ just nu

Publicerat

Nej! Däremot kan jag säga hur jag gjorde när jag hade båt o bodde söder ut. Jag skaffade rektangulärt rör 40x20x2 mm o veckade det efter båtens reling på bägge sidorna. Sedan tog jag en bit plattjärn 40x3 mm o borrade 4 hål igenom det rektangulära, båtarnas sidor o plattjärnet o sedan drog jag igenom M8 skruv med låsbara muttrar. Sedan böjde jag till 2 bitar plattjärn som fick rätt bra lutning så att inte spöna skulle doppas i vattnet. Seden blev det en ring för spöänden o ett U för spöet framför rullfästet. Sedan fick jag allt lackat på Husqvarna i Jonsereds röda färg så att inte spöhållarna skulle rosta. Jag ska se om jag hittar något foto på det imorgon. Om inte annat så kan jag rita en teckning på hur det såg ut på ett ungefär.

Däremot kan jag leverera en fin öring från Vilhelmina. :)

http://www.vk.se/1745835/jatteoring-fangad-i-vilhelmina

Publicerat

Äntligen är torkan över. Fiskat lax i elva dagar och efter nio fiskedagar så tappar jag första laxen. Inte helt oväntat med tanke på hur länge det tog innan den första fisken högg. Men idag lossnade det och en lax strax under fem kilo smällde på ovanför en forsnacke. Den var helt nystigen och fjällen lossnade överallt. Dags att ta fram filekniven och vakuumförpackaren igen. Det är trögt något fruktansvärt och sent som tusan. Fick första den 11/6 förra året om jag inte minns fel.

Publicerat
1 hour ago Nils l sa:

Äntligen är torkan över. Fiskat lax i elva dagar och efter nio fiskedagar så tappar jag första laxen. Inte helt oväntat med tanke på hur länge det tog innan den första fisken högg. Men idag lossnade det och en lax strax under fem kilo smällde på ovanför en forsnacke. Den var helt nystigen och fjällen lossnade överallt. Dags att ta fram filekniven och vakuumförpackaren igen. Det är trögt något fruktansvärt och sent som tusan. Fick första den 11/6 förra året om jag inte minns fel.

Grattis Nils!:thumbsup::)

I vilket vattensystem har du varit vid o fiskat?

Det går inte så lätt jämt att få dom till att nappa.

Publicerat

Fiskar bara ängesåns övre delar. Tycker att det är för dyrt med tusen spänn i årskort och något hittepå med gältagg för att få ta upp fisk dessutom. De jävla snålbönderna nätade upp varenda lax som kom upp i Råneälven förr men då var det inte snack om att sätta något plastband i gälarna för att få skicka dem som minkfoder till finland för några kronor kilot.

Publicerat

Ok! Ja visst är det det. Grannen tvärs över gatan har fått några laxar i Kalix älv. Han är borta uppåt 1 dygn taget. Givetvis så har han tagit sem. nu, så att han inte behöver tänka på arb. Jag fick en fin av honom för någon vecka sedan. Ca 6 kg urtagen.:)