Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat

Hm! Vad jag vet sedan förr i tiden så har det väl synts till någon då o då förr i tiden framåt -89 med dom uppgifter som jag har fått medan jag var aktiv havsfiskare.

Ja, det brukar ju bli nya arter med stigande temp. Vad har du fått in för flera arter på dina vatten? Alltid kul att höra.

Ja, det vore något att få på kroken Nils. När du ser en sådan komma upp för älven så får du nog gnugga ögonen 2 gånger. [emoji106] :tongue:

Det har säkert passerat någon sporadiskt men arten har varit utfiskad i våra vatten sedan länge. Min gudfar(77år) var ute med fiskebåt som fiskade makrill när han var ung och helt plötsligt såg de att makrillen blev jagad så dom slängde i hampa rep med 2m wire längst ut och med en stor krok med en makrill på. Dom fick 3st blåfenad tonfisk på 150kg/st som dom fick kämpa länge med och slutligen fästa rep runt skärtspolen och lyfta ombord med kranen, det kallar man fisk :tongue:

Förutom Bonito så är även Havsabborren påväg in, sedan finns det Multe och Taggmakrill sedan länge och säkert något mer. Bonito och Havsabborre är drömmen att få på fluga [emoji106]

• Svar 4,9k
  • Visningar 529,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat

Det har säkert passerat någon sporadiskt men arten har varit utfiskad i våra vatten sedan länge. Min gudfar(77år) var ute med fiskebåt som fiskade makrill när han var ung och helt plötsligt såg de att makrillen blev jagad så dom slängde i hampa rep med 2m wire längst ut och med en stor krok med en makrill på. Dom fick 3st blåfenad tonfisk på 150kg/st som dom fick kämpa länge med och slutligen fästa rep runt skärtspolen och lyfta ombord med kranen, det kallar man fisk :tongue:

Förutom Bonito så är även Havsabborren påväg in, sedan finns det Multe och Taggmakrill sedan länge och säkert något mer. Bonito och Havsabborre är drömmen att få på fluga [emoji106]

Fy 17. Då hade dom att göra med att få in den till båten för att kunna lyfta den överbord. :thumbsup: Ja, det hade verkligen varit något att få på kroken. :biggrin:

Ok! Bonito ska ju vara en riktig kämpe. Havsaborre är ju inte så dålig heller.

Jag fick ju på något rejält på kroken i havet utanför Harstad när jag var där uppe o fiskade på 70-talet. Vi följde den med båten i ca 20 min innan linan brast. :smile:

Det var ca 170 m djup där. :thumbsup: Jag hade gärna vilja se vad det var o även övriga som var ombord på båten. :thumbsup:

Publicerat

Fy 17. Då hade dom att göra med att få in den till båten för att kunna lyfta den överbord. [emoji106] Ja, det hade verkligen varit något att få på kroken. [emoji3]

Ok! Bonito ska ju vara en riktig kämpe. Havsaborre är ju inte så dålig heller.

Jag fick ju på något rejält på kroken i havet utanför Harstad när jag var där uppe o fiskade på 70-talet. Vi följde den med båten i ca 20 min innan linan brast. [emoji2]

Det var ca 170 m djup där. [emoji106] Jag hade gärna vilja se vad det var o även övriga som var ombord på båten. [emoji106]

Det låter som att det kan ha varit en stor Håkärring du fått på kroken med tanke på djup och hur tung den måste ha varit [emoji2]
Publicerat

En bekant var ut och trollade efter öring idag och fick en Bonito, tror att man får dra ut och dörja efter makrill och hoppas att en hugger! [emoji106]

Se där ja! Vilken fin fisk o strömlinjeformade kropp. Ett litet krutpaket. :thumbsup:

Publicerat

11,26! Jag har fångat en gös jag. Bonusfisk på alla 100tals timmar jag lagt på aborre och gädda.

Edit: Det är nu du skall känna empati och erbjuda mig en fiskeresa med en 7kg+ garanti.

Jag tycker att gösarna borde även finnas ute i er skärgård runt Åland. Det är sällan att man hör någon fångas där ute.

Du får väl fråga någon gammal fiskare där ute på ön om var det finns gösar.

Publicerat

Själv har man bara fått en enda gös någonsin... Jag fiskar förvisso aldrig gös heller så. Jiggade abborre och trodde jag hade en riktig gris på kroken, upp kommer en 2kg gös. Blev glad och förbannad samtidigt.  :tongue:

Publicerat

Själv har man bara fått en enda gös någonsin... Jag fiskar förvisso aldrig gös heller så. Jiggade abborre och trodde jag hade en riktig gris på kroken, upp kommer en 2kg gös. Blev glad och förbannad samtidigt.  :tongue:

Gös är en god matfisk o det är ju en förvuxen abborre. :thumbsup:  :biggrin:

Publicerat

Hade du inte bott så långt ifrån mig så hade jag vågat utmana dig. :biggrin:  :tongue:

Jag är inte heller någon småfiskare. :biggrin:  :thumbsup: Kanske gädda men inte på gös. :thumbsup:

3 av mina 17 över 7 kg.

attachicon.gifGös 9,85 kg.jpg

attachicon.gifGösar 11,26 o 8,4 kg 1981.jpg

Catch and release var inte ett begrepp på 70-talet va? :tongue:

Publicerat

Catch and release var inte ett begrepp på 70-talet va? :tongue:

Jo då o det gällde väl även på 80-talet när jag härjade som mest när jag skördade mina framgångar. :thumbsup:  :tongue:

Publicerat

I går provade jag på att kasta med flugspö, för första gången. Och när man hade Mattias drugge som instruktör, så gick det ganska bra.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Publicerat

Varit ut i Luleå skärgård så långt det går utan att folk börjar prata finska när man går iland. Fick en del harr och någon abborre men inte en enda havsöring trots att vi letade febrilt efter dem. Däremot hettar ryggen rätt så bra av solen och jag har fått ha två hela dagar sommar i år. Jäklar vilket kanonväder.

Ja, det har verkligen varit bra väder här vid kusten dom senaste dagarna. :cool:

Då åkte du inte hem fisklös i alla fall. :thumbsup:

Publicerat

Söker ett 7,5-9 fots spö för att jigga och kasta små spinnare och drag upp till 15 gram och ner till 4 ungefär. Problemet är att hitta ett spö som håller och klarar av en del stryk. Sitter man i kanot är det svårare att parera rusningar bakom ryggen och under kanoten. Det belastar klingan på ett helt annat sätt än om man står i en båt eller är på land. Nu var det en halvstor gädda som gjorde processen kort med spötoppen och jag konstaterade att det var sista gången utan reservspö med i båten. Vill heller inte ha något fyrdelat då skarvar är en bristningsanvisning.

Team Dragon Pro Selection är nog vad du letar efter. Fantastisk klingor. 

Proguideshop (Fishmanias lagerbutik) har bra priser på Dragon. Brukar handla i deras butik som ligger nära där jag bor.

http://www.sportfiskeborsen.se/index.php?act=viewCat&catId=63

Publicerat

Varit i Arjeplogströmmarna och Jäckvik i helgen. Där fick dottern sin första Harr och grabben första öring och Harr!

Riktigt kul för sonen o dottern! :smile:

Det är ju en sådan upplevelse som kan ge dom blodad tand för framtiden. :thumbsup:

Publicerat

Varit i Arjeplogströmmarna och Jäckvik i helgen. Där fick dottern sin första Harr och grabben första öring och Harr!

Förstår inte vad det är för fel på Linaälven, Ängesån, eller större delen av Kalixälv eller Torneälv. Skippa turistfällorna och när du kommer i närheten så hör av dig ska jag guida dig till bättre harrvatten än så. Kan kanske inte lova någon storöring men jag lovar att det blir mer än en harr och en öring för dem i vilket som helst av dessa vatten . :thumbsup:

Publicerat

Förstår inte vad det är för fel på Linaälven, Ängesån, eller större delen av Kalixälv eller Torneälv. Skippa turistfällorna och när du kommer i närheten så hör av dig ska jag guida dig till bättre harrvatten än så. Kan kanske inte lova någon storöring men jag lovar att det blir mer än en harr och en öring för dem i vilket som helst av dessa vatten . [emoji106]

Låter bra ! Kommer ta dig på orden framöver nån gång! [emoji4] [emoji106]

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

• 3 weeks later...
Publicerat

Måste bara säga att jag var på besök i EM idag. Fantastiskt område nere vid mynningen av Emån. Många som fiskade nu i augusti då havsöringen börjar leta sig upp igen. Begränsat antal och fullbokat hela året men vilket område....Han som var ansvarig berättade om fisket sedan 1900 talets början och framåt. Riktigt intressant, var där som en av styrelsen i Emåförbundet på lite studiebesök, kan man säga. I fredags hade han som hade ansvaret där själv fått en blanklax på 21 kg..... Lite avund blir man ju..... Vore hur kul som helst om man hade 2 hand o lite pengar över. Nu är det ju inte fångstgaranti precis men vilket vackert område :-)

Publicerat

Skit i lerdikena därnere. Ett årskort här kostar en femhundring och du slipper köa. Bara ett litet tips i all välmening.

Publicerat

Skit i lerdikena därnere. Ett årskort här kostar en femhundring och du slipper köa. Bara ett litet tips i all välmening.

Ja det är ju en jäkla skillnad. Priserna vid EM är ju för dom som tycker det är värt det samt har ekonomi för det. Men jäkligt fin sträcka helt klart. Sen har ju jag inga tvåhands spön. Fiskar en hands och mest båge här i söder men uppe hos er är det ju annorlunda både i pris o natur.

En får väl bara drömma lite.....:-)

Publicerat

Ja det är ju en jäkla skillnad. Priserna vid EM är ju för dom som tycker det är värt det samt har ekonomi för det. Men jäkligt fin sträcka helt klart. Sen har ju jag inga tvåhands spön. Fiskar en hands och mest båge här i söder men uppe hos er är det ju annorlunda både i pris o natur.

En får väl bara drömma lite.....:-)

Du/Ni får väl göra en sem.tripp norr ut el. ett grabbgäng som tar sig en tripp norr ut o njuter av Norrbottens natur. :tongue:  :thumbsup:  :biggrin:

Publicerat

Det går att dra lax på enhands också men det är svårare att kasta. Däremot så rekommenderar jag att man ser till så att det ligger minst 150 till 200m backing på rullen.

Publicerat

Takko, jag har fiskat flera år i Em på Ulfsparres sträcka, alltså den du besökte. Det är en fantastisk upplevelse att fiska där, särskilt efter mörkrets inbrott, det är verkligen mörkt och fisket är svårt men om man får på en havsöring så är sannolikheten lika stor att den väger över 10kg som under. Jag fiskade några år efter att Göran Ulfsparre hade slutat som förvaltare. Det var inte riktigt samma sak att fiska där utan Göran så jag slutade att fiska där men jag saknar verkligen spänningen och mörkret. Jag fick aldrig någon havsöring på över 10 kg den största tog jag en augustinatt och den vägde 8,5kg.

Nils om du kallar släkten Ulfsparres sträcka (Em) för dike så har du ingen som helst koll på hur det ser ut där. Em-sträckan är mycket svårvadad och det är bitvis kraftig ström och sen avslutas ån med en fors ut i havet och den sista poolen ute i havet, seapool, är något särskilt coolt att vada i, särskilt på våren, tung ström i ryggen, vågor i magen och stenblock på botten. Det har ju blivit ett och annat dopp i den poolen.

Publicerat

Ja sträckan var riktigt fin. Förvaltaren där berättade om att det var lite speciellt när Ulfsparre fanns i livet. Relationen mellan honom och fiskarna var lite åt det familjära hållet om jag förstod rätt. Mycket intressant historia, och man höll på att upprätta ett museum där nu och det kan ju vara intressant att besöka det när det står klart. Var också i Fliseryd och får man bara upp lax o öring dit så är det en riktigt fin sträcka det också.

Låter spännande med nattfisket...