Publicerat September 5, 201510 yr Du/Ni får väl göra en sem.tripp norr ut el. ett grabbgäng som tar sig en tripp norr ut o njuter av Norrbottens natur. Ja det får väl finnas med på to do listan och även ett Harrfiske ligger på den och det kanske är högre upp :-)
Publicerat September 5, 201510 yr Ja det får väl finnas med på to do listan och även ett Harrfiske ligger på den och det kanske är högre upp :-) Då är det bara att du/ni planerar o verkställer era planer. Du/ni behöver inte trängas här uppe. Det finns gott om plats efter älvarnas strandkanter.
Publicerat September 5, 201510 yr Nils om du kallar släkten Ulfsparres sträcka (Em) för dike så har du ingen som helst koll på hur det ser ut där. Em-sträckan är mycket svårvadad och det är bitvis kraftig ström och sen avslutas ån med en fors ut i havet och den sista poolen ute i havet, seapool, är något särskilt coolt att vada i, särskilt på våren, tung ström i ryggen, vågor i magen och stenblock på botten. Det har ju blivit ett och annat dopp i den poolen.Jo jag fick lära mig Niskan, Viskan, Lagan, Ätran i skolan men inte ett ord om Vuoiatätno, Pärlälven eller Varjisån och ändå ryms varenda en av de förstnämnda i var och en av de sistnämnda. Kliver man ut där på fel ställe så är det kört då blir man fiskmat så för mig är det lerdiken och jag inser hur jävla lurad man blev på geografilektionerna med en skala på 1:25000 på allt söder om Gävle och 1:100000 norr om Gävle. Jag kan dessutom dricka vattnet i alla mina åar och älvar gör man det därnere så blir man väl skottsäker av Rhoca-Gil från Hallandsåsen. Har ju faktiskt fiskat i Rönneåns chokladvatten och utanför Vegeån i havet. Det senare var ju då en trevligare upplevelse när det blev helt tyst mitt i natten och fisken vakade inom flugavstånd.
Publicerat September 6, 201510 yr Nils, Niskan? Syftar du på Nissan och det är ju Hallandsåar och de är inte så små som du tror. Lagans avrinningsområde är tre gånger så stort som Pärlälven och Lagans avrinningsområde ligger i Sveriges regnigaste område så nog finns det vatten i Hallandsåarna. Att du kallar Hallandsåarna och en Skåneå för dike må väl vara hänt men Emån rinner genom Småland och mynnar i Östersjön och det var väl den ån som diskuterades i Takkos inlägg. Dessutom är många av Sydsveriges åar uträtade och invallade för att minska översvämningsrisken, så en gång i tiden var de mer "vilda" än vad de är idag. Åarna här nere i Skåne, Småland och Halland är rejält misshandlade och att det fortfarande finns lax och havsöring i åarna är helt otroligt men det gör det och i Emån är de bland de största i världen.
Publicerat September 6, 201510 yr Takko, Göran Ulfsparre som han hette var mycket trevlig och man kände sig verkligen välkommen där och visst var det familjärt men framförallt drevs stället inte för att tjäna stora pengar utan för att bevara och förvalta. När Göran styrde så betalade jag 400-500 kr per dag+ boende 125kr per dygn. Inte särskilt dyrt för världens bästa havsöringsfiske och i den miljön. Jag fick höra hela historien om vad som skedde när Göran tvingades bort av Göran själv men det är historia nu och nu är det andra tider på Em.
Publicerat September 6, 201510 yr Takko, Göran Ulfsparre som han hette var mycket trevlig och man kände sig verkligen välkommen där och visst var det familjärt men framförallt drevs stället inte för att tjäna stora pengar utan för att bevara och förvalta. När Göran styrde så betalade jag 400-500 kr per dag+ boende 125kr per dygn. Inte särskilt dyrt för världens bästa havsöringsfiske och i den miljön. Jag fick höra hela historien om vad som skedde när Göran tvingades bort av Göran själv men det är historia nu och nu är det andra tider på Em. Det var ju inte så dyrt, betydligt dyrare idag. Men ån med sin natur är ju densamma. Mycket fokus på vattenkvalitet i dag i hela ån. I vilket fall som helst så är detta ett mycket viktigt vattendrag i Småland med många intressenter runt åns sträckning. Finns mycket projekt runt ån och går man in Emåförbundets hemsida kan man följa lite av det som pågår:-)
Publicerat September 6, 201510 yr Har kört förbi varenda en av de där dikena och hakan ramlade ner på bröstet varenda gång. Jo nog är det ett under att det finns ädelfisk i någon av dem. Em har jag dock inte passerat men jag har bilat hela vägen och fiskat hela västkusten efter havsöring då jag läste på banskolan i Ängelholm. De såg ut som Aleån i storlek men vattnet strömmade ju knappt och var alldeles brunt. När man läste geografi i skolan så föreställde man sig ju något i Råneälvens storlek eller större men de var ju som en normal norrländsk by, nyser man i bilen vid fel tillfälle så har man bommat dem.
Publicerat September 28, 201510 yr Fint när dom kan återställa små öringbäckar med en enkla medel. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6262589
Publicerat November 29, 201510 yr Detta är en populär post. Varit lugnt i den här tråden. Har fiskat två dagar efter abborre i en sjö några hil härifrån. Fick över tjugo småabborrar på lördag samt några större så jag bestämde mig för att ge det en chans till och var ute i god tid. Fyra rävar satt på vägrenen och hånade mig på vägen dit och när jag vände bilen så kom fyra älgar i en klunga över vägen. Vandringsälgarna håller på att komma ner. Stannade bilen och tog ut pulkan med grejorna och ställde siktet mot en liten udde som gav resultat från kanoten under sommaren. Det är enligt kartan ungefär sexhundra meter dit så jag gjorde några taktiska stopp och provade pimpla på vägen dit för att inte börja svettas. Det gav inget resultat men väl framme hann jag bara släppa ner balansaren så satt första och sedan gick det av bara farten i någon timma sedan kom en front med snö och varmare väder. Det var 17 minus då jag kom och steg snabbt till nollan men fisket dog helt abborren slutade helt ta och duttade bara lite i pirken så jag gav upp och åkte hem för att rensa och filea fisken.
Publicerat November 30, 201510 yr Detta är en populär post. Gott så Nils!Jag har varit ute med båten och grejat lite, nackdelen när man har att göra med stora djupa sjöar även om det är fjällnära. Får se när pimpelpremiären begås i år.Sist jag var ute och pimplade var på midsommardagen, en ganska tung färd på 3 timmar med två timmar på skidor men en kilosröding var god lön för mödan. Ensam i midnattsol på 1 meter is, också ett sätt att fira midsommar på!
Publicerat November 30, 201510 yr Detta är en populär post. Ihelgen så vart det angling det nappa på bra det blev 24st gäddor och 3st större abborrar på lördagen! Och 15st gäddor på söndag!
Publicerat November 30, 201510 yr Fint när dom kan återställa små öringbäckar med en enkla medel. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6262589 Tänk att det finns idioter som försöker lägga nät i bäcken. Det var väl dessutom snack om att leda om vattnet från reningsanläggningen till den där bäcken. Det visar hur lite man bryr sig om lekbäckarna och bara JAG får så skiter man i om man förstör hela avelsprojektet med nät. Blir lite bitter över hur folk ser på fisket här. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6273875
Publicerat November 30, 201510 yr Hur är fisket med kastspö på rinnande vattendrag såhär års? Tänkte typ älvar och liknande.
Publicerat November 30, 201510 yr I Luleåälven fiskas det havsöring från september tills det blir musöron på björkarna. Men de oreglerade älvarna har en del fiskeförbud beroende var de ligger. Jag fiskade mycket öring där som ung. Stenmark var min absolut bästa fiskekamrat för när han åkte skidor fick jag vara helt ensam i älven. Fiskade med drag som wiggler och Elbe Torsk eller också glidmetade jag med räka och mask. Det senare gav en del sik och öring det med.
Publicerat November 30, 201510 yr I Luleåälven fiskas det havsöring från september tills det blir musöron på björkarna. Men de oreglerade älvarna har en del fiskeförbud beroende var de ligger. Jag fiskade mycket öring där som ung. Stenmark var min absolut bästa fiskekamrat för när han åkte skidor fick jag vara helt ensam i älven. Fiskade med drag som wiggler och Elbe Torsk eller också glidmetade jag med räka och mask. Det senare gav en del sik och öring det med. Så sant som det är sagt Nils. Hela Sverige stod stilla då.
Publicerat December 6, 201510 yr Blir intressant att se om öringen och röding tar de här på pimpel Helt säkert så gör de det.
Publicerat Mars 31, 201610 yr Ett riktigt napp! Drygt 42 kg torsk på en fisk. http://www.dailymail.co.uk/news/article-3512642/Anglers-celebrate-landing-two-biggest-cod-caught-including-monster-93lb-beast-Norwegian-coast.html
Publicerat April 2, 201610 yr Höll havsöringspremiär på västkusten idag! Fikat var i alla fall gott! Skickat från min iPhone med Tapatalk
Publicerat April 3, 201610 yr Detta är en populär post. Kan summera dom sista veckornas isfiske som bra! 3st gäddor på över 10kg 1 på 15.7kg. fick en idag på 12.6kg och en förra helgen på 10.4kg. Hade även en lyckad dag på pimpel med ett (12 st) gäng abborrar på över kilo! Detta på totalt 14 dagars fiske så det man har haft tur i vinter!
Publicerat April 3, 201610 yr Men vad kul att se dig igen på forumet! Kommit ut ur idet nu??? Fy fasiken, nu blev jag sotis på dig med dom "Gäddorna". Du ser ut att haft ett riktigt bra grisfiske.
Publicerat April 3, 201610 yr Ja jäklar Bamse - tjernobyleffekt? Börjar bli riktigt fiskesugen, när är gäddleken över typiskt, kan man räkna veckor efter islossning? //Mörumspinnaren
Publicerat April 3, 201610 yr Haha ja det kan vara Tjernobyl! Jag vatten temp är väl bäst å gå efter. 8-10 grader eller när det blivit misären på björkarna!