Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den stora fisketråden

Featured Replies

Publicerat

Du/Ni får väl göra en sem.tripp norr ut el. ett grabbgäng som tar sig en tripp norr ut o njuter av Norrbottens natur. :tongue::thumbsup::biggrin:

Ja det får väl finnas med på to do listan och även ett Harrfiske ligger på den och det kanske är högre upp :-)

• Svar 4,9k
  • Visningar 529,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Nu ska jag fan försöka lirka in bilder ifrån mobilen..  Gav mej iväg på gösfiske direkt efter en sväng med uven i morse.. hade 8 mörtar med mej varav två var vid liv.. tänkte att jag hinner lägga

• Sög till rejält i lilla jiggspöt idag, 1,3kg stannade vågen på. Skickas från min iPhone via Tapatalk

• otterdalen
    otterdalen

Idag snaskade en riktig insjökrokodil i sig min 4play från savagegear! en yster dans utspelade sig bredvid dansbanan i Oviken innan denna madam gick i håven! 116 cm och ryggbred.  hade min

Posted Images

Publicerat

Ja det får väl finnas med på to do listan och även ett Harrfiske ligger på den och det kanske är högre upp :-)

Då är det bara att du/ni planerar o verkställer era planer. :biggrin:  :tongue:

Du/ni behöver inte trängas här uppe. Det finns gott om plats efter älvarnas strandkanter. :biggrin:  :thumbsup:

Publicerat

Nils om du kallar släkten Ulfsparres sträcka (Em) för dike så har du ingen som helst koll på hur det ser ut där. Em-sträckan är mycket svårvadad och det är bitvis kraftig ström och sen avslutas ån med en fors ut i havet och den sista poolen ute i havet, seapool, är något särskilt coolt att vada i, särskilt på våren, tung ström i ryggen, vågor i magen och stenblock på botten. Det har ju blivit ett och annat dopp i den poolen.

Jo jag fick lära mig Niskan, Viskan, Lagan, Ätran i skolan men inte ett ord om Vuoiatätno, Pärlälven eller Varjisån och ändå ryms varenda en av de förstnämnda i var och en av de sistnämnda. Kliver man ut där på fel ställe så är det kört då blir man fiskmat så för mig är det lerdiken och jag inser hur jävla lurad man blev på geografilektionerna med en skala på 1:25000 på allt söder om Gävle och 1:100000 norr om Gävle. Jag kan dessutom dricka vattnet i alla mina åar och älvar gör man det därnere så blir man väl skottsäker av Rhoca-Gil från Hallandsåsen. Har ju faktiskt fiskat i Rönneåns chokladvatten och utanför Vegeån i havet. Det senare var ju då en trevligare upplevelse när det blev helt tyst mitt i natten och fisken vakade inom flugavstånd.
Publicerat

Nils, Niskan? Syftar du på Nissan och det är ju Hallandsåar och de är inte så små som du tror. Lagans avrinningsområde är tre gånger så stort som Pärlälven och Lagans avrinningsområde ligger i Sveriges regnigaste område så nog finns det vatten i Hallandsåarna. Att du kallar Hallandsåarna och en Skåneå för dike må väl vara hänt men Emån rinner genom Småland och mynnar i Östersjön och det var väl den ån som diskuterades i Takkos inlägg.

Dessutom är många av Sydsveriges åar uträtade och invallade för att minska översvämningsrisken, så en gång i tiden var de mer "vilda" än vad de är idag. Åarna här nere i Skåne, Småland och Halland är rejält misshandlade och att det fortfarande finns lax och havsöring i åarna är helt otroligt men det gör det och i Emån är de bland de största i världen.

Publicerat

Takko, Göran Ulfsparre som han hette var mycket trevlig och man kände sig verkligen välkommen där och visst var det familjärt men framförallt drevs stället inte för att tjäna stora pengar utan för att bevara och förvalta. När Göran styrde så betalade jag 400-500 kr per dag+ boende 125kr per dygn. Inte särskilt dyrt för världens bästa havsöringsfiske och i den miljön.

Jag fick höra hela historien om vad som skedde när Göran tvingades bort av Göran själv men det är historia nu och nu är det andra tider på Em.

Publicerat

Takko, Göran Ulfsparre som han hette var mycket trevlig och man kände sig verkligen välkommen där och visst var det familjärt men framförallt drevs stället inte för att tjäna stora pengar utan för att bevara och förvalta. När Göran styrde så betalade jag 400-500 kr per dag+ boende 125kr per dygn. Inte särskilt dyrt för världens bästa havsöringsfiske och i den miljön.

Jag fick höra hela historien om vad som skedde när Göran tvingades bort av Göran själv men det är historia nu och nu är det andra tider på Em.

Det var ju inte så dyrt, betydligt dyrare idag. Men ån med sin natur är ju densamma. Mycket fokus på vattenkvalitet i dag i hela ån. I vilket fall som helst så är detta ett mycket viktigt vattendrag i Småland med många intressenter runt åns sträckning. Finns mycket projekt runt ån och går man in Emåförbundets hemsida kan man följa lite av det som pågår:-)
Publicerat

Har kört förbi varenda en av de där dikena och hakan ramlade ner på bröstet varenda gång. Jo nog är det ett under att det finns ädelfisk i någon av dem. Em har jag dock inte passerat men jag har bilat hela vägen och fiskat hela västkusten efter havsöring då jag läste på banskolan i Ängelholm. De såg ut som Aleån i storlek men vattnet strömmade ju knappt och var alldeles brunt. När man läste geografi i skolan så föreställde man sig ju något i Råneälvens storlek eller större men de var ju som en normal norrländsk by, nyser man i bilen vid fel tillfälle så har man bommat dem.

• 3 weeks later...
  • 2 months later...
Publicerat

Snyggt Storfiskaren Bamse! :thumbsup:  :biggrin:

Publicerat

Fint när dom kan återställa små öringbäckar med en enkla medel.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6262589

:wub:  :wub:

Tänk att det finns idioter som försöker lägga nät i bäcken. Det var väl dessutom snack om att leda om vattnet från reningsanläggningen till den där bäcken. Det visar hur lite man bryr sig om lekbäckarna och bara JAG får så skiter man i om man förstör hela avelsprojektet med nät. Blir lite bitter över hur folk ser på fisket här.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=98&artikel=6273875

Publicerat

Hur är fisket med kastspö på rinnande vattendrag såhär års? Tänkte typ älvar och liknande.

Publicerat

I Luleåälven fiskas det havsöring från september tills det blir musöron på björkarna. Men de oreglerade älvarna har en del fiskeförbud beroende var de ligger. Jag fiskade mycket öring där som ung. Stenmark var min absolut bästa fiskekamrat för när han åkte skidor fick jag vara helt ensam i älven. Fiskade med drag som wiggler och Elbe Torsk eller också glidmetade jag med räka och mask. Det senare gav en del sik och öring det med.

Publicerat

I Luleåälven fiskas det havsöring från september tills det blir musöron på björkarna. Men de oreglerade älvarna har en del fiskeförbud beroende var de ligger. Jag fiskade mycket öring där som ung. Stenmark var min absolut bästa fiskekamrat för när han åkte skidor fick jag vara helt ensam i älven. Fiskade med drag som wiggler och Elbe Torsk eller också glidmetade jag med räka och mask. Det senare gav en del sik och öring det med.

Så sant som det är sagt Nils. Hela Sverige stod stilla då. :thumbsup:  :smile:

Publicerat

Blir intressant att se om öringen och röding tar de här på pimpel :)

post-5306-0-28125000-1449334567_thumb.jp

Publicerat

Blir intressant att se om öringen och röding tar de här på pimpel :)

Helt säkert så gör de det. :thumbsup:

• 3 months later...
Publicerat

Höll havsöringspremiär på västkusten idag! Fikat var i alla fall gott!

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Publicerat

Men vad kul att se dig igen på forumet! :thumbsup: Kommit ut ur idet nu??? :wink:

Fy fasiken, nu blev jag sotis på dig med dom "Gäddorna". :ohmy:

Du ser ut att haft ett riktigt bra grisfiske. :thumbsup:

Publicerat

Ja jäklar Bamse - tjernobyleffekt? :thumbsup:

Börjar bli riktigt fiskesugen, när är gäddleken över typiskt, kan man räkna veckor efter islossning? 

//Mörumspinnaren

Publicerat

Haha ja det kan vara Tjernobyl!

Jag vatten temp är väl bäst å gå efter. 8-10 grader eller när det blivit misären på björkarna!

• 3 weeks later...