Publicerat Maj 10, 201411 yr Bestämde mig igår för att åka och och vaka på gris trots att inga grisar visar sig på kamerorna. Men hellre det än sitta framför tv en fredagskväll. Satt på en åteln nr 1 i ca 4 timmar inget liv förutom någon nötskrika åkte sedan upp i mot stugan och parkera bilen. Smög i mot den andra åteln som ligger 200meter ifrån stugan och kom fram bakom en gran och där på åteln springer en hund tänkte jag först. Men det var ingen hund det var 3-5 kultingar i mer storlek som en tjt. Blickstilla står jag och tittar på dessa matglada lekfulla i ifrån 20 meter och efter ca 25 sek hörs en högt kort grymtande ifrån suggan som jag inte såg då hon förmodligen stog bakom en större gran. Alla grisar sprang iväg och gömde sig skall bli intressant att åka och kolla bilderna på kameran idag. Kul att komma så nära pulsen steg ordentligt och i sista ljuset för dagen med.
Publicerat Maj 10, 201411 yr Författare nu är äntligen grisarna tillbaka ! satt en kväll och dem fick vittring av oss dröjde 1,5 vecka innan dem kom tillbaka. vet ju inte om det är samma grupp i och för sig för denna gången är dem bara 2. men ser ut som det så antagligen har vi konkurrenter tror det är en liten årsgalt och en gylta. mård,grävling och räv är där också. ingen av grisarna som är på tjocken va ?
Publicerat Maj 10, 201411 yr Författare nu är äntligen grisarna tillbaka ! satt en kväll och dem fick vittring av oss dröjde 1,5 vecka innan dem kom tillbaka. vet ju inte om det är samma grupp i och för sig för denna gången är dem bara 2. men ser ut som det så antagligen har vi konkurrenter tror det är en liten årsgalt och en gylta. mård,grävling och räv är där också. ingen av grisarna som är på tjocken va ? första kvällen kom dem vid 2,00 och sen efter 2 kvällar kom dem runt 23:15 i rad så rätt ok tid ändå också
Publicerat Maj 10, 201411 yr Jag har fått kvigor som har rymt från en gård en bra bit bort så grisarna är borta när ligist gruppen på 8 st rumlar runt i skogen Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Maj 12, 201411 yr Fick en bild på detta men kan inte avgöra vad det är exakt Hare? vad tror ni?
Publicerat Maj 12, 201411 yr Tja, Tänkte höra lite med er "åteljägare". Jag o en vän har just startat en åtel på en lägda där grisen bökat sönder väldigt mkt och markägaren är inte glad över att ha gris där så vi ska göra ett tappert försök med att åtla och börja jaga. Så till frågan. När ni börjar åtla, använder ni något speciellt för att börja få grisen till åteln och sedan bara åtlar på som vanligt? Vi har gjort så här att vi har satt ut dunkar med majs i som dom kan få böka runt med, majs lite utspritt just där samt att vi tjärat lite träd. Räcker det? Eller ska vi "möjla" på med potatis och mer majs för att börja få ut dom ur skogen? Åteln har nu legat 1 vecka och utan besök, dock har det spöregnat konstant i 7 dagar så tro de bli bättre bara de börjar torka upp lite. Så tar gärna lite tips/// Norrlänning som icket jagat mycket gris;)
Publicerat Maj 12, 201411 yr Vill inte verka dumdryg, men är det verkligen genomtänkt att anlägga en åtel på en plats där markägaren inte vill ha gris...? mvh/Urban
Publicerat Maj 12, 201411 yr Alla åtlar som startats på den marken jag är med på har börjat med tjärade träd/stubbar. Ser man att det är där och skrubbar sig så tjärar man mer. Sedan är en kamera otrolig bra att skaffa om man inte redan har det. Så man får se om det är ensam gris eller flock eller flera flockar som rör sig. Börja sedan med med att lägga ut foder en rulltunna gör ju jobbet enkelt om man inte vill ha en spridare.
Publicerat Maj 12, 201411 yr Vill inte verka dumdryg, men är det verkligen genomtänkt att anlägga en åtel på en plats där markägaren inte vill ha gris...? mvh/Urban +1ar på urban. Om grisarna härjar på vallen så sätt er där och vaka - uppenbarligen gillar de att vara där. Anlägger ni en åtel på eller i anslutning till vallen kommer det bara bli bra mycket värre.
Publicerat Maj 13, 201411 yr Ah, jag förstår eran poäng där;) Har redan medlat till ägaren att det kommer dra mer gris om vi åtlar. Men ändå gått med på åtling samt avskjutning. Jag har sagt att det är ett långtidsprojekt och att det kommer se förjävligt ut just vid åteln och där grisarna nu kommer härja. Tror han tänker mer på att hålla dom borta från resten av områdena och koncentrera sig mer på detta som redan är jäkligt uppbökat och förstört. Ja ids inte angagera mig i hur mkt han tänker så länge vi får åtla utan problem;) Som jag skrev tidigare så har det varit lugnt nu under tiden det regnat men var där och kika ikväll också då de nu inte regnat på ca 1 dygn, 2 tallar med tjära hittade jag grishår på samt den ena tallen rejält skrapad, om det nu är betarna dom använder till det. Dock hittade jag inget tecken på att dom varit ute och ätit av majsen eller bökat med tunnorna, men avvaktar ett tag till, dom kommer väl. Tänkte köra dit ett lass potatis också, ser så fjuttigt ut med lite majs här och där bara tycker jag.
Publicerat Maj 13, 201411 yr Markägarns loss alltså - låt bli pärorna, de drar inte ett dugg. Tjära ett träd (ett träd som inte är av värde), sprid lite majs och lägg en dålig brödlimpa under en hink med en sten på. Jag uppmuntrar inte dig att fodra med bröd utan bara för att kunna säkerställa att grisen vart där. "Måste" du ha åteln på vallen så ha den i ett sådant hörn att du har bra månljus och kan sitta så att du inte lägger vittring. Summa summarum: mängder av foder drar inte mer än lite foder.
Publicerat Maj 13, 201411 yr Tillägg: ser att du redan tjärat. Ett tjärträd räcker gott och väl - samma gäller här - mer drar inte mer gris. Har du hyfsat med gris dödar de trädet snabbt så tjära någon dålig björk istället för en fin tall. En fin tall som dör är värd mer än ogräset som förstördes på vallen
Publicerat Maj 14, 201411 yr Lång sittning i natt 20.00 till 04.00 En ensam gris framme men var ytterst försiktig och stannade inte länge.Hopplöst svårt att att se vad för kön även andra gången den kom tillbaka.På det kväll/natt ingen nu sova
Publicerat Maj 14, 201411 yr Jag har tre hinkar med majsbomb på gång. Jag spättar hål i marken o fyller den med majsmäsk. Så en hink blir ungefär 5 hål ;-) Lägg platta eller låda över så fåglarna inte äter upp. Sedan fick jag tips om ANIS i kokande vatten med trasa som man hänger upp i träd men den lukten gillar hjort och älg oxå. Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Maj 14, 201411 yr Spetthål blir inte breda men något djupa tillbörjan men när grisarna varit på hålen ser dom ut som kratrar Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Maj 14, 201411 yr Nu ligger vi lågt med allt åtelskytte på huvudmarken, grisarna är ute på ärtsådden och åtlarna bidrar till att hålla dem i skogen. Hoppas bara alla håller sig från att sätta sig när det är bra med gris ute. På min andra mark är det tvärtom. Ingen sådd att ta hänsyn till och bra med gris ute så blir en sittning på fredag kväll. iPad Tapatalk HD
Publicerat Maj 14, 201411 yr Nu är så gott som all majs uppäten, 25 kg sen förra veckan. Men ser inga tecken på nya bök eller liknande på att grisarna vart framme på åteln förutom då på tjäran. Kan de va så att dom bara går ut och äter lite försiktigt eller ser det alltid ut som ett bombnedslag varje gång dom ätit?
Publicerat Maj 15, 201411 yr Ny sittning igår 20.00 - 04.00 inte liv i skogen i alla fall om vi pratar om vildsvin. Fullmåne som lös upp fint men dimma som kom och gick så tjock att jag stundtals inte kunde se spridaren/åteln. Kallt var det också 3 grader ute när jag satte mig i bilen på väg hem.
Publicerat Maj 15, 201411 yr Ny sittning igår 20.00 - 04.00 inte liv i skogen i alla fall om vi pratar om vildsvin. Fullmåne som lös upp fint men dimma som kom och gick så tjock att jag stundtals inte kunde se spridaren/åteln. Kallt var det också 3 grader ute när jag satte mig i bilen på väg hem.8 timmar tyder på ett visst jaktintresse, härligt.
Publicerat Maj 15, 201411 yr 8 timmar tyder på ett visst jaktintresse, härligt. Ja trägen vinner som det säger.. Rätt skönt att sitta även om det ger en del träsmak i baken så man får resa sig ibland så man känner av sina ben
Publicerat Maj 15, 201411 yr Nu ligger vi lågt med allt åtelskytte på huvudmarken, grisarna är ute på ärtsådden och åtlarna bidrar till att hålla dem i skogen. Hoppas bara alla håller sig från att sätta sig när det är bra med gris ute. På min andra mark är det tvärtom. Ingen sådd att ta hänsyn till och bra med gris ute så blir en sittning på fredag kväll. iPad Tapatalk HD Är det vår gemensamma kompis som var så slug Att han satte ärtor mitt i skogen? Är det för snart inte så uppvuxet att de inte går ut längre?
Publicerat Maj 15, 201411 yr Ärtorna har varit i backen 10 dagar och inget grönt än men de har börjat gro. Lär skjuta fart i helgen mtp väder mm. Det här blev värre än jag räknat med då ytan är så stor och omringas av gristät skog :-/ iPad Tapatalk HD
Publicerat Maj 15, 201411 yr Det lär inte bli bättre när det börjar bli ärtskidor och framåt... Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit.