Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hur går det med åtlarna?

Featured Replies

Publicerat

Vi har mycket gris på åteln nu, kl 21- 00 - 03. Men endast suggor med småkultingar. Sporadiska besök av en 60kg galt, Han kommer aldrig vaje dag men när han väl kommer så prickar han in tiden mellan 04.00-04.15. Helt otroligt!

• Svar 2,5k
  • Visningar 400k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• linus22magnum
    linus22magnum

satt med på ungdomslagets åtlar i fredags. vi satt ute på 2 st åtlar. på den åtlen jag och en annan satt på hade dem skjutit en 40 kg:s 1 vecka innan på, klockan 20:00 redan. perfekt att filma i så vi

• Jackpot i afton, väääldigt tidigt, typ 17.00 så såg jag nå't stoooort svart som var fram å kollade åteln, den smög iväg lika snabbt som den kommit. Har haft att göra med en del bamsingar och vet ju at

• Grattis pfrep! du vann 50 pix igår kväll, 22.15 för att vara exakt. satte mig i kojjan strax efter 20 och konstaterade att nån gris lär inte komma. Vinden låg på gränsen mot åteln och det var bröllops

Posted Images

Publicerat

Vill inte verka dumdryg, men är det verkligen genomtänkt att anlägga en åtel på en plats där markägaren inte vill ha gris...? :huh:

mvh/Urban

Ja trägen vinner som det säger.. Rätt skönt att sitta även om det ger en del träsmak i baken så man får resa sig ibland så man känner av sina ben ;)

När vi anlade vår första åtel i ögötland va det mycket gris på markerna så jag satt ofta 22-05 den sommaren eftersom jag inte hade åtelkamera... jag utvecklade en slags ihållande träsmak minns jag, den kunde infinna sig bara jag satt ner ett par minuter :biggrin: Kan säga att jag fick se allt möjligt utom vildsvin. Den trägen vann inte... sen åkte vi utomlands, kom tillbaka, inga grisar. Efter ca 6 veckor hade vi gris på åteln... men då hade jag inte tid att sitta :thumbsup: Fast vi tog några grisar på hösthelgerna senare.

Publicerat

När vi anlade vår första åtel i ögötland va det mycket gris på markerna så jag satt ofta 22-05 den sommaren eftersom jag inte hade åtelkamera... jag utvecklade en slags ihållande träsmak minns jag, den kunde infinna sig bara jag satt ner ett par minuter :biggrin: Kan säga att jag fick se allt möjligt utom vildsvin. Den trägen vann inte... sen åkte vi utomlands, kom tillbaka, inga grisar. Efter ca 6 veckor hade vi gris på åteln... men då hade jag inte tid att sitta :thumbsup: Fast vi tog några grisar på hösthelgerna senare.

Ja det går många timmar utan gris helt klart men på något sätt är det rätt skönt att sitta ute i skogen och lyssna på alla ljud. Suttit i två dagar nu och det blir sista natten idag på ett tag.

Publicerat

Har suttit på en av åtlarna uppe vid Immeln under våren men antingen haft tomt, sovit när grisarna varit framme eller mött grisarna när man satt sig i bilen på väg hem. Gubbarna åker ut och sätter sig en timme innan solen går ned och sitter tills de inte ser något mer och åker sen hem, dock gör de det ganska ofta. I slutet av april nåddes jag av rykten att den gamla avelsgalten hade skjutits på vår mark. Fick ju kolla upp och nog vart det en galt skjuten men inte vart den jätte stor. Dock är det den största grisen som vi skjutit på marken än så länge. Ca 100 kg levande vikt och fina betar.

Fick bilder i dag så här kommer de.

Galt.

post-14420-0-60482900-1400256889_thumb.j

Betarna!

post-14420-0-66498700-1400256876_thumb.j

Publicerat

:) fint att se att gubbarna levererar och är grisen fanns och inte bara var en myt. Gick på en likadan inne på vårt igår och stod med pricken i bogen på han men hade inte hjärta att ta den av leda utan han får sprida sin säd ett tag till.

Ser rätt bra ut inne hos oss trots aggressiva grannar och jag tolkar det som detsamma inne hos er?

Publicerat

Någon som har tips på hur man kan göra sitt eget doftlockmedel för vildsvin? Måste vara i enbart värska då det ska gå att spraya den och inte heller trögflytande. Ska användas i en doftspridare.

Publicerat

Morgonpigga

post-10839-0-99455200-1400268110_thumb.j

Finbesök

post-10839-0-09910900-1400268150_thumb.j

Publicerat

sybu5ezu.jpg

Vaktar sådden....samtidigt på en åtel 600 m bort.... :-/

Publicerat

sybu5ezu.jpg

Vaktar sådden....samtidigt på en åtel 600 m bort.... :-/

Sitt du.
Publicerat

Det är väl bra att de är där? Smög upp precis. Runt 10-12 framme och hör ett gäng till i granet. Sitter på knä knappt 10 meter från dom när en räv smyger över vägen 25 meter fram och stannade till på vägen och tittade på mig. Satt kvar 10 minuter och lyssnade på grisarna som smög i kanten och käkade majs. Riktigt kul

Publicerat

Mycket bra :-)

Publicerat

Hänvisar till min dagbok för åtelrapport. Full fart är en underdrift.

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Grattis! :smile:

Publicerat

Grattis! Snygg bössa :smile:

Publicerat
  • Författare

ezuta9e4.jpg

En mindre! 55 kg LV, galt

grattis ! :smile: till och med lite uppstickande betar redan va ? :thumbsup:

Publicerat

Grattis! :thumbsup: Va ä de för skrot den har som täcke? :tongue:

S.

Publicerat

Ja Linus....2 cm ca ;-)

iPad Tapatalk HD

Publicerat
  • Författare

här ser man hur viktigt det är med att välja plats. 

jag gjorde ju en spättåtel i mycket finare täta grisområden. där kom grisarna vid klockslagen 22:30 - 23:30. 

nu tjärade jag våran hederliga åtel och lade ut lite majs. och där kom grisarna vid 12 en natt, sen runt kl 3-4,00.  

våran hederliga ligger vid ett ganska stort karlhygge på ena sidan och sen står spridaren i fin gallrad björkskog och sen ligger åteln mycket längre ner på marken. så det här med var dem har daglega är ju intressant !  :smile:

första bilden till vänster är på spettåteln 

och andra den gamla hederliga

antagligen samma  :thumbsup:

även grävling och mård hittar dit direkt dem måste förknippa tjär-lukt med mat eller nåt... 

post-10838-0-80104500-1400868363_thumb.j

post-10838-0-93437800-1400868445_thumb.j

Publicerat

Dum fråga. Visar Biltemaspridaren att batteriet är slut?

Mina 6 nya spridare har gått på Biltema 12v batteri i över tre månader nu vilket jag tycker är helt otroligt?

På de flesta andra åtlar jag har sitter pieiff med bilbatteri och de tar slut efter max två månader.

Publicerat

Dum fråga. Visar Biltemaspridaren att batteriet är slut?

Mina 6 nya spridare har gått på Biltema 12v batteri i över tre månader nu vilket jag tycker är helt otroligt?

På de flesta andra åtlar jag har sitter pieiff med bilbatteri och de tar slut efter max två månader.

Om jag inte minns fel så är det någon diod som blinkar på "panelen" när batteri är anslutet, men någon indikator finns inte. Jag brukar använda hightech varianten att trycka på testknappen för att kolla batteriet   :tongue:

Publicerat

Om jag inte minns fel så är det någon diod som blinkar på "panelen" när batteri är anslutet, men någon indikator finns inte. Jag brukar använda hightech varianten att använda testknappen för att kolla batteriet :tongue:

Hmm som jag tänkte. Jag använder mig av samma geniala teknik som du :)