Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

NVV: 380 vargar är GYBS

Featured Replies

Publicerat

Från NVVs hemsida http://www.naturvardsverket.se/Start/Naturvard/Nyheter/Omkring-380-vargar-tillrackligt/ :

Friskare vargstam kan begränsa antalet vargar

Naturvårdsverket bedömer att antalet vargar som behövs i Sverige för att vargstammen långsiktigt ska bevaras är omkring 380, bland annat beroende på antalet föryngringar och hur stort tillskott Sverige får av nya vargar. Det är dessutom viktigt att Naturvårdsverket lyckas genomföra planerade åtgärder för att genetiskt förstärka vargstammen de närmsta åren.

Dessa slutsatser drar Naturvårdsverket av det underlag som forskarna lämnat om vad som krävs för att nå en långsiktigt livskraftig vargstam med gynnsam bevarandestatus.

– Att ta fram ett värde för hur många vargar som behövs i Sverige är ett komplext arbete. Det beror på många olika faktorer som graden av inavel, vargstammens utbredning, invandring av nya vargar och hur vi lyckas med åtgärder för genetisk förstärkning. Siffran 380 är en ungefärlig siffra beräknad utifrån förutsättningarna att 38 vargpar får valpar varje år, att det kommer in sju nya vargar per decennium som får valpar och att vi lyckas med att genomföra de åtgärder för att minska inaveln i vargstammen som riksdagen beslutat om fram till 2014, säger Ruona Burman, viltsamordnare på Naturvårdsverket.

Grafisk bild som visar vilken roll antalet vargar har i vargförvaltningen

Invandringstakten avgör vargstammens storlek

I underlaget redovisar forskarna flera olika bedömningar av hur många vargar som behövs för att Skandinavien ska uppnå gynnsam bevarandestatus. I Sverige blir det då en populationsstorlek på omkring 380 vargar. Det motsvarar 38 vargpar som får valpar varje år. Om den svenska vargstammen ska bestå av 180 vargar krävs betydligt högre invandringstakt än hittills och kontinuerligt fortsatta aktiva åtgärder för genetisk förstärkning. Antalet vargar som behövs är som sagt helt beroende av den naturliga invandringen och hur den genetiska förstärkningen av vargstammen går i Sverige.

Läs forskarnas underlag ”Genetic aspects on the viability of the Scandinavian wolf population” (pdf, 646 kB)

Förvaltningsplanen för varg kompletteras

Flera delar i förvaltningsplanen för varg påverkas av storleken på vargstammen och när vargstammen kan anses vara långsiktigt livskraftig med gynnsam bevarandestatus. Till exempel så är detta en förutsättning för att permanent återgå till en sådan licensjakt som bedrevs 2010 och 2011.

I den version av förvaltningsplanen för varg som Naturvårdsverket redovisade tidigare i år fanns dessa bedömningar inte med. Därför kommer vi nu att komplettera förvaltningsplanen för varg med bedömningen om vad som krävs för att nå en långsiktigt livskraftig vargstam baserat på det underlag som forskarna har lämnat in till Naturvårdsverket.

- Målet för Sverige är en långsiktigt livskraftig vargstam vilket är en förutsättning för att Sverige ska kunna förvalta vargstammen självständigt. Just nu har vi uppnått riksdagens mål om 20 årliga föryngringar, det vill säga hur många vargpar som får valpar varje år. Men vi har fortfarande problem med inavel i vargstammen. För att uppnå en långsiktigt livskraftig vargstam behöver vi fortsätta arbetet med regeringsuppdraget att minska inaveln genom att genetiskt förstärka vargstammen, avslutar Ruona Burman.

Komplettering till vargförvaltningsplanen (pdf, 208 kB)

Regeringsuppdrag om sårbarhetsanalyser

Naturvårdsverket har även regeringens uppdrag att ta fram sårbarhetsanalyser för björn, järv och lodjur. Uppdraget ska redovisas den 15 januari 2013. Resultaten ska ligga till grund för Sveriges redovisning till EU om bevarandestatus för de arter och naturtyper som omfattas av Art- och habitatdirektivet. Detta ska ske i juni 2013.

Läs mer om vargförvaltningen och förvaltningsplanen

Läs mer om sårbarhetsanalys för varg

• Svar 169
  • Visningar 15,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Outdoorsman
    Outdoorsman

Tillåt mig att komma med en fundering riktad till er som förkastar allt som hyckleri & lurendrejeri... Försök sätta er in in i att ni är poltiker och hur mycket ni än försöker hitta en balans mel

• http://www.di.se/#!/artiklar/2012/10/19/regeringen-vill-minska-vargstammen/

• Evert Bäckström
    Evert Bäckström

Evigt tjat om antal och GYBS hit och dit. Alla vet att problemet är att det är propp norrut. Lös den proppen och ingen behöver någonsin GYBS:a igen.

Publicerat

Spontant tycker jag det låter som en konstig tolkning av art- och habitatsdirektivet, som väl ändå ska ligga til grund för GYBS! :huh:

Publicerat

Tydligen finns det ett rykte som säger att regeringen kommer gå ut idag med att 180 vargar är tillräckligt för att uppnå GYBS. Får väl se om det ligger något i det eller inte...

Publicerat

Miljöministern har nu gått ut med ett uttalande om att det är bättre med 180 friska än 380 inavlade vargar.

Publicerat

Jag har ju inte hört fan läsa bibeln, men dårar tolka koranen!

Aktiva handlingar för att få in nytt blod, de vargar som nu kommit in från ryssland/finland är inte det nytt blod och har man hjälpt till aktivt för att få in dessa tidigare? antingen så vandrar de in eller så åker de NVV skyltat över Haparanda.

DNA analys av de vargar som finns när kommer de upp på det offentliga bordet, hur mycket varg har vi och hur många av dessa är bastarder?

Att forskare inte kan räkna det vet vi ju sen tidigare när vi bara hade 300 björnar i landet, tills jägarna gjorde en egen analys av spillning och lät ett laboratorium i Frankrike analysera resultatet, då blev det visst runt 3000!

Publicerat

Blir konfunderad . Är det nivån för GYBS eller förvaltningsmålet de anser sig ha kommit fram med??

Publicerat
Jag har ju inte hört fan läsa bibeln, men dårar tolka koranen!

Aktiva handlingar för att få in nytt blod, de vargar som nu kommit in från ryssland/finland är inte det nytt blod och har man hjälpt till aktivt för att få in dessa tidigare? antingen så vandrar de in eller så åker de NVV skyltat över Haparanda.

DNA analys av de vargar som finns när kommer de upp på det offentliga bordet, hur mycket varg har vi och hur många av dessa är bastarder?

Att forskare inte kan räkna det vet vi ju sen tidigare när vi bara hade 300 björnar i landet, tills jägarna gjorde en egen analys av spillning och lät ett laboratorium i Frankrike analysera resultatet, då blev det visst runt 3000!

Så mycket direkta felaktigheter i ett så kort inlägg, ursäkta mig men jag måste bemöta detta.

Det kommer några invandrare per femårsperiod men det är för lite. NVV för inga vargar in i landet, hur skulle de kunna göra det?

DNA-analys finns och vargstammens genetiska bas är redovisad. "Bastarder" kan inte påvisas annat än att det någon gång under de senaste tvåhundra åren förekommit enstaka hundkorsningar i de linjer som även är representerade i Sverige.

När det gäller björnstammen så kan man inte använda spårsnöinventering av björn vilket hänvisade till andra och betydligt mer osäkra inventeringsmetoder tex OBS av jägare etc. Detta innebar att de uppskattade siffrorna angavs med ett mycket stort intervall mellan rimligt max och rimligt min. När DNA-analyserna via spillningsinventeringar blev tillgängliga så använde forskarna den metoden som komplement vilket då visade att siffrorna mest sannolikt behövde justeras uppåt. Dock kvarstår även här en stor osäkerhet och i tex Norrbotten tror man att det finns någonstans mellan 600 och 1200 björnar, utifrån de sammanlagda beräkningar som gjorts. I hela landet troligtvis ca 3000 men osäkerheten är likväl stor och det blir en uppskattning mellan max och min likt förbannat.

Detta har redovisats många många gånger och det är extremt förvånande att det finns de som fortsätter att rapa upp gamla rykten som om de vore sanningar. Det är inget påhopp på dig personligen utan jag vill bara att den typen av uppgifter inte skall stå oemotsagda. Det finns tillräckligt med konkreta saker att ägna energin åt än rena felaktigheter.

Publicerat

Millgard, rykten ? Vi som är lite äldre på forat kommer nog alla ihåg hur myndigheterna/forskarna hävdade att vi hade ca 1000 björnar under många år fastän de samtidigt menade att vår brunbjörnsstam var världens mest snabbväxande...Jägarna hävdade det dubbla och vips efter att björnskit skickades till Frankrike så visade sig vara mer korrekt..men kanske även det i underkant.

Snacka om snabb tillväxt, ifrån 1000 till 3000 på en dag...

Därav många jägares misstroende mot etablissemanget och dess räkneförmåga skulle jag tro, i alla fall min.

Publicerat

Det berodde som sagt på nya metoder, och det var inte "jägarna" som kom fram till den nya siffra, det var samma forskare som använde de nya metoderna som blivit tillgängliga. Däremot var ju jägarna delaktiga i insamlandet av spillning, på samma sätt som vi är delaktiga i OBS-insamlingarna osv. Det var INTE så att "forskarna" försökte mörka eller föra bakom ljuset. De måste emellertid hålla sig till det som går att redovisa och gissningar får andra syssla med. Det är enbart det jag vänder mig emot.

Publicerat

Och jag minns debatten när det hände, de som hävdade konspirationen (då som nu) vägrade ta till sig den redovisning som faktiskt fanns sedan många år. Osäkerhetstal viftades bort etc.

Publicerat

Nu vandrar det ju inte in någon enstaka varg på en femårs period, senaste 3 års perioden har det vandrat in minst 3 kända vargar som har etablerat nya revir, hurvida forskarna mörkat eller inte kan ju var och en spekulera i. Så du menar att om vi dna analyserar våra vargar så kommer vi inte hitta hund i någon linje, varför redovisar man bara två led bakåt på vargar från vissa revir?

Vi vet ju att det har "vandrat " in varg från ryssland och kan de inte fortsätta att vandra in eller behöver de helt plötsligt hjälp över gränsen om de nu inte har behövt det förut varför nu och en varg om året räcker bra som tillskott, de ska inte ta över några revir de ska skapa nya och gamla kommer dö ut och ersättas med nya, fullt naturligt! vi ska ju inte ha en statlig avel på varg utan ett GYBS med friska linjer.

Jägarna genomförde en stor inventering av lodjur där resultatet kastades i papperskorgen och man sa att vi går på fjolårets information, sen kan man ju diskutera vad som är forskning och vad som är fakta, forskning utgår ju från att prova vetenskapliga siffror, prova nya metoder att mäta sanningar eller komma så nära som möjligt.

Den dna inventering som jag tänker på bestämdes eller kostades väl inte på av några forkningspengar, den genomfördes på jägarnas initiativ och användes för att den var beprövad och beslutsfattare inte ville lyssna på jägarnas siffror om observationer.

Publicerat

Ja man kan verkligen få fram olika siffror genom att titta på olika perioder. Att siffrorna skulle fortsätta vara så höga som 1/år finner jag osannolikt. Men bra mycket mer sannolikt än att vi skulle trilla tillbaks ner på 1/10 år eller så... En varg varannat till var tredje år låter mer rimligt. Och då är det i så fall inga problem med inaveln (enligt NVV's egen rapport) ens vid tämligen små populationer. Tror inte att kurvan vänt ens på 1/4 år. (Vid population på 200)

Kan ju nämnas i sammanhanget att det tog ca 40-50 år (helt utan invandring) innan man lyckades påvisa några genetiska problem på de i genomsnitt 24 vargarna på Isle Royal.

Dessa kommer från en grupp om tre vargar där de två honorna var syskon. Där har man nu lyckats påvisa någon förändring på något ben (Minns inte vilket) som tydligen skall vara förändrat.

Det är en förändring som finns på någon promille eller procent i alla vargpopulationer men här har den alltså blivit vanligare. (Och kan leda till höftproblem som går att likna vid många tamhundars höftproblem)

Läste nyligen några artiklar om vad man skall göra/om man skall göra något. Inte helt klart. Det största problemet för vargarna verkar dock vara tillgång på älg...

Publicerat

När det gäller björnstammen så kan man inte använda spårsnöinventering av björn vilket hänvisade till andra och betydligt mer osäkra inventeringsmetoder tex OBS av jägare etc. Detta innebar att de uppskattade siffrorna angavs med ett mycket stort intervall mellan rimligt max och rimligt min. När DNA-analyserna via spillningsinventeringar blev tillgängliga så använde forskarna den metoden som komplement vilket då visade att siffrorna mest sannolikt behövde justeras uppåt. Dock kvarstår även här en stor osäkerhet och i tex Norrbotten tror man att det finns någonstans mellan 600 och 1200 björnar, utifrån de sammanlagda beräkningar som gjorts. I hela landet troligtvis ca 3000 men osäkerheten är likväl stor och det blir en uppskattning mellan max och min likt förbannat.

Trix och trolleri med siffror...

Inventering tyder på 700 till 1 000 björnar i Jämtland

3 000 spillningsprover från björn har DNA-analyserats på ett franskt laboratorium. Utifrån de analyserade proverna kan man särskilja 684 unika individer. 323 stycken, cirka 47 procent, var hanar. 361 stycken, cirka 53 procent, var honor.

5 268 prover samlades in hösten 2006

Detta 2006.... 3000 prover gav 684 individer. 2200 prover blev ej analyserade. Men vi kan väl anta att det borde vara ung samma förhållande i dessa prover. Detta ger lite snabbt 500 till. Dvs ca 1200 st. 90 st skjuts/år lika många till dör av andra orsaker. Lite snabbt 200 försvinner/år. 361 honor. Låt oss tro att ung 60% av honorna får ungar. Några får en, andra 2 och vissa 3 ungar. Kanske det är rimligt att tro att det blir 1,5 unge/hona som får ungar. Detta ger att det föds ca 325 ungar/år.

Lite kort utan att vi räknar med att "överskottet" av ungar inte får ungar utan bara dom som "ersätter" dom som fallit ifrån..... Så ökar björnstammen med ca 125 björnar/år i Jämtland. Sedan 2006 blir det 750 till. Så det finns anledning att tro det finns ca 1900-2000 björnar i Jämtland idag! Enligt wwf 2011-08 (http://www.wwf.se/vrt-arbete/arter/1132021-brunbjrn) så finns det 2500-3000 i hela landet. Stämmer detta så har Jämtland 2/3 av landets population av björn.

Det tror inte jag på. Finns nog minst 3-4 län till som har mellan 1000-2000 björnar. Officiellt 3000. Verkligheten upp mot minst 6000.

Råder samma förhållande med varg, så bör vi ha minst 500-700 vargar idag.

Publicerat

Har man någon aktuell och trolig uppskattning om hur många vargar det finns i Sverige idag?

Känns som att man borde ha hyfsad koll även om det kanske varierar vad man säger utåt och man tror att det ser ut

Publicerat

............

Råder samma förhållande med varg, så bör vi ha minst 500-700 vargar idag.

Ja 450 till 500 är nog inte direkt osannolikt. Men bevisa det är en annan sak.

Jag hamnade på runt 450-500 när jag gjorde lite död räkning på antal och förökning minus frånfall.

Ska vi sedan ha 180 till 380 så måste vi för det första veta hur många vi har innan vi kan få till en jakt. I dagsläget är den officiella siffran (vilket man kan bevisa) på varg ca 300 lite beroende på vem man frågar och när. Men egentligen skulle vi förmodligen behäva fälla 300 individer för att komma ner till vad man nu anser är en hanterlig nivå (180-380) sett till påverkan och GYBS.

Min gissning blir att man kastar ut ett köttben (jakt på säg 50 individer) som vi och de andra sedan slåss om som rabiessmittade hundar, allt medans alla andra tittar på och skakar på huvudet.....

/T

Publicerat

Ja 450 till 500 är nog inte direkt osannolikt. Men bevisa det är en annan sak.

Jag hamnade på runt 450-500 när jag gjorde lite död räkning på antal och förökning minus frånfall.

Ska vi sedan ha 180 till 380 så måste vi för det första veta hur många vi har innan vi kan få till en jakt. I dagsläget är den officiella siffran (vilket man kan bevisa) på varg ca 300 lite beroende på vem man frågar och när. Men egentligen skulle vi förmodligen behäva fälla 300 individer för att komma ner till vad man nu anser är en hanterlig nivå (180-380) sett till påverkan och GYBS.

Min gissning blir att man kastar ut ett köttben (jakt på säg 50 individer) som vi och de andra sedan slåss om som rabiessmittade hundar, allt medans alla andra tittar på och skakar på huvudet.....

/T

Den enda seriösa siffran jag sett är ca 450. Hon som räknade fram det(kommer ej ihåg namn...) kan nästan anses höra till den mer vargvänliga sidan om jag uppfattade det rätt.

Vad kommer att gälla. NNVs 380 eller miljöministerns 180?

Är det 180 som gäller så är det kanske rimligt att 200 st ska bort rätt fort. (redan i vinter?) För att sedan skjuta 10-20 st årligen via skyddsjakt eller §28

Är det NNVs som kommer att gälla, och baserat på officiella siffror ska vi plantera ut 20-40 st till och sedan vänta i 2-3 år för att sedan få skjuta 8-12/år.....

Publicerat

Bara för få jägarna snälla igen genom lura oss..

Öppna en väg från Norrland för dessa "värdefulla" vargar som gör stammen kan vara låg och släppa 40talet på licens jakt samt ha resterande för skyddsjakt..

Noll är bättre än att bli förda bakom ljuset då ingen vet hur stor stammen är idag eller efter beslutet,bara hur många vi kan skjuta...

Svammel..

Vargar ska springa i panik direkt dom hör en rotax!

Publicerat

Tror inte vi får nån massiv avskjutning i år eller ens nästa, försiktighetsprincipen råder fortfarande. Däremot kommer det förhoppningsvis bli lättare/snabbare att få till skyddsjakt.

En snabb väg att komma tillrätta med inaveln skulle vara att skjuta av 100st och hämta hit 10 "friska" ifrån ryssland, de kan få släppa dem här på min bakgård !

Sen kunde vi hålla stammen på minus 200 pigga och krya.

btw så skulle jag kunnat betalat för att se Mikael Karlssons min när Lena Ek sa 180st :biggrin: :biggrin:

Publicerat

Jag är faktiskt lite skeptisk till detta som Lena Ek säger.

Hur menar hon när hon säger att någon vargjakt kan det inte bli förrän genetiken löst sig ?

Hur många år till ska det ta, och hur många "genetiskt felande" vargar kommer att hinna födas under den tiden, dvs hur mycket kommer stammen att hinna öka ?

Mest logiskt måste ju vara att skjuta ner stammen till de 180 st som LE talar om, och från det låta genetiken förbättra sig, det ger ju mer genomslag än att försöka blanda ut blodet på 500-600 vargar till.

Det är val 2014. vad tror ni händer med detta om MP kommer in i regeringen ?

Jag är som sagt tveksam till detta som LE och regering kommer med, det luktar lite minst sagt..

Publicerat

Jag är faktiskt lite skeptisk till detta som Lena Ek säger.

Hur menar hon när hon säger att någon vargjakt kan det inte bli förrän genetiken löst sig ?

Hur många år till ska det ta, och hur många "genetiskt felande" vargar kommer att hinna födas under den tiden, dvs hur mycket kommer stammen att hinna öka ?

Mest logiskt måste ju vara att skjuta ner stammen till de 180 st som LE talar om, och från det låta genetiken förbättra sig, det ger ju mer genomslag än att försöka blanda ut blodet på 500-600 vargar till.

Det är val 2014. vad tror ni händer med detta om MP kommer in i regeringen ?

Jag är som sagt tveksam till detta som LE och regering kommer med, det luktar lite minst sagt..

Ska låta det vara osagt.... Men det ligger lite i det du säger.

Samtidigt så vete tusan, Lena har gjort sig okontant med vargkramar sidan iom uttalandet om 180 vargar.

Hon kommer att få jägare, jordbrukare och andra vargbegränsare mot sig om hon inte lever upp till det hon säger. Alla andra kommer att undra vart hon står och varför hon gör sig osams med båda sidorna. Summa hon blir "förbrukad".

Tror nog att politiker är mer slipade än så, eller föresten dom är nog oftast så dumma att dom inte tänker i flera led framåt :sleep:

Publicerat

Blir det vargjakt i vinter, där antalet på tilldelningen är tresiffrigt, då är jag beredd att tro på henne, inte förr..

Publicerat

Nej jag har inget förtroende i huvudtaget för sådana här "löften"... Troligtvis dröjer det x antal år innan det händer något och vargantalet passerat 1000talet... Kanske det blir förvaltningsjakt på 20 talet djur osv.... Risken är att folk går sin egen väg och förvaltar vargstammen ändå för jag tror inte att de köper 380 djur de tror att det blir lika som riksdagsbeslutet 210 som tak..... 380 är nog det antal som blir lägsta nivå?

Synd att det ska bli på det här viset :wallbash:

Publicerat

Blir det vargjakt i vinter, där antalet på tilldelningen är tresiffrigt, då är jag beredd att tro på henne, inte förr..

Nu klickade jag ju att jag gillade det du skrev, men det gör jag inte :wink:

Men rätt har du. Minst hundra vargar i backen denna vinter innan jag tror henne :yes: