Publicerat Oktober 23, 201213 yr Nu tror jag att du kraftigt överdriver rennäringens betydelse för rovdjursstammarna i området. Rovdjuren är iaf av betydelse för rennäringen. 60000 renar är inte försummbart. Tänk om rennäringen försvann och rovdjuren blev tvugna att äta lika många älgar istället. Då skulle det jaktbara antalet älgar sjunka till ca 30 000:- Förmodligen så är merparten av dom söder om Dalälven.... http://www.samer.se/1173 http://www.samer.se/1181
Publicerat Oktober 24, 201213 yr Skippa påhoppen gubbs, behöver ni träta med varandra, så gör det via pm i så fall.
Publicerat Oktober 24, 201213 yr Nu tror jag att du kraftigt överdriver rennäringens betydelse för rovdjursstammarna i området. Björnens stora hot är andra björnar, inte födobrist. Vad gäller övriga rovdjur så äter de gärna småvilt och matbrist är inte särskilt överhängande då rovdjursstammarna inte heller är särskilt täta. Skall du leta fram 5-6.000 björnar att proppa in i Värmland lär du få leta länge... Vintertid är Renen nere och äter och man samlar ihop gänget mot våren och följer dom upp till fjällen (för fjäll lappar)..Men finns en grupp som heter skogslappar som inte har sina på fjäll..Om du skulle jagat ovanför Boden borde du veta vars Sveriges största sameby har sitt kalvnings område.... Sen behöver en varg inte lyckas med en jakt utan renvajor kastar nog väldigt säkert kalven om den störs och jagas...Problemet med varg bland renar, tror jag aldrig kostnaden kommer synas på papper som stor skada,utan all extra koll och helikopter lyft för samla ihop hjorden kostar och syns inte som rovdjurs tagen..Samt trafiken skulle nog få mer problem med strö renar efter vägarna titt som tätt.. I Norrbotten är inte lo,järv,kungsörn eller delvis björn stammen tät annant än runt renar... Att säga Norrland ska föda upp vargar som ska ner och ta hundar är som säga att rennäringen tid är över nu... Okundskap ska inte driva frågan bara för den kommer från Östermalma.. Finns inte utrymma att en näring ska föda upp en art som inte behövs..
Publicerat Oktober 24, 201213 yr Vi jägare muttrar tvivlande om det blir någon jakt i i vinter och hur stor vargstammen egentligen är tänkt vara. Andra skriver till Europakomissionären för att förhindra den kommande(!?) vargjakten i vinter och decimeringen av den svenska vargstammen. Verkar som om ingen blev glad efter fredagens delgivande... http://www.rovdjur.se/objfiles/1/LetterCommissio_-1821762095.pdf
Publicerat Oktober 24, 201213 yr Vintertid är Renen nere och äter och man samlar ihop gänget mot våren och följer dom upp till fjällen (för fjäll lappar)..Men finns en grupp som heter skogslappar som inte har sina på fjäll..Om du skulle jagat ovanför Boden borde du veta vars Sveriges största sameby har sitt kalvnings område.... Sen behöver en varg inte lyckas med en jakt utan renvajor kastar nog väldigt säkert kalven om den störs och jagas...Problemet med varg bland renar, tror jag aldrig kostnaden kommer synas på papper som stor skada,utan all extra koll och helikopter lyft för samla ihop hjorden kostar och syns inte som rovdjurs tagen..Samt trafiken skulle nog få mer problem med strö renar efter vägarna titt som tätt.. I Norrbotten är inte lo,järv,kungsörn eller delvis björn stammen tät annant än runt renar... Att säga Norrland ska föda upp vargar som ska ner och ta hundar är som säga att rennäringen tid är över nu... Okundskap ska inte driva frågan bara för den kommer från Östermalma.. Finns inte utrymma att en näring ska föda upp en art som inte behövs.. Jag jagar norr om Boden, men inte i kalvningstider. Däremot har vi ofta renflockar på markerna under älgjakten. Nå, jag håller i stort sett med dig i det du skriver. Men med det tillägget att de hittills genomvandrande vargarna uppenbarligen inte ställt till med så stor oreda på sin väg.
Publicerat Oktober 24, 201213 yr Grannlandet är nog många glada om folk skjuter räv hela säsongen man får.. Ja finns väl färskt för mig,vargen john och guldtass som kostat mer än dom smakat..Sen finns nog flera som fått en enkel eller en hjälpande hand neråt..Rätt säker få vargar gör skada/kostar under 100 000kr på vägen ner..
Publicerat Oktober 24, 201213 yr Tja, kommer de ner och "kostar" 100.000 så är det ju en mycket god affär. Vad tror du en flytt kostar? Vad kostar en ren? En älg? Nä, det går inte att tänka så egentligen.
Publicerat Oktober 24, 201213 yr Ni får inte tyda fetta som att jag vill bli av med samerna för det vill jag inte! Men en total kollaps av renskötseln är inte på långa vägar det samma som att renarna försvinner! Finns tillräckligt med vuxna omärkta renar för att bevisa detta... Skulle dessutom vara trevligt med återinförande av skogsren. Om de nu inte hybridiserar allt för friskt!
Publicerat Oktober 25, 201213 yr Ni får inte tyda fetta som att jag vill bli av med samerna för det vill jag inte! Men en total kollaps av renskötseln är inte på långa vägar det samma som att renarna försvinner! Finns tillräckligt med vuxna omärkta renar för att bevisa detta... Skulle dessutom vara trevligt med återinförande av skogsren. Om de nu inte hybridiserar allt för friskt! Omärkta renar? hur menar du? skogsrenen(rödlistad) finns kvar i en stam på 1000-1500st kvar i Finland som är utdöende..Finns många olika varianter och en skogsren ser du direkt skillnad på.. Mille-Nja alltså nog menar jag att en varg kostar samebyar minst 100 000kr,vad dom kostar för ha daglig koll från LST sida räknar jag inte in,då är det miljoner... Men visst blir timpeningen liten då förtjänsten nu inte är stor juh längre..Nyligen en kvinna i vapstens som hade en faktura som snurrar som låg på 450 000kr för en varg under ca 1 månad... länk http://www.vk.se/721...styrelsen?mobil .. Vargen http://www.vargfakta...n-tvaarig-hane/ Vargen hade fått fel på gpsen och kom från värmland...
Publicerat Oktober 25, 201213 yr Hej Jo jag menar att renar överlever i norra Sverige även utan samernas hjälp. Hade de inte gjort det så hade det inte funnits så många omärkta vuxna renar. Skogsrenen som mycket riktigt är hotad skulle också kunna leva i stora delar av norra Sverige. Men jag har svårt att tro att vi kommer att återinföra den på samma marker som där det bedrivs aktiv renskötsel. Så om samerna försvinner kan vi dels ha kvar de semidomesticerade renarna som idag sköts av samerna dels kan vi återinföra skogsren. (Med viss reservation för hybridiseringsproblem som jag inte kan något om...) DVS rovdjuren skulle fortfarande ha en hel del att leva på i dessa delar av Sverige. Det är alltså lite naivt att tro att rovdjuren skulle utrotas om samerna försvann. Visst de skulle knappast finnas i lika stora antal, och någon enstaka väldigt känslig art skulle kanske kunna få det svårt. (Läs Fjällräv oxh någon rovfågel) Men både björn, Lo och Järv skulle mycket väl kunna klara sig undan utrotning även utan att samerna dukar deras bord. Men som jag skrev ovan. Du får absolut inte tolka detta som att jag anser det vara önskvärt att samebyarna kollapsar. Det vill jag absolut inte. Men jag kan inte köpa just argumentet att rovdjuren skulle svälta ihjäl och försvinna från norra halvklotet... (Ok raljerande)
Publicerat Oktober 25, 201213 yr OT Förstår bara inte många omärkta renar?Finns det sådana uppgifter eller var hitta du den uppgiften att vi har många omärkta? Man skulle nog bli förvånad hur mycket en renägare gör för sina renar och tror dom räddar dom från bli utrotade,där skiljer vi oss,Norrbotten som jag bara kan tala för har inte många rovdjur tät som andra län,men väldigt höga koncentrationer runt där det bedrivs renskötsel,väldigt talande att se vars föryngringar av diverse djur finns..http://www.lansstyrelsen.se/norrbotten/SiteCollectionDocuments/Sv/publikationer/djur%20och%20natur/Rovdjur/Rovdjursinventering2011webb.pdf 66 järv föryngringar(alla i fjällen så klart) 43 lo föryngringar (ingen inom 5mil från kusten) I kusten där det är mindre ren finns knappt lodjur tex,men 10 mil in finns det väldigt bra av dom runt om renarna. Vi har en tilldelningen på 8älgar på 8000h och det är vad ett varg par tar på en månad(10-20st älgar i studier) och med en 80% dödlighet för älgkalv i ett varg område är det bara jag som kommer kunna jaga vidare.. Räknar kallt med endel av renarna kommer stå på menyn men bara tilldelningen vi har idag försvinner på en månad. Norrbotten mao klarar inte bära en varg uppfödning som ska subventioneras av staten och ett förlorat kulturarv mm.
Publicerat Oktober 25, 201213 yr Hej Jo jag menar att renar överlever i norra Sverige även utan samernas hjälp. Hade de inte gjort det så hade det inte funnits så många omärkta vuxna renar. Skogsrenen som mycket riktigt är hotad skulle också kunna leva i stora delar av norra Sverige. Men jag har svårt att tro att vi kommer att återinföra den på samma marker som där det bedrivs aktiv renskötsel. Så om samerna försvinner kan vi dels ha kvar de semidomesticerade renarna som idag sköts av samerna dels kan vi återinföra skogsren. (Med viss reservation för hybridiseringsproblem som jag inte kan något om...) DVS rovdjuren skulle fortfarande ha en hel del att leva på i dessa delar av Sverige. Det är alltså lite naivt att tro att rovdjuren skulle utrotas om samerna försvann. Visst de skulle knappast finnas i lika stora antal, och någon enstaka väldigt känslig art skulle kanske kunna få det svårt. (Läs Fjällräv oxh någon rovfågel) Men både björn, Lo och Järv skulle mycket väl kunna klara sig undan utrotning även utan att samerna dukar deras bord. Men som jag skrev ovan. Du får absolut inte tolka detta som att jag anser det vara önskvärt att samebyarna kollapsar. Det vill jag absolut inte. Men jag kan inte köpa just argumentet att rovdjuren skulle svälta ihjäl och försvinna från norra halvklotet... (Ok raljerande) I våras så blev det kvar ca 8-10 renar kring mina jaktmarker. Under september sågs 5 st. Nu i slutet på oktober såg jag 1. Björn och lo finns i området. Varg passerar ibland. Kan inte garantera att det inte är någon som frestats att nypa en ren, men knappast troligt. Så dom som är borta är mest troligt tagna av rovdjur. Renen är ett tacksamt byte då den inte agerar som älg och rå vid rovdjursattacker. Så att tro att kvarlämnade renar skulle hinna föröka sig är nog bara en förhoppning.... Även om några renar klarar av att överleva på egen hand så blir dom inte lika många som rovdjuren äter upp idag. Rovdjuren kommer förmodligen att finnas kvar, iaf dom som inte flyttar till mer födorika marker. Med den följden att rovdjuren slår tex älg istället. Betänk att norr om dalälven dödas i storlekordningen 60000 renar varje år av rovdjur. "Försvinner" renen så lär inte rovdjuren sluta att äta. Då blir det mer älg på menyn. Tänk om det blir så att rovdjuren slår runt 60000 älgar istället i norr. Då är nog färdigjagat på älg i norra Sverige!
Publicerat Oktober 25, 201213 yr First Clas Jag ser dem varje år på egen mark. Kan inte direkt säga hur många det är och jag kan absolut inte säga att det är samma grupper från år till år. (De verkar vandra en del även utan hjälp...) Men att de måste ha hållit sig undan märkningen några år är så vitt jag förstår enda förklaringen till att de ej märkts trotts lite högre ålder... (Och jag kan givetvis inte heller säga att det gäller hela gruppen) Självklart är de inte lika många och framgångsrika som de som får hjälp av "sina" samer. Men summan blir ändå att jag är helt övertygad om att renarna som art och därmed även rovdjuren kommer att överleva om renskötseln försvinner. Jag tror däremot att Kias Husse har helt rätt i sitt antagande om att rovdjuren i så fall kommer att gå än hårdare åt älgen. Och vi jägare lär bli de stora förlorarna. (Förutom renskötarna då...) Men det är nog inte heller argument som är så jätte starka i argumentation mot jaktmotståndare i storstadsregionerna... En eventuell utrotning av rovdjuren hade kunnat vara ett starkt argument. Men jag tror bara inte att det håller för någon djupare granskning. Då tror jag faktiskt (utan att ha några siffror) att förlorandet av den samiska kulturen är ett argument som biter bättre på den allmänna oppinionen. (Även om jägare i genomsnitt kanske inte är den samisk vänligaste av grupper...)
Publicerat Oktober 25, 201213 yr First Clas Jag ser dem varje år på egen mark. Kan inte direkt säga hur många det är och jag kan absolut inte säga att det är samma grupper från år till år. (De verkar vandra en del även utan hjälp...) Men att de måste ha hållit sig undan märkningen några år är så vitt jag förstår enda förklaringen till att de ej märkts trotts lite högre ålder... (Och jag kan givetvis inte heller säga att det gäller hela gruppen) Självklart är de inte lika många och framgångsrika som de som får hjälp av "sina" samer. Men summan blir ändå att jag är helt övertygad om att renarna som art och därmed även rovdjuren kommer att överleva om renskötseln försvinner. Jag tror däremot att Kias Husse har helt rätt i sitt antagande om att rovdjuren i så fall kommer att gå än hårdare åt älgen. Och vi jägare lär bli de stora förlorarna. (Förutom renskötarna då...) Men det är nog inte heller argument som är så jätte starka i argumentation mot jaktmotståndare i storstadsregionerna... En eventuell utrotning av rovdjuren hade kunnat vara ett starkt argument. Men jag tror bara inte att det håller för någon djupare granskning. Då tror jag faktiskt (utan att ha några siffror) att förlorandet av den samiska kulturen är ett argument som biter bättre på den allmänna oppinionen. (Även om jägare i genomsnitt kanske inte är den samisk vänligaste av grupper...) Tror det finns fler förlorare i ekvationen. Det kommer att krävas fler köttproducenter för att ersätta renslakten och jaktuttag. Köttproducenter som har rätt många rovdjur som står och väntar på sin del. Frågan om det går ihop? Sen kommer det att krävas större uppodlade ytor för att producera foder till köttdjuren, här eller i något annat land. Oavsett vart så innebär det konsekvenser för djurliv och kanske människor. Eller så ska viltköttet ersättas med vegan kost som i sig gör att vi måste odla mer. Dock lite mindre än om vi ska odla foder till köttdjur.... Fler gödningsmedel och gifter behöver spridas alt att det görs "ekologiskt" med konsekvens att det krävs förmodligen 2,3 gånger så stor uppodlad yta mot traditionell odling med gifter. Det i sig gynnar inte vilt eller "rovdjur" oavsett metod. Utan naturen blir fattigare. "Små"(?) förändringar kan ge väldigt stora konsekvenser i slutändan!
Publicerat Oktober 28, 201213 yr Ok, det finns nog fler förlorare. Hoppas flera av dem tar en aktivare del i debatten framöver!
Publicerat Oktober 28, 201213 yr Henke-Alltså hoppas du gjort missen att blanda ihop på strörenar och omärkta .. Strörenar är ofta renar som blivit splittrade från gruppen och enstaka blir kvar nere vinterbetet. Dock är dom märkta som 99.9% av alla tamrenar i sverige.. Kan meddela att orsaken byar bråkar är just det,att ta andras kalvar som är omärkta. Alla renar jag någonsin kommit i kontakt med är märkta,Alla olika märken har olika snitt i öronen.. Hittar man en ren tagen av nått tar man örat kollar i boken vems det är och ringer och meddelar. Men för vara rätt så borde jag även kunna ha fel och har du källa på din uppgift tar jag gärna del av den och omvärderar min tro..
Publicerat Oktober 28, 201213 yr Och om man kollar öronen och det inte finns något märke? Kan nämna att jag uppmärksammades på företeelsen för 10-15 år sedan när en avlägsen släkting blev så Förb.. På renar som åt upp hans rödbetor att han sköt en för att på det sättet ta reda på vem han skulle skälla på. Den var omärkta. Sedan dess kollar jag alltid öron på alla döda renar jag ser. Är väl bara ca dussinet genom åren som varit så hela att man kunnat se något. Men tre av dem har varit omärkta. Du kan ju fortfarande ha rätt angående 99,9% men förlåt mig om jag efter dessa egna erfarenheter tvivlar. Hur som helst så tolkar jag din kommentar ang strörenar och deras kalvar som att jag har rätt i att ett antal renar skulle klara sig om ni la ner renskötseln. Och detta var det viktiga i mitt resonemang. Om det sedan är 0,1 eller 10% vuxna renar som är omärkta bryr jag mig inte om.
Publicerat Oktober 28, 201213 yr Jag bryr mig inte så länge man håller sig till fakta och inte fantasi. Vi står långt ifrån varandra i denna fråga. Skulle man lägga ner renskötseln skulle renen bli ganska snabbt utrotad. Jag ser ingen nytta i införa som Usa och Kanada reservat och svälta ett folkslag.. Men hey Sverige 2012 alla borde jobba inne i en stad och ha en iphone annars är dom konstiga..!
Publicerat Oktober 30, 201213 yr http://www.corren.se/asikter/debatt/vi-vill-ha-en-begransad-vargstam-med-god-genetisk-status-6204947-artikel.aspx#CommentsFormAnchor
Publicerat Oktober 31, 201213 yr http://www.centerpartiet.se/Nyheter/Arkiv-2012/Sans-och-balans-i-vargfragan/