Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

NVV: 380 vargar är GYBS

Featured Replies

Publicerat

Tänkte via Danmark borde väl vargen ta sig(är dålig på hitta där nere)..Nej vargen är nog ingen simmare,Kanske blandar ihop dom med mårdhundar som anses vara största hotet med komma från Tyskland..

• Svar 169
  • Visningar 16,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Outdoorsman
    Outdoorsman

Tillåt mig att komma med en fundering riktad till er som förkastar allt som hyckleri & lurendrejeri... Försök sätta er in in i att ni är poltiker och hur mycket ni än försöker hitta en balans mel

• http://www.di.se/#!/artiklar/2012/10/19/regeringen-vill-minska-vargstammen/

• Evert Bäckström
    Evert Bäckström

Evigt tjat om antal och GYBS hit och dit. Alla vet att problemet är att det är propp norrut. Lös den proppen och ingen behöver någonsin GYBS:a igen.

Publicerat

Fint exempel på hur bra skyddsjakten kommer funka för dessa värdefulla kräk..

Publicerat

Hur menar du nu?

Publicerat

Såg det. Ett riktigt lågvattenmärke. Att hon kunnat skrapa ihop så många journalistpriser kan man inte tro när man läser den smörjan!

Hon är nog bland de mest överskattade journalistpersoner som finnes i landet brunsås.

Publicerat
  • Författare

Hon är nog bland de mest överskattade journalistpersoner som finnes i landet brunsås.

Men hon var en duktig tävlingscyklist i början av 1970-talet. Flera SM-medaljer.

Publicerat

Tänkte via Danmark borde väl vargen ta sig(är dålig på hitta där nere)..Nej vargen är nog ingen simmare,Kanske blandar ihop dom med mårdhundar som anses vara största hotet med komma från Tyskland..

Över sundet tar de sig galant nog galant vintertid, men nu lever det inga vargar i danmark (även om det cirkulerar lite bilder som påstås kunna vara varg så har danskarna ingen fast stam av varg). Därtill är Jylland (danska fastlandet) det enda stället som har en biotop som skulle kunna passa vargen. Själland/Falster/Lolland som ligger mot sverige har liksom inte vargbiotop.....

Mårdhund har danskarna förmodligen, och vill inte ha dem heller då de gör vad de kan mig veterligen för att ta bort dem. Varg är väl lite mer tveksamt om de kan ta bort så där på rak arm - men kontakt med den centraleuropeiska vargstammen har de knappast.

/T

Publicerat

Säga vad man vill om Höglunds uttalande - Centerpartiet som helt tjänat ut sin roll försöker rädda det som räddas kan. Fascinerande skådespel. Letar man efter journalistiska lågvattenmärken så görs nya dagligen av hjärntrusten på TJRF:s husorgan med det onämnbara namnet.

Publicerat

Nu har Elisabeth Höglund gett sig in i debatten :sick: Lite ´"intressant" är den fina journalistiken hon använder längst ner i sin artikel när hon skriver om en viltolycka med varg. "­Viltolycka? Nej, jaktbrott, förstås. Men någon polissak lär det väl inte bli – för polisen är väl med i jakt­laget."

http://www.aftonblad...icle15647522.ab

Det är sorgligt och tragiskt när människor är på väg ur tiden. Hjärnan slutar fungera, svårt med minnet och logik. Ännu mer tragiskt att Aftonhoran publicerar eländet. Låt tanten tyna bort i frid och inte skämma ut sig offentligt på ålderns höst!

Publicerat

Hur menar du nu?

Om du menar mitt inlägg siar jag i framtiden att den kommer göra stor skada och inte beviljas skydds jakt på..Ett exempel på framtiden kommer dessa värdefulla kräk,gör stor skada och inte vandra söder ut..90 mil söder ut ska den för hamna i vargbältet..

Pmt-Jag tror inte man ska snöa in sig på tro vi ska rubba levands sätt för göra en stads bor´s(trädkramare och S,V mm) syn på korridor.

Skulle vi ha ett varg revir i hemma byn skulle dom inte kunna jaga älg,skulle ett varg revir finnas på östermalma skulle dom inte behöva ställa bössan i skåpet,lite skillnad på vilt tillgångarna mao.Annan fråga är om man vill jaga med hund för där är alla lika utsatta..Man lever i på landsbygden idag för det lönar sig utom när man ska jaga..

Publicerat

Jag måste korrigera min tidigare uppgift om första vargen är inne från öster men det är tredje fick jag reda på nyss från kompisen i Överkalix. :sad:

Publicerat

Om du menar mitt inlägg siar jag i framtiden att den kommer göra stor skada och inte beviljas skydds jakt på..Ett exempel på framtiden kommer dessa värdefulla kräk,gör stor skada och inte vandra söder ut..90 mil söder ut ska den för hamna i vargbältet..

Pmt-Jag tror inte man ska snöa in sig på tro vi ska rubba levands sätt för göra en stads bor´s(trädkramare och S,V mm) syn på korridor.

Skulle vi ha ett varg revir i hemma byn skulle dom inte kunna jaga älg,skulle ett varg revir finnas på östermalma skulle dom inte behöva ställa bössan i skåpet,lite skillnad på vilt tillgångarna mao.Annan fråga är om man vill jaga med hund för där är alla lika utsatta..Man lever i på landsbygden idag för det lönar sig utom när man ska jaga..

90 mil, det gör den under två veckor...

Publicerat

skulle tro att det bara tar ett par tre timmar med helikopter:wub:

Skickat från min GT-S5830 via Tapatalk 2

Publicerat

90 mil, det gör den under två veckor...

Kanske med en skoter efter sig,men nej,dom stannar och äter innan..

Är väl inte så många gånger dom tagit sig ner?Varghybriden och pesinkii sen äre väl inte många fler??

Is janne har alltid funnits varg runt överkalix,för lövö släppet jag har for prickarna över Ö:et bara för jag åkte förbi :ohmy:

Publicerat

Kanske med en skoter efter sig,men nej,dom stannar och äter innan..

Är väl inte så många gånger dom tagit sig ner?Varghybriden och pesinkii sen äre väl inte många fler??

Is janne har alltid funnits varg runt överkalix,för lövö släppet jag har for prickarna över Ö:et bara för jag åkte förbi :ohmy:

Ja, jag vet det men jag vet inte var kompisen från ÖKx får sin info ifrån. Han är på robsoft och du hittar honom under högviltsjakt i vargtråden där.

Publicerat

Undrar om de är hatade och hårt jagade på hemmatrakten och fått reda på att i Sverige finns beslut om fristad för nya invandrare?

Ja,det är väl så!

Publicerat

Vi har renar några mil därifrån och inte hört nått men vet den sidan brukar kunna ha varg.. :geek:

Publicerat

Vi har renar några mil därifrån och inte hört nått men vet den sidan brukar kunna ha varg.. :geek:

Ok!

Publicerat

................

..............

Nu är det ju majoriteten som bestämmer i det här landet och i de flesta andra anständiga stater.

Vi har inte haft varg på sisådär 200 år eller så - gamla lösningar är kanske inte funkis längre. Att då hålla på och tramsa med att inget ska förändras - utöver att vi ska ha en vargstam då känns kanske inte så himla genomtänkt.

För som det är i dag talas det om 180 reproduktiva vargar när genetiken löst ut (som om den var en quick fix av engånsgkaraktär....), merparten av dessa lär förbli i Dalarna/Värmland även om det blir revir från norra Skåne och upp till Värmland. Lite krasst sett ger det en stam inom överskådlig tid på runt 400-500 eller så....

Som det är i dag och som debatten förs så hamnar centrum av vargarna i Dalarna/Värmland - egentligen utan minsta lilla diskusion, det bara är där de är och ska vara liksom. Ingenstans talas det om något som helst alternativ, eller orsaker till den bristande genetiken utöver att "det fattas en korridor".

För de drabbade i Dalarna/Värmland är det lite som MM skriver - skit vilket om det är 300, 500 eller 800. Men det man inte säger är att valet kan vara 300 vargar i 1/3 av Sverige eller 80 i hela landet. EU har ju själv konstaterat att 100 kan mycket väl vara GYBS.....

Kruxet med den propp som renäringen skapar i vargfårgan måste få diskuteras - annars slutar det som det gjort med invandringsdebatten: minst lilla tvivel på invandringens totala frälsning kontras blixtsnabbt med rassiststämpeln. En metod som skapat SD a snart 10%, Sveriges tredje största parti i vardande..... JRF kommer att fortsätta att växa så länge man inte vågar sätta ner foten och vara en lite smula politiskt ärlig, att JRF sedan låter folk tro att en tid utan frilevande varg kan komma att infrias i modern tid är bara att slå blå dunster i ögonen på de som drabbas - vargfritt blir Sverige aldrig mer. Däremot kan vargens belastning fördelas mer eller mindre jämt, och trycket kan vara mer eller mindre stort....... För med ett bättre inflöde av friska gener kan stammen göras mindre - det säger ju NVV i klartext. En stam med direktkontakt med finsk/ryska stammen kan ju då bli ännu mindre......

I en demokrati måste man tåla att bli granskad och ifrågasatt - den som inte vill bli granskad brukar veta vad konsekvenserna blir av granskningen - en del omotiverade fördelar för egen del försvinner.

En konsekvens av en sådan granskning kan mycket väl bli att det ska förbli som det är, då blir det också betydligt mer klart för alla att staten pekar på Värmland/Dalarna och säger - Er uppgift blir att husa kärnan av den svenska vargstammen. Då blir det inte det smygande och smusslandet som vi har i dag där ingen egentligen vill säga saker och ting rakt ut - ni fick nitlotten, böj er fram här är vaselinet..... Men blir det uttalat så kan de drabbade se det och se vem och varför - och i demokratins namn göra sina val efter det. Som det är i dag är det mest en massa trams om vargens välsingleser och hoppsan vad det var mycket varg i Värmland/Dalarna. Resultet blir en jävla frustration, en massa myter och förvirrade utfall än hit än dit till ingen nytta alls..... Inte minst för vargen som lär förbli inavlad hur fan man än gör om man inte ger stammen en direktkontakt med den finsk/ryska stammen.

En annan konskvens kan bli att man inser att Sveriges åtagade att ha varg kräver att en del av renäringens rättigheter begränsas ändras tas bort etc. så att inte hela trycket av varstammen landar på två län som i dag.

Politik är att vilja sa Palme, men han valde att inte fortsätta meningen till punkt: politik är att vilja och att våga välja. Det sistnämda brukar de flesta svenska politiker välja att tiga om - i den här frågan liksom i en hel del andra frågor än vargen eftersom man högst ogärna väljer att jämföra berättigade krav från olika grupper - att spela ut en grupp mot en annan är som en sossekärring sa "omoraliskt att ens diskutera, det ska partiet bestämma om". Jag föredrar att ta den diskusionen - partier ska göra som väljarna vill, väljarna ska inte vara en valboskap som vart fjärde år ska kommenderas ut att göra sin plikt.

I 20 år har vargen fått växa till, under protester och gnäll respektive glada tillrop från publiken på läktaren. Men utan att staten en enda gång satt ner skon mer än lite lite grann, och hur som bytt fot fort som fan efter att det börjat bli lite kallt om tårna.... Är det inte på tiden att alla korten kommer på bordet och vi får ett konstruktivt långsiktigt hållbart beslut i frågan? Det vi ser i dag kan man med en smula god min anse kanske vara sant i 2 år till, efter nästa val kan förvaltningsmålet vara 800 vargar...... Vill vi ha den soppan om två år? Den kanske inte slår in, men den kan mycket väl göra det. Ingen vet förrän på valnatten eller dagarna efter då regeringsunderlaget ska förhandlas ihop.

Om vi får till en bra debatt och en ordentlig genomlysning av frågan en gång för alla och ett beslut som står sig över valen så kan vi lägga "nej till frilevande varg" bakom oss som en historisk parantes, lära oss leva med och jaga med vargen. För det enda som är säkert är att vargen är här för att stanna. Men hur många som ska stanna och var de ska stanna kan vi fortfarande diskutera och påverka något lite. Annars blir det förvaltning i 4års perioder - än upp, än ner, än hit, än dit.... Och myten om ett vargfritt sverige kan frodas och falska hopp kanske kan tändas bara för att brutalt slås sönder.

Nu skiter jag i tråden - jag tror ingen missat min ståndpunkt. Någon speciellt upplyftande och upplysande debatt lär det knappast bli nu heller. Å ena sidan nollvison - å andra sidan välsignelser och Disneyfierat trams, och en inom överskådlig framtid inavlad vargstam med mycket begränsad jakt...... Förbunden har misslyckats, och kan knappast lyckas heller i en sådan polariserad debatt.

/T

Publicerat

Nu är det ju majoriteten som bestämmer i det här landet och i de flesta andra anständiga stater.

Vi har inte haft varg på sisådär 200 år eller så - gamla lösningar är kanske inte funkis längre. Att då hålla på och tramsa med att inget ska förändras - utöver att vi ska ha en vargstam då känns kanske inte så himla genomtänkt.

För som det är i dag talas det om 180 reproduktiva vargar när genetiken löst ut (som om den var en quick fix av engånsgkaraktär....), merparten av dessa lär förbli i Dalarna/Värmland även om det blir revir från norra Skåne och upp till Värmland. Lite krasst sett ger det en stam inom överskådlig tid på runt 400-500 eller så....

Som det är i dag och som debatten förs så hamnar centrum av vargarna i Dalarna/Värmland - egentligen utan minsta lilla diskusion, det bara är där de är och ska vara liksom. Ingenstans talas det om något som helst alternativ, eller orsaker till den bristande genetiken utöver att "det fattas en korridor".

För de drabbade i Dalarna/Värmland är det lite som MM skriver - skit vilket om det är 300, 500 eller 800. Men det man inte säger är att valet kan vara 300 vargar i 1/3 av Sverige eller 80 i hela landet. EU har ju själv konstaterat att 100 kan mycket väl vara GYBS.....

Kruxet med den propp som renäringen skapar i vargfårgan måste få diskuteras - annars slutar det som det gjort med invandringsdebatten: minst lilla tvivel på invandringens totala frälsning kontras blixtsnabbt med rassiststämpeln. En metod som skapat SD a snart 10%, Sveriges tredje största parti i vardande..... JRF kommer att fortsätta att växa så länge man inte vågar sätta ner foten och vara en lite smula politiskt ärlig, att JRF sedan låter folk tro att en tid utan frilevande varg kan komma att infrias i modern tid är bara att slå blå dunster i ögonen på de som drabbas - vargfritt blir Sverige aldrig mer. Däremot kan vargens belastning fördelas mer eller mindre jämt, och trycket kan vara mer eller mindre stort....... För med ett bättre inflöde av friska gener kan stammen göras mindre - det säger ju NVV i klartext. En stam med direktkontakt med finsk/ryska stammen kan ju då bli ännu mindre......

I en demokrati måste man tåla att bli granskad och ifrågasatt - den som inte vill bli granskad brukar veta vad konsekvenserna blir av granskningen - en del omotiverade fördelar för egen del försvinner.

En konsekvens av en sådan granskning kan mycket väl bli att det ska förbli som det är, då blir det också betydligt mer klart för alla att staten pekar på Värmland/Dalarna och säger - Er uppgift blir att husa kärnan av den svenska vargstammen. Då blir det inte det smygande och smusslandet som vi har i dag där ingen egentligen vill säga saker och ting rakt ut - ni fick nitlotten, böj er fram här är vaselinet..... Men blir det uttalat så kan de drabbade se det och se vem och varför - och i demokratins namn göra sina val efter det. Som det är i dag är det mest en massa trams om vargens välsingleser och hoppsan vad det var mycket varg i Värmland/Dalarna. Resultet blir en jävla frustration, en massa myter och förvirrade utfall än hit än dit till ingen nytta alls..... Inte minst för vargen som lär förbli inavlad hur fan man än gör om man inte ger stammen en direktkontakt med den finsk/ryska stammen.

En annan konskvens kan bli att man inser att Sveriges åtagade att ha varg kräver att en del av renäringens rättigheter begränsas ändras tas bort etc. så att inte hela trycket av varstammen landar på två län som i dag.

Politik är att vilja sa Palme, men han valde att inte fortsätta meningen till punkt: politik är att vilja och att våga välja. Det sistnämda brukar de flesta svenska politiker välja att tiga om - i den här frågan liksom i en hel del andra frågor än vargen eftersom man högst ogärna väljer att jämföra berättigade krav från olika grupper - att spela ut en grupp mot en annan är som en sossekärring sa "omoraliskt att ens diskutera, det ska partiet bestämma om". Jag föredrar att ta den diskusionen - partier ska göra som väljarna vill, väljarna ska inte vara en valboskap som vart fjärde år ska kommenderas ut att göra sin plikt.

I 20 år har vargen fått växa till, under protester och gnäll respektive glada tillrop från publiken på läktaren. Men utan att staten en enda gång satt ner skon mer än lite lite grann, och hur som bytt fot fort som fan efter att det börjat bli lite kallt om tårna.... Är det inte på tiden att alla korten kommer på bordet och vi får ett konstruktivt långsiktigt hållbart beslut i frågan? Det vi ser i dag kan man med en smula god min anse kanske vara sant i 2 år till, efter nästa val kan förvaltningsmålet vara 800 vargar...... Vill vi ha den soppan om två år? Den kanske inte slår in, men den kan mycket väl göra det. Ingen vet förrän på valnatten eller dagarna efter då regeringsunderlaget ska förhandlas ihop.

Om vi får till en bra debatt och en ordentlig genomlysning av frågan en gång för alla och ett beslut som står sig över valen så kan vi lägga "nej till frilevande varg" bakom oss som en historisk parantes, lära oss leva med och jaga med vargen. För det enda som är säkert är att vargen är här för att stanna. Men hur många som ska stanna och var de ska stanna kan vi fortfarande diskutera och påverka något lite. Annars blir det förvaltning i 4års perioder - än upp, än ner, än hit, än dit.... Och myten om ett vargfritt sverige kan frodas och falska hopp kanske kan tändas bara för att brutalt slås sönder.

Nu skiter jag i tråden - jag tror ingen missat min ståndpunkt. Någon speciellt upplyftande och upplysande debatt lär det knappast bli nu heller. Å ena sidan nollvison - å andra sidan välsignelser och Disneyfierat trams, och en inom överskådlig framtid inavlad vargstam med mycket begränsad jakt...... Förbunden har misslyckats, och kan knappast lyckas heller i en sådan polariserad debatt.

/T

Mycket tankar. Men du glömmer det faktum att med vargen i renbetet går samebyarna under! Inga samebyar, inga renar. Inga renar ingen mat att föda norrlands rovdjur, björn, lo och järv och med ditt förslag även varg. Detta innebär att hela rovdjurspolitiken havererar. När födan i norr försvinner kommer de överlevande rovdjuren att söka sig dit födan finns i annan form. Dvs tätare viltstammar och andra köttproducenter(än renskötarna). Summa blir att Dalarna/Värmland får förutom vargen, även besök av några 1000(gissningsvis ca 5000-6000) björnar, kanske en och annan järv och en del katter.

Säga vad vi vill om samerna, deras renar håller predationen på vilt på en låg nivå. Utan renen så skulle förmodligen norrlands älgarna och rå rätt snabbt hamna under en jaktbar stam. Med utflyttning av björn pga födobrist så kan även mellansverige få problem med att hålla jaktbara viltstammar.

Publicerat

Men rennäringen ÄR ingen "propp", vare sig förvaltningsmässigt eller vandringsmässigt. Det är tjuvjakt i allmänhet som utgör proppen, att varg inte tillåts bilda revir där det går tamdjur lösa är inte märkvärdigt, men nog passerar varg i princip hela tiden åt bägge håll genom området. Vintertid blir det ofta ett problem iom att renarna är i skogslandet och definitivt eftersom vargspåren syns, men sommartid märks deras närvaro och passage knappast av alls förutom det självklara faktum att en ensam varg sommartid blir omöjlig att hitta.

Dessutom har vargen de facto etablerat sig i dess nuvarande kärnområde helt av egen kraft. Oavsett var vi flyttar vargen så tar den sig ju dit den vill.

Nå, egentligen håller jag med i stort men jag tycker att vi jägare som ändå gör anspråk på att vara naturkunniga osv skall kunna se saker för vad de är, inklusive rovdjur.

Publicerat

Mycket tankar. Men du glömmer det faktum att med vargen i renbetet går samebyarna under! Inga samebyar, inga renar. Inga renar ingen mat att föda norrlands rovdjur, björn, lo och järv och med ditt förslag även varg. Detta innebär att hela rovdjurspolitiken havererar. När födan i norr försvinner kommer de överlevande rovdjuren att söka sig dit födan finns i annan form. Dvs tätare viltstammar och andra köttproducenter(än renskötarna). Summa blir att Dalarna/Värmland får förutom vargen, även besök av några 1000(gissningsvis ca 5000-6000) björnar, kanske en och annan järv och en del katter.

Säga vad vi vill om samerna, deras renar håller predationen på vilt på en låg nivå. Utan renen så skulle förmodligen norrlands älgarna och rå rätt snabbt hamna under en jaktbar stam. Med utflyttning av björn pga födobrist så kan även mellansverige få problem med att hålla jaktbara viltstammar.

Nu tror jag att du kraftigt överdriver rennäringens betydelse för rovdjursstammarna i området. Björnens stora hot är andra björnar, inte födobrist. Vad gäller övriga rovdjur så äter de gärna småvilt och matbrist är inte särskilt överhängande då rovdjursstammarna inte heller är särskilt täta. Skall du leta fram 5-6.000 björnar att proppa in i Värmland lär du få leta länge...

Publicerat

Nu tror jag att du kraftigt överdriver rennäringens betydelse för rovdjursstammarna i området. Björnens stora hot är andra björnar, inte födobrist. Vad gäller övriga rovdjur så äter de gärna småvilt och matbrist är inte särskilt överhängande då rovdjursstammarna inte heller är särskilt täta. Skall du leta fram 5-6.000 björnar att proppa in i Värmland lär du få leta länge...

Landshövdingen i Jämtland gick ut med(i våras?) om att att de Jämtländska samebyarna var mycket nära kollaps pga rovdjurstrycket. I princip så försvann hela det slaktbara antalet renar varje vår. Inte sällan havande vajor som användes i avel. Vilket leder till att en ny kalv går från att bli slaktdjur till att ersätta avels vajan.

Inte ett helt orimlig räkneövning. Borde finnas fler län norr om dalälven som har liknande siffror....

Inventering tyder på 700 till 1 000 björnar i Jämtland

3 000 spillningsprover från björn har DNA-analyserats på ett franskt laboratorium. Utifrån de analyserade proverna kan man särskilja 684 unika individer. 323 stycken, cirka 47 procent, var hanar. 361 stycken, cirka 53 procent, var honor.

5 268 prover samlades in hösten 2006

Detta 2006.... 3000 prover gav 684 individer. 2200 prover blev ej analyserade. Men vi kan väl anta att det borde vara ung samma förhållande i dessa prover. Detta ger lite snabbt 500 till. Dvs ca 1200 st. 90 st skjuts/år lika många till dör av andra orsaker. Lite snabbt 200 försvinner/år. 361 honor. Låt oss tro att ung 60% av honorna får ungar. Några får en, andra 2 och vissa 3 ungar. Kanske det är rimligt att tro att det blir 1,5 unge/hona som får ungar. Detta ger att det föds ca 325 ungar/år.

Lite kort utan att vi räknar med att "överskottet" av ungar inte får ungar utan bara dom som "ersätter" dom som fallit ifrån..... Så ökar björnstammen med ca 125 björnar/år i Jämtland. Sedan 2006 blir det 750 till. Så det finns anledning att tro det finns ca 1900-2000 björnar i Jämtland idag! Enligt wwf 2011-08 (http://www.wwf.se/vr...132021-brunbjrn) så finns det 2500-3000 i hela landet. Stämmer detta så har Jämtland 2/3 av landets population av björn.

Edit. Ser det smygit sig in ett fel i beräkningen. 53% av 1200 är 636 honor. Om 60% får ungar(381st) och dom får i snitt 1,5 unge så blir det 572 st nya björnar/år - dom 200 eller vi kan säga det försvinner 150 extra i emigration. Detta gör att stammen växer med 220 st/år under 6 år, vilket ger 1300 att lägga till dom 1200 som vi hade 2006.

Publicerat

Mikael,

Viltskadecenters undersökningar visar att antalet angrepp på hundar, får osv ökar med antalet vargar i ett område. Det spelar alltså roll hur många man har (för dem som fortfarande försöker, vilket det finns folk som gör). Och även om alla slutar jaga, slutar hålla får osv så tror jag knappast man vill ha fler vargar springande i samhällena? Ditt argument skulle möjligen funka för dem som inte bara driver en nollvision för att få så få vargar som möjligt, utan som verkligen TROR på att samhället kommer fatta beslut om att vargen ska utrotas helt igen. Och hur sannolikt är det, handen på hjärtat? För dem som däremot driver en nollvision för att komma så långt som möjligt "åt sitt håll" låter väl däremot din linje inte lika optimal? Samma sak för oss övriga som tror att det handlar om att finna lösningar där vargen förvaltas samtidigt som andra arter gör det, och på en nivå som är livskraftig men innebär så små problem som möjligt.

En låg GYBS medger att vargen förvaltas på en låg nivå, det gör inte en hög GYBS. Det behöver inte bli färre vargar med en låg GYBS, om man lägger förvaltningsmålet högt. Det blir nästa strid. I min värld är det dock enkelt- ju lägre GYBS desto lägre enivå kan man välja att förvalta stammen på och desto färre vargar blir det troligen.

Nej, det har du säkert rätt i, att det ter sig utsiktslöst att tro på en utrotning av vargarna i Sverige. Men det finns i alla fall en sannolikhet för att vi kan få en allvarlig disskussion om det är rimligt, och vettigt, att människan med artificiella medel ska hålla liv i en totalt isolerad vargstam. Det är trots allt bara den västligaste salellitkolonin av en väldig och livskraftig stam. Är det helt okej att människan i all framtid ska köra in nya avelsvargar med bilar och flygplan, föda upp dem i djurparkerna, för att vi ska ha en stam som ligger kring 200 individer. Vad är överhuvudtaget meningen med det? För mig känns det som sagan om Kejsarens nya kläder. Läs den! Jag vill i alla fall absolut inte ha någon statlig vargodling i den folktäta halvan av landet. Vill du det, Outdoorsman?