Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Allroundbössa i 358 win?

Featured Replies

Publicerat

88:an, Henrik har anpassat målen att linjera väl med riktmedlet, utöver det så är det alltid så att har man en 90 graders vinkel någonstans i rm:et och en motsvarande på tavlan kommer man alltid att kunna hålla läskigt noggrant på målet oaktat hur det ser ut eller hur rm:et ser ut,

det är inte där som "bristen" uppstår i just detta fall. Christian

Då var jag ute och cyklade :)

• Svar 417
  • Visningar 81,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Kanske dags för ytterligare en liten summering av bössan och projektet efter ytterligare ett år. Efter ytterligare ett år så kan jag bara konstatera att det mesta blev som jag hade tänkt mig, bös

• Nu blev det äntligen ett test. Nöjd med effekten men vi får väl se hur nöjd jag blir när den är flådd.n..

• Det känns som att det både är hög tid för en uppdatering och dessutom finns det nu lite att skriva om. I fredags var jag och hämtade min T3 i 358 win/6.5x47 hos Robban, på grund av en hel del förändr

Posted Images

Publicerat

Kanske en dum fråga, men finns det fabriksladdad 358 win? Eller är det en wildcat och man är hänvisad handladdning?

mvh/Må

lite kuriosa är ju att norma har laddat kalibern både med 200 och 250gr kulor. Lite konstigt faktiskt då marknaden nog var rätt liten på den tiden det begav sig.
Publicerat

Efter att ha sovit på saken så har jag insett att jag kommer att bli tokig om jag inte tar reda på var problemet ligger.

Med andra ord så blir det felsökning i nästa vecka, vi får väl se var det hela slutar.

Henrik

Jag tror jag talar för de flesta här som har följt dina trådar, när jag säger att vi inte är särskilt överraskade över detta beslut :happy:

Det är också goda nyheter, eftersom vi nu blivit i princip lika nyfikna som du på svaret!

Publicerat

Hur många skott har pipan gått hittills? Minns att min "kära" 243:a sköt ganska kasst första 60-80 skotten eller så - sen hände nåt och den började skjuta riktigt ok. Men den glädjen höll ju bara ett par hundra skott innan den "dog" eller vad den nu gjorde.

Håller tummarna för att du finner och avhjälper problemet, vad det än månde vara :thumbsup:

Publicerat

Efter att ha sovit på saken så har jag insett att jag kommer att bli tokig om jag inte tar reda på var problemet ligger.

Med andra ord så blir det felsökning i nästa vecka, vi får väl se var det hela slutar.

Henrik

jag kan inte låta bli att nästan uppskatta precisions problem ibland. processen att felsöka och gå nya vägar roar mig.
Publicerat

Hur var det hade detta lås en 6,5x47 och 6,5x55 pipa också?

Då skulle jag börja att skifta pipa och se hur den biter då utesluter man det mesta på ett bräde

Publicerat

Otroligt intressant tråd att följa Henrik. Har läst igenom hela tråden nu på nattpasset! självklart skall du undersöka precisionsproblemet! Jag tror inte heller det handlar om kikaren eller kolven. Nu är jag inte något fan av tikkas lösning av rekylklacken men allt är säkert i sin ordning på din kolv. Dina träffbilder är kusligt lika de träffbilder jag hade med min gamla fabriksnya winchester 70, fick aldrig ordning på det tills jag "gav upp" och gjorde drevjaktsbössa av den genom att kapa pipan 7cm. Vips! så hade jag 20mm träffbilder i snitt med nästan allt jag matade den med. Kan bara förklara det med att jag hade nån dissharmoni i pipsvängningarna alternativt kass mynning men det tror jag inte eftersom smed kollade mynningen, stock, fästen.. tja allt egentligen. 

Publicerat

Hur var det hade detta lås en 6,5x47 och 6,5x55 pipa också?

Då skulle jag börja att skifta pipa och se hur den biter då utesluter man det mesta på ett bräde

Alltid så klok Lars. Klart att det är det enklaste att göra. Pipan är en LW så den kommer behöva ett 1-2 hundratal skott tror jag innan den kommer igång. Mina har varit sådana, det såg precis likadant ut i början.

En intressant sak var att 8x33an sköts med bly i början och fettet gjorde nog att processen blev kortare, den sköt perfe rätt tidigt om jag minns rätt.

Henrik

Just nu får din bössa spö av en obäddad WWII obsolete kaliber, vars variabler är höftade. Livet e hårt kompis, hårt och roligt.

Publicerat
  • Författare

Visst är det så att det finns pipor i 6.5x55 och 6.5x47L inpassade till detta låset men de kräver också inskjutning och i fallet med  6.5x47L pipan så är den helt oskjuten i dagsläget.

Genom  att byta ut såväl stock som kikare (inkl. montage) så kan jag i vart fall utesluta de två parametrarna.

Precis som flera skribenter har påpekat så är pipan långt ifrån "inskjuten" ännu och jag förväntar mig nog att träffbilderna blir lite bättre eftersom. I dagsläget så har pipan gått 64 skott.

I likhet med Maddog så finner jag en rätt stor tillfredställelse i felsökning av precisionsproblem , både för att jag lär mig mycket av processen och för tillfredställelsen när problemet är löst.

Bifogar ett par bilder på "före" och "efter" för den som är intresserad.

Henrik

post-376-0-35586300-1385026818_thumb.jpg

post-376-0-66815700-1385026818_thumb.jpg

Publicerat

Tror inte en knappräfflad LW kommer att visa någon synbar skillnad av inskjutning.

Vissa skurna pipor kan behöva 50-100 smällar för att bita 100% men förbättringen handlar om millimetrar så knappast synbart på denna kaliber tror jag.

Däremot om det är något ruff i throt eller liknande kanske det kan nötas till, jag börjar alltid med lite JB pollenring där känns smartare än att gnugga till det med kulor ;)

Publicerat
  • Författare

Det ser riktigt bra ut, jag har kört med 50 grain.

Henrik

Publicerat

Jag fantiserade ihop att kulan går ca 815 m/s. Vad tror du om det.

Publicerat
  • Författare

Det låter helt klart rimligt!

Sent from my HTC One using Tapatalk

Publicerat

Sitter och laddar nu så får vi se om det blir något skjutet i morgon.post-703-0-13590400-1385148061_thumb.jpg

Publicerat

Mysigt!

Publicerat

Neej det blev inga ttsx testade.

Publicerat
  • Författare

Grattis! Jag är också intresserad av hur det ser ut när du flått tjuren.

Henrik

Sent from my HTC One using Tapatalk

Publicerat

Genomskott??

Publicerat

Ja det blev genomskott. Ett test är ju bara minimalt mer än noll så man får inte dra för höga växlar än. Allt ser väldig bra ut mycket len mot köttet. Frågan är om den är för len bara. Den kvalar in för mer tester helt klart men sierran ligger än som första val. Såg ut som den var mycket riktningsstabil dock.

• 3 months later...
Publicerat

Tyst som i graven här, Vad händer egentligen?

/ H.

Publicerat

Tog fram bettan här om dan ur vapenskåpet, och smekte henne lite :thumbsup:

När det tinar fram lite, ska det bli några expansionstester tänkte jag (TTSX 200 gr, Interlock 200 gr, Interlock 250 gr).
Återkommer med bilder då.

• 1 month later...
Publicerat

@Henrik

Har du hittat felet?

Vh Lars

• 3 months later...