Publicerat November 20, 201312 yr 88:an, Henrik har anpassat målen att linjera väl med riktmedlet, utöver det så är det alltid så att har man en 90 graders vinkel någonstans i rm:et och en motsvarande på tavlan kommer man alltid att kunna hålla läskigt noggrant på målet oaktat hur det ser ut eller hur rm:et ser ut, det är inte där som "bristen" uppstår i just detta fall. Christian Då var jag ute och cyklade
Publicerat November 20, 201312 yr Kanske en dum fråga, men finns det fabriksladdad 358 win? Eller är det en wildcat och man är hänvisad handladdning? mvh/Må lite kuriosa är ju att norma har laddat kalibern både med 200 och 250gr kulor. Lite konstigt faktiskt då marknaden nog var rätt liten på den tiden det begav sig.
Publicerat November 20, 201312 yr Efter att ha sovit på saken så har jag insett att jag kommer att bli tokig om jag inte tar reda på var problemet ligger. Med andra ord så blir det felsökning i nästa vecka, vi får väl se var det hela slutar. Henrik Jag tror jag talar för de flesta här som har följt dina trådar, när jag säger att vi inte är särskilt överraskade över detta beslut Det är också goda nyheter, eftersom vi nu blivit i princip lika nyfikna som du på svaret!
Publicerat November 20, 201312 yr Hur många skott har pipan gått hittills? Minns att min "kära" 243:a sköt ganska kasst första 60-80 skotten eller så - sen hände nåt och den började skjuta riktigt ok. Men den glädjen höll ju bara ett par hundra skott innan den "dog" eller vad den nu gjorde. Håller tummarna för att du finner och avhjälper problemet, vad det än månde vara
Publicerat November 20, 201312 yr Efter att ha sovit på saken så har jag insett att jag kommer att bli tokig om jag inte tar reda på var problemet ligger. Med andra ord så blir det felsökning i nästa vecka, vi får väl se var det hela slutar. Henrik jag kan inte låta bli att nästan uppskatta precisions problem ibland. processen att felsöka och gå nya vägar roar mig.
Publicerat November 20, 201312 yr Hur var det hade detta lås en 6,5x47 och 6,5x55 pipa också? Då skulle jag börja att skifta pipa och se hur den biter då utesluter man det mesta på ett bräde
Publicerat November 21, 201312 yr Otroligt intressant tråd att följa Henrik. Har läst igenom hela tråden nu på nattpasset! självklart skall du undersöka precisionsproblemet! Jag tror inte heller det handlar om kikaren eller kolven. Nu är jag inte något fan av tikkas lösning av rekylklacken men allt är säkert i sin ordning på din kolv. Dina träffbilder är kusligt lika de träffbilder jag hade med min gamla fabriksnya winchester 70, fick aldrig ordning på det tills jag "gav upp" och gjorde drevjaktsbössa av den genom att kapa pipan 7cm. Vips! så hade jag 20mm träffbilder i snitt med nästan allt jag matade den med. Kan bara förklara det med att jag hade nån dissharmoni i pipsvängningarna alternativt kass mynning men det tror jag inte eftersom smed kollade mynningen, stock, fästen.. tja allt egentligen.
Publicerat November 21, 201312 yr Hur var det hade detta lås en 6,5x47 och 6,5x55 pipa också? Då skulle jag börja att skifta pipa och se hur den biter då utesluter man det mesta på ett bräde Alltid så klok Lars. Klart att det är det enklaste att göra. Pipan är en LW så den kommer behöva ett 1-2 hundratal skott tror jag innan den kommer igång. Mina har varit sådana, det såg precis likadant ut i början. En intressant sak var att 8x33an sköts med bly i början och fettet gjorde nog att processen blev kortare, den sköt perfe rätt tidigt om jag minns rätt. Henrik Just nu får din bössa spö av en obäddad WWII obsolete kaliber, vars variabler är höftade. Livet e hårt kompis, hårt och roligt.
Publicerat November 21, 201312 yr Författare Visst är det så att det finns pipor i 6.5x55 och 6.5x47L inpassade till detta låset men de kräver också inskjutning och i fallet med 6.5x47L pipan så är den helt oskjuten i dagsläget. Genom att byta ut såväl stock som kikare (inkl. montage) så kan jag i vart fall utesluta de två parametrarna. Precis som flera skribenter har påpekat så är pipan långt ifrån "inskjuten" ännu och jag förväntar mig nog att träffbilderna blir lite bättre eftersom. I dagsläget så har pipan gått 64 skott. I likhet med Maddog så finner jag en rätt stor tillfredställelse i felsökning av precisionsproblem , både för att jag lär mig mycket av processen och för tillfredställelsen när problemet är löst. Bifogar ett par bilder på "före" och "efter" för den som är intresserad. Henrik
Publicerat November 21, 201312 yr Tror inte en knappräfflad LW kommer att visa någon synbar skillnad av inskjutning. Vissa skurna pipor kan behöva 50-100 smällar för att bita 100% men förbättringen handlar om millimetrar så knappast synbart på denna kaliber tror jag. Däremot om det är något ruff i throt eller liknande kanske det kan nötas till, jag börjar alltid med lite JB pollenring där känns smartare än att gnugga till det med kulor
Publicerat November 22, 201312 yr Detta är en populär post. Funkade bra med ttsx. Inte bössans bästa men jättebra med x4 kikare. Körde 49gr 201.
Publicerat November 22, 201312 yr Författare Det ser riktigt bra ut, jag har kört med 50 grain. Henrik
Publicerat November 22, 201312 yr Författare Det låter helt klart rimligt! Sent from my HTC One using Tapatalk
Publicerat November 22, 201312 yr Sitter och laddar nu så får vi se om det blir något skjutet i morgon.
Publicerat November 30, 201312 yr Detta är en populär post. Nu blev det äntligen ett test. Nöjd med effekten men vi får väl se hur nöjd jag blir när den är flådd.n..
Publicerat November 30, 201312 yr Författare Grattis! Jag är också intresserad av hur det ser ut när du flått tjuren. Henrik Sent from my HTC One using Tapatalk
Publicerat November 30, 201312 yr Ja det blev genomskott. Ett test är ju bara minimalt mer än noll så man får inte dra för höga växlar än. Allt ser väldig bra ut mycket len mot köttet. Frågan är om den är för len bara. Den kvalar in för mer tester helt klart men sierran ligger än som första val. Såg ut som den var mycket riktningsstabil dock.
Publicerat Mars 6, 201412 yr Tog fram bettan här om dan ur vapenskåpet, och smekte henne lite När det tinar fram lite, ska det bli några expansionstester tänkte jag (TTSX 200 gr, Interlock 200 gr, Interlock 250 gr).Återkommer med bilder då.
Publicerat Augusti 1, 201411 yr Författare Detta är en populär post. Ibland tar livet lite oväntade svängar och så har det varit för mig under en längre period. Det började med att jobbet och situationen på arbetsplatsen blev allt knepigare och tog allt mer fokus och energi i anspråk, det kulminerade med att jag under senvåren bytte både bransch och arbetsplats. Parallellt med det fick jag i januari besked om att jag fått en ny tumör och att hudcancern var tillbaka, det blev en snabb operation med efterföljande strålbehandling. Under den här perioden har det handlat om att prioritera och fokusera och det har inneburit att jag lagt mitt fokus på den egna hälsan, familjen och jobbet. Jag har vare sig skjutit ett skott eller funderat på bössor och skytte under hela 2014, jag åkte till Remmene i början av maj för att vara behjälplig men i övrigt har jag inte varit nära en bössa. Nåväl, nu börjar jag komma upp på banan igen och känner att jag har kraft och energi att återigen börja fundera lite på mina bössor, åka till skjutbanan, jaga och till och med att skriva några rader på nätet. När jag i förra veckan fick ett paket med en Mcmillankolv som jag beställde för 11 månader sedan så var det dags att fundera på den förestående bockjakten och de fortsatta vapenprojekten. Som jag skrivet tidigare så är det något som är skumt med min 358:a vad det är har jag för närvarande ingen riktig koll på, felet kan ligga i själva bössan, stocken, min skjutteknik, kikare eller montaget. Nu är det dock dags att lufta 6.5x47L pipan som Robban också passat in till bössan. Än så länge är det inte ett skott skjutet med den men jag har laddat upp en del kandidater både för att testa precisionen och för att få fram en vettig jaktpatron. Vi får väl se hur det faller ut efter morgondagen när jag tänkte bege mig till skjutbanan för att få lite mer kött på benen både vad gäller 6.5x47 och bössan som sådan. Kolven som anlände var en Mcmillan Gamescout i edgeutförande och egentligen inte tänkt för denna T3:a utan för ett annat projekt men eftersom även det projektet dragit ut lite grann på tiden så passar jag på och utvärderar kolven på 6.5x47:an under bockjakten. Jag satte ihop bössan med kolven och monterade på en AV 6-18x50 som känns som ett vettigt alternativ för bockjakten. Det blev faktiskt riktigt bra med en bra balans och ett förvånansvärt lätt ekipage. Bössan som den ser ut nedan men utan benstödet väger 3.5 kg vilket var något mindre än vad jag förväntat mig. Om allt går som jag hoppas och bössan skjuter bra så kommer jag att få en bra grund att fortsätta arbetet med felsökningen av 358 win ekipaget men det får bli en senare historia efter bockjakt och annat. //Henrik