Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Allroundbössa i 358 win?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Markus,

jag säger inte emot dig i din uppfattning att 338-06AI skulle vara svaret på hur man på ett optimalt sätt förbättrar 30-06. Det beror som tidigare påpekats på vilken fråga man ställer och vilka egenskaper man vill förbättra :tongue:. För mig handlade det om att jag ville ha mesta möjliga effekt i viltet med minsta möjliga rekyl och då blev mitt svar 358 win, om ett par säsonger hoppas jag kunna svara på frågan om jag hittade rätt eller ej?

Jag försöker mig ibland på den här typen av "projekt" främst för att skaffa mig själv mer kunskaper och erfarenheter men också för att ibland utmana gängse uppfattningar och etablerade sanningar, allt för ofta upplever jag att det etableras en "sanning" baserat på vad ett fåtal lite mer färgstarka personer eller skribenter anser. Sedan blir denna sanning "viral" och sprids med ljusets hastighet, det är absolut inte ett fenomen som är förbehållet jakt, vapen och skytte utan det är rätt allmänt förekommande. Jag vill gärna undersöka sakerna själv lite mer praktiskt, mest för att jag är nyfiken och från tid till annan rätt skeptisk.

Därför jagade jag under ett antal säsonger i princip uteslutande med min lilla K95:a med utmärkt resultat men samtidigt blev jag rätt uppenbart medveten om dess begränsningar. Så länge som det handlade om skott mot stillastående vilt med möjlighet till någon form av stöd var dessa begränsningar inte något problem men ett par gånger var jag för nära gränsen för mindre lyckade skott när viltet befann sig i rörelse eller jag var tvungen att skjuta på frihand.

Min ursprungliga inställning var att det då bara gällde att lyfta på hatten men som situationen ser ut med grisar och annat där jag jagar så är det rätt respektlöst mot jaktvärden att dyka upp med beväpning som redan innan jakten påbörjats begränsar mina möjligheter att avlossa kontrollerade skott i de situationer som erbjuds under jakten. Därför föddes tanken på att fixa till en bössa som istället gav mig så optimala förutsättningar som möjligt för skott mot vilt på upp till 200m under varierande förhållanden, det är frågan som ledde till att mitt svar blev den T3 med KKC kolv och 358:a pipa som tråden handlar om.

Jag kommer inte att hålla på med att försöka optimera mitt träffbildsskytte med denna bössa men samtidigt vill jag att inskjutningen skall vara korrekt och därtill vill jag ha tillräcklig precision för att kunna komma åt den där räven som ställer upp sig på 200m. Därför blir det ytterligare ett besök på skjutbanan för att kontrollera inskjutningen men också för att skjuta ett par skott på lite längre håll.

Jag har jagat i rätt många år med 150 grains TSX i ca 880 m/s ur min 308win så jag tvekar inte ett ögonblick på att 180 TTSX är ett mer än fullgott alternativ men för att så småningom kunna jämföra dess effekt med en "vanlig" blyspets med mer ordinär kulvikt för kalibern behöver jag skaffa mig en känsla för vilken effekt 358 win ger med t ex en 225 grains AB.

Det som är dimensionerande när det gäller prestanda med 358 win är helt enkelt hur mycket krut som får plats i hylsorna och det verkar som att det går att pyttsa i ett extra grain i mina nu fireformade 308 lapuahylsor. Det skulle kunna innebära att jag skulle kunna nå de 840 m/s som jag från början siktade på med 180 TTSX men det får anstå till efter säsongen.

//Henrik

• Svar 417
  • Visningar 81,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Kanske dags för ytterligare en liten summering av bössan och projektet efter ytterligare ett år. Efter ytterligare ett år så kan jag bara konstatera att det mesta blev som jag hade tänkt mig, bös

• Nu blev det äntligen ett test. Nöjd med effekten men vi får väl se hur nöjd jag blir när den är flådd.n..

• Det känns som att det både är hög tid för en uppdatering och dessutom finns det nu lite att skriva om. I fredags var jag och hämtade min T3 i 358 win/6.5x47 hos Robban, på grund av en hel del förändr

Posted Images

Publicerat

det skulle vara intressant om du testade 225gr sierra också och få ett utlåtande. jag tror jag kommer att köra med den ett bra tag,

den ända andra jag sneglat mot är just tsx 180gr men är osäker på precision och verkan på längre håll.

jag behöver godkännd verkan till 300m

Publicerat
  • Författare

Maddog,

jag hade nog tänkt mig att testa 225 grains Sierra men den visade sig vara restnoterad överallt inklusive hos Sierra när jag frågade så då föll valet på 225 AB istället som bör vara en rätt likvärdig kula även om den är bondad. Kruxet med accubonden är väl egentligen bara att den är så lång att den inte funkar i korta 358 win lås utan behöver lite längre COL vilket såklart inte var ett problem för mig. Det känns annars som att Sierran är något av ett standardval i 358 win och användarna av den kulan verkar väl vara väldigt nöjda.

Baserat på mina erfarenheter med 250 grains X och sedemera TSX i 9.3x62 så är jag inte orolig för vare sig precision eller verkan med TTSX på 300m men givetvis så är det inte i första hand för dessa skotthåll man väljer att gå med en TTSX, även om den fungerar så funkar självklart blötare kulor bättre när hastigheten hamnar kring eller under 600 m/s.

Henrik

Publicerat

Har en flång ny LW 358W pipa i skåpet sen 4år, längre än så verkar den inte komma :happy:

Min nyfikenhet är i stället kopplat till optiken med det eminenenta namnet Magnus. Övervägde swop till såväl 308 som 9,3a, mången gång klumade jag på 2,4-16 på xxl i Uppsala, men den kändes osäker (gen 1) trots rätt djuplodande research på tyska forum. Tanken var ovan och en 1,5-10. Landade sedan ändå i det trygga Zeissträsket som vanligt via en diarange 3-12 och en varipoint 2,5-10x42.

Vore kul om du ville delge oss erfarenheter om denna också paralellt. En dag skall jag också ha Magnus tryckt på okularet. 

Publicerat

Även jag är nyfiken på ditt utlåtande vad gäller siktet.

Publicerat

Maddog,

jag hade nog tänkt mig att testa 225 grains Sierra men den visade sig vara restnoterad överallt inklusive hos Sierra när jag frågade så då föll valet på 225 AB istället som bör vara en rätt likvärdig kula även om den är bondad. Kruxet med accubonden är väl egentligen bara att den är så lång att den inte funkar i korta 358 win lås utan behöver lite längre COL vilket såklart inte var ett problem för mig. Det känns annars som att Sierran är något av ett standardval i 358 win och användarna av den kulan verkar väl vara väldigt nöjda.

Baserat på mina erfarenheter med 250 grains X och sedemera TSX i 9.3x62 så är jag inte orolig för vare sig precision eller verkan med TTSX på 300m men givetvis så är det inte i första hand för dessa skotthåll man väljer att gå med en TTSX, även om den fungerar så funkar självklart blötare kulor bättre när hastigheten hamnar kring eller under 600 m/s.

Henrik

ska jag skicka dig tio st, det kan ju vara kul att se vad bössan tycker om dom.

Publicerat
  • Författare

Magnus och David,

än så länge har jag bara lite inledande tankar kring Leica Magnus och jag tycker att den verkar vara riktigt trevlig. Rent optiskt håller den utan tvekan riktigt bra klass (läs Zeiss och Swarovski nivå) med ett ruggigt synfält utan tunneleffekt och med helt OK kantskärpa.

Det som jag hittills upplevt som lite sämre är dels att förstoringsväxeln är riktigt trög men också att okularets fysiska storlek gör att jag inte lyckats hitta några passande flip up skydd.

Jag har inte jagat med bössan eller siktet ännu så jag ber att få återkomma med mer synpunkter när jag hunnit prova prylarna praktiskt. 

Maddog, du får såklart gärna skicka ner några 225 Sierra så skickar jag upp lite 180 TTSX :thumbsup:

Henrik

Publicerat

12st på väg. Bered dig på extrem precision ;-)

Publicerat
  • Författare

Hmm, det kan nog behövas.

Idag testade jag med bättre målmaterial och sköt både från bänk med bänkskyttestöd och liggande med benstöd men träffbilderna låg rätt konstant runt 4 cm vilket givetvis duger för drevjakt och korta håll men ändå inte känns riktigt bra.

Jag är inte riktigt säker på var felet ligger utan funderar nu som bäst på om jag skall börja felsöka eller nöja mig och istället jaga med bössan....

Henrik

Publicerat

Det kan vara så att felet ligger i pipan....LW är ojämna i kvaliten.

Tvivlar på att dina laddningar är så off.

Jag kommer själv få en LW snart och kommer då kunna jämföra mot mina krieger,shilen och bartlein men jag förväntar mig inte att den skall kunna matcha dom.

/Mike

Publicerat

jag håller med, flera st jag känner väl och vet att frammana precision har haft besvikelser med lwpipor. jag har haft tur själv dock.

sierran får ses som kanske det mest precisionsbenägna till 358, få har annat än god precision med den.

ska bli intressant att se hur den presterar men för egen del har jag fått jättebra precision.

Publicerat

Nja LW är väl inte bästa men nog skjuter dem rätt ok. Vissa 6mm pipor har varit kinkiga men då snackar vi typ 15-20mm på 100 sprider det 40 tror jag inte att pipan är ensam bov!

Publicerat
  • Författare

Just nu håller jag på och velar lite grann, antingen skall jag gå "all in" när det gäller att komma till botten med vad det är som spökar. Jag har möjlighet att byta ut både stocken kikare och montage för att försöka isolera felet eller också struntar jag i alltihop och bara jagar :tongue:

Tyvärr känner jag mig själv och jag tror att det kommer att bli svårt att släppa funderingarna innan jag vet var felet sitter, med andra ord pekar det mesta åt att detta kommer att bli en följetång...

Känslan är att stocken är lite trixig att skjuta med på grund av urfräsningen av kolven som gör att vare sig baksäck eller beanbag blir riktigt optimalt att hantera. Jag skulle med andra ord kunna byta till en varmintstock (har en bäddad Boberglaminat kolv i varmintutförande stående), byter jag sedan till min gamla Leupold 24X BR som jag litar på så vet jag att felet ligger antingen i pipan eller i mina laddningar.

Bifogar några träffbilder.

Henrik

post-376-0-71803300-1384884665_thumb.jpg

post-376-0-39842700-1384884687_thumb.jpg

Publicerat

Jag tror inte på att varken kikare eller skyttetekniskt skapar dessa flyers. Kan inget om kalibern men verkar konstigt att den skulle vara så kinkig på laddningar

Publicerat

Som vanligt intressant läsning. Hur upplever du rekylen i denna jämfört med tex din 9,3(i en r93 eller hur?)?

Publicerat
  • Författare

Jag har laddat fyra olika kulor och samtliga har gett träffbilder på 30-40mm, givetvis kan det vara laddningarna som spökar men det känns skumt att de är så likvärdiga oavsett om det är TTSX, Accubond, Hornady SP eller Remington FMJ. Kulvikterna har också varierat mellan 225-170 grain men träffbilderna känns rätt konsekventa

Intressant...

Jaktgripen, rekylen är avsevärt snällare än vad 9.3x62 i min R93 är, faktiskt är jag förvånad över den ringa rekylen!

Henrik

Publicerat

ja rekylen förbryllar med 358w, den borde vara värre. testa som sagt med sierran med 44-45gr 201 bakom. har testat ca 7-8 olika jakt kulor och alla utom sierra 225gr och woodleigh 250gr har skjutit sådär dåligt. sierran har kapacitet utöver alla andra med en hel del bilder ned mot 15mm och ett medel runt 25mm.

förvånas över den rena precisionen mot dom andra kulorna. sämst har barnes och north fork presterat.

Publicerat

.

Publicerat
  • Författare

Efter att ha sovit på saken så har jag insett att jag kommer att bli tokig om jag inte tar reda på var problemet ligger.

Med andra ord så blir det felsökning i nästa vecka, vi får väl se var det hela slutar.

Henrik

Publicerat

En fullt rimlig slutsats och beslut, jag tror att även om jag hade och har accepterat att LW pipor inte biter lika hårt som en del andra så är 30-40 mm lite för mycket för att det skall vara rätt. /Christian

Publicerat

Kanske en dum fråga, men finns det fabriksladdad 358 win? Eller är det en wildcat och man är hänvisad handladdning?

mvh/Må

Publicerat

Det finns men, tillgången kan vara tunn, att beställa hem ett gäng är givetvis möjligt och även sunt, å andra sidan tror jag att man snabbt hittar till handladdningen när det gäller denna kaliber.

http://www.hornady.com/store/358-Win-Ammo utöver det vet jag att Winchester har tillverkat

En rundringning till div jakt/vapenbutiker i Svedala skulle säkert även det generera några enstaka askar här och där. /Christian

Publicerat
  • Författare

Förvisso förväntar jag mig inte någon superprecision av min LW pipa men jag har svårt att tro att den skulle vara avgjort sämre än vad t ex Tikka originalpipor är. Samtidigt är jag oerhört väl medveten om att man bör vara försiktig med att dra alltför långtgående slutsatser innan all fakta är på bordet. Det enda jag kan konstatera är att jag, bössan och laddningen inte presterar bättre än 40mm sittande i bänk eller liggande med benstöd, var felet sitter eller om det är flera olika samverkande fel återstår att se.

Henrik

Publicerat

Det är inte punkten i riktmedlet som ställer till det ? Att den helt enkelt täcker ett för stort fält på skjutmålet på angivet avstånd så det medför att du därför inte får en så tät träffbild?

För att vara mer tydlig så om din punkt täcker 4cm på skjutmålet så måste du ju ligga kvar med bössan precis på samma ställe för att samla träffbilden. Annars lägger du ju punkten där du vill ha den igen så kulhål täcks men du hamnar 4cm bredvid?

Jag kanske är ute och cyklar...

Publicerat

88:an, Henrik har anpassat målen att linjera väl med riktmedlet, utöver det så är det alltid så att har man en 90 graders vinkel någonstans i rm:et och en motsvarande på tavlan kommer man alltid att kunna hålla läskigt noggrant på målet oaktat hur det ser ut eller hur rm:et ser ut,

det är inte där som "bristen" uppstår i just detta fall. Christian