Publicerat Januari 18, 201511 yr Författare Lite utvärdering av riggen: När jag väl kommit på plats låg jag bra. Med någorlunda stabilt underlag passar stocken bra, möjligtvis något lång LOP, eller om det bara är kikarens placering. Det var dock lätt att se bristen med parallaxen i kikaren. Utan parallaxjustering så kunde jag se hur mycket riktpunkten ändrade sig om ögat inte var centrerad i kikaren, och det var inte lite! Jag måste bara se till att få en kompetent kikare på bössan. Jag ligger kvar väldigt bra i skottet, bara att justera något lite med baksäcken för att vara spot-on för nästa skott. Jag har inte riktigt stabil kindkontakt och kikaren sitter möjligtvis något för långt fram, jag måste pressa fram huvudet lite för att få optimal siktbild, det kan dock vara en fråga om hur tjocka kläder man har på sig.
Publicerat Januari 27, 201511 yr Författare Förtvivlans avgrund Någonting är allvarligt fel, det lirar inte alls. En snabb tur till skjutbanan för att finjustera inskjutningen med laddningen jag hittills provat med Lapuakulorna. Jag förväntar inget underverk, inget finlir men samtidigt borde bössan skjuta någorlunda nästan oavsett vad jag matar den med. Tycker jag, men det gör den uppenbarligen inte. Nu kastade den skotten åt alla håll, träffbilder på 40-50mm på 100 meter i bänk med benstöd. Lika illa som när jag låg så uselt i den ruttna snön. Jag har slipat ur pipkanalen så den är ordentligt friliggande. Laddningarna är inte tricklade men det får väl vara gränser för vad det ska få för effekter på 100 sketna meter! Antingen så är det laddningen som skjuter åt helvete dåligt, eller så är kikarmontaget helt kajk. Men på 300 metern verkar den ju hålla ihop till 7-8cm, jag fattar ingenting. Kan det ha blivit skit när jag kapade kulisättaren? Om kulan inte är helt centrerad så det diffar någon hundradel, kan det förstöra så mycket? Nu vette hundan vad jag ska göra
Publicerat Januari 27, 201511 yr Just den kulan kanske behöver tid på sig för att "somna" dvs bli stabil. I min 243 får jag inga supergrupper på 100m men däremot får jag sjukt bra träffbilder på 200-300-400-500-600. /Mike
Publicerat Januari 28, 201511 yr Hur bra skjuter du i bänk med benstöd, för egen del skjuter jag skit så och skulle inte lägga det resultatet till grund för några resultat, vad Mike anger är rätt viktigt. /Christian
Publicerat Januari 28, 201511 yr Ber om ursäkt detta har egentligen inget med projektet att göra men detta med att skjuta från bänk är inte lätt. Ni kanske har sett den här videon? Jag har haft problem med stor spridning från bänk och jag har kommit på att detta var problemet, dvs jag satt för rakt och rekylupptagningen sög. Jag tror att man kan skjuta tätt om man lyckas göra exakt lika varje gång men jag tycker man ska ha en teknik som ger minst avvikelse i träffläge även när man gör fel. Jag tror det är där man hittar de största problemen i olika träfflägen mellan ställningarna. Har man sett till att ha samma rekylupptagning i ställningarna så skiljer inte träffläget är min uppfattning.
Publicerat Januari 28, 201511 yr Ska man ladda för långhåll så är väl standardrekommendationen att skjuta sina laddstegar på 300 meter eller liknande? Inte för att vara messerschmitt utan för att det är rimligt
Publicerat Januari 28, 201511 yr Författare Hur bra skjuter du i bänk med benstöd, för egen del skjuter jag skit så och skulle inte lägga det resultatet till grund för några resultat, vad Mike anger är rätt viktigt. /Christian Detta har jag funderat på, jag har övervägt att skaffa någon form av sandfyllda stöd. De stelfrusna bilslangarna med sand på skjutbanan är inget vidare. Det känns som att det är svårt att skjuta konsekvent med benstöden, framför allt förbelastningen är omöjlig att göra bra/lika varje skott. Ska man ladda för långhåll så är väl standardrekommendationen att skjuta sina laddstegar på 300 meter eller liknande? Inte för att vara messerschmitt utan för att det är rimligt Det är lite meckigare för mig att komma åt 300metersvallen, och väldigt väderberoende. Jag vill oavsett verifiera träffläget på 100-200-300, så småningom ska jag få tillgång till 600meter mer regelbundet, medlemsansökan är på g. Men det är möjligt att du har en poäng, som dessutom stämmer väl överens med den gode galningens kommentar ovan.
Publicerat Januari 28, 201511 yr M- Det är inte svårt, ett par taktiska kuddar, aka jeans bens,avklippta med valfri fyllning i påse i, ris går bra om man kör med dubbla påsar innan man lägger dem i jeans benet. att från bänk skjuta med benstöd fungerar inte för mig, funderar allvarligt på att köra en "utbildningsdag" börja med 22LR och arbeta mig uppåt. /CHristian
Publicerat Januari 28, 201511 yr När ni säger att det inte fungerar avser ni spridning då? För jag hajar inte detta,själv skjuter jag alltid in mina vapen liggande,sätter jag mig sedan i bänk för att skjuta utan att fundera på hur eller vad jag gör så har jag exakt samma träffläge i bänk med benstöd. Den största otjänst man kan göra sig själv är att analysera sönder sin egen skjutteknik,det kommer straffa sig i fält sedan. Jag undrar egentligen hur mycket Snipers Hide överanalyserar sina youtubeklipp med avseende att sälja kurser. /Mike
Publicerat Januari 28, 201511 yr Fasen jag tycker det verkar lite väl stora träffbilder för att allt ska lira 100%. Hur slår den med en lättare kula.
Publicerat Januari 28, 201511 yr Författare Fasen jag tycker det verkar lite väl stora träffbilder för att allt ska lira 100%. Hur slår den med en lättare kula. Det är det jag tycker också, hur uselt kan det bli på 100 meter? slarviga avfyrningar, bipodjump och inkonsekvent rekylupptagning visst gör det skillnad, men så mycket? Jag har inte testat lättare kulor, det är 8" twist för att jag ska kunna stabilisera 140grainarna.
Publicerat Januari 29, 201511 yr Det är det jag tycker också, hur uselt kan det bli på 100 meter? slarviga avfyrningar, bipodjump och inkonsekvent rekylupptagning visst gör det skillnad, men så mycket? Jag har inte testat lättare kulor, det är 8" twist för att jag ska kunna stabilisera 140grainarna. Det har varit liknande för mig 4-5cm träffbilder från liggande och skjubänk ibland till och med värre från skjutbänk. Sittande med stöd på armbågarna och skjutkäpp har jag samtidigt hållit träffbilderna under 3cm. Förklaringen för mig är att när jag sitter och skjuter på backen med stöd på knäna så är jag mycket mer framåtlutad och får riktigt bra rekylupptagning. I liggande har jag inte utrett färdigt riktigt men jag är helt övertygad om att det är rekylupptagningen. Ett problem är att när jag tränar för mitt tävlingsskytte så använder jag skjutrem och får då ett extremt hårt tryck in i axeln och eftersom jag är van vid det så har jag helt tappat tekniken med att dra in kolven i axeln när jag skjuter "normalt". Tog en lång stund att hitta det felet. Nu är jag tävlingsskytt med väldigt höga ambitioner och då är analys ett måste för att komma vidare och nå sina högt uppsatta mål.
Publicerat Januari 29, 201511 yr Författare När ni säger att det inte fungerar avser ni spridning då? För jag hajar inte detta,själv skjuter jag alltid in mina vapen liggande,sätter jag mig sedan i bänk för att skjuta utan att fundera på hur eller vad jag gör så har jag exakt samma träffläge i bänk med benstöd. Den största otjänst man kan göra sig själv är att analysera sönder sin egen skjutteknik,det kommer straffa sig i fält sedan. Jag undrar egentligen hur mycket Snipers Hide överanalyserar sina youtubeklipp med avseende att sälja kurser. /Mike Överanalys är ju en av mina bästa grenar ;-) Jag har lite liknande erfarenheter som Johan.
Publicerat Januari 29, 201511 yr Ja va fan vet jag egentligen,jag träffar ju knappt en lada innifrån. /Mike
Publicerat Januari 29, 201511 yr Ja va fan vet jag egentligen,jag träffar ju knappt en lada innifrån. /Mike Snabb analys...stäng dörrarna.
Publicerat Januari 29, 201511 yr Författare Ja va fan vet jag egentligen,jag träffar ju knappt en lada innifrån. /Mike Hmmm... Ska nog kidnappa mr Mike och tvinga till mig en coachning på din range i Blekinge eller nåt ;-)
Publicerat Januari 29, 201511 yr Ja va fan vet jag egentligen,jag träffar ju knappt en lada innifrån. /Mike :D
Publicerat Januari 29, 201511 yr Hmmm... Ska nog kidnappa mr Mike och tvinga till mig en coachning på din range i Blekinge eller nåt ;-) Jag har ett bättre förslag. Vi knäpper några bira i din bastu och snackar lite,behövs ingen skjutbana /Mike
Publicerat Januari 29, 201511 yr Det är det jag tycker också, hur uselt kan det bli på 100 meter? slarviga avfyrningar, bipodjump och inkonsekvent rekylupptagning visst gör det skillnad, men så mycket? Jag har inte testat lättare kulor, det är 8" twist för att jag ska kunna stabilisera 140grainarna.Jag skulle testat någon mer för bästa precision. N160 och scenar L kanske.Inte ens min älgbössa slår så stort på 100M
Publicerat Januari 29, 201511 yr Författare Jag har ett bättre förslag. Vi knäpper några bira i din bastu och snackar lite,behövs ingen skjutbana /Mike Det vore ju förbannat trevligt, men du vet att i min bastu dricks välhumlad öl med bra beska. Michelob, Budweiser, Millers, Corona, Sol, Red Stripe och annat skvalp hör hemma annorstädes Jag skulle testat någon mer för bästa precision. N160 och scenar L kanske. Inte ens min älgbössa slår så stort på 100M Tanken från början är ju A-max, den sköt ju också anständigt det lilla jag provat, Lapuan nu var bara något jag kom över billigt. Jag sliter dock med leveransproblem på både N160 och A-max. Jag har en beställning på 3,5kg krut inne.
Publicerat Januari 29, 201511 yr Det vore ju förbannat trevligt, men du vet att i min bastu dricks välhumlad öl med bra beska. Michelob, Budweiser, Millers, Corona, Sol, Red Stripe och annat skvalp hör hemma annorstädes Tanken från början är ju A-max, den sköt ju också anständigt det lilla jag provat, Lapuan nu var bara något jag kom över billigt. Jag sliter dock med leveransproblem på både N160 och A-max. Jag har en beställning på 3,5kg krut inne. Har du vägarna förbi så kan jag avvara lite komponenter. Har en del olika bra kulor som jag själv använder rätt sällan då jag bara kör scenar 120gr numera och 7 kg 160. Tror starkt på att börja om.
Publicerat Januari 30, 201511 yr Författare Har du vägarna förbi så kan jag avvara lite komponenter. Har en del olika bra kulor som jag själv använder rätt sällan då jag bara kör scenar 120gr numera och 7 kg 160. Tror starkt på att börja om. Himla hyggligt av dig, men det är lite fel ände av landet. Scenar 139/123 verkar vara lättare att få tag på än A-max, helt klart. Jag är lite tveksam då jag vill kunna ha en laddning till allt och även kunna nya mig ett rådjur eller en räv med bössan.
Publicerat Januari 30, 201511 yr Författare Detta är en populär post. 3,5kg Vihtavouri N160 har landat på laddbänken Jag svängde förbi Jaktia för att kolla läget och då höll de på att packa upp leveransen med bland annat min krutdunk Jag kommer att få låna ett par hundra A-max 140gr av en kamrat. Det ljusnar
Publicerat Januari 31, 201511 yr Författare Varit ute i snöyran och skjutit laddstegar, nu stundar någon timmes botgöring i form av hushållsarbete innan jag kan ge en fullödig rapport. Men en egentligen ganska heltäckande rapport kan sammanfattas i två ord: åt helvete.