Publicerat Augusti 22, 200619 yr Hade polaren med mig ut i söndags, satte honom i Hästskotornet och jag själv i nya tornet....med sista orden till honom "-räv skjuter vi innan kl 2000 och efter 2130, okej?" Efter en stund såg jag att polaren hade en räv precis framför tornet så jag vänta bara på smällen, samtidigt kom det ut en räv framför mig , den avled snabbt och i sekunden efteråt small det hos polaren men det skottet bommade. Strax inpå, runt 8 kommer det ut ytterligare en räv så jag skickar ett sms till polaren att jag skiter i "8-gränsen" och att han skall kolla åt mitt håll, den räven tog inte ett steg efter det. Inte långt senare, ca 15 min senare klev bocken fram... Alla tre låg inom 40 meters radie ! /Vänligen
Publicerat Augusti 22, 200619 yr Grattis! ;D ;D ;D Blev polarn lika hånad av din tjej som jag blev när jag sköt bom? ;D ;D ;D En allmän fråga: ser ni mycket kid? Vi har sett många bockar och getter men knappast några kid alls. Vi funderar på om det beror på den hårda vintern, vi ser inte mer räv än tidigare år. Kastar getterna fostren ifall att vintern blir för hård?
Publicerat Augusti 22, 200619 yr Vi funderar på om det beror på den hårda vintern, vi ser inte mer räv än tidigare år. Hoss oss är det mycket mer räv än tidigare år så hoss oss är det nog inte konstigt att kiden minskat! Men jag tycker ändå inte det har miskat så extremt mycket. Fast det går runt fler ensamma hondjur hoss oss iår än andra år. MVH/Jocke
Publicerat Augusti 22, 200619 yr En allmän fråga: ser ni mycket kid? Vi har sett många bockar och getter men knappast några kid alls. Jag är också lite oroad. När jag var ute i onsdags såg jag tre bockar och 4 (möjligen 5) olika hondjur men inga kid. Det har varit på samma sätt hela sommaren - bara vuxna djur ute på ängarna. Det enda kidet jag sett var ett dött som jag hittade i början av sommaren :'(
Publicerat Augusti 22, 200619 yr >orjant Blev polarn lika hånad av din tjej som jag blev när jag sköt bom? Akta dig, hon är inte nådig när hon lägger den sidan till och svar ja, han fick sig en känga han med! ;D
Publicerat Augusti 22, 200619 yr Och ett par bilder på min samt bägge skallarna, längden på båda hornen var 26 cm vardera, de sköts med 300m mellanrum och har observerats flera ggr på respektive ställe
Publicerat Augusti 22, 200619 yr Skit...nu har jag varit ute 5ggr, varierat mellan morgon och kväll. INTE EN BOCK!!! ...undrar när jag ska få skjuta min första... :( :'( :'( bara att nöta på, har själv varit ut över 10ggr sen 1aug, inte en räv eller bock har jag sett...eller, stötte ett rådjur en kväll när jag gick ner från ett torn, gick så fort så jag hann inte se vad det var för nåt, så kanske, kanske har jag sett en bock!
Publicerat Augusti 22, 200619 yr Grattis! ;D ;D ;DBlev polarn lika hånad av din tjej som jag blev när jag sköt bom? ;D ;D ;D Vafan, har du bommat där med ??? ??? ??? ??? ;D Mvh!
Publicerat Augusti 22, 200619 yr >wille Hade din bock magsår stackarn ;D >Hipshot orjant törs man inte bjuda på jakt, samhället ligger ju inte långt ;D ;D ;D sorry, orjant, kunde inte låta bli och du...jag uppskattar dina ärliga berättelser
Publicerat Augusti 22, 200619 yr Jag var ute igen, på ett nytt ställe en bit ifrån där jag brukar vara. Sitter och funderar lite. Solen går ner. Det brakar till bakom mig. En ko med kalv kommer ut på 40 meters håll. Klockan blir 20:45. Jag har lovat vara hemma runt nio. Precis som jag ska gå ner för tornet ser jag en bock komma ut i ängskanten. VAAAA, helt otroligt tänker jag, är det sant...? Hållet är kanske 180 meter och men den går bort ifrån mig. Mörkret kommer fort nu. Nu är goda råd dyra. Jag bestämmer mig för att göra en ansmygning längs diket. Kontinuerligt kontrollerar jag att bocken är kvar med kikaren. Men han går bortåt hela tiden...fuck också.. När jag krupit 350 meter är det inte mer än kanske 70-80 meter kvar mellan mig och rådjuret. Jag går upp i knästående position för att avlossa skottet.. Då händer det.. Glasögonen immar igen, jag ser inte ett SKIT... > Jag gnuggar dem mot skjortan, men så fort de bara närmar sig näsan immar det totalt igen, gång på gång... Mörkret närmar sig.. Inser att jag måste få ner pulsen om jag någonsin ska sluta svettas.. Säkert 10 miuter går.. Nu har jag tyvärr smetat ut glasögonen helt. Jag lyfter bössan för att göra ett sista försök..skymtar bocken....då lägger sig nattdimman över ängen och sveper in bocken i vit bomull.. Med en stor klump i magen sätter jag mig ner i gräset. Det är inte meningen att jag ska få nå´n bock, jag skriker av bitterhet inombords.. Jag är så besviken att tårarna är nära att komma. :'( Tittar på klockan....helvete!!!! Klockan är efter tio, jag som lovat vara hemma runt nio. Går med tunga steg tillbaka mot tornet, hittar telefon, ringer hem, efter en signal tar batteriet slut... :- Fy FAAAAAN. Nu är jag så jäkla arg att jag kramar i telefon så hårt att det knakar om skalet. Hoppar in i bilen, vänder ut den över ängen... Vips, försvinner fronten ner i ett dike, nå´n jävel har lagt gräs i hela diket och det ser precis ut som om det är ängsmark i mörkret.. Kopplar in lågväxeln på Terranon och kommer lös med milt våld...Satan vad jag är ond nu! :-X Jag svär alla svordomar jag kan högt i bilen på väg hem. Jag vill slå sönder någonting...väl hemma har jag lugnat mig lite...Pratar med Hallen, han tröstar så gott det går. Sablar vad jag är lessen/bitter ikväll, jag har aldrig fått en bock i norrland, trots att jag jagat sedan jag var 14 år, dvs 23års jakt (37 år) Här är en bild på älgarna....Blä!
Publicerat Augusti 22, 200619 yr när inget annat hjälper för polaren brukar jag säga detta till han och då skjuter han så detta är till dig Beretta!! Skit jakt på dig din värdelösa jävel hoppas du skammar den! ut nu och skamma den beretta
Publicerat Augusti 22, 200619 yr när inget annat hjälper för polaren brukar jag säga detta till han och då skjuter han så detta är till dig Beretta!! Skit jakt på dig din värdelösa jävel hoppas du skammar den! ut nu och skamma den beretta Tack.Det är 2:a chansen i år som rinner mig ur händerna :- Men, en liten klen tröst är att det inte var samma bock som sist, alltså finns det minst två. Tyvärr börjar snart älgjakts eländet och då får/kan vi inte vara där på en månad.. Sen är det inte så mycket tid kvar att spela med, kan inte sitta på kvällarna efter jobbet, det är alldeles för mörk. På helgerna blir det ju att fara ut med hunden på fågeljakt, han måste ju få sitt också. Nåja, jag tänker INTE ge upp än!!!!!
Publicerat Augusti 22, 200619 yr Fan vad jag lider med dig Beretta!...riktigt känner frustrationen. Nästa gång är han din!!!...Tredje gången gillt heter det väll !
Publicerat Augusti 22, 200619 yr jag säger det samma, lider verkligen med dig...men sånt hör ju jakten till, men se det från den ljusa sidan desto roligare blir det när det äntligen klaffar
Publicerat Augusti 23, 200619 yr Hmmm sikken osis!!!! Kan man ha mer otur??? För Beretta blir det ju 23 gången gillt :- Att du fortfarande har orken att jaga bock Bara det är ju en bedrift!!!! Jag hade tur när jag fått min examen, fick min första bock dag 2!! Men jag har det nog som Beretta fast på älgjakten!! :-[ När jag jagar i smålands skogarna!! Men det är som polarn säger, "Din tid kommer" Stå på dej Beretta!!!
Publicerat Augusti 23, 200619 yr Upp med nosen nu Beretta, Ni har enorma vidder att kuta på, skogsfågel och obefintliga arrenden...så låt dig inte influeras av alla berättelser om x antal bockar och geter som dansar disco på ängarna härnere...vi betalar dyrt för den ynka upplevelsen!
Publicerat Augusti 23, 200619 yr Kommer en bock tillbaka som skällde åt mig igår kväll satt i ett torn i 2timmar hörde nått på ängarna som jag satt vid men dimman gjorde att jag inte såg över hela ängen när jag gick hem så hörde bocken mig. Såg den alldrig men tror ni att den kommer tillbaka i kväll.
Publicerat Augusti 23, 200619 yr Kommer en bock tillbaka som skällde åt mig igår kväll satt i ett torn i 2timmar hörde nått på ängarna som jag satt vid men dimman gjorde att jag inte såg över hela ängen när jag gick hem så hörde bocken mig. Såg den alldrig men tror ni att den kommer tillbaka i kväll. Chansen finns ju alltid, men man kan aldrig garantera.
Publicerat Augusti 23, 200619 yr Nyfiken, funderat på gå ut ngn morgon och hoppas, tro mig funnit ett ställe.. Hur använder, hur lockar man, tips ??? Alla tips mottages gärna... OBS. rapport kommer... ;D
Publicerat Augusti 23, 200619 yr Åkte och spårade "min" bock med hund och lina. Kompisen ringde, hade skjutit mot djuret. Exakt på det ställe han kom ut sist jag satt där. Man är ju glad att kompisarna får skjuta, men jag har mitt namn i pannan på den, så känns det.. :- Vi spårade två ggr utan att hitta något. Han misstänkte själv att han missat, håller c:a 200 m. Han hade dock hört ett skott senare på kvällen från en annan äng i riktning där bocken hade rusat in i skogen, så kanske någon annan satt där och fick den på sig? Så jag vet inte om den lever eller är död. Tror ni verkligen att den går ut på en annan äng om den blir skrämd? Fan, jag har verkligen bockfeber nu, allt i mitt huvud är bara bock, bock, bock, bock....nästan lite jobbigt Finns det någon Dr som kan bota mig. Häls. B
Publicerat Augusti 24, 200619 yr nu ska jag köra 20 mil norr ut närmare bestämt skillingaryd i småland mellan jönköping och värnamo för att jaga bock några dar...skit jakt på er alla,[move] BERETTA på'n bara[/move]
Publicerat Augusti 24, 200619 yr Ska ut i kväll. Tror ni det är dumt att sitta där fast han sköt ett skott, och jag var där och härjade med hunden efteråt?
Publicerat Augusti 24, 200619 yr Efter 1.5 timmes smygjakt imorse så fick jag syn på denna herre,efter att ha krypit 100m i ett litet dike så kom jag i skydd av en liten holme och kunde smyga upp på den och lägga mig ner med .223:an. Första bilden är sekunderna efter skottet,bocken stod vid skogskanten ca 120-140m bort. En fin 6:a. /Micke