Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Drivande Viltspårhundar/ ADB

Featured Replies

Publicerat

Letar efter en tikvalp som kan flytta hem till vår familj i tidsperioden oktober-maj. Någon som har tips?

(Läst i tråden men det var mycket annat som avhandlades) 

• Svar 646
  • Visningar 100,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Freddan78
    Freddan78

Kanske snart är dags att börja kika på vad som verkligen är relevant för rasen och inte ha en massa "eller" med i ett ag. Då kanske det blir mer intressant och framför allt relevant att avelsmeritera

• Vi har som vanligt svårt att förstå varandra. Inser att erfarenheterna skiljer markant...   Lydnad i sig är en inlärningsgrej inget en hund ärver. Jaktlust är arvbart. Mentala bitar är arvbart.

• Fattar inte varför det ska va så svårt o förstå... Ingen här i tråden har sagt att en hund inte får jaga annat än ett klövvilt. Det som sagts är att klarar hunden jaga gris fixar den resten av klövv

Posted Images

Publicerat

ok, sista gången jag frågar:

25 aug kl 07´13( inlägg 242, sidan 9) skriver du:

"Om man enbart avlar på hundar där föräldrarna inte fått jaga "annat" klövvilt så kan detta bli ett problem i förlängningen."

frågan lyder helt enkelt: hur menar du?

J

Är också nyfiken på detta...

Publicerat
  • Författare

Jag har svarat så gott jag. Beklagar om du inte förstår svaret. Jag har också blivit tillsagd att inte dra in RAS i detta men det är svårt eftersom det är själva kärnfrågan. Jag antar att RAS är en ledstjärna för er att: ”Bevara rasen som en mångsidig jakthund och utveckla jaktegenskaperna”. :smile: :smile:  :smile: Eftersom jag inte kan svara på annat sätt så får ni fortsätta att vara nyfikna. :smile:  :smile:  :smile:  

Jag tror således inte att RAS uppnås genom "att man enbart avlar på hundar där föräldrarna inte fått jaga "annat" klövvilt" än vildsvin.

Är också nyfiken på detta...

Publicerat

Även jag stämmer in i kören som spyr på denna konversation. Är också ute efter en ADB och suger åt mig all info man kan få om rasen. Men har blivit smått förundrad över hur man kan föra envägskommunikation och bara klippa och klistra, dagligen. Tråkigt att förstöra en annars bra möjlighet att marknadsföra en ras på ett vettigt sätt.

Publicerat

Vad jag har förstått av bl.a. NS så är hägnprovet lätt. Använder man hundar i aveln som inte klarar hägntestet så tycker jag att man är fel ute. Vill man då göra ett svårare prov så finns Wachtelhundklubbens prov. Eller drevprovet. Spårprovet bör alla klara om man gör det innan man börjar jaga med hunden. Jag tycker att det är lika viktigt som du att man röntgar hundarna. Det är en av de avelsmeriter som jag tycker avelshundarna skall ha. Viktigt är också att avelshundarna inte är för unga. Man kan ju också, om man vill, ta olika championat med hunden som också är meriterande. Jag spyr ingen galla över uppfödarna men jag tycker personligen att det är deras ansvar att avelsmeritera sina hundar och att RAS följs. Om nu avelsreglerna är så lätta som det påstås så kan man undra varför inte fler avelsmeriterar sina hundar.

Jag "bold-markerade" det jag tänker svara på.

Vilka hundar avlas det på som inte klarar hägntestet? Jag har inte sett några kullar efter någon ADB som misslyckats? Har bara sett kullar som inte gått "provet" vilket är en jävla skillnad.

Måste fråga, du har ju själv ADB om jag fattat det rätt, varför har du själv inte meriterat hunden?  Du har ju inte gått gristestet? Men du kanske är lite mer av en "utställningsjägare"?

Publicerat
  • Författare

Fattar inte varför det ska va så svårt o förstå...

Ingen här i tråden har sagt att en hund inte får jaga annat än ett klövvilt.

Det som sagts är att klarar hunden jaga gris fixar den resten av klövviltet också.

De som är än mer märkligt är att du MF inte ens tar åt dig att skribenter i tråden deklarerar att de kommer skita i om valpen kommer från AG kull eller inte.

och orsaken till det vet vi....

Tycker du att promotandet avlöpt som det va tänkt ?

Men, men jag skiter i denna tråden nu. Orkar fan inte mer... 

Det tror jag inte på men det kan ni bevisa genom att klara av de "lätta" avelskraven som finns. Förut har jag beskylls för att locka köpare till ADB vilket ni har tyckt vara fel. Nu beskylls jag för att "promotandet" är misslyckat. Det blir visst fel hur som helst. Beträffande frågan. Hur menar du med att "om man enbart avlar på hundar där föräldrarna inte fått jaga "annat" klövvilt så kan detta bli ett problem i förlängningen" så har jag svarat åtskilliga gånger utan att mitt svar verkar har förståtts. 

Om man skall följa RAS”Bevara rasen som en mångsidig jakthund och utveckla jaktegenskaperna” så tror jag inte att RAS uppnås genom "att man enbart avlar på hundar där föräldrarna inte fått jaga "annat" klövvilt" än vildsvin. Jag avböjer härmed bestämt att ytterligare gånger besvara samma fråga.

Det har varit väldigt få som har valt att avelsmeritera sina ADB och bevisingen så har inte denna tråden lett till att färre avelsmeriterade ADB, snarare tvärtom. Det som jag har observerat är att priset på en avelsomeriterad ADB numera ligger på omkring 10 000:- viket många i tråden ansett som rimligt. :smile:

Publicerat
  • Författare

Jag "bold-markerade" det jag tänker svara på.

Vilka hundar avlas det på som inte klarar hägntestet? Jag har inte sett några kullar efter någon ADB som misslyckats? Har bara sett kullar som inte gått "provet" vilket är en jävla skillnad.

Måste fråga, du har ju själv ADB om jag fattat det rätt, varför har du själv inte meriterat hunden?  Du har ju inte gått gristestet? Men du kanske är lite mer av en "utställningsjägare"?

Min hund börjar bli "gammal" och där vi jagar finns det inte vildsvin. Men vi jagar dovhjort, rådjur, räv, älg och hare. Nästa hund skall jag även träna på vildsvin men jag tycker att det är fel att börja med vildsvin för min nuvarande hund. Jag tror att hundarna bör präglas på det villebråd som skall jagas medan de är unga. Beträffande avelsmeritering så finns det flera olika alternativ så man behöver inte avelsmeritera hunden med gristester. Dessutom så kan man avelsmeritera sina ADB utomlands. Och självklart så har jag avelsmeriterat hunden för flera år sedan.

Publicerat

ja jisses...

Planen va att låta bli tråden...

Men fan de är inte lätt..

Hur många ADB har gått jaktprov sen tråden startades den 29 maj ? vilket är det datum denna tråd startades.

Mig veterligen följer ev jaktprovsstarter jakt tabellen såvida man inte går på gris i hägn.

Förklaringen ang ev viltspårs meriter som ökat eller utställning dito kan nog härledas till ökat antal hundar i rätt ålder som hamnat hos ägare som är intresserade av meritering.

Inte ditt ständiga klipp o klistrande ang RAS, avelsregler m.m. m.m

Nu börjar jag fatta varför du inte kan svara på frågan som ställts ang gris och andra klövvilt .. du förstår helt enkelt inte frågan.

Varför det är så förstår inte jag heller... 

Publicerat

Min hund börjar bli "gammal" och där vi jagar finns det inte vildsvin. Men vi jagar dovhjort, rådjur, räv, älg och hare. Nästa hund skall jag även träna på vildsvin men jag tycker att det är fel att börja med vildsvin för min nuvarande hund. Jag tror att hundarna bör präglas på det villebråd som skall jagas medan de är unga. Beträffande avelsmeritering så finns det flera olika alternativ så man behöver inte avelsmeritera hunden med gristester. Dessutom så kan man avelsmeritera sina ADB utomlands. Och självklart så har jag avelsmeriterat hunden för flera år sedan.

Tycker du det är rätt att avla på adb´s som inte jagar gris?.

Hur gammal är för gammal för att jaga gris? Min erfarenhet har lärt mig att ju äldre hunden blir ju bättre blir den på gris, men det kanske är annorlunda med adb?..

Publicerat

Är det inte läge att släppa pajkastningen nu för att föra tråden vidare och samtala på ett trevligare sätt här. Vad jag förstår gillar de flesta här samma ras och borde kunna vara vänligare då vi har gemensamma intressen. Det är väl jättebra att MF driver på att meritera våra hundar för de som vill det. Vill man inte det är det ingen som tvingar oss. Det ger att vi kan välja och vraka. Själv valde jag en valp efter en mindre meriterad kull. Men då efterforskade jag noga hur tidigare kull blivit och känner mig jättenöjd med mitt val. Men bara för det har jag inte svårt att förstå många av MF,s inlägg eller er andra för den delen. I rasen finns ännu kanske bristfälliga grisprov men på något vis måste man börja.

Känns som man lite väljer att missförstå varandra lite här i tråden vilket ger en trist stämning. Ni med bra rutin på ADB och liknande hundar kan väl istället dela med er hur ni gjort/gör med era hundar utan att för den delen idiotförklara någon annans vis. Och vem vet kanske ni kan göra skillnad på rasens utveckling och prov?

Publicerat

En adb som inte jagar vildsvin eller inte testas på vildsvin är högst negativt eftersom det i länderna på Balkan just är det dom används till, dock kanske inte alltid på samma vis som här. Men det är en av de viktigaste egenskaperna att föra vidare anser jag eftersom det är just vildsvinsjakten som tar över allt mer i halva Sverige.

Jag har sett en handplockad godkänd import-adb på dryga 1,5år nu i sommar som hängde på mig och Balder till ett hägn. Denna tittade inte ens åt vildsvinen trots att dom serverades mitt framför nosen i en högstammig bokskogsdel sen lämnade han inte föraren för att göra någon sökrunda, dessutom är han nästan 50cm hög. Efter detta har en adbn "matats" med vildsvinsskinn och lukt så vi får se hur det går framöver. Min "bonnADB" hade iofs sett rätt mycket jaktfilm innan han släpptes vid 10mån ålder och jaga en sådär 20min i hägn men jag tror hans filmintresse har mindre betydelse än jaktgenerna.Nu har han dock bara blivit översprungen en gång och mött en surgalt som ville ta honom inne i en granplantering (laikan som kom efteråt fick snabbt ett hål i sidan) men det är lär ju visa sig om grisintresset tål en omgång.

Ålder är ju inget negativt utan snarare positivt, finns det mentala vildsvinet med i kortleken kommer det att gå.
ADBträff i Boda MF?

/
Herbert

Publicerat
  • Författare

Är det inte läge att släppa pajkastningen nu för att föra tråden vidare och samtala på ett trevligare sätt här. Vad jag förstår gillar de flesta här samma ras och borde kunna vara vänligare då vi har gemensamma intressen. Det är väl jättebra att MF driver på att meritera våra hundar för de som vill det. Vill man inte det är det ingen som tvingar oss. Det ger att vi kan välja och vraka. Själv valde jag en valp efter en mindre meriterad kull. Men då efterforskade jag noga hur tidigare kull blivit och känner mig jättenöjd med mitt val. Men bara för det har jag inte svårt att förstå många av MF,s inlägg eller er andra för den delen. I rasen finns ännu kanske bristfälliga grisprov men på något vis måste man börja.

Känns som man lite väljer att missförstå varandra lite här i tråden vilket ger en trist stämning. Ni med bra rutin på ADB och liknande hundar kan väl istället dela med er hur ni gjort/gör med era hundar utan att för den delen idiotförklara någon annans vis. Och vem vet kanske ni kan göra skillnad på rasens utveckling och prov?

Jag ställer upp 100 % på allt som du skriver. Jag tycker att vi släpper det som varit och går vidare. :smile:

Publicerat
  • Författare

En adb som inte jagar vildsvin eller inte testas på vildsvin är högst negativt eftersom det i länderna på Balkan just är det dom används till, dock kanske inte alltid på samma vis som här. Men det är en av de viktigaste egenskaperna att föra vidare anser jag eftersom det är just vildsvinsjakten som tar över allt mer i halva Sverige.

Jag har sett en handplockad godkänd import-adb på dryga 1,5år nu i sommar som hängde på mig och Balder till ett hägn. Denna tittade inte ens åt vildsvinen trots att dom serverades mitt framför nosen i en högstammig bokskogsdel sen lämnade han inte föraren för att göra någon sökrunda, dessutom är han nästan 50cm hög. Efter detta har en adbn "matats" med vildsvinsskinn och lukt så vi får se hur det går framöver. Min "bonnADB" hade iofs sett rätt mycket jaktfilm innan han släpptes vid 10mån ålder och jaga en sådär 20min i hägn men jag tror hans filmintresse har mindre betydelse än jaktgenerna.Nu har han dock bara blivit översprungen en gång och mött en surgalt som ville ta honom inne i en granplantering (laikan som kom efteråt fick snabbt ett hål i sidan) men det är lär ju visa sig om grisintresset tål en omgång.

Ålder är ju inget negativt utan snarare positivt, finns det mentala vildsvinet med i kortleken kommer det att gå.

ADBträff i Boda MF?

/

Herbert

Jag tror att det är pågång med en ADB - träff i Boda. Skall kolla upp det. :smile:

Publicerat

Haha härlig bild herbert

Publicerat

jag är en av dom som står för pajkastningen... :dry:

Som jag har skrivit tidigare har jag ingen ADB men har haft funderingar på att utöka packet hemma med en ( har i dags läget 2 st TJT & 1 Väst Lajka, valp).

ska inte dra upp det som jag har skrivit tidigare, de flesta förstår vad jag tycker.

Det jag gör med mina hundar ( förutom ordentlig koll på uppfödare, linjer bak i ledet samt föräldrar djuren) är att när jag hämtar hundarna så har dom vildsvins skinn i buren på vägen hem  och skinn har dom hela tiden att ligga på, tugga & leka med.

Ser till att ha ordentligt med klövar & blod ifrån Vildsvin i frysen, lägger enkla spår med både klöv & blod, redan efter en vecka hemma.  lägger aldrig spår med andra klövar än gris ( Lajkan kommer att få blod & päls ifrån en björn som fälldes för ett par veckor sedan), oavsett hur gamla hundarna är.

När hundarna är mogna nog att släppas så gör jag det ifrån foder/åtelplatser för gris ( släpper dom själva, inte med någon annan hund). Och försöker att inte skjuta något annat vilt än just gris de första gångerna...

jag har inte kört hägn någon gång med tyskarna, kommer troligtvis att göra det med Lajkan när hon känns mogen,( mest för att det är en ny ras för mig & vill se hur hon jobbar med dom).

Mina tyskar jagar allt klöv ( räv, grävling & allt annat som rör sig......) men det märks tydligt när dom har gris, dreven blir längre & dom är mer ihärdiga.  

På eftersök ( där tyskarna inte är optimala, kombon: liten hund med stor ADHD skärpa är inte alltid strålande  ..) så spelar det ingen roll vilket klöv det är, det är doften av skadat vilt som driver dom.

Så mitt råd är: vänj hundarna vid det vilt som kräver mest av dom ( där du jagar..), gör det tidigt, mycket och det måste vara positivt hela tiden ( så att när dom får en smäll kommer igen på en gång) 

Publicerat

Vi kollar film ibland fortfarande men det blir ett sånt jäkla liv numera och det leta s bakom tvn och runt om i lgh en bra stund efteråt....

typisk City hund, TV´n är substitut för Naturen... :tongue:

kör över han till mig så slipper han Dum burken!

J.

Publicerat

Vi kollar film ibland fortfarande men det blir ett sånt jäkla liv numera och det leta s bakom tvn och runt om i lgh en bra stund efteråt....

992199_10201882816660725_1538051865_n_zp

Äh, va fan.. snacka om urbanisering  :tongue:  :wink:

Publicerat

Håller med dig fullständigt jag har undvikit att skriva i tråden pga om man skriver något försvinner det ofta i ett virrvarr av pajkastning . Några kullar har fötts i år bla min i pajkastningen som pågår är varken jag eller någon av dom andra uppfödarna inblandade utan det är andra med intressen i rasen eller hundar överlag. Det är som johan säger det är dags att lägga ner pajkastningen då kanske tråden blir rolig att läsa i .

Jag får en hel del personliga meddelanden och samtal  ang rasen eftersom folk inte vill skriva i tråden är övertygad att andra uppfödare får samma samtal och peronliga meddelanden .

Hoppas ni får en bra riktigt bra jaktsäsong det ska jag ha.

Med vänlig hälsning

Lars

Publicerat
  • Författare

Jag tror att det är pågång med en ADB - träff i Boda. Skall kolla upp det. :smile:

ADB - gruppen undersöker sannolikt om det går att ordna någon träff i höst. :smile:

Publicerat
  • Författare
Publicerat
  • Författare

Letar efter en tikvalp som kan flytta hem till vår familj i tidsperioden oktober-maj. Någon som har tips?

(Läst i tråden men det var mycket annat som avhandlades) 

Kolla http://www.dachsbracke.no/pages/kull.htm

Fast pris för alla valpar och samtliga avelsgodkända enligt de Tysk - Österrikiska - Norska reglerna. :smile:

Publicerat

Kolla http://www.dachsbracke.no/pages/kull.htm

Fast pris för alla valpar och samtliga avelsgodkända enligt de Tysk - Österrikiska - Norska reglerna. :smile:

Va menar du/de med fast pris ?

Publicerat
  • Författare

Va menar du/de med fast pris ?

Om jag har förstått det rätt så har hundägarna (medlemmarna) godkänt ett enhetligt pris per valp som klubben har bestämt. Senast som jag såg det så var det 11 000:-. :smile: