Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Drivande Viltspårhundar/ ADB

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Återigen en fin jakt med ett bra drev på 9 km. Konditionen är snart på förra årets nivå. Det skall bli roligt framöver. Efter älgjakten så kommer det nog också med några passkyttar vilket blir kul. I dag fick jag nästan ett rådjur i knät men det var så överraskande att jag inte hann skjuta. Det blir dock säkert fler tillfällen framöver. :smile: 

• Svar 646
  • Visningar 101,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Freddan78
    Freddan78

Kanske snart är dags att börja kika på vad som verkligen är relevant för rasen och inte ha en massa "eller" med i ett ag. Då kanske det blir mer intressant och framför allt relevant att avelsmeritera

• Vi har som vanligt svårt att förstå varandra. Inser att erfarenheterna skiljer markant...   Lydnad i sig är en inlärningsgrej inget en hund ärver. Jaktlust är arvbart. Mentala bitar är arvbart.

• Fattar inte varför det ska va så svårt o förstå... Ingen här i tråden har sagt att en hund inte får jaga annat än ett klövvilt. Det som sagts är att klarar hunden jaga gris fixar den resten av klövv

Posted Images

Publicerat
  • Författare

Återigen en fin jakt med ett bra drev på 9 km. Konditionen är snart på förra årets nivå. Det skall bli roligt framöver. Efter älgjakten så kommer det nog också med några passkyttar vilket blir kul. I dag fick jag nästan ett rådjur i knät men det var så överraskande att jag inte hann skjuta. Det blir dock säkert fler tillfällen framöver. :smile: 

Jag glömde att nämna att farten nu var c:a 9 km / h. Lite snabbt, men djuret buktade bra. Hur går det för er andra? :smile:

Publicerat
  • Författare

Har ni fått nya nummret av Sweischhundbladet? Vad tyckte ni om innehållet den här gången? Jag tyckte den var bra, men personligen önskar jag läsa mer berättelser från medlemmarna. Per med flera har säkert något att berätta om. Det finns säkert också möjligheter till artiklar, berättelse m.m. på hemsidan. Vore kul om det där händer lite mer. Det finns även en ADB grupp som gärna tar emot förslag som rör rasen

Publicerat
  • Författare

Jag har haft en tråkig vecka som stillasittande passkytt bortsett från en dag då vi fick spåra en skadad älg. Sannolikt så har jag nu gjort mitt som passkytt, den tråkigaste jaktformen som finns, tycker jag. I morgon så blir det, äntligen, släpp igen. :sad:  :smile:

Publicerat
  • Författare

Nån som vet hur gammal hunden skall vara för anlagsspår?

Publicerat

9 månader har jag för mig.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit. now Free

Publicerat
  • Författare

9 månader har jag för mig.

Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2. Alla stavfel har jag gjort med flit. now Free

Ja, det stämmer nog. Vi kom fram till det i en annan tråd. :smile:

Publicerat
  • Författare

Jag gör eftersök och dessutom så jagar jag med min ADB (Österrikisk Viltspårhund). Tror ni att jagandet innebär att spårningen (eftersöket) görs sämre? Eller kanske bättre? Vilka är era erfarenheter? Många påstår ju att man inte skall jaga med eftersökshunden. :smile:

Publicerat

Upplever det som tämligen värdelöst att spåra med en drivande då de flesta inte kan hålla käften när det börjar bli hett. 

Kan de hålla käften så tror jag inte de är sämre på att spåra än nån annan hund man jagar med.

Publicerat

Är övertygad om att hunden klarar eftetsöken lika bra. Det svåra är att den lättare växlar spår till färskt vilt om det korsar. Min erfarenhet är att man måste träna de störningar som kan komma, för att kunna korrigera in på rätt spår.

Av de hundar jag haft som tränats på blodspår vet jag att det ibland bara kan bli ett kort "slack" i spårlinan när dom byter.

Har slutat träna eftersök med mina hundar eftetsom de i första hand är jakthundar..... Så jag är ingen eftersöksjägare, utan dom brukar få lösa det jag ställer till själv eller det som uppstår inom jakter jag är med på.

Går jag bet ringer jag in någon som vet vad dom håller på med;)

/Urban

Publicerat
  • Författare

Klart som fan att en ren eftersökshund blir bättre än en som används till både jakt och eftersök.

Fördelen med enbart eftersökshund är att den hunden med stigande erfarenhet och många eftersök kommer att ignorera friskt vilt.

Vilket den sen många gånger visar redan på skottplats/olycksplats.

Oskadat/bom och hunden är inte intresserad av att följa den löpan.

Träff, blöder, luktar adrenalin osv. och intresset är på topp.

Rätt enkelt helt enkelt....

Dock känner jag att jag inte har "råd" eller ork...att hålla en ren eftersökhund.

Innebär detta att du inte klarar dina eftersöksuppdrag lika bra som om man använder en ren eftersökshund?

Publicerat
  • Författare

Upplever det som tämligen värdelöst att spåra med en drivande då de flesta inte kan hålla käften när det börjar bli hett. 

Kan de hålla käften så tror jag inte de är sämre på att spåra än nån annan hund man jagar med.

En del hundar skäller då de har det skadade djuret nära sig. Eftersom man inte går ikapp de skadade djur som inte har lagt sig så undrar jag om det är negativt att hunden skäller. Det kan ju vara en fördel om man använder passkyttar. Eller? :smile:

Publicerat

Varför då?

En skällande hund i spåret bakom ett skadat vilt ger ju viltet övertaget oavsett passkyttar eller inte. Då har viltet stenkoll på förföljarna och kommer i de flesta fall bukta tätt. Ett ekipage som är tyst (bortsett från människornas knakande) kommer göra viltet mer osäkert och benäget att spika rakt ut vilket måste ses som en fördel om passkyttar används.

Sett till att man ska förkorta viltets lidande så anser jag att det är oansvarigt att spåra med en hund som skäller i spåret vid eftersök i lina.

Publicerat

Städat lite efter mig själv  :wallbash:

Redigerad med mbbohman

Publicerat

Jävla skit, T9... Ja ni förstår iaf vad jag menar.

Publicerat

Innebär detta att du inte klarar dina eftersöksuppdrag lika bra som om man använder en ren eftersökshund?

Ja, Förutsättningarna skulle vara bättre med ren eftersökshund. Men hur mycket det skulle påverka kan jag inte svara på för jag har aldrig haft det så...

Menar inte enbart spårhund då utan en som fixa allt eller två hundar en spårare och en lös där bägge enbart används till eftersök.

Dock för mig skulle det kräva att jag gjorde lika många eftersök som jag jagar.

typ flera dar i veckan...

Hålla ett par jakthundar och ett par eftersökshundar kräver väldigt mycket tid.

Om inte annat för att hålla dem i god kondition året om.

Med jaktens inverkan så får jag halva året lixom kondisträningen på köpet under jakten  :wink:

Va det gäller skallande under spårning är det inget bra.

Varskor viltet så det har chansen att gå undan. Svårare att ställa eller för hunden att hinna ifatt

Vid skall på spårprov är det diskvalificerande.

Men på gris spelar det för mig ingen roll. man skjuter ytters sällan en gris i sårlega, hänt mig en gång iofs men då kunde den helt enkelt inte lämna legan.

Kan de så sticker de helt enkelt eller går till anfall, det senare ovanligare än det första.

Sårlegan tar de där man inte ser mer än handen framför sig.

Skjuta gris i sårlega... som sagt hänt mig en gång av flera hundra....

Publicerat

Vi hade en förra veckan. Var första för mig på ca 50. Om man undantar de som ligger halvförlamade i närheten av vägen.

Publicerat
  • Författare

Ja, Förutsättningarna skulle vara bättre med ren eftersökshund. Men hur mycket det skulle påverka kan jag inte svara på för jag har aldrig haft det så...

Menar inte enbart spårhund då utan en som fixa allt eller två hundar en spårare och en lös där bägge enbart används till eftersök.

Dock för mig skulle det kräva att jag gjorde lika många eftersök som jag jagar.

typ flera dar i veckan...

Hålla ett par jakthundar och ett par eftersökshundar kräver väldigt mycket tid.

Om inte annat för att hålla dem i god kondition året om.

Med jaktens inverkan så får jag halva året lixom kondisträningen på köpet under jakten  :wink:

Va det gäller skallande under spårning är det inget bra.

Varskor viltet så det har chansen att gå undan. Svårare att ställa eller för hunden att hinna ifatt

Vid skall på spårprov är det diskvalificerande.

Men på gris spelar det för mig ingen roll. man skjuter ytters sällan en gris i sårlega, hänt mig en gång iofs men då kunde den helt enkelt inte lämna legan.

Kan de så sticker de helt enkelt eller går till anfall, det senare ovanligare än det första.

Sårlegan tar de där man inte ser mer än handen framför sig.

Nej, ett dilemma med att ha enbart en eftersökshund är att det periodvis inte blir några trafikeftersök och skottskador är här väldigt ovanligt. Sedan så är det för min del så att det nästa aldrig går att släppa hunden för avslut p.g.a. trafiken.

Det stämmer att det är diskvalificerande med skall vid spårprov. Och det är riktigt, men de spår som man då går är ofta gamla, och då skall inte hunden skälla. Spårprov på skadade djur som går undan görs väl inte, men det pågår en ”försöksverksamhet, praktiska prov”, på svshk.

På RAS för ADB, på hemsidan står det:

”Huvuduppgiften är till övervägande del arbetet på allt klövvilt efter skottet. På sårat vilt skall en väl förd och tränad dachsbracke, liksom alla schweisshundar, arbeta lugnt och säkert. Det grundläggande här är den långa spårlinan och den gamla ”Hirschmann-skolan”. Måste hunden släppas på ett flyende skadat vilt skall den snabbt följa efter med skall (hetzlauf) för att ställa viltet med kraftigt skall tills hundföraren kan avfånga viltet. Den stora fördelen med rasen är det säkra spår-, hets- och ståndskallet så att föraren vid varje tillfälle kan höra jaktens förlopp och anpassa sig därefter.”

Publicerat

Vi hade en förra veckan. Var första för mig på ca 50. Om man undantar de som ligger halvförlamade i närheten av vägen.

Jo så är det ju. kan de inte resa sig så kan de inte men finns det minsta möjlighet så kommer de upp eller iallafall försöker de...

Publicerat
  • Författare

Jag har haft en tråkig vecka som stillasittande passkytt bortsett från en dag då vi fick spåra en skadad älg. Sannolikt så har jag nu gjort mitt som passkytt, den tråkigaste jaktformen som finns, tycker jag. I morgon så blir det, äntligen, släpp igen. :sad:  :smile:

Väldigt roligt var det. Jag släppte i ett mycket blåsigt väder, hunden var mycket taggad och det dröjde inte speciellt länge innan det blev upptag. Det var en rå-bock, som jag såg. Ett fint drev på 20 minuter blev det. En lagom "lunchjakt" varefter vi avslutade.

Publicerat
  • Författare

Jodå hämta min Adb på mässan syskon till dom på bilden :biggrin:

Jag hoppas att du är nöjd. Håll fortsatt kontakt med Rune som är den som kan mest om rasen i Skandinavien. Om du ser till att avelsmeritera din valp då det blir dags för detta så blir säkert din hunds anlag ett mycket viktigt tillskott för svensk avel. Återigen ett stort grattis. :smile:

Publicerat
  • Författare

Hoppas att åtminstone en bråkdel av utställarna jaktmeriterar sina hundar med t.ex. vår nya drevprov. Det är givetvis bra med exteriöra meriter men det krävs också jaktliga resultat, tycker jag. :smile: