Publicerat Oktober 11, 201312 yr Författare Nja den lilla hamnar i garaget Ny modell av verktygstavla??? Hur stor var förra årets oxe?
Publicerat Oktober 11, 201312 yr Ny modell av verktygstavla??? Hur stor var förra årets oxe? Jo den är jag nöjd med 289 poäng är den mätt till . Så tyvärr en silver bara
Publicerat Oktober 11, 201312 yr Fick en tanke av nån andledning ang horn i garaget,, Vi hade inne en fin oxe på 15 taggar o vägde 320kilo i fjol. en av dom mindre markägarna på licensen sköt denna inget att säga om det- För mig hade den varit kvar men den var skjutbar så sett,, i Dec,, ringer skytten o vill söka extra älg på sina 60 hek frågar karln om han ställt i ordning hornet på 15 pinnarn svaret nääe slängde hornet i garaget- Frågar han om det inte räckte med dom 300kilo han hade i frysen,svaret var näe
Publicerat Oktober 11, 201312 yr Författare Fick en tanke av nån andledning ang horn i garaget,, Vi hade inne en fin oxe på 15 taggar o vägde 320kilo i fjol. en av dom mindre markägarna på licensen sköt denna inget att säga om det- För mig hade den varit kvar men den var skjutbar så sett,, i Dec,, ringer skytten o vill söka extra älg på sina 60 hek frågar karln om han ställt i ordning hornet på 15 pinnarn svaret nääe slängde hornet i garaget- Frågar han om det inte räckte med dom 300kilo han hade i frysen,svaret var näe Hahaha!
Publicerat Oktober 11, 201312 yr Författare Jo den är jag nöjd med 289 poäng är den mätt till . Så tyvärr en silver bara Den var klart gk o fyller definitivt sin plats på väggen även om det bara är silver. Vars i G-vare jagar du?
Publicerat Oktober 11, 201312 yr Har du skjutit för hund robin eller sitter du på pass Båda är skjutna för min gråhund och jag lät dryg med flyt där ska jag erkänna jag har sågat hornet och naturligtvis ska det upp någonstans är väldigt stolt över det. vi jagar på ca 4000 ha och har 4+4 . Det roliga med marken är att vi alltid har flera större tjurar som springer runt .
Publicerat Oktober 11, 201312 yr Den var klart gk o fyller definitivt sin plats på väggen även om det bara är silver. Vars i G-vare jagar du? Sydligaste byn i kommunen . Mårdsel
Publicerat Oktober 11, 201312 yr Författare Sydligaste byn i kommunen . Mårdsel Ok! Hur långt upp är det från Lansjärv? Jag har en bekant som jagar där o hans fru är hemmansägare där o där skjuter dom ett antal större tjurar varje år.
Publicerat Oktober 11, 201312 yr Ok! Hur långt upp är det från Lansjärv? Jag har en bekant som jagar där o hans fru är hemmansägare där o där skjuter dom ett antal större tjurar varje år. Det är väl 5-6 mil väster om lansjärv.. Mitt mellan lansjärv och edefors kan man väl säga
Publicerat Oktober 11, 201312 yr Författare Det är väl 5-6 mil väster om lansjärv.. Mitt mellan lansjärv och edefors kan man väl säga Ok! Då vet jag lite bättre. Har även någon bekant i Hakkas. Hon o hennes karl jagar där. Hon är medlem här på forumet men det är länge mellan varven som hon är inloggad numera.
Publicerat Oktober 11, 201312 yr Nu har älgfrossan slagit till rejält! Jag packar i, packar ur, dubbelkollar, klämmer lite på bössan, kollar packningslistan igen osv. osv. Imorgon drar jag ut till stugan! Får med mig två barn, två bröder och en farsgubbe ett par dagar, sedan följer farsan med ut på pass på måndag sen blir jag ensam. Imorgon blir det nog att bara slappa, skjuta lite 22:a och på kvällen dra igång badtunnan.
Publicerat Oktober 12, 201312 yr Ja nu närmar det sig äntligen! Badtunna bokad och levereras på söndag förmiddag till jaktstugan. På med den vedeldade bastun för att sedan avnjuta en god jaktmiddag med tillhörande dryck för att sedan bege sig ut på pass på måndag morgon innan det ljusnar. Livet är ju inte tråkigt då... Vi jagade rådjur i söndags och såg efter avslutad jakt en hyfsat stor tjur som gick med ko och kalv. Därutöver har flera olika oxar och kvigor fastnat på olika åtelkamreror de senaste dagarna. Det bådar ju gott! Skitjakt på er alla!
Publicerat Oktober 12, 201312 yr Imorgon så jag jag älg för sista gången denna säsong. Vi har så dåligt med Älg just nu så det känns fel att jaga kalv just nu. Men man vill ju träffa gubbarna en sista gång innan man ställer in Älgjakten för denna gång. Såg inget idag heller. En kalv blev skjuten för en av hundförarna. Det var ett gång stånd tog över en timme innan dom kom till skott chans. När vi skulle hämta kalven då gick den andra Älgdragaren sönder styr staget gick av. Men det löste sig tillslut.
Publicerat Oktober 12, 201312 yr Vi sköt fullt på stora i dag hade 8 vuxna o 2 kalvar i gång under dagen,,
Publicerat Oktober 12, 201312 yr Författare 1 kalv samt en felskjutning p g a att kvigan var så liten när den stod jämte kon att skytten trodde att det var en kalv. Ganska så snabbt kunde det konstateras att det var en kviga. Det var fm. På em. har vi hållit på att jaga en påskjuten tjur från ett av våra södra grannlag. Den är kvar i skogen över natten o fortsatt jakt på den imorgon. Då ska vi sammjaga med grannlaget o rikta in oss på tjuren.
Publicerat Oktober 12, 201312 yr Stökig dag Jonsson. Drar igång här i söder på måndag och det ser väl bra ut. Såg en 14-taggare på finmarken i onsdags och granngubben såg en 20-taggare på vår mark i förrgår. Farsan såg sex andra älgar på vårt i morse. Ko med stor kalv, sexa, två fyror och en pinntjur.
Publicerat Oktober 12, 201312 yr Författare Jepp! När det blir en sådan felskjutning hos oss så brukar VVO:s styrelse gå in o ändra avskjutningen o kvitta en vuxen mot 2 kalvar. Det var ingen dålig obs.
Publicerat Oktober 13, 201312 yr Författare Detta är en populär post. Då var årets älgjakt slut på hemmamarken. Nu återstår att se om man blir inbjuden någonstans på mer jakt. Den skadskjutna tjuren från igår på grannmarken sköts inne på samma grannmark idag. Så allt slutade lyckligt. Vi har sparat 3 vuxna hondjur o 10 kalvar av årets tilldelning. Allt för att trygga återvåxten.
Publicerat Oktober 13, 201312 yr För mig är Älgjakten över för dänna säsong. Har aldrig varit meed m ett sånt dåligt år som iår. Det som är skjutit fram till idag är 9 vuxna o 9 kalv. Vi brukar liga på 18 vuxna och lika mycket kalv.
Publicerat Oktober 13, 201312 yr För mig är Älgjakten över för dänna säsong. Har aldrig varit meed m ett sånt dåligt år som iår. Det som är skjutit fram till idag är 9 vuxna o 9 kalv. Vi brukar liga på 18 vuxna och lika mycket kalv. Varför blir jag orolig när jag läser sådanthär???Kommer nästa generation överhuvudtaget ha tillgång till älgjakt???
Publicerat Oktober 13, 201312 yr Varför blir jag orolig när jag läser sådanthär???Kommer nästa generation överhuvudtaget ha tillgång till älgjakt???
Publicerat Oktober 13, 201312 yr Varför blir jag orolig när jag läser sådanthär???Kommer nästa generation överhuvudtaget ha tillgång till älgjakt??? Jag du bra fråga, Om det fortsätter så här så är jag rädd att Älgstammen blir för liten att jaga.