Publicerat Oktober 16, 201411 yr Igår tror jag dom sköt världens alla älgar runt om på grannmarkerna... Trodde världskriget hade brutit ut! Meeeen, hoppet är ju som bekant det sista som lämnar människan och det gäller väl jägarkåren i synnerhet så idag, då är det min tur!
Publicerat Oktober 16, 201411 yr I år gick det fort. Vi hade en tilldelning på 2+2 och till lunch på måndagen hade vi fällt två stora och en kalv. Sista kalven föll vid lunch dag 2. Fördelen med att det gick fort var väl att ungarna fick lite upplevelser. Dottern var med på måndagen och pajken på tisdagen. Dottern fick uppleva när när jag fällde årets hondjur. Vi hade älgen i pass i någon minut innan hon kom i läge med säkert kulfång. Dottern hade ordentlig puls och ett grymt adrenalinpåslag efteråt. Pajken fick uppleva eftersök på kalv (inte jag som sköt det djuret). Båda ungarna var extremt nöjda efteråt. Klantade mig lite med första skottet, satt i levern. Men sedan föll hon med ett skott som efter träff i bogen vinklade upp och slog av ryggraden (Barnes TSX). Kulan till vänster är Lapua Mega som Jonas fällde måndagens kalv med. Den till höger är Barnes TSX efter att ha gått genom bog och vinklat upp i ryggraden.
Publicerat Oktober 16, 201411 yr Detta är en populär post. Smög mig på denna tjur som hade sällskap av ko och kviga. Min andra nedlagda älg [emoji2] Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Oktober 16, 201411 yr Författare Grattis Rosven! Har du inte fått någon grankvist i hatten?
Publicerat Oktober 16, 201411 yr Ena hunden jobbade med ko och kalv i elva timmar i tisdags jag visste inte och vet inte ännu om jag ska skratta eller gråta över det.... Vi var inne på 20-30m och ropa o visslade varken älgar eller hund brydde sig... Onsdagen fick andra hunden tag på ko med kalv som betedde sig precis lika dant??? Men hon stod "bara" 4 timmar tills vi lyckades stöta riktigt ordentligt och älgarna gick över en bred å som hunden tackolov inte valde att simma över.
Publicerat Oktober 16, 201411 yr Grattis Rosven! Har du inte fått någon grankvist i hatten? Nej inte när korten togs men ett par rejäla handslag och grattisönskningar blev det innan. [emoji2] Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Oktober 17, 201411 yr Årets älgjakt är slut nu. Bestämde att vi inte skulle jaga mer eftersom det finns vara varg och någon enstaka älg i skogen. 4 kg färs och 2 stekbitar blev det..
Publicerat Oktober 17, 201411 yr Årets älgjakt är slut nu. Bestämde att vi inte skulle jaga mer eftersom det finns vara varg och någon enstaka älg i skogen. 4 kg färs och 2 stekbitar blev det.. Det blev mångfald det, vargar, älgar, färsar och några stekar!
Publicerat Oktober 17, 201411 yr Årets älgjakt är slut nu. Bestämde att vi inte skulle jaga mer eftersom det finns vara varg och någon enstaka älg i skogen. 4 kg färs och 2 stekbitar blev det.. Tvi!
Publicerat Oktober 17, 201411 yr Vidskeplig Nej jag har alltid sett mig som en rationell person som inte tror på skrock Men nu när jag plockar fram inför älgjakten så slog det mig Kan jag jaga med min nya hatt? Har aldrig använt något annat än min gamla slokhatt. Helvete vad har det tagit åt mig
Publicerat Oktober 17, 201411 yr Vidskeplig Nej jag har alltid sett mig som en rationell person som inte tror på skrock Men nu när jag plockar fram inför älgjakten så slog det mig Kan jag jaga med min nya hatt? Har aldrig använt något annat än min gamla slokhatt. Helvete vad har det tagit åt mig [emoji3] Nej. Ta den gamla.
Publicerat Oktober 17, 201411 yr Vidskeplig Nej jag har alltid sett mig som en rationell person som inte tror på skrock Men nu när jag plockar fram inför älgjakten så slog det mig Kan jag jaga med min nya hatt? Har aldrig använt något annat än min gamla slokhatt. Helvete vad har det tagit åt mig [emoji3] Andvänd den nya MEN ha den gamla med dig [emoji106]
Publicerat Oktober 17, 201411 yr Nej. Ta den gamla. Andvänd den nya MEN ha den gamla med dig [emoji106] Den gamla SKA med. Vem jag använder ...... hmmmm det får vi se
Publicerat Oktober 17, 201411 yr Vidskeplig Nej jag har alltid sett mig som en rationell person som inte tror på skrock Men nu när jag plockar fram inför älgjakten så slog det mig Kan jag jaga med min nya hatt? Har aldrig använt något annat än min gamla slokhatt. Helvete vad har det tagit åt mig Du kommer troligen känna dig naken i bland gran och tall
Publicerat Oktober 17, 201411 yr Vidskeplig Nej jag har alltid sett mig som en rationell person som inte tror på skrock Men nu när jag plockar fram inför älgjakten så slog det mig Kan jag jaga med min nya hatt? Har aldrig använt något annat än min gamla slokhatt. Helvete vad har det tagit åt mig Funkade jakten fint med den gamla hatten? I så fall, använd den för man ska ALDRIG försöka reparera det som INTE är trasigt! Gick jakten skit förr? Använd den nya för då har du ju inget att förlora på det!
Publicerat Oktober 18, 201411 yr Författare Första tjuren [emoji2] Grattis! Det blir en tamburknekt för hatt o jacka.
Publicerat Oktober 18, 201411 yr Första tjuren [emoji2] Grattis till dig och grabben Och självklart i bästa Peter Jihde anda- Hur känns det???
Publicerat Oktober 18, 201411 yr Underbar känsla, han gick 50 meter ur synhåll sen hörde jag att han ramlade [emoji2]
Publicerat Oktober 18, 201411 yr Du kommer troligen känna dig naken i bland gran och tall Funkade jakten fint med den gamla hatten? I så fall, använd den för man ska ALDRIG försöka reparera det som INTE är trasigt! Gick jakten skit förr? Använd den nya för då har du ju inget att förlora på det! Jag lämnade den gamle slokhatten hemma. Är man inte skrockfull så blir man tänkte jag Och jag kände mig inte så värst naken när jag väl kom till skogen. Men det var som att ta farväl till en gammal vän när jag lämnade den kvar i garderoben
Publicerat Oktober 18, 201411 yr Underbart hund arbete av Lillskatan i dag höll på med en kviga i nästan 5h idag enda sura är att hon tog upp 250 m in på grannmarken. Det flyttade ca 150m efter upptag hade nog vind av mig. Var inne och stötte 2 ggr efter 1h flyttade 150m första gången 450m andra gången. Stod sedan still på samma ställe i nästan 4 h. Sedan gick jag , frugan pluss markägaren dit och försökte koppla. (Markägaren kom när vi parkerade bilen han skulle kolla på en avverkning som va gjord nyligen.) Vi kom in så vi hade 40m till älgen. När vi stod och tittade på hund och älg lägger sig kvigan ner och hunden kom och "nästan" hälsade på 2m ifrån mig hade säkert kunnat koppla om jag vrålat åt henne men jag tyckte att det va fel taktik. När hunden går tillbaka och börjar skälla reser sig kvigan och gör ett utfall, hunden springer förbi vid sidan av mig och tycks säga skjut nu då husse. Kvigan vänder ca10 m från mig och skenar ca1 km hunden var alldeles för exalterad för att lyssna på mig så hon sprang efter älgen. Tillbaka till bilen åka runt en bra bit för att komma före ekipaget gå in och möta då lyssnade hon äntligen trots att hon var ca 200m ifrån mig. Tråkigt att man inte får skjuta när hon har gjort ett så bra jobb, men det är väl så att man blivit lite av en skall konsument roligt att höra hunden göra ett bra jobb. Får väl anmäla henne till jaktprov nu så får vi se om hon kan få något första pris till. (Fick en etta på 85,5 poäng i vintras). Ville ha några bra jobb innan jag anmäler henne och det har hon gjort nu. Förhoppningsvis blir det ngt skjutet nästa gång. /Reine
Publicerat Oktober 18, 201411 yr Författare Underbar känsla, han gick 50 meter ur synhåll sen hörde jag att han ramlade [emoji2] Det var ju bra att han ramlade på rätt sida gränsen iaf.
Publicerat Oktober 18, 201411 yr Smög mig på denna tjur som hade sällskap av ko och kviga. Min andra nedlagda älg [emoji2] Skickas från min iPhone via Tapatalk Idag hade vi inbjudna gäster. Ena gästen hade en 8:a och en 12:a i pass på 70-80 m en annan gäst hade en 14-taggare på 25 m o vårt lag hade bara 1 vuxen på licens. Ödets nyck... Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Oktober 18, 201411 yr Underbart hund arbete av Lillskatan i dag höll på med en kviga i nästan 5h idag enda sura är att hon tog upp 250 m in på grannmarken. Det flyttade ca 150m efter upptag hade nog vind av mig. Var inne och stötte 2 ggr efter 1h flyttade 150m första gången 450m andra gången. Stod sedan still på samma ställe i nästan 4 h. Sedan gick jag , frugan pluss markägaren dit och försökte koppla. (Markägaren kom när vi parkerade bilen han skulle kolla på en avverkning som va gjord nyligen.) Vi kom in så vi hade 40m till älgen. När vi stod och tittade på hund och älg lägger sig kvigan ner och hunden kom och "nästan" hälsade på 2m ifrån mig hade säkert kunnat koppla om jag vrålat åt henne men jag tyckte att det va fel taktik. När hunden går tillbaka och börjar skälla reser sig kvigan och gör ett utfall, hunden springer förbi vid sidan av mig och tycks säga skjut nu då husse. Kvigan vänder ca10 m från mig och skenar ca1 km hunden var alldeles för exalterad för att lyssna på mig så hon sprang efter älgen. Tillbaka till bilen åka runt en bra bit för att komma före ekipaget gå in och möta då lyssnade hon äntligen trots att hon var ca 200m ifrån mig. Tråkigt att man inte får skjuta när hon har gjort ett så bra jobb, men det är väl så att man blivit lite av en skall konsument roligt att höra hunden göra ett bra jobb. Får väl anmäla henne till jaktprov nu så får vi se om hon kan få något första pris till. (Fick en etta på 85,5 poäng i vintras). Ville ha några bra jobb innan jag anmäler henne och det har hon gjort nu. Förhoppningsvis blir det ngt skjutet nästa gång. /Reine Det är så jäkla surt att behöva stöta vid dom tillfällena! Du verkar dock ha en hund med lite jakt i, så jag gissar att det inte påcerkar så mycket! mvh/Urban