Publicerat September 6, 201411 yr Bröt jakten för den här veckan, tokvarmt ,hundarna har ett elände. Skulle man lyckas skjuta nåt blir det svårt å hänga det nån längre tid. Bättre och avvakta nån vecka. Tråkigt när man laddat ett helt år sen sist, och så blir det för fint väder
Publicerat September 6, 201411 yr Detta är en populär post. Blev en fin älgko idag. Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Publicerat September 6, 201411 yr Bröt jakten för den här veckan, tokvarmt ,hundarna har ett elände. Skulle man lyckas skjuta nåt blir det svårt å hänga det nån längre tid. Bättre och avvakta nån vecka. Tråkigt när man laddat ett helt år sen sist, och så blir det för fint väder Helt klart att vänta in bättre väder, för både hundar och mörningstid. Som sagt, den som väntar på något gott..... Krass "slogan" men är läget som det är, så är det...
Publicerat September 7, 201411 yr Författare Nya friska tag idag, men det är verkligen dåligt med älg.
Publicerat September 7, 201411 yr Nya friska tag idag, men det är verkligen dåligt med älg. Verkar vara så i stora delar av Norrbotten? Dags att inse att avskjutningen måste bromsas?
Publicerat September 7, 201411 yr Verkar vara så i stora delar av Norrbotten? Dags att inse att avskjutningen måste bromsas? Det finns enligt alla tillgängliga inventeringsmetoder (möjligen undantaget rykte från kusinens jobbarkompis grannes brorsas polares farsa) mycket gott om älg på de flesta håll, däremot kan det naturligtvis se olika ut lokalt, särskilt i torra marker efter en så varm sommar som vi haft. Jag vet inte vad du menar med "stora delar av Norrbotten", det är snarare så att det i stora delar av Norrbotten finns extremt gott om älg.
Publicerat September 7, 201411 yr Det finns enligt alla tillgängliga inventeringsmetoder (möjligen undantaget rykte från kusinens jobbarkompis grannes brorsas polares farsa) mycket gott om älg på de flesta håll, däremot kan det naturligtvis se olika ut lokalt, särskilt i torra marker efter en så varm sommar som vi haft. Jag vet inte vad du menar med "stora delar av Norrbotten", det är snarare så att det i stora delar av Norrbotten finns extremt gott om älg. Gick øver ca 5500ha i Sødra bredåker 2 mil från boden under bjørnjakten. Kan inte påstå att det var gott om ælg. Førsta dagen fick alla hundar tag i ælg men det fanns inte tillstymmelse till betesskador... Planteringar som enligt mig borde varit rena paradiset før ælg var helt orørda.
Publicerat September 7, 201411 yr Författare Verkar vara så i stora delar av Norrbotten? Dags att inse att avskjutningen måste bromsas? Ja visst är det så Per, o det har dom gjort också men skogsbolagen vill öka avskjutningen ist o få ännu mindre m älg på markerna.
Publicerat September 7, 201411 yr Författare Det finns enligt alla tillgängliga inventeringsmetoder (möjligen undantaget rykte från kusinens jobbarkompis grannes brorsas polares farsa) mycket gott om älg på de flesta håll, däremot kan det naturligtvis se olika ut lokalt, särskilt i torra marker efter en så varm sommar som vi haft. Jag vet inte vad du menar med "stora delar av Norrbotten", det är snarare så att det i stora delar av Norrbotten finns extremt gott om älg. Hela älgstammen inom Kalix kommun är sönderskjuten. Om jag inte minns fel så sköt vi drygt 60% av kommunens tilldelning. Det ser lika illa ut på många andra håll också.
Publicerat September 7, 201411 yr Jag vill minnas att ni enbart sköt vuxna och knappt några kalvar, i kombination med mer eller mindre strikt koförbud. I så fall är det inte konstigt att stammen är dålig.
Publicerat September 7, 201411 yr Førra året sågs inte en enda kalv inom hela VVOt under de dagar jag var dær. Det sæger væll ænnu mer om stammen.
Publicerat September 7, 201411 yr Författare Jag vill minnas att ni enbart sköt vuxna och knappt några kalvar, i kombination med mer eller mindre strikt koförbud. I så fall är det inte konstigt att stammen är dålig. Visst var det så Millgard. Det är inte bara vi som skjuter bort oss. Norr om oss i Mojärv skjuter dom mer ko för att minska stammen o det drabbar resten av lagen efter älven eftersom många vandringsälgar vandrar efter bägge sidor om älven upp. Skulle vägverket bygga en viltbro över E4:an på Raggdynan mellan Töre-Kalix någonstans så skulle det se annorlunda ut. Viltstängslet sätter stopp för många älgar som alltid har gott över E4:an. Söder om E4:an har dom begärt extra avskjutning flera år i rad för att minska betesskadorna.
Publicerat September 7, 201411 yr Författare Førra året sågs inte en enda kalv inom hela VVOt under de dagar jag var dær. Det sæger væll ænnu mer om stammen. Det är likadant hos en bekant i Vibbyn öster om Boden. Det är lika uruselt där också.
Publicerat September 7, 201411 yr Detta är en populär post. Helt ok start på jakten för egen del, fick skjuta en kalv idag, mitt livs andra älg totalt! [emoji1]
Publicerat September 7, 201411 yr Författare Tja, vad har hänt oss då. En pinntjur bukskjuten o en kalv skjuten. Det tog ca 5 tim innan vi fick fatt på tjuren trots bra hund. Tjuren var bara att köra till våran slaktavfallsgrop o gräva ner den i den här värmen. +22 som varmast.
Publicerat September 7, 201411 yr 6 älgar blev första veckans facit för oss, fyra vuxna och två kalvar. Vad gäller älgobsen så har den legat över förväntan, så hoppet lever om en skaplig höst!
Publicerat September 7, 201411 yr Författare Slängde ni älgen? Ja, dom öppnade den för att se hur illa det var o då beslutade dom att gräva ner den direkt så att inga hundar skulle kunna komma åt den o rulla sig i den härliga doften som kommer från bukskott.
Publicerat September 7, 201411 yr Men det är väll bara att rengöra den? Synd att kasta bort en hel älg :/
Publicerat September 8, 201411 yr Författare Men det är väll bara att rengöra den? Synd att kasta bort en hel älg :/ Det är inte bara att rengöra en hel älg när den har gått o sprungit i ca 5 tim efter skott. Köttet hade börjat bli brunt också. Det var +22 i skuggan o sol här uppe vid 11-tiden o framåt. Ja visst är det det. Vi har en kille som är livsmedelshygien på kommunhuset som jagar med oss o han dömde ut älgen ihop med jaktledaren. Alla i laget har fått en ordentlig genomgång i kötthantering av honom så vi vet vad som gäller.
Publicerat September 8, 201411 yr Det är inte bara att rengöra en hel älg när den har gått o sprungit i ca 5 tim efter skott. Köttet hade börjat bli brunt också. Det var +22 i skuggan o sol här uppe vid 11-tiden o framåt. Ja visst är det det. Vi har en kille som är livsmedelshygien på kommunhuset som jagar med oss o han dömde ut älgen ihop med jaktledaren. Alla i laget har fått en ordentlig genomgång i kötthantering av honom så vi vet vad som gäller. Okej. Då vet jag
Publicerat September 8, 201411 yr Författare Okej. Då vet jag Varsågod! Kom ihåg det i framtiden om du skulle åka ut för en skadeskjutning. 4 tim är väl max men igår hade det nog inte behövts 4 tim innan älgen var otjänlig som mat i den värmen som vi hade.
Publicerat September 8, 201411 yr Vi har styckning o delning på onsdag av de älgar som fallit fram till igår. Blit en köttbulle iallafall Vi har tur då vi tar in en styckare som hjälper oss att stycka det blir fina köttbitar då han är med.
Publicerat September 8, 201411 yr Författare Vi har en f. d. slaktare också med i laget o då blir det bra styckat.